• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stare rozkłady jazdy PKP

Wojtek_Kraków

Aktywny użytkownik
Reakcje
429 1 0
#1
Szanowni Koledzy
Nie znalazłem takiego wątku na forum więc zakładam temacik pt. "Stare rozkłady jazdy".
Ze swojej strony wrzucam tu znaleziony 89' roku w pewnej książce rozkład jazdy Kraków - Lwów z 1938.
Ciekawe są czasy przejazdu
Dziś Kraków - Lwów jedzie się 6:42 godz lub 7:54.

rozklad PKP 1938 okładka.jpg rozklad PKP 1938.jpg

Jeśli macie inne ciekawe rozkłady to można wątek pociągnąć
 

stranski

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
425 4 0
#2
Poszukuję dodatku 2 B i 2 C do służbowego rozkładu jazdy 1975/76 dyrekcja Kraków, a konkretnie informacji na temat rodzaju wagonów, z jakich zestawiony był nocny pociąg Warszawa Zagórz
 

LechZ

Użytkownik
Reakcje
16 0 0
#3
W 1975 nie było dodatków 2C. Był IIA - dalekobieżny (międzynarodowy i krajowy) oraz były regionalne IIB.
A w dodatku IIA pociąg do Zagórza wyglądał tak:
168-169.JPG
 

Jakub81

Nowy użytkownik
Reakcje
13 0 0
#5
Witajcie . Mam prośbę . W dniu dzisiejszym wpadł do mojej skromnej kolekcji rozkład jazdy z 1974 roku dla stacji Rzeszów . I jest tam jeden ciekawy pociąg który mnie bardzo intryguje Rzeszów - Mangalia . Interesuje mnie przede wszystkim trasa i jakim taborem (w sensie lokomotywa ) był obsługiwany ? Może ktoś z Szanownych Forumowiczy nim jechał ?
 

Załączniki

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#6
Czy mógłbym prosić o sprawdzenie w rozkładach jazdy PKP z lat 1968-1970, kiedy po raz pierwszy i dla jakiego pociągu pojawia się w nich przystanek Cisie (linia kolejowa nr 2, pomiędzy Halinowem i Dębe Wielkie)? Przystanek został uruchomiony pod koniec 1968 r. lub na początku 1969 r.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
#7
Linia 64. Czy pociąg pośpieszny GIEWONT zatrzymywał się na stacji w Kozłowie, czy tylko w Szczekocinach? Czy te pociągi były prowadzone przez lokomotywy, czy też zestawione były z EN57? Czy był to pociąg pośpieszny, czy też przyspieszony?
 
Reakcje
3.349 16 0
#8
Czy mógłbym prosić o sprawdzenie w rozkładach jazdy PKP z lat 1968-1970, kiedy po raz pierwszy i dla jakiego pociągu pojawia się w nich przystanek Cisie (linia kolejowa nr 2, pomiędzy Halinowem i Dębe Wielkie)? Przystanek został uruchomiony pod koniec 1968 r. lub na początku 1969 r.
Przystanek Cisie pojawia się po raz pierwszy w SRJP 1969/1970 (ważny od 1 VI 1969 do 30 V 1970).

SRJP 1969-1970 tab. 613.1.jpg


SRJP 1969-1970 tab. 613.2.jpg


SRJP 1969-1970 tab. 613.3.jpg


SRJP 1969-1970 tab. 613.4.jpg


SRJP 1969-1970 tab. 613.5.jpg
 
Reakcje
3.349 16 0
#9
Linia 64. Czy pociąg pośpieszny GIEWONT zatrzymywał się na stacji w Kozłowie, czy tylko w Szczekocinach? Czy te pociągi były prowadzone przez lokomotywy, czy też zestawione były z EN57? Czy był to pociąg pośpieszny, czy też przyspieszony?
Z pociągiem „Giewont” wygląda to następującą:
W SRJP 1992/93 ważnym do 22 V 93 jeszcze nie jest wykazany.
Pojawia się w SRJP, lato 1993, ważnym od 23 V 93 do 25 IX 93 (skany niżej) , i wówczas zatrzymywał się tylko na stacji w Kozłowie. Wg w/w SRJP zestawiany był z elektrycznych zespołów trakcyjnych (świadczy o tym literka E przy nr pociągu). Figuruje tam też tylko kl. 2 , więc podejrzewam, że były to EN57. Stan taki figuruje także w kolejnym SRJP zima 93/94.

