• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie (?) Standard FremOe/Om PL - dyskusja

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
#1
Trzeba się chyba zająć ustaleniem choćby podstawowych zasad konstrukcji modułów (segmentów) wąskotorowych.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
#4
To fakt norma dla wąskotorówek przydała by się ,bez tego można też żyć , ale przyjemniej jest jednak wpiąć się w jakiś większy kawałek szlaku.:)
I tylko o to mi chodziło, jak już budowa modułów wąskotorowych, rozbucha się jak reaktor w Czernobylu, a przyjdzie nam ochota się spotkać, to żeby to spotkanie było przyjemnością a nie pospiesznymi próbami połączenia skrzynek, które nie chcą się połączyć.
 

Baldwin

Znany użytkownik
#5
Moim skromnym zdaniem ,nie każdy ma możliwość zbudowania u siebie np.12m szlaku ale już 2m są o wiele mniejszym problemem .
Zróbmy to raz a dobrze ,ta skala wymaga o wiele większej jakości w wykonaniu nisz skale mniejsze .
Traktuje to jak budowę dużej dioramy kolejowej która samoistnie może istnieć a jeśli dodatkowo będzie można spiąć się z innymi modułami to tym bardziej uniwersalnie.
Problem może być w podłączeniu do normalnotorowej kolei ,bo może się okazać że to inne końcówki modułów.:confused:
 
#6
Ok, to zacznijmy po kolei:
Om - czyli normalna 1000 - jaki materiał na szyny, producent, wysokość itp.
0e - czyli normalna 750 - pytanie to samo
Of - czyli fabryczna 600 - pytanie to samo

Jak wzbierzemy co na tory to może szybciej dojdziemy co do reszty szczegółów.
 

Baldwin

Znany użytkownik
#7
Chodząc od dłuższego czasu po forach wąskotorowych , głównie feldbahn tory do tej skali stosuje się od H0 , czyli z dostępnością nie ma problemu .
A z przeliczeń wynika, że ten typ szyn ,czyli blisko H-90 był stosowany między innymi na kolei Wrzesińsko-Gnieźnieńskiej .
Zapewne w 1000 będą takie jak 0.
 

Baldwin

Znany użytkownik
#9
Podkłady jak najbardziej ,powinny być staroużyteczne , to taka polska gospodarność wąskotorowa ,czyli normalny na pół .:)
Wiadomo jaki jest podzielnik dla skali i jakie były u nas stosowane.
A szyny jak to szyny na większości kolei wąskotorowych stosowano nieraz kilkanaście typów i rozmiarów .
A z ciekawostką jest też to, że ten materiał torowy łapie się nawet do mojej wojskowej kolei polowej w 1:35 jako szyny w systemie Pechot .
Tutaj występuje jako szyna H-70.
Tak więc do 0e według mnie była by odpowiednia ,tym bardzie że po przeliczeniu wymiarów szyny wychodzi że jest to H-100 czyli szyna stosowana jak najbardziej .
Oczywiście to tylko moje zdanie .
Acha i jeszcze jedno ,w przypadku gdyby używać transporterów niestety musiały by to być szyny H-115, H-134 ,przynajmiej na liniach głównych .
Czyli takich jak stosujemy w skali 0.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Paweł R

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
H0e
Ekspert
#10
Z trzech propozycji najbardziej mi się podoba ta szwajcarska, mimo że tez ma pewne wady, a to dlatego że:
Norma dla 0m ma profil przejściowy z rowami i nasypem, i w dodatku dotyczy kolei o rozstawie szyn 1000 mm, takich w naszym kraju jest zdecydowanie mniej niż popularniejszych o rozstawie 750 mm, rzadko także spotyka się tak wysokie nasypy i rowy, o to kłótnia już była wśród fanów H0e, a największym moim przeciwnikiem był LL który prawie taki sam profil sobie umyślił, zdecydowana reszta wolała tory bez nasypu i rowów, jak najczęściej ma to miejsce w rzeczywistości.
Norma amerykańska preferuje jakiś durny asymetryczny sposób ułożenia torów, choć trzeba przyznać że profil przejściowy jest prosty i podobny powinniśmy przyjąć za obowiązujący.
W tym który obgadujemy zmniejszyłbym nasyp do 4 mm, i poszerzył do 500 mm, tor ułożony symetrycznie, dalej może nawet schodzić na samą krawędź.
Oczywiście więcej otworów mocujących, np. co 50 mm jak to ma miejsce w przypadku profilu H0e, połączenia elektryczne wszyscy robią takie same nie ma co zmieniać.
Ot i wszystko co mam na ten temat do powiedzenia, z pewnością więcej doda nasz forumowy mądrala Monsieur B
Przydało by się to ustalić bo z tego co widzę już trzy osoby przymierzają się do budowy, modułów dioram, które można potem połączyć.
Ostatecznie mógłby być profil czysto fremowski coby w razie czego z naszymi najlepszymi "przyjaciółmi" się można było w świecie połączyć, dalej na swoim można nasyp i rowy olać.
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
#11
Cóż, wielkiego wyboru nie mamy. Popieram zdanie kapitana:
zwiększyć szerokość modułu do 500 mm. Stworzyć te same wytyczne dla Om i Oe, niech profil łączeniowy będzie identyczny. Tor położony symetrycznie. Co do nasypu - cóż, w realu mało jest odcinków z takim przekrojem (nasypy, rowy itp), z racji sporego zaniedbania tego typu linii. Lecz w latach 50-70, jak jeszcze inwestowano w remonty tych linii to odcinki remontowane spełniały ówczesne normy budownictwa kolejowego. Ogólnie mówiąc zmniejszyłbym go do 4-5 mm. Z innych kwestii technicznych proponowałbym ustalenie minimalnego promienia łuku na 1000 - 1200 mm ( tu potrzebne jest zdanie taborowców a nie makieciarzy odnośnie właściwości jezdnych taboru) No i też ważna kwestia to długość minimalna bocznic i mijanek oraz peronów tak aby na spędach/zlotach miało to w całości jakiś sens :). Rzecz jasna wysokość główki od podłogi identyczna jak w normach dla 0 - jak mamy łączyć wszystko w całość to nie ma wyjścia.
 

