• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie analogowe

Reakcje
0 0 0
#1
Witam wszystkich na wstępie jestem tutaj nowy i jestem początkującym modelarzem kolejowym.
Proszę o pomoc w kwestii sterowania na makiecie.
Myślę o sterowaniu makietą w sposób analogowy. Moje pytanie to czy można zrobić tak żeby na makiecie poruszały się jednocześnie dwa składy jeden po łuku zewnętrznym a drugi po łuku wewnętrznym.
Myślę o stworzeniu małego panelu sterowniczego na zasadzie przełączników hebelkowych i naciskowych (włącz-wyłącz) do sterowania zawrotnicami i semaforami.
Jaki powinien być układ semaforów i rozmieszczenie i jak je połączyć oraz gdzie zastosować odcinki izolowane.
Myślę jeszcze o możliwości zatrzymywania dwóch jeżdżących składów i uruchamiania trzeciej lokomotywy do manewrowania po reszcie układu.
W załączeniu wrzucam schemat mojej makiety a w tygodniu wrzucę zdjęcia z postępu prac.
Z góry dziękuję za okazaną pomoc i na bieżąco będę informował o postępach na mojej makiecie.
 

Załączniki

Zaqu

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
10 1 0
#2
Można, tylko po co. Analogowe sterowanie lokomotywami nie ma żadnego sensu dzisiaj. Daje tak ograniczone możliwości i dużo pracy dodatkowej jest potrzebne przy makiecie. A koszt cyfry to 300 PLN za roco multimouse lub minibox plus dwa fredy. Plus po dekoderze do lokomotywy. Za 75 zł najtańsze. A jedziesz jak chcesz. Jak chcesz to możesz mieć dźwięk.
Panel sterowania analogowy pozostaw sobie do sterowania zwrotnicami i semaforami.
 
OP
OP
L
Reakcje
0 0 0
#3
Witam dzięki za podpowiedź ale sęk w tym że odziedziczyłem kupę taboru i sprzętu w analogu a szkoda mi go zmieniać bo jest sentyment. Niestety o ile w modelarstwie siedzę już kilkanaście lat to jestem początkujący w tematach elektroniki i automatyki kolejowej i gorzej z ogarnięciem połączeń i schematów jazdy.
 
OP
OP
L
Reakcje
0 0 0
#5
Zapomniałem dodać że cały układ torowy zwrotnice jest na Piko H0 A-track system, mam jeszcze pytanie czy mogę do sterowania zwrotnicami wykorzystać napędy innych firm np: Conrad bo chyba jest o wiele tańszy?
 

SU46-017

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
Widzę że już zostałem wyprzedzony..[DOUBLEPOST=1405066119][/DOUBLEPOST]I jeszcze radzę ci przy sterowaniu analogowym wybrać trochę lepszy sterownik, bo te dodawane do niektórych zestawów startowych, po używaniu raz na tydzień przez dwa lata, się psują.
 
OP
OP
L
Reakcje
0 0 0
#10
Widzę że odpowiedzi sypia się jak z rękawa dziękuję za pomoc to dziś zamówię napędy i zacznę co nieco kombinować z elektryką i uruchomieniem makiety, dysponuje ktoś jakimś schematem jak powinny być połączone zwrotnice z semaforami, dodatkowo chcę na panelu sterowniczym zrobić kontrolki informujące o danym stanie zwrotnicy w jakim jest położeniu.
A teraz z drugiej strony o ile tabor można przerobić na cyfrowy to i tak trzeba wykombinować sterowaniem zwrotnicami żeby nie doszło gdzieś do zderzenia poruszających się pociągów, ale jako to zrobić ?? Czy muszę podzielić odcinki torowiska na izolowane czy pulpit sterowniczy wystarczy i manualne przełączanie zwrotnic dla danego taboru?
 

SU46-017

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#11
Widzę że odpowiedzi sypia się jak z rękawa dziękuję za pomoc to dziś zamówię napędy i zacznę co nieco kombinować z elektryką i uruchomieniem makiety, dysponuje ktoś jakimś schematem jak powinny być połączone zwrotnice z semaforami, dodatkowo chcę na panelu sterowniczym zrobić kontrolki informujące o danym stanie zwrotnicy w jakim jest położeniu.
A teraz z drugiej strony o ile tabor można przerobić na cyfrowy to i tak trzeba wykombinować sterowaniem zwrotnicami żeby nie doszło gdzieś do zderzenia poruszających się pociągów, ale jako to zrobić ?? Czy muszę podzielić odcinki torowiska na izolowane czy pulpit sterowniczy wystarczy i manualne przełączanie zwrotnic dla danego taboru?
Załóż temat w dziale relację. W tym układzie torów jeśli dobrze nastawisz zwrotnice nie powinny się zderzyć, w sterowaniu cyfrowym możesz zatrzymać jeden skład a drugi będzie jechał dalej i nie trzeba izolować torów.
 
OP
OP
L
Reakcje
0 0 0
#12
ok wrzuciłem do relacji w pierwszej kolejności muszę uruchomić zwrotnice i zrobić resztę otoczenia a dopiero potem będę myślał o przeróbce taboru na DCC bo to już są większe koszty.
 

Podobne wątki