SRJP lato 1993 tab. 109.1.jpg


SRJP lato 1993 tab. 109.4.jpg


W SRJP lato 1994 (ważny od 29 V 94 do 24 IX 94, skany poniżej) pojawia się drobna zmiana, bo oprócz literki E, pojawia się w rozkładzie piktogram kieliszka, co oznacza wagon barowy oraz kl. 1-2. Wówczas opcja była tylko jedna. Zestawiany musiał być z EZT typu ED72, które „świeżo” wchodziły do służby i wyposażone były w przedział barowy oraz przedział kl. 1. W kolejnym SRJP zima 1994/95 stan nie ulega zmianie.

SRJP lato 1994 tab. 109.2.jpg


SRJP lato 1994 tab. 109.5.jpg


W SRJP 1995/96 (ważnym od 28 V 95 do 1 VI 96, skan poniżej) zachodzi kolejna zmiana, bo w tym rozkładzie po raz pierwszy „Giewont” zatrzymuje się także w Szczekocinach, stał się on również pociągiem sezonowym, a w relacji z Zakopanego do Częstochowy przewoził także przesyłki kurierskie.

SRJP 1995-96 tab. 109.2.JPG


SRJP 1995-96 tab. 109.5.JPG


W kolejnym SRJP 1996/97 niemal wszystko bez zmian, ale z tabeli znika piktogram kieliszka (w ED72 zlikwidowano przedział barowy), nadal figuruje jednak kl 1-2. W SRJP 1997/98 i kolejnych, (co najmniej do SRJP 2000/2001, skan poniżej) brak piktogramu „K” mówi, że nie przewoził już przesyłek konduktorskich. Nadal zestawiany był z EZT z kl. 1-2. Pociąg zaznaczony był na czerwono, był więc prawdopodobnie poc. pośpiesznym (choć może w pierwszym roku funkcjonowania, kiedy zestawiany był z EN57 był poc. przyspieszonym ?).

SRJP 2000-2001 tab. 106.JPG


Pociąg znikł z rozkładu jazdy prawdopodobnie w 2002 – 2004 r. (niestety nie dysponuję ówczesnymi SRJP). W SRJP ważnym od 12 XII 2004 do 10 XII 2005 „Giewont” już nie figuruje. Wyżej prezentowanej tabeli 106 w nim już nie ma, a w tab. 109 brak również takiego pociągu. Można też dodać, że w rozkładzie tym (2004/2005), w alfabetycznym spisie stacji i przystanków obsługujących ruch osobowy Szczekociny już nie figurują.

Na zakończenie dodam, że powyższe skany stron z SRJP zawdzięczamy Koledze Jarkowi ( ksiezyc_nad_gieesem ), który, w dawnych czasach, skrzętnie zeskanował prawie wszystkie powojenne SRJP, od 1947 do 2001 , a których skany dostępne były m.in w Bibliotece Ogólnopolskiej Bazy Kolejowej. Kto zdążył ściągnąć ten ma, bo niestety od dłuższego już czasu, Biblioteka Bazy nie funkcjonuje (zawieszona ?). Myślę też, że za ogrom pracy włożonej w zeskanowanie tylu „cegieł” (i nie tylko) Koledze Jarkowi należy się pamięć po wsze czasy u wszystkich Miłośników Kolei :)
 
Reakcje
3.349 16 0
#10
Co do klasyfikacji pociągu „Giewont” przypomniało mi się, że był to pociąg nowej kategorii, wprowadzonej na PKP na początku lat 90-tych, zwanej Inter-Regio. Kategoria ta zapewniała szybkie połączenia pomiędzy wybranymi ośrodkami za pomocą m.in. EZT, początkowo EN57 i EN71. Myślę, że można założyć, że w latach 90-tych pociągi takie kwalifikowano jako pośpieszne, a w początku XXI w. (np. dopiero po 2002 :niepewny:?) miały status przyspieszonych. Składy EZT Inter-Regio otrzymały odmienne kolorystyki zewnętrzne (już z daleka odróżniające je od „zwykłych” EN57 i EN71), np. wrocławski EN71-43 był biały w niebieskie pasy i posiadał niebieskie drzwi:
https://wrphoto.eu/details.php?image_id=16798&mode=search
katowickie i łazowskie EN57 były żywo-czerwone z białym pasem, np. EN57-1721:
https://ilostan.forumkolejowe.pl/index.php?nav=foto&id=13837
a gdyńskie EN57 i EN71 były przeważnie białe z pionowo-ukośnymi, czerwonymi pasami na styku pudeł, później zmienionymi na błękitne, np. EN57-1101, 1618:
http://rail.phototrans.eu/14,96312,0,PaFaWag_5Bk_6Bk_EN57_1618.html
http://rail.phototrans.eu/14,28670,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1101.html

