• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Sterowanie lokomotywą

#1
Proszę o objaśnienie.
Robiłem ostatnio zdjęcia lokomotywy T448p i zauważyłem nad jednym z buforów napis i niewielką skrzyneczkę, do której chyba się odnosił, "gniazdo wtykowe zdalnego sterowania" (widoczne na zdjęciu). Rozumiem o co chodzi ale jak to działa? Pytam, ponieważ nigdy nie widziałem na żywo.
Czy wtyka się pilota na kablu lub odbiornik a ten otrzymuje sygnały ze zdalnego nadajnika bezprzewodowego?
KPL-1919.jpg
 
Ostatnio edytowane:
P

Paweł Piotr

Gość
#6
Gniazdo sterowania wielokrotnego służy do wpięcia przewodu sterowania wielokrotnego, umożliwiającego sterowanie z jednego stanowiska sterowniczego kilku sprzęgnietych ze sobą lokomotyw (powszechnie stsosowane np. w USA), lub sterowanie lokomotywą w pociągach typu push-pull z kabiny sterowniczej umieszczonej w ostatnim wagonie pociągu.
Sterowanie lokomotywą z pilota odbywa się drogą radiową.
 
#7
A tak, zauważyłem to. Ciekawe co autorowi chodziło po głowie z tym w...tykaniem?;)

Gniazdo sterowania wielokrotnego służy do wpięcia przewodu sterowania wielokrotnego, umożliwiającego sterowanie z jednego stanowiska sterowniczego kilku sprzęgnietych ze sobą lokomotyw (powszechnie stsosowane np. w USA), lub sterowanie lokomotywą w pociągach typu push-pull z kabiny sterowniczej umieszczonej w ostatnim wagonie pociągu.
Sterowanie lokomotywą z pilota odbywa się drogą radiową.
Dziękuję
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#8
Sterowanie lokomotywą z pilota odbywa się drogą radiową.
Niekoniecznie. Pierwsze TEM2, jakie w przemyśle były już w latach 1970-tych, miały sterowanie "pilotem" na kablu. Z tym pilotem można było np. wyjść na pomost, by precyzyjniej podjechać składem pod załadunek (widoczność z kabiny ograniczona. Nie pamiętam, czy kabel był na tyle długi, żeby dało się zejść z lokomotywy i sterować nią idąc obok toru, ale to mogłoby być niebezpieczne, gdyby maszyna uciekła, zrywając kabel (albo wyrywając pilot z ręki). Nie wiem czy TEM2 dostarczone później dla PKP (SM48) też miały to urządzenie, ani czy zostało to kiedykolwiek przebudowane na radiowe.

Ciekawe co autorowi chodziło po głowie z tym w...tykaniem?
Pewnie o nic, ktoś, kto opisywał te gniazda nie bardzo zna język polski.
 
#9
Nigdy nie widziałem ale czytałem gdzieś i kiedyś o lokomotywach sterowanych pilotem radiowym na dużą odległość. A była tam mowa o lokomotywie ciągnącej wagon do wywozu szlaki w jakiejś hucie. Temperatury były na tyle wysokie, że obsługa lokomotywy nie mogła znajdować się zbyt blisko.
Znam też inne maszyny i to nawet większe od lokomotywy manewrowej, którymi steruje się pilotem z kabla. Osobiście widziałem olbrzymi zestaw do przewozu dużych ładunków, którym kierowca sterował idąc z boku w odległości kilku metrów. Pozwalało mu to kontrolować zestaw z szczególnie ciasnych miejscach.
Zastanawiałem się, czy to właśnie coś takiego.
 

CoCu

Znany użytkownik
#10
Nigdy nie widziałem ale czytałem gdzieś i kiedyś o lokomotywach sterowanych pilotem radiowym na dużą odległość. A była tam mowa o lokomotywie ciągnącej wagon do wywozu szlaki w jakiejś hucie. Temperatury były na tyle wysokie, że obsługa lokomotywy nie mogła znajdować się zbyt blisko.
Może Ci chodzić na przykład o lokomotywę UFO 8837. Jest sterowana zdalnie drogą radiową. Eksploatowana jest w Hucie Katowice w Dąbrowie Górniczej.
UFO 8837 (11).jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
P