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#12
Na niemieckim forum jakoś cisza na zadane pytanie o standard dla 0e.
Dzisiaj wysłałem maila do Fremo Europe (z siedzibą w Niemczech) z zapytaniem o standard 0e dla Niemiec i Europy. Poczekajmy co napiszą.

Nie mniej też jestem zdania, że profil i norma FremOe PL powine mieć następujące parametry :
- szerokość profilu 500 mm,
- wysokość do góry szyny 1300/1150 mm (co umożliwi zbudowanie wiaduktów np z 0),
- tor ułożony symetrycznie,
- lekki nasyp 4 mm, bez rowów odwadniających,
- otwory mocujące d=12 mm podstawowe 2 x 80 mm od osi + dodatkowe co 50 mm,
- minimalny promień łuku 1200 mm.
 

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#13
Otrzymałem od Kolegów z Fremo Europe (Deutschland/Schweiz) taki oto zalecany profil. W ich normie oprócz niego (jako zalecanego) jest profil zupełnie płaski, co wydaje mi się w naszym przypadku również wartym zastanowienia się.
Jednakże sądzę, że powinniśmy zastosować ten z nasypem, tylko bez rowów. Wtedy nasyp wychodzi 4 mm, czyli tyle ile chcieliśmy.
Co do wysokości skrzynki, to proponuję ujednolicić ze standardem FremO PL, aby spody skrzynek były na tych samych poziomach.

Poniżej 1-sza przymiarka standardu Frem0e PL :

Minimalna szerokość profilu : 300 mm, wydaje się że należy przyjąć 500 mm
Wysokość do góry szyny : 1300 mm + dodatkowo opcja na 1150 mm,
Minimlany promień łuków (wszystkich) : R = 900 mm (zalecany R = 1200)
Minimalny promień łuków dla terenów przemysłowych : R=600 mm (rozjazdy Peco R=610 mm)
Odległość między torami : 85 mm,
Długość maksymalnego składu pociągu : 1500 mm (zalecana 1200 mm),
Wysokość szyny : min. 1,8 mm (code 70) - max. 2,5 mm (code 100 = S 24)
Szyny : np. Peco code 75, Roco code 83
Koła : w standardzie H0 RP25 (np. oryginalne z Magic-Train Fleischmanna)
Śruby motylkowe i duże podkładki M6 (otwory d=10 mm),

Profil 0e 2000.jpg


Profil 0e płaski.png
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#14
Proponuję wprowadzić 2 standardy profili dla FremOe PL : symetryczny oraz asymetryczny, a także standardy modułów przejściowych :

Profil FremOe PL 2013.jpg


Profil FremOeA Pl 2013.jpg


Moduły SAp SAs 0e.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#15
Poniżej przedstawiam projekt modułu łukowego 45° z zastosowaniem gotowych flexów torów wąskotorowych Peco SL-500.
Geometria tak została dobrana, aby 1 sztuka flexa weszła idealnie na jeden moduł łukowy, oczywiście przy uwzględnieniu długości L=911 mm szyny zewnętrznej.
Na rysunku widać, że można zestawiać moduły łukowe tak, aby skrzynki tworzyły linię prostą, a torowisko prowadzi szlak "wężykiem".

Promień łuku toru R=1150 mm odpowiada w naturze promieniowi łuku R=50 m.

Frem0e-łuk45°.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Podobne wątki