Przedstawiamy obowiązujące ustalenia dla FremO PL w skali 1:45.
Przyjmujemy międzynarodowy standard Fremo v 1.0 dla wielkości 0 z dnia 19.06.2012 roku oraz normy NEM (patrz pliki w załączeniu).
Poniżej nasze ustalenia : (kolorem czerwonym ustalenia dodatkowe poza normą)
1. DEFINICJE :
1.1. definicja modułu i segmentu :
2. MODUŁY / SEGMENTY:
2.1. wysokość do góry szyny 1000/1300 mm z kalibracją wysokości +/- 15 mm.
2.2. profil łączący moduły zgodnie z rysunkiem na stronie 20 normy o szerokości 600 mm, łączony śrubami motylkowymi M8 i dużymi podkładkami, otwory d=12 mm.
2.3. minimalna odległość osi toru od brzegu modułu/segmentu 100 mm.
2.4. przejście pomiędzy modułami musi być obsadzone trawą na głębokość min. 100 mm - kolor i producenta ustalimy.
2.5. boki modułów/segmentów muszą być pomalowane na jeden z podanych RAL - ustalamy RAL 7037.
2.6. moduł/segment powyżej 500 mm długości musi mieć własne nogi.
2.7. moduł/segment musi mieć nadany numer oraz imię i nazwisko autora a także projekt modułów/segmentow (obrys i osie torów) musi być opracowany w standardzie AutoCAD.dwg i przekazany mniel (w razie potrzeby mogę narysować w AutoCADzie).
3. TORY I ROZJAZDY :
3.1. rozstaw szyn zgodnie z rysunkiem na stronie 7 normy (32 mm netto pomiędzy szynami),
3.1. minimalne promienie łuków :
- na szlaku R min. 2000 mm,
- rozjazdów na torze szlakowym, głównym i głównym dodatkowym R = 2500 lub lepiej 3000 mm., dopuszczamy R min. = 1800 mm Peco 8°
3.2. wysokość profili szyn 3,16-3,6 mm, profile szyn zgodnie z rysunkiem na stronie 22 normy.
3.3. obowiązująca jest skrajnia zgodnie z rysunkiem na stronie 8 normy,
3.4. minimalna długość pociągu 2 m - ustalamy min.jako lokomotywa + wagon oraz max. 4m (pociąg pospieszny 6-cio wagonowy lub długi towarowy).
3.5. ROZSTAWY TORÓW zgodnie z NEM 102 :
- na stacji bez peronu min. 103 mm - ustalamy min. 100 mm
- na stacji z peronem jednostronnym min. 122 mm (optymalnie 135 mm),
- na stacji z peronem dwustronnym min. 200 mm, a dla peronu z wiatą min. 240 mm
- na szlaku 89 mm ( zalecane 90 mm, jak na łuku ), max. 100 mm.
- na łuku 2-torowym min. 90 mm, max 100 mm.
- min. odległość osi toru od krawędzi skrzynki 100 mm.
3.6. minimalny odcinek prostej pomiędzy początkami łuków - 350 mm zgodnie z NEM (dotyczy również odcinka prostego między rozjazdami).
3.7. ZALECANE ROZJAZDY :
- na torze głównym i głównym dodatkowym:
• pojedynczy 1:8 ( 7-7,5*, R=3500 mm, h=3,16 mm) Hassler model 423/424 za 104,50 CHF = 90 €
• pojedynczy 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-H792FB (Flat Bottom) lub SL-E792BH (BullHead) za ok. 65 €
• anglik 1:8 ( 7-7,5*, R=3500 mm, h=3,50 mm) Hassler model 431 za 272 CHF = 230 €
• anglik 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-E790BH (tylko BullHead) za ok. 160 €
- na torach bocznicowych :
• pojedynczy 1:6,6 (9*, R=2400 mm, h=3,50 mm) Hassler model 425/426 za 97,80 CHF = 85 €
• pojedynczy 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-H792BH lub FB za ok. 65 €
• anglik 1:6,6 (9*, R=2400 mm, h=3,50 mm) Hassler model za 260 CHF = 220 €
4. TABOR :
4.1. wymagania dla taboru podane na stronach od 10-13 normy
4.2. pociąg zestawiony na sprzęgach śrubowych (szczególnie długie wagony pow. 30 cm) wymaga geometrii zgodnie z pkt 3.1.