Można też dodać, ze w EZT służących przy pociągach Inter-Regio przedziały zostały zmodernizowane pod kątem poprawy estetyki i komfortu jazdy pasażerów. W następnych latach, tę kategorię pociągów zaczęły przejmować, wprowadzane stopniowo do służby ED72, w pierwotnym, czerwonym malowaniu z żółtym pasem, z charakterystycznym "z" na boku czoła.
http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/ed72.htm

W Świecie Kolei nr 3/1998 i nr 4/1998 jest interesujący, 2-częściowy artykuł Pawła Terczyńskiego „Ezt w obsłudze pociągów Inter-Regio w rozkładzie jazdy 1998/1999”. Wymieniono w nim m.in. wszystkie ówczesne Inter-Regio zestawiane z EZT, przeważnie noszące nazwy własne, ale nie tylko, bo spora ich ilość nosiła tylko oznaczenia numeryczne. Wymieniono odcinki obsługi, nr pociągów, nazwy, zakłady taboru oraz same ezt z serii i numerów, które obsługiwały te połączenia. Dla interesującego Ciebie pociągu „Giewont” przedstawiało się to w następujący sposób (dane z w/w artykułu):

IR Giewont.jpg


A jak wyglądały ówczesne ezt Inter-Regio Zakładu Taboru Kraków można zobaczyć w linkach poniżej:
EN71-07 (można tam obejrzeć także gdyńskie EN71-35, 39, 46 obsługujące poc. Inter-Regio)
http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/en71.htm
EN57-1050, 1074, 1080, 1114
http://rail.phototrans.eu/14,25375,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1050.html
http://rail.phototrans.eu/14,23976,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1074.html
http://jareks.zonk.pl/pekape/htmls/en571013.htm
http://rail.phototrans.eu/14,25028,0,PaFaWag_5B_6B_EN57_1114.html

Myślę też, że doraźnie można było zapewne spotkać nie tylko dwa ED72 jako IR "Giewont", ale wyżej zaprezentowane EN57 czy też EN71-07, w tym w konfiguracji ED72+EN57, ED72+EN71 lub EN71+EN57, a nawet "zwykłe" EN57/71, bo jak wiemy, różnie w "realu" mogło to wyglądać.

Szperając w Świecie Kolei z lat 2002-2004, wyłapałem także (ŚK nr 9 i 10/2002), że kres „Giewontu” musiał zapewne nastąpić w SRJP 2003/2004 (jak pisałem wyżej, w SRJP 2004/2005, już go nie było). W/w numerach ŚK można przeczytać m.in. że PKP Przewozy Regionalne już wiosną 2002 r. rozpoczęły stopniową, aczkolwiek konsekwentną, likwidację połączeń Inter-Regio, w tym do Zakopanego. Od 2/3 września 2002 poc. nr 34106/43107 „Giewont” docierał do Zakopanego tylko w weekendy, w pozostałe dni tygodnia relację skrócono z/do Krakowa Gł. do/z Częstochowy. W kolejnym rozkładzie jazdy był albo go nie było. Tu jednak prosiłbym aby wypowiedział się ktoś, kto ma dostęp do SRJP 2003/2004.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
201 4 0
#11
Przystanek Cisie pojawia się po raz pierwszy w SRJP 1969/1970 (ważny od 1 VI 1969 do 30 V 1970).
W wykazie odległości taryfowych PKP przystanek Cisie pojawił się w dniu 17.01.1969 roku więc pewnie wtedy został otwarty.

Mam pytanie do szanownych forumowiczów czy ktoś wie czy i gdzie są dostępne do wglądu archiwalne Dzienniki Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych, konkretnie interesują mnie lata 1967-69 i 1978. Szukam zmian do WOT z tych lat, a zmiany były ogłaszane właśnie w tych dziennikach.
 
