• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie napędu zwrotnicy z sygnalizacją położenia

Dehu

Nowy użytkownik
Reakcje
1 1 0
Jeszcze nie, ale spróbuję. Nie rozumiem tylko jednego w tym schemacie. Jeśli włączę obwód w którejś z tych diod, przestanie świecić, ale prąd będzie stale dochodził do rozjazdu co finalnie spowoduje jego uszkodzenie. Bo żeby dioda działała przełącznik musiałby być stabilny.
 

cyruss

Znany użytkownik
Donator forum
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
316 1 0
Zasadniczo napędy solenoidowe / cewkowe / elektromagnetyczne działają i przy AC i przy DC, różnica pomiędzy rezystancją a impedancją przy 50 Hz nie jest aż tak wielka. Przy ok. 14-16 V powinny działać pewnie.
Typowy zasilacz antenowy ma ograniczenie prądu wyjściowego do 100 mA i napięcie 12V DC więc napędu cewkowego nie ruszy.
Bardziej popularne są przekaźniki na DC niż na AC, rodzaj zasilania jest na nich napisany, wystarczy przeczytać... Do przekaźnika na DC dodajesz byle jaki mostek prostowniczy lub przynajmniej diodę i masz przekaźnik na AC. Oczywiście nieco upraszczam zagadnienie.
Schemat od Marqusa wykorzystuje istnienie w napędzie wyłączników krańcowych które po zmianie położenia robią przerwę w obwodzie jednej z cewek. Taki napęd można sterować przełącznikiem bistabilnym zamiast dwoma przyciskami bez ryzyka spalenia cewek. I położenie przełącznika mechanicznie wskazuje położenie napędu. Zauważ "skrzyżowanie" obwodów LED i cewek. Prąd potrzebny do zaświecenia LED jest na tyle mały że nie spali cewki.
Ale istnieją też napędy bez wyłączników krańcowych. Choćby bardzo stare Piko - ma także wyprowadzone na zaciski bezpośrednio końcówki cewek, nie tylko przez styki krańcówek.
Sterowanie DC ma zalety: łatwiejsze przejście ze sterowania elektromechanicznego na elektroniczne (z przekaźników i przycisków na komputer / DCC) i łatwe tworzenie uzależnień przy sterowaniu elektromechanicznym (logika na diodach).
 

Artur_BJ

Aktywny użytkownik
Reakcje
422 8 0
Składam wniosek do Kolegi-moderatora @Grzes o przyklejenie tego tematu ponieważ - szczególnie na drugiej stronie wątku - zawiera schematy odpowiadające na większość pytań, które zadawałem sobie próbując zrozumieć zagadnienie sterowania napędami cewkowymi wraz z podaniem przez nie informacji zwrotnej.

Jednym z problemów, który próbowałem rozwiązać było zabezpieczenie napędu przed przegrzaniem cewki przy sterowaniu przekaźnikiem bistabilnym.
Dzięki temu wątkowi dowiedziałem się, że:
- metalowa płytka, która przesuwa się w napędzie PIKO, a którą widać po rozebraniu napędu, to wyłącznik krańcowy. A sam nie wiedziałem po co ona jest...
- dzięki wyłącznikowi krańcowemu nie tylko napęd jest zabezpieczony przed przegrzaniem, ale jestem w stanie pobrać z niego informację zwrotną o położeniu.

Mam zalegający w szafie RaspberryPi, a dosłownie kilkadziesiąt złotych kosztuje moduł z 8-ma, a nawet 16-ma przekaźnikami, z których każdy obsłuży jeden napęd. Jeszcze tylko muszę rozpracować temat przekazywania informacji zwrotnej do "malinki" i może w przyszłym roku moja podłogówka będzie jak LCS w Bolesławcu :)

1681730841652.png
 

Dehu

Nowy użytkownik
Reakcje
1 1 0
Niestety w dalszym ciągu nie rozwiązuje to problemu jakim jest uzależnienie sygnału na semaforze od ustawienia rozjazdu. Sygnał informujący o stanie położenia zwrotnicy mam, to działa. Pytanie jak to wykorzystać do wprowadzenia zależnosci na semaforze.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
Pokaz kawałek układy torów i gdzie chcesz ten semafor. To wjazdowy, wyjazdowy czy jaki ma być?
S5, a S13 to tylko dopalenie dolnego pomarańczowego. Po co Ci do tego przekaźnik?
 

