• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sterowanie analogowe -- zasilacz impulsowy

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#1
Chciałbym się zapytać, czy ktoś z Państwa ma jakiekolwiek doświadczenia z użycia bardziej zaawansowanego sterowania analogowego w postaci zasilaczy impulsowych. Za naszą zachodnią granicą coraz bardziej popularne wśród "analogowców" są np. wyroby firmy Heisswolf (http://www.modellbahn.heisswolf.net/). Jednak są one dość drogie i wymagają dodatkowego zasilacza 230V==>16V. Innym rozwiązaniem jest precyzyjny zasilacz Tillig TFI. Wyroby te podobno oferują możliwość precyzyjnego sterowania modelami kolejowymi, które jest nieosiągalne przy zasilaczach analogowych starszej generacji. Czy faktycznie są one warte swej ceny?
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#2
Nie wiem, czy Cię to zainteresuje, ale...
Właśnie walczę z zasilaczem impulsowym na NE555 i sytuacja wygląda tak, że regulacja przez samo PWM nie jest za ciekawa. Silnik nie startuje od najmniejszych obrotów, tylko stoi i piszczy.

Dużo lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie nóżki nr 5 tego układu i sterowanie generatora napięciem stałym. Zmienia się wtedy i częstotliwość i wypełnienie impulsów, ale efekt jest dużo lepszy.

Pozdrawiam
Łukasz.

PS: Może zrobił ktoś podobny zasilacz PWM do lokomotyw z dobrym skutkiem i podzieliłby się schematem?
Jest tego dużo w sieci, ale po złożeniu okazuje się, że z każdym z układów jest jakis problem, a ja szukam rozwiązania dobrego i sprawdzonego.
 

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Lucky napisał(a):
... PS: Może zrobił ktoś podobny zasilacz PWM do lokomotyw z dobrym skutkiem i podzieliłby się schematem?
Jest tego dużo w sieci, ale po złożeniu okazuje się, że z każdym z układów jest jakis problem, a ja szukam rozwiązania dobrego i sprawdzonego.
Robiłem z 2 lata temu próby z PWM, również w oparciu o układ LM555 - szkoda zachodu, DCC jest lepsze :)

Co prawda udało mi się znaleźć optymalne wartości elementów i pisku nie było ale zasilacz sprawował się dobrze tylko z jednym lokiem na torach.
 

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#4
Ponieważ w zasadzie nie da się zrobić analogowego układu PWM o dowolnie ustawianym wypełnieniu, najprościej wykorzystać do tego celu mikrokontroler, choćby ATtiny13 za 2,5 zł. Do tego guziczek do zmiany kierunku, potencjometr do nastawiania prędkości, dwa podwójne MOSFETY N+P plus trzy tranzystory i po wieczorze programowania mamy regulatorek ;).
 
OP
OP
yahya

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#5
Choć nie są to odpowiedzi stricte na moje pytanie -- niemniej dziękuję. Zatem: jak zachowywał się ten zasilacz home-made przy małych prędkościach w wersji nie powodującej żadnych niepożądanych dźwięków, itp.? Czy faktycznie pozwalał na bardzo wolne poruszanie się lokomotyw?
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.300 3 0
#6
Powiem tak, zależy od loka i rodzaju silnika (i tu jest właśnie problem) bo np BR106 (stare PIKO) ma takie przełożenie, że chyba ruszy nawet na zwykłym analogu (trafo + mostek) Są też loki, które nie chciały ruszyć (BR01), albo ruszały i "szarpały" na minimalnej prędkości (BR130)... Niestety niema reguły i to mnie zniechęca do dalszych prób z tym zasilaczem... Niestety...
 

r-mik

Pan Chlewik
Reakcje
145 30 0
#7
Robiłem dekoder DCC i sprawa PWM wygląda tak. W większości loków, zwłaszcza starszych, silnik nie rusza na dużych częstotliwościach. Zrobiłem tak, że przy małych prędkościach (małym wypełnieniu PWM) silnik pracuje na małej częstotliwości (rzędu 50..250Hz). Przy większych na wyższych, nawet 20kHz. Okazało się też, że AVR-ki generują PWM w zakresie 1/256..100%. W konsekwencji, przy prędkości zero, pojawiają sie szpilki, które to często powodują burczenie silnika. Problem rozwiązałem wyłączając PWM przy prędkości zero.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
C
Elektryka 20
Elektryka 12
Elektryka 44
Elektryka 20
Elektryka 2

Podobne wątki