• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

sterowanie kolejką

OP
OP
O

opornik01

Nowy użytkownik
#3
dzięki za pomoc ale nie tak zupełnie o taki schemat chodziło ponieważ system który sam stworzyłem jest dobry tylko brak mi właśnie zastosowania układu zwiększającego i zmniejszającego szybkość kolejki (ale nie tylko jednej)
 
OP
OP
O

opornik01

Nowy użytkownik
#5
usciślajac o co chodzi (kolejka ma wszystkie potrzebne składniki do płynnego sterowania za wyjątkiem właśnie regulacji szybkości - sterowanie znajduje się wewnątrz kolejki jak i na zewnątrz sterowane automatycznie i ręcznie)na razie nic nie spełnia moich oczekiwań
 

martinezo

Znany użytkownik
#7
opornik01 napisał(a):
usciślajac o co chodzi (kolejka ma wszystkie potrzebne składniki do płynnego sterowania za wyjątkiem właśnie regulacji szybkości - sterowanie znajduje się wewnątrz kolejki jak i na zewnątrz sterowane automatycznie i ręcznie)na razie nic nie spełnia moich oczekiwań
Help Desk charakteryzuje się tym że najsampierw pokazuje się jego zespołowi co się tam ma i szuka się wtedy wspólnie błędów lub braków.
Inaczej możemy Ci pomóc w konstrukcji deski do krojenia chleba....
 
#10
Fajne. Nawet niewiele bardziej skomplikowane niż DCC. ;) Za to o wiele trudniejsze do uruchomienia.

Jakiś czas temu popełniłem cyfrowy sterownik do kolejki "analogowej", czyli sterowany cyfrowo zasilacz PWM. Składał się z mikrokontrolera, wyświetlacza LCD, 4 przycisków, układu mostka H oraz kilku rezystorów i kondensatorów.

Wprawia mnie w spore zdumienie to, jak ludzie potrafią komplikować sobie życie tworząc tak duże układy analogowe.

Właściwie, to coś mi zaświtało. Mam kilkanaście zbędnych płytek drukowanych pod urządzenie, które zawierało 200% funkcjonalności takiego sterownika. Może by tak zmontować je właśnie jako sterowniki do kolejki?
 
OP
OP
O

opornik01

Nowy użytkownik
#14
Zamieszczam opis do schematu:
Układ sterujący kolejki wewnątrz niej służy do łagodnego ruszania i zatrzymania kolejki przed stacją lub semaforem
Uruchamia również cewki stop i ruszania oraz semafor
Wykonuje także i jazde do przodu (mechanizmy-kontaktron i magnes) znajdują się na zewnatz w obudowie kolejki
Aby mogły działać te funkcje musi być nadany impuls wyzwalający działanie (ruch do przodu)wyzwala się po 8 sek od momentu dostarczenia napięcia do układu U9 ikolejka wykonuje łagodny start
Drugim impulsem jest zatrzymanie na stacji lub przed semaforem
Do drugiego impulsu dochodzi w tedy gdy magnes stały zadziała na kontaktron umieszczony w torach który załączy cewke stop w torach i po 8 sek włączy również semafor(droga wolna)
Start odbywa się po 8 sek od momentu wyłączenia działa układu U9 przez kontaktron w układze U9
Następnym impulsem jest jazda do tyłu działa tu kontaktron w kolejce mający wpływ na układ U1 i U2 oraz przekażnik P1 i P2 zmieniajacy kierunek zasilania silnika kolejki
Przy zmianie z cofania na ruszanie do przodu działa podobnie jak zatrzymanie
Kontaktron załącza cewke stop następnie cewka działa na kontaktron zawarty w układzieU11 zwierając kondensator i włacza układ U10 dla podtrzymania przekażnika P1 i P2 przez 8 sek żeby nie nastapiła nagła zmiana kierunku zasilania silnika
W momencie zwarcia kondensatora załacza się również układ U9 który po 8sek wznowi jazde do przodu
Tak odbywa się jazda do przodu i tyłu oraz stop semafor
Jeśli w którymś miejscu znajduje się zwrotnica do zmiany toru jazdy również układ pośrednio działana jej zmiane
Odbywa się to za pomocą magnesu stałego (stop) umieszczonego w kolejce wywołując impuls do płyty z pulpitu sterowniczego z którego można również sterować kolejką
To na tyle wyjaśnień co do działania według schematu kolejki !
 
OP
OP
O

opornik01

Nowy użytkownik
#18
Tak znajdują się na zewnątrz kolejki . Są wielkości 8x2mmx3szt i magnes stały wielkości8x6mmx1szt. pozostałe znajdują się kontaktrony i elektromagnesy pod torami gdze łączą się z pulpitem sterowania zewnętrznego.
Dzięki za zainteresowanie!
Pozdrawiam!
 

pepej

Znany użytkownik
#19
opornik01 napisał(a):
Tak znajdują się na zewnątrz kolejki
To w końcu jak ? na zewnątrz czy wewnątrz ? :roll:

przyjrzałem się temu wątkowi i stwierdzam że takie sterowanie modelami to cofnięcie się w rozwoju, płytka wielkości rubina nie zmieści sie do każdej lokomotywy,

po co są trzy kontraktony w lokomotywie ?

czy magnesy w torowisku są umieszczone w różnych miejscach i oddziałowywują na konkretny kontrakton w lokomotywie

PS jakoś nie wyobrażam sobie takiej plątaniny kabli kontraktonów i magnesów przy torowisku tylko po to by lokomotywa sobie płynnie zwalniała i zmieniała kierunek jazdy tylko w wyznaczonych do tego miejscach, W DCC masz to wszystko i nawet wiecej bez zbędnych magnesów kabli itd wystarczy zakupić dekodery z ABC i problem płynnego zatrzymywania przed czerwonym też jest rozwiązany !
 
OP
OP
O

opornik01

Nowy użytkownik
#20
Witam !
Wstawiając temat sterowanie kolejką nie miałem takiego zamiaru by zmieniać postępu techniki elektronicznej , chciałem tylko skorzystać z pomocy i zainteresowania że można również robić starą techniką . Pytanie zabrzmi ze poco-by nauczyć się podstaw techniki . Czemu by nie wrócić do dawnych czasów to podstawa dzisiejszej techniki cyfrowej Pytanie o płytkę –płytkę można dowolnie zmieniać do każdej kolejki inna wielkość Kable również istniały i będą istniały, przecież trzeba doprowadzić napięcie do poszczególnych elementów wykonawczych.
Spodziewałem się większego zainteresowania techniką sterowania?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 2
Elektryka 12
Elektryka 44
Elektryka 2
Elektryka 17

Podobne wątki