Dehu

Nowy użytkownik
Reakcje
1 1 0
Pokaz kawałek układy torów i gdzie chcesz ten semafor. To wjazdowy, wyjazdowy czy jaki ma być?
S5, a S13 to tylko dopalenie dolnego pomarańczowego. Po co Ci do tego przekaźnik?
No ok, ale ja nie chcę go odpalać dodatkowym przyciskiem, bo to mało profesjonalne powiedzmy ze stacja mijankowa z dwoma torami. Semafor wjazdowy pokazuje przelot, stop na prosto lub stop na bok. Jak znajdę sposób na wjazdowy to ogarnę i wyjazdowe.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
Wjazdowy ma być uzależniony i od rozjazdu, który jest zaraz za nim (dolne pomarańczowe albo nie) i od semafora/rozjazdu wyjazdowego z mijanki (czerwone albo zielone) to chyba wszystko.

Jak wjazd prosto i następny stój, to górne pomarańczowe, jak wjazd prosto i następny wolna, to zielone.

Jak wjazd na bok, to styki rozjazdu wjazdowego dopalają do tego wszystkiego dolne pomaranczowe i tyle...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
Jak wjazd na bok, to styki rozjazdu wjazdowego dopalają do tego wszystkiego dolne pomaranczowe i tyle...
Niestety, nie "i tyle". Jeżeli wjazd jest na bok, a potem wyjazd też po rozjeździe na bok, to na semaforze wyjazdowym nie będzie samo zielone, tylko dolne pomarańczowe i górne zielone. A na semaforze wjazdowym musi być dolne pomarańczowe i górne pomarańczowe migające, a nie ciągłe. Więc żadne "dopalenie" :mad: nie wystarcza.
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
Kolegę interesują S5 i S13, więc sytuacja na tej mijance jest bardzo uproszczona z tego co widzę.
Jeśli jazda kończy się na stój, to dopalenie dolnego pomarańczowego wystarczy.
 

Dehu

Nowy użytkownik
Reakcje
1 1 0
Dokładnie tak jak powiedział Lucky - już nie chce utrudniać uzależnieniem od semafora na torze bocznym. Zakładam że jak pojedzie na bok to zawsze będzie stop. No ale nadal nie wiem w jaki sposób mam to uzaleznic bo przekaznik nie działa na prądzie jaki jest potrzebny do zmiany zwrotnicy i jaki świeci na diodzie informując o położeniu.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
357 4 2
Przekaźnik ma być sterowany masą, czy plusem? Zawsze można napięcie wyprostować, założyć diodę na przekaźnik zabezpieczającą i go sterować przez tranzystor z masy lub plusa. Powinno działać.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
357 4 2
W poniższy sposób wysterujesz każdy przekaźnik stanem wysokim(H) lub niskim(L). Stan L/H(zależnie od układu) musi być cały czas podawany na bazę tranzystora by przekaźnik był załączony.
Poniżej sterowanie przekaźnika masą(stan L).
Tranzystor pnp np. 2N3906 prąd kolektora 200mA. Myślę, że wystarczy np. BC557 prąd kolektora 100mA.

1681846008116.png

Poniżej sterowanie przekaźnika plusem(stan H).
Tranzystor npn np 2N3904 prąd kolektora 200mA. Myślę, że wystarczy np. BC548 prąd kolektora 100mA

1681844939364.png

Zasilanie 12V lub 5V w zależności od napięcie cewki przekaźnika. Przy zasilaniu z 5V można zmniejszyć wartość R2 i R3 o połowę na 560.
VD1 dioda zabezpieczająca musi być. Najlepiej jak najbliżej cewki. np 1N4148.
R2 i LED1 sygnalizacja zasilania nie musisz tych elementów dawać.
R3 i LED2 sygnalizacja załączenia przekaźnika też obligatoryjnie.

Poniższym zasilaczem zasilisz wszystko wykorzystując trafo FZ1 lub FZ2. Ten stabilizator też może posłużyć do zasilania innych elementów makiety wymagających 12V. Trzeba pamiętać by nie przekroczyć obciążenia 1A(tyle chyba mają FZx). Stabilizator LM7812 najlepiej zamocować na radiatorze i najlepiej na 1,5A by był zapas. Gotowe układy stabilizatora 12V(bez mostka) można kupić za parę zł na znanym portalu aukcyjnym...
Zamiast diod prostowniczych 1N4001 możesz użyć mostka 1,5A
1681848511486.png
 
Ostatnio edytowane:

trainbrains

Użytkownik
Producent
Reakcje
101 0 0
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 12
Elektryka 44
Elektryka 20
Elektryka 2
Elektryka 17

Podobne wątki