5. ELEKTRYKA : DCC + LocoNet
5.1. połączenie elektryczne przelotowe na wtyki bananowe 4 mm z przekrojem kabla 2,5 mm2 (czerwony i czarny).
5.2. zasilanie torów kablami min. 1,0 mm2, najlepiej 1,5 mm2 czerwonym i czarnym.
5.3. kątownik aluminiowy wyposażony w 2 gniazda bananowe 4 mm do podłączenia kabli z wtykami bananowymi 4 mm.
5.4. dla każdej stacji musi być przewidziany wzmacniacz (booster), a centralka główna na wspólnych imprezach nie może być używana inaczej jak bezpotencjałowo.
5.5. ogólna magistrala LocoNet obsługuje wyłącznie przez boostera układ torowy, lokalne sterowanie rozjazdami, semaforami nie może być sterowane z ogólnej magistrali LocoNet
5.6. sterowniki ręczne tylko jako FRED lub FRED'i
5.7. na każdej stacji minimum po obu stronach głowic 2 x podwójne wbudowane w bok stacji LN-panele do podłączania FREDów (razem 4 + 1 przy pulpicie sterowniczym)
PONIŻEJ PROFIL FremO PL (wersja 1/2013) w dwóch wariantach :
symetryczny "S" 300/300 mm
asymetryczny "A" 400/200 mm
Można stosować oba, przy czym wariat symetryczny S (300/300) głównie na szlakach. Profili 1-torowy pokazany na rysunku poniżej jest obowiązującym. Wersja profilu FremO PL otwór środkowy (zamiast małego d=12 mm na śrubę) ma otwór d=40 mm lub owal na dłoń, umożliwiając tym samym przeprowadzenie kabli połączeniowych między modułami.
a wariant asymetryczny A (400/200) np. na głowicach stacji :
W celu przejścia z profilu A na profil S zaleca sie stosować następujące moduły przejściowe : SAp (prosty) lub SAs (skośny) albo łączyć moduły z uskokiem 100 mm :
Przyjmujemy międzynarodowy standard Fremo v 1.0 dla wielkości 0 z dnia 19.06.2012 roku oraz normy NEM (patrz pliki w załączeniu).
Poniżej nasze ustalenia : (kolorem czerwonym ustalenia dodatkowe poza normą)
1. DEFINICJE :
1.1. definicja modułu i segmentu :
2. MODUŁY / SEGMENTY:
2.1. wysokość do góry szyny 1000/1300 mm z kalibracją wysokości +/- 15 mm.
2.2. profil łączący moduły zgodnie z rysunkiem na stronie 20 normy o szerokości 600 mm, łączony śrubami motylkowymi M8 i dużymi podkładkami, otwory d=12 mm.
2.3. minimalna odległość osi toru od brzegu modułu/segmentu 100 mm.
2.4. przejście pomiędzy modułami musi być obsadzone trawą na głębokość min. 100 mm - kolor i producenta ustalimy.
2.5. boki modułów/segmentów muszą być pomalowane na jeden z podanych RAL - ustalamy RAL 7037.
2.6. moduł/segment powyżej 500 mm długości musi mieć własne nogi.
2.7. moduł/segment musi mieć nadany numer oraz imię i nazwisko autora a także projekt modułów/segmentow (obrys i osie torów) musi być opracowany w standardzie AutoCAD.dwg i przekazany mniel (w razie potrzeby mogę narysować w AutoCADzie).
3. TORY I ROZJAZDY :
3.1. rozstaw szyn zgodnie z rysunkiem na stronie 7 normy (32 mm netto pomiędzy szynami),
3.1. minimalne promienie łuków :
- na szlaku R min. 2000 mm,
- rozjazdów na torze szlakowym, głównym i głównym dodatkowym R = 2500 lub lepiej 3000 mm., dopuszczamy R min. = 1800 mm Peco 8°
3.2. wysokość profili szyn 3,16-3,6 mm, profile szyn zgodnie z rysunkiem na stronie 22 normy.
