• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Stare, zapomniane sprzęty rolnicze

dkmgtc88

Aktywny użytkownik
#1
Witam:) takiego tematu nie znalazłem a może i tu pojawią się ciekawe fotki
to zaczynamy
Kombajn Bizon 5050 wersja eksportowa na Skandynawię rok około <-80


Ursus C-45


Również u tego samego gospodarza mała kolekcja min. ciągnik gąsienicowy Mazur D-50 naszej produkcji



A tu już moja C-355M 3P z 1975r

 

kubass2

Znany użytkownik
#3
Pozwól ,że dołączę się do tematu. Temat godny uwagi popieram;).

Ciągnik konstrukcji prof. Taylora (prototyp).


Ciągówka Ursus z 1922r.


Ciągówka Ursus z 1922r. - wróciła w 1968r. do Ursusa po 45 latach pracy pod okiem Stanisława Rakowskiego.


Ursus C-45 - w wersji na kołach stalowych.


Ursus 25 - jeden z pierwszych egzemplarzy.


Ursus 25 - trochę późniejsza wersja.


Ursus 25 z prasą PZS-3 Robot.


Ursus C-328 - następca C-325, jeden z pierwszych egzemplarzy.


Ursus C-328 na bliźniaczych kołach.


Następca C-328 - ciągnik Ursus C-330.


Ciągnik C-4011.


Ursus C-350.


Ursus C-360.


Zdjęcia pochodzą ze strony firmy BUMAR.





 
OP
OP
dkmgtc88

dkmgtc88

Aktywny użytkownik
#4
Tak, na chodzie i ma się świetnie:) wersja eksportowa o czym świadczy inna chłodnica,podniesiony zbiornik,czujnik start ziarna i fabrycznie montowana kabina

Kolego zdjęcie powyżej to Ursus C-350- eksportowa wersja C-4011 ze zmienioną maską, lub jest to nawet jakiś prototyp z silnikiem Perkinsa na bazie wczesnej C-355 Gdyż wydech jest po prawej stronie
 
OP
OP
dkmgtc88

dkmgtc88

Aktywny użytkownik
#6
Tak, choć nie wszystkie, za dość dużą dopłatą można było dokupić kabine do modelu Z050 Super, lub Z056 Super, późniejsze modele miały ją montowaną fabrycznie jak np Z058 Rekord lub Z060/61/83 Gigant,natomiast w pierwszym Bizonie czyli Z040 fabrycznie nie występowała. Mam również zdjęcia innych rzadkich wersji Bizonów w tym także modelu America- wersji eksportowej do USA
 
OP
OP
dkmgtc88

dkmgtc88

Aktywny użytkownik
#8
Bardzo wygodne rozwiązanie, nie jedne żniwa pod daszkiem spędziłem:)

Bizon 5040-eksportowa odmiana Z040

Posiadały podwyższony zbiornik, heder zwężony z 4,2 do 3.3 lub 3.6 metra, fabryczną kabinę, czujnik strat oraz sieczkarnię

widok z kabiny, widoczny czujnik strat, inne umieszczenie zegarów



Kombajn legenda i unikat- Bizon Z055 America przeznaczony na rynek amerykański- powiększony zbiornik, silnik z turbo, hydraulicznie otwierana rura wysypu


widok z kabiny, zupełnie inny niz w jakimkolwiek Bizonie, technologiczny szok jak na lata 1974-1975


Archiwalne zdjęcie i jedyne potwierdzające wysyłkę Bizonów America do USA
Załadunek niebieskich Z055 America na statek, u nas w kraju zostało i nadal pracuje kilka czerwonych wersji, natomiast niebieskie były wysłane do USA w liczbie 210 szt
 
OP
OP
dkmgtc88

dkmgtc88

Aktywny użytkownik
#10
Kolego jeśli chcesz dorzucę więcej:)

Po prostu kombajny produkowane na kraj to zupełnie inna historia niż wersje eksportowe, to samo tyczy się choćby Ursusów
 
OP
OP
dkmgtc88

dkmgtc88

Aktywny użytkownik
#13
Akurat kombajn Bizon zakładów FMŻ Płock jest jedną z największych legend PRL-u to właśnie on zrewolucjonizował całą wieś (dokładnie model Z040, maszyny na tyle wytrzymałe że choć powstawały od 1971r można je spotkać do dziś), a namiastką tego był poprzednik- Vistula

Dziś zaprezentuje dumę zakładów z Płocka- Bizon Gigant kolejno o symbolach Z060/61/83

co może być szokujące- w momencie uruchomienia produkcji był to największy i najbardziej rozwinięty technicznie kombajn na świecie. Również dzięki jego wydajności można go nazwać Gigantem- od 2 do 2,5 ha/godz nawet dwaj jego mniejsi bracia Z056 Super i Z058 Rekord razem wzięci nie mogli mu dorównać.

Zastosowano hedery o szerokości od 5,2m do blisko 9m! zamiast standardowego 4,2m jak u mniejszych braci. Z tym, że niestety maszyna nie radziła sobie z tymi ostatnimi przez co były przez okolicznych rzemieślników zwężane.

Kombajny były wyposażane w hydrostatyczny napęd motowideł, czujniki strat, czujniki zapychania się sit i młocarni oraz wiele innych udogodnień. Jest to jeden z pierwszych kombajnów z montowaną fabrycznie kabiną operatora i hydrauliczna rurą wysypową, również zbiornik w Gigancie był pokaźny- mieścił do 3,5t a nie jak np z Z056 ok 1,5t.

Niestety ciężko go dziś spotkać gdyż wyprodukowano niewiele ponad 1000 szt wszystkich modeli łącznie, wiele poszło na eksport a krajowe trafiały do PGR-ów gdzie kończyły swój żywot. Choć przy spotkaniu Giganta podczas pracy trzeba przyznać że robi wrażenie swoimi gabarytami. Był to blisko 10 tonowy (bez hedera) kolos napędzany silnikiem SW680 o mocy 220KM

tu jak widać model ze skróconym hederem, wersja Z060







Wersja eksportowa o symbolu 5060
 
OP
OP
dkmgtc88

dkmgtc88

Aktywny użytkownik
#15
I dla klimatu coś

Kombajn Bizon jest czymś symbolicznym na wsi, choć już mam ponad 20 na karku to co roku gdy na niego wsiadam przechodzą mnie ciarki przy odpaleniu silnika, niepowtarzalny dżwięk SW400
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:1 738

Podobne wątki