K

KNG

Gość
#12
7 stycznia.
roku więc pewnie wtedy został otwarty.
No gdyby to było takie proste tacy faceci jak ja umieraliby z nudów albo zajmowali się szydełkowaniem.
W tym samym zarządzeniu jest mowa o otwarciu przystanku Lisiowólka.
Tymczasem trzy miesiące wcześniej miało miejsce wydarzenie jak poniżej:
1623767718791.png

Do wyznaczenia dokładnej daty przydałby się telegram ale marne szanse żeby się gdzieś uchował.
Mam pytanie do szanownych forumowiczów czy ktoś wie czy i gdzie są dostępne do wglądu archiwalne Dzienniki Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych, konkretnie interesują mnie lata 1967-69 i 1978
Bardzo dziwne pytanie. Przecież wszyscy wiedzą, że takie kwity lezą u mnie na dysku .... hehehe
Jak masz jakieś dobre kwity do wymiany to wal śmiało.
1623767951794.png

1623768012879.png

1623768052771.png

1623768079769.png


Bądźcie zdrowi.

Jarek
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#13
Z pociągiem „Giewont” wygląda to następującą:
W SRJP 1992/93 ważnym do 22 V 93 jeszcze nie jest wykazany.
Pojawia się w SRJP, lato 1993, ważnym od 23 V 93 do 25 IX 93 (skany niżej) , i wówczas zatrzymywał się tylko na stacji w Kozłowie. Wg w/w SRJP zestawiany był z elektrycznych zespołów trakcyjnych (świadczy o tym literka E przy nr pociągu). Figuruje tam też tylko kl. 2 , więc podejrzewam, że były to EN57. Stan taki figuruje także w kolejnym SRJP zima 93/94.
W SRJP lato 1994 (ważny od 29 V 94 do 24 IX 94, skany poniżej) pojawia się drobna zmiana, bo oprócz literki E, pojawia się w rozkładzie piktogram kieliszka, co oznacza wagon barowy oraz kl. 1-2. Wówczas opcja była tylko jedna. Zestawiany musiał być z EZT typu ED72, które „świeżo” wchodziły do służby i wyposażone były w przedział barowy oraz przedział kl. 1.
Coś się nie zgadza (albo rozkład sobie, a życie sobie), bo już 26 lutego 1994 roku pociąg "Giewont" do Częstochowy składał się z ED72-003, a poprzedniego dnia ED72-002 jadąc też jako pociąg "Giewont", uległ wypadkowi pod nastawnią w Starzynach. Przypomnę tu zdjęcia, jakie już kiedyś pokazywałem na forum.

"Giewont" w Suchej Beskidzkiej, 26.02.1994:

114 (13)a.jpg


I szczątki ED72-002 w Starzynach, 26.02.1994:

115 (28)a.jpg


A Sieciowy Rozkład Jazdy Pociągów (SRJP) był wydawany raz w roku, w maju i obejmował cały rok do maja następnego roku. Rozkład letni i zimowy był wykazany w tej samej księdze, większość pociągów kursowała cały rok bez zmian, a te, które jeździły tylko okresowo, albo miały inne czasy w lecie i w zimie, były odpowiednio zaznaczone w tabelach.
 
Reakcje
3.349 16 0
#14
W wykazie odległości taryfowych PKP przystanek Cisie pojawił się w dniu 17.01.1969 roku więc pewnie wtedy został otwarty.
Kolega torowy prosił aby sprawdzić w rozkładach jazdy :), a że rzeczywistość nieco odbiegała od tego, co jest w SRJP, dobitnie świadczy o tym także wyżej wspominany pociąg "Giewont" (o tym niżej). Cisie zaistniało w SRJP 1969/1970 (ważny od 1 VI 1969 do 30 V 1970), bo wcześniejszy SRJP obowiązywał od 26 V 1968 do 31 V 1969 i jeżeli p.o. gotowy był do otwarcia w styczniu 1969 nikt przecież nie czekał z tym do zmiany rozkładu jazdy i wydania nowego SRJP (czyli do 1 VI 1969). Nikt też z tego powodu nie wydawał nowego SRJP. Załatwiano to odpowiednimi zarządzeniami, telegramami itp. Wówczas SRJP wychodziły (o czym wspomniał Andrzej Harassek) o określonych porach roku, obowiązywały rok, a rozkłady były na tyle stabilne, że nie wydawano kolejnych uaktualnień co dwa-trzy miesiące i myślę, że chyba wszyscy o tym pamiętamy, że data obowiązywania nowego SRJP nie musi się równać dacie otwarcia danego punktu do obsługi pasażerów, który rozpoczynał "swoją pracę" jeszcze w trakcie obowiązywania wcześniejszego rozkładu jazdy. Tu słuszna uwaga, należy zerkać do odpowiednich Dzienników Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych, choć z tym też różnie bywa, jak udowodnił to Kolega Jarek.

