• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie elektryczne anglika

pepej

Znany użytkownik
#1
Właśnie zabrałem sie do montażu napędów przy angliku i zastanawiam się jak rozwiązać sterowanie dwoma siłownikami, ma ktoś może jakiś sprawdzony schemat ewentualnie sugestie konstrukcyjne ?

Jak ja to widzę (rozważania czysto teoretyczne)

kombinacji ustawień iglic jest 4 i chciałbym na pulpicie zamontować 4 dodatkowe przyciski chwilowe z ikonkami dozwolonych przebiegów (zaraz skrobnę jakiś rysunek)
 
OP
OP
pepej

pepej

Znany użytkownik
#3
Misiek napisał(a):
ja zrobilem
dwa silowniki i dwa przełączniki 2-pozycyjne
jakoś przypadkiem podłączyłem i wyszly mi kombinacje jak na obrazku
http://norma.martel.pl/viewtopic.php?t= ... c&start=51
czyli ustawiasz przebieg i podajesz napięcie ? dobrze kombinuje ?

PS mam u siebie siłowniki od CZ wiec muszę podawać napięcie tylko przez chwile

UPDATE widzę że masz napędy Conrada, czyli problem z głowy :roll:
 
OP
OP
pepej

pepej

Znany użytkownik
#5
Misiek napisał(a):
mozesz użyć np. przełączników "chwilowych" bądź trójpozycyjnych ON-OFF-ON - po przestawieniu sie iglic, możesz "zerować"
dzięki

Przy okazji zapytam, bo szukałem po sklepach wyłączników chwilowych dwusekcyjnych ON-OFF-ON i żaden ze sklepów w Łodzi takich nie ma na stanie :( jedyne jakie znalazłem to ON-OFF-ON w jedną stronę chwilowy, a drugą na stałe.

Czy są w sprzedaży wyłączniki chwilowe ON-OFF-ON ?, oczywiście chodzi mi o te małe niebieskie dźwigienkowe
 

xendx

Nowy użytkownik
#6
Mimo że są 4 kombinacje ustawiania iglic to można by podpiąć 2 napędy po rozdzieleniu wodzika pomiędzy odcinkami AD i BC co wiąże się z dodatkowym kosztem ale wtedy można by zrobić tak żeby na angliku był ustawiany przebieg po prostych (między odcinkami BD oraz AC) a po przełączeniu napędów po łukach (między odcinkami AB oraz CD)bo przy mieszanym ustawieniu iglic np. (ustawiony przebieg między BD a pozostałe iglice na jazdę po łuku )to pociągi jadące z kierunku A lub C wykoleja się.
 

Załączniki

#7
Takie rozwiązanie było w starym PIKO'wskim angliku... Z tym że napęd był jeden. Jeśli już mamy ingerować w mechanikę zwrotnicy, to lepiej wykonać takie coś jak w tym starym angliku i napęd dać jeden.
 

xendx

Nowy użytkownik
#8
Tylko zrobienie samemu takiego mechanizmu do napędu może być ciężkie bo wodziki musiałby by się jednocześnie przesuwać wszystkie na zewnątrz lub do wewnątrz,
 
#9
Wykonanie takiego "zintegrowanego" napędu wcale nie jest trudne.
Zasiadłem do painta i przypomniałem sobie :) Przepraszam szanowne grono za jakość rysunku, ale chyba będzie wiadomo o co chodzi :)

Kolory czerwony i niebieski przedstawiają sprzężone ze sobą iglice i ich wodziki.
U dołu są dźwigienki z otworkiem po środku za pomocą którego są zamocowane do podłoża i wokół których się poruszają.
Dźwigienki te po obu wewnętrznych krańcach połączone są drutem, który poruszany jest poprzez napęd (w tym przypadku z zamka centralnego)

To wszystko ;)

Tylko gdzie realizm takiego rozwiązania? :(

Dobranoc.
 

Załączniki

xendx

Nowy użytkownik
#10
Lucky napisał(a):
Tylko gdzie realizm takiego rozwiązania?
Realizm ustawiania przebiegu każdej pary iglic jak by miało miejsce na nastawni zerowy ale w zamian mamy 2 warianty ustawienia przebiegów które wkluczają wykolejenie pociągu po przejechaniu czerwonego światła :razz:
 
#11
Nie, no... rozwiązanie bardzo fajne, wygodne i bezpieczne. Ciekawe tylko, co na to inni? :)
Mnie się tam podoba, szczerze mówiąc, to właśnie siedzę i zastanawiam się, czy nie przerobić w ten sposób swoich anglików :) Z tym, że u mnie to raczej nie zda egzaminu, bo zwrotki zamierzam napędzać własnym "patentem" (przekaźniki, pisałem o tym na FM), a tu trzeba jakby... więcej mocy!
 
#13
pepej napisał(a):
Czy są w sprzedaży wyłączniki chwilowe ON-OFF-ON ?, oczywiście chodzi mi o te małe niebieskie dźwigienkowe
Tak są! Sam sprowadzałem je przez sklep "Nowy elektronik" w Bielsku Białej, niebieskie trochę większe od tych małych bo dwurzędowe,ale te się najlepiej do napędów rozjazdów nadają.
Do tego kapturki na dźwigienki osobno w dodatkowych kolorach; czarny i zielony (oprócz standartowego czerwonego).
 
OP
OP
pepej

pepej

Znany użytkownik
#14
Lucky napisał(a):
Wykonanie takiego "zintegrowanego" napędu wcale nie jest trudne. ...
Bardzo fajne rozwiązanie, szkoda ze mój anglik jest już zaszutrowany

TeERa203 napisał(a):
Tak są! Sam sprowadzałem je przez sklep "Nowy elektronik" w Bielsku Białej, niebieskie trochę większe od tych małych bo dwurzędowe,ale te się najlepiej do napędów rozjazdów nadają.
Do tego kapturki na dźwigienki osobno w dodatkowych kolorach; czarny i zielony (oprócz standartowego czerwonego).
Dziś udało mi sie kupić 5szt, kolejne zamówiłem :)

Dołączam jeszcze moją propozycje sterowania siłownikami od CZ, informacje o położeniu iglic zamierzam brać z wyłączników w siłownikach i wyświetlać na pulpicie 4 LED'ami prostokątnymi
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#15
Odświeżę nieco temacik :D
Poproszono mnie o sporządzenie "anglikowej" kabelkologii ;) a że miałem dziś parę minut luzu, narysowałem na szybko kilka, takich... poglądowych obrazków.
Może sie jeszcze komuś przyda :D

Jak się je przegląda w np. "podgląd obrazków i faksów systemu winda", to się uzyskuje cuś w rodzaju prostej animacji ;)
 

Załączniki

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
#16
Zaś coś tam narysowałem dla kolegi, który miał problem z połączeniem innego anglika, tym razem Besselera :D
Na razie teoretycznie ;) ale od jutrzejszego popołudnia zaczyna mi się dłuuugi łikend, święta jakieś są czy cuś, więc obrazki później :D
 

Załączniki

Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Elektryka 2
Elektryka 12
Elektryka 44
Elektryka 20
Elektryka 2

Podobne wątki