Paweł Piotr

Gość
#11
Kilka przykładów:
Newag zmodernizował poczciwą SM42 dla Huty Częstochowa i wyposażył ją w układ sterowania radiowego oraz zmechanizowany sprzęg śrubowy sterowany radiem (również maualny) – lokomotywa ta nosi oznaczenie 6Dg/A. Link do strony producenta:
http://www.newag.pl/oferta/lokomotywy-spalinowe/modernizacje/6Dg
Jeden z zachodnich producentów systemu sterowania radiowego dla lokomotyw:
http://www.schweizer-electronic.com/loccontrol100-rs-funk-fernsteuerung.html
W Niemczech pracuje lokomotywa BR261 ze sterowaniem radiowym i zmechanizowanym sprzęgiem śrubowym sterowanym radiowo (również manualnym):
http://de.wikipedia.org/wiki/Voith_Gravita
 

Załączniki

BoGneR

Aktywny użytkownik
#12
Może Ci chodzić na przykład o lokomotywę UFO 8837. Jest sterowana zdalnie drogą radiową. Eksploatowana jest w Hucie Katowice w Dąbrowie Górniczej. Zobacz załącznik 149730
Jest sterowana zdalnie, ale nie drogą radiową. Wartość prądu w sieci trakcyjnej warunkuje, co robi lokomotywa.
Codziennie ze sterowania wielokrotnego korzysta Kopalnia Piasku Kotlarnia, która uruchamia pociągi KWK - elektrownie na 2xTEM2.
 

CoCu

Znany użytkownik
#13
Jest sterowana zdalnie, ale nie drogą radiową. Wartość prądu w sieci trakcyjnej warunkuje, co robi lokomotywa.
Czekaj, nie rozumiem. Chcesz przez to powiedzieć, że odbywa się to tak, jak sterowanie modelem analogowym poprzez zwykły zasilacz? W każdym razie, skąd wiesz, że tak się steruje tą dokładnie lokomotywą? Mam dokument wskazujący jednoznacznie na to, iż ta akurat lokomotywa jest sterowana właśnie drogą radiową.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#14
A zmianę kierunku uzyskuje się odwracając polaryzację: + do szyn, a - do przewodu jezdnego... Coś nie bardzo mi się chce wierzyć. A jak się to zatrzymuje w określonym miejscu?
 

BoGneR

Aktywny użytkownik
#15
Czekaj, nie rozumiem. Chcesz przez to powiedzieć, że odbywa się to tak, jak sterowanie modelem analogowym poprzez zwykły zasilacz? W każdym razie, skąd wiesz, że tak się steruje tą dokładnie lokomotywą? Mam dokument wskazujący jednoznacznie na to, iż ta akurat lokomotywa jest sterowana właśnie drogą radiową.
Oglądałem tą lokomotywę w ubiegłym roku. Niestety nie jestem elektrykiem i w szczegółach nie zaspokoję Waszej wiedzy. Poszukam jednak jakiś informacje w tej materii, bo coś miałem ponotowane. Maszyna na pewno nie jest sterowana radiowo, a własnie przez sieć z pomieszczenia znajdującego się gdzieś nad wywrotnicą wagonową.
 

CoCu

Znany użytkownik
#16
No to poszukaj tych informacji, gdyż jak pisałem ja posiadam dokument wskazujący na fakt iż dla tej lokomotywy pewna firma wykonała system sterowania radiowego.
No i nie wiem, czy aby na pewno ta lokomotywa wpycha faktycznie wagony na jakieś wywrotnice.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
#17
Kilka przykładów:
Newag zmodernizował poczciwą SM42 dla Huty Częstochowa i wyposażył ją w układ sterowania radiowego oraz zmechanizowany sprzęg śrubowy sterowany radiem (również maualny) – lokomotywa ta nosi oznaczenie 6Dg/A. Link do strony producenta:
http://www.newag.pl/oferta/lokomotywy-spalinowe/modernizacje/6Dg
Jeden z zachodnich producentów systemu sterowania radiowego dla lokomotyw:
http://www.schweizer-electronic.com/loccontrol100-rs-funk-fernsteuerung.html
W Niemczech pracuje lokomotywa BR261 ze sterowaniem radiowym i zmechanizowanym sprzęgiem śrubowym sterowanym radiowo (również manualnym):
http://de.wikipedia.org/wiki/Voith_Gravita
Fablok też modernizował stonki (sterowane drogą radiową) do pracy na linii technologicznej odsiarczania surówki
http://www.fablok.com.pl/index.php?l=pl&c=3&id=171
64_large.jpg
 

Podobne wątki