No gdyby to było takie proste tacy faceci jak ja umieraliby z nudów albo zajmowali się szydełkowaniem.
... już to widzę... ;):D:LOL::ROFL::LOL::D... a szaliczek miałby zapewne logo PKP, misternie wyszydełkowane włóczką odmiennej barwy ;)

Coś się nie zgadza (albo rozkład sobie, a życie sobie), bo już 26 lutego 1994 roku pociąg "Giewont" do Częstochowy składał się z ED72-003, a poprzedniego dnia ED72-002 jadąc też jako pociąg "Giewont", uległ wypadkowi pod nastawnią w Starzynach. Przypomnę tu zdjęcia, jakie już kiedyś pokazywałem na forum.
Myślę, że rozkład sobie a życie sobie. Z podobnych względów o których pisałem wyżej. SRJP zima 93/94 obowiązywał od 26.09.1993 do 28.05.1994. Piktogram kieliszka - świadczący o zestawianiu "Giewontu" z EZT ED72 pojawił się w następnym rozkładzie SRJP lato 1994 (obowiązującym od 29.05.1994) ponieważ ED72 wchodziły do służby dopiero na początku roku 1994 (ED72-001, 002 i 003 przybyły do Suchej Beskidzkiej w styczniu 1994 r.), a przydzielenie ich do pociągów Inter-Regio w trakcie obowiązującego już rozkładu jazdy nie skutkowało wydaniem uaktualnienia czy tym podobnej rzeczy. Po prostu odpowiednią zmianę (dodanie piktogramu kieliszka i kl. 1-2) zrobiono w kolejnym SRJP, który wszedł w życie od 29.05.1994 (wówczas w służbie było już siedem szt. ED72, w Suchej i w Krakowie Prokocimiu). I to też bardzo słuszna uwaga, bo trzeba pamietać, że wszelkie zestawienia pociągów - ujęte np. w rozkładach służbowych - "na żywo" mogły (i mogą), odbiegać od tych oficjalnych.
 
Ostatnio edytowane:

kptkloss

Aktywny użytkownik
Reakcje
171 11 1
#15
Skoro ten wątek niepostrzeżenie przekształcił się w analizę funkcjonowania pociągu "Giewont", to warto wspomnieć o jeszcze jednym fakcie. Być może młodsi Koledzy nie wiedzą, a starsi nie pamiętają, ale "Giewont" i bliźniaczy "Kasprowy" (kursujący w krótszej relacji Kraków - Zakopane) to jedyne dwa pociągi w ciągu ostatnich 85 lat, którym udało się nawiązać do legendarnych osiągnięć przedwojennych "lux-torped" na linii zakopiańskiej. Od maja 1993 r. do 1996 r. ich czas jazdy wahał się w różnych latach od 2 godzin 26 minut do 2 godzin 35 minut. "Kasprowy" jechał z Krakowa do Zakopanego rano i wracał pod wieczór, a "Giewont" odwrotnie. Co prawda nie dojeżdżały po drodze do Rabki jak "lux-torpedy", ale za to miały na trasie kilka planowych postojów więcej. Zmiana kierunku jazdy w Krakowie Płaszowie, Suchej Beskidzkiej i Chabówce trwała tylko po dwie minuty, bo pociąg obsługiwała dwójka maszynistów w skrajnych kabinach. Wszystko odbywało się składami o konstrukcji części mechanicznej z przełomu lat 50-tych i 60-tych (w ED72 zastosowano niemal takie same rozwiązania), na trasie bez łącznic w Krakowie i Suchej Beskidzkiej, a mimo to te wyniki są w dalszym ciągu nie do powtórzenia przez ponoć wspaniały, nowoczesny (?) tabor na zmodernizowanej linii.
 

cyruss

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
317 1 0
#16
Jako że rozkłady jazdy wrzucane do netu przez naszego niezawodnego Ksiezyca_nad_Gieesem są na razie niedostępne, może przydać się informacja że wiele skanów wydawnictw kolejowych jak i czasopism można ściągnąć z Chomika.
Ja znalazłem interesujące mnie numery ŚK.
 

Podobne wątki