Co do klasyfikacji pociągu „Giewont” przypomniało mi się, że był to pociąg nowej kategorii, wprowadzonej na PKP na początku lat 90-tych, zwanej
Inter-Regio. Kategoria ta zapewniała szybkie połączenia pomiędzy wybranymi ośrodkami za pomocą m.in. EZT, początkowo EN57 i EN71. Myślę, że można założyć, że w latach 90-tych pociągi takie kwalifikowano jako pośpieszne, a w początku XXI w. (np. dopiero po 2002
?) miały status przyspieszonych. Składy EZT Inter-Regio otrzymały odmienne kolorystyki zewnętrzne (już z daleka odróżniające je od „zwykłych” EN57 i EN71), np. wrocławski EN71-43 był biały w niebieskie pasy i posiadał niebieskie drzwi:
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=16798&mode=search
katowickie i łazowskie EN57 były żywo-czerwone z białym pasem, np.
EN57-1721:
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=13837
a gdyńskie EN57 i EN71 były przeważnie białe z pionowo-ukośnymi, czerwonymi pasami na styku pudeł, później zmienionymi na błękitne, np.
EN57-1101, 1618:
http://rail.phototrans.eu/14,96312,0,PaFaWag_5Bk_6Bk_EN57_1618.html
http://rail.phototrans.eu/14,28670,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1101.html
Można też dodać, ze w EZT służących przy pociągach Inter-Regio przedziały zostały zmodernizowane pod kątem poprawy estetyki i komfortu jazdy pasażerów. W następnych latach, tę kategorię pociągów zaczęły przejmować, wprowadzane stopniowo do służby ED72, w pierwotnym, czerwonym malowaniu z żółtym pasem, z charakterystycznym "z" na boku czoła.
http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/ed72.htm
W
Świecie Kolei nr 3/1998 i nr
4/1998 jest interesujący, 2-częściowy artykuł Pawła Terczyńskiego
„Ezt w obsłudze pociągów Inter-Regio w rozkładzie jazdy 1998/1999”. Wymieniono w nim m.in. wszystkie ówczesne Inter-Regio zestawiane z EZT, przeważnie noszące nazwy własne, ale nie tylko, bo spora ich ilość nosiła tylko oznaczenia numeryczne. Wymieniono odcinki obsługi, nr pociągów, nazwy, zakłady taboru oraz same ezt z serii i numerów, które obsługiwały te połączenia. Dla interesującego Ciebie pociągu „Giewont” przedstawiało się to w następujący sposób (dane z w/w artykułu):
A jak wyglądały ówczesne ezt Inter-Regio Zakładu Taboru Kraków można zobaczyć w linkach poniżej:
EN71-07 (można tam obejrzeć także gdyńskie EN71-35, 39, 46 obsługujące poc. Inter-Regio)
http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/en71.htm
EN57-1050, 1074, 1080, 1114
http://rail.phototrans.eu/14,25375,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1050.html
http://rail.phototrans.eu/14,23976,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1074.html
http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/en571013.htm
http://rail.phototrans.eu/14,25028,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1114.html
Myślę też, że doraźnie można było zapewne spotkać nie tylko dwa ED72 jako IR "Giewont", ale wyżej zaprezentowane EN57 czy też EN71-07, w tym w konfiguracji ED72+EN57, ED72+EN71 lub EN71+EN57, a nawet "zwykłe" EN57/71, bo jak wiemy, różnie w "realu" mogło to wyglądać.
Szperając w Świecie Kolei z lat 2002-2004, wyłapałem także (
ŚK nr 9 i
10/2002), że kres „Giewontu” musiał zapewne nastąpić w SRJP 2003/2004 (jak pisałem wyżej, w SRJP 2004/2005, już go nie było). W/w numerach ŚK można przeczytać m.in. że PKP Przewozy Regionalne już wiosną 2002 r. rozpoczęły stopniową, aczkolwiek konsekwentną, likwidację połączeń Inter-Regio, w tym do Zakopanego. Od 2/3 września 2002 poc. nr 34106/43107 „Giewont” docierał do Zakopanego tylko w weekendy, w pozostałe dni tygodnia relację skrócono z/do Krakowa Gł. do/z Częstochowy. W kolejnym rozkładzie jazdy był albo go nie było. Tu jednak prosiłbym aby wypowiedział się ktoś, kto ma dostęp do SRJP 2003/2004.