3.3. obowiązująca jest skrajnia zgodnie z rysunkiem na stronie 8 normy,
3.4. minimalna długość pociągu 2 m - ustalamy min.jako lokomotywa + wagon oraz max. 4m (pociąg pospieszny 6-cio wagonowy lub długi towarowy).
3.5. ROZSTAWY TORÓW zgodnie z NEM 102 :
- na stacji bez peronu min. 103 mm - ustalamy min. 100 mm
- na stacji z peronem jednostronnym min. 122 mm (optymalnie 135 mm),
- na stacji z peronem dwustronnym min. 200 mm, a dla peronu z wiatą min. 240 mm
- na szlaku 89 mm ( zalecane 90 mm, jak na łuku ), max. 100 mm.
- na łuku 2-torowym min. 90 mm, max 100 mm.
- min. odległość osi toru od krawędzi skrzynki 100 mm.
3.6. minimalny odcinek prostej pomiędzy początkami łuków - 350 mm zgodnie z NEM (dotyczy również odcinka prostego między rozjazdami).
3.7. ZALECANE ROZJAZDY :
- na torze głównym i głównym dodatkowym:
• pojedynczy 1:8 ( 7-7,5*, R=3500 mm, h=3,16 mm) Hassler model 423/424 za 104,50 CHF = 90 €
• pojedynczy 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-H792FB (Flat Bottom) lub SL-E792BH (BullHead) za ok. 65 €
• anglik 1:8 ( 7-7,5*, R=3500 mm, h=3,50 mm) Hassler model 431 za 272 CHF = 230 €
• anglik 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-E790BH (tylko BullHead) za ok. 160 €
- na torach bocznicowych :
• pojedynczy 1:6,6 (9*, R=2400 mm, h=3,50 mm) Hassler model 425/426 za 97,80 CHF = 85 €
• pojedynczy 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-H792BH lub FB za ok. 65 €
• anglik 1:6,6 (9*, R=2400 mm, h=3,50 mm) Hassler model za 260 CHF = 220 €
4. TABOR :
4.1. wymagania dla taboru podane na stronach od 10-13 normy
4.2. pociąg zestawiony na sprzęgach śrubowych (szczególnie długie wagony pow. 30 cm) wymaga geometrii zgodnie z pkt 3.1.
5. ELEKTRYKA : DCC + LocoNet
5.1. połączenie elektryczne przelotowe na wtyki bananowe 4 mm z przekrojem kabla 2,5 mm2 (czerwony i czarny).
5.2. zasilanie torów kablami min. 1,0 mm2, najlepiej 1,5 mm2 czerwonym i czarnym.
5.3. kątownik aluminiowy wyposażony w 2 gniazda bananowe 4 mm do podłączenia kabli z wtykami bananowymi 4 mm.
5.4. dla każdej stacji musi być przewidziany wzmacniacz (booster), a centralka główna na wspólnych imprezach nie może być używana inaczej jak bezpotencjałowo.
5.5. ogólna magistrala LocoNet obsługuje wyłącznie przez boostera układ torowy, lokalne sterowanie rozjazdami, semaforami nie może być sterowane z ogólnej magistrali LocoNet
5.6. sterowniki ręczne tylko jako FRED lub FRED'i
5.7. na każdej stacji minimum po obu stronach głowic 2 x podwójne wbudowane w bok stacji LN-panele do podłączania FREDów (razem 4 + 1 przy pulpicie sterowniczym)
PONIŻEJ PROFIL FremO PL (wersja 1/2013) w dwóch wariantach :
symetryczny "S" 300/300 mm
asymetryczny "A" 400/200 mm
Można stosować oba, przy czym wariat symetryczny S (300/300) głównie na szlakach. Profili 1-torowy pokazany na rysunku poniżej jest obowiązującym. Wersja profilu FremO PL otwór środkowy (zamiast małego d=12 mm na śrubę) ma otwór d=40 mm lub owal na dłoń, umożliwiając tym samym przeprowadzenie kabli połączeniowych między modułami.
a wariant asymetryczny A (400/200) np. na głowicach stacji :
W celu przejścia z profilu A na profil S zaleca sie stosować następujące moduły przejściowe : SAp (prosty) lub SAs (skośny) albo łączyć moduły z uskokiem 100 mm :
Załączniki
-
1 MB Wyświetleń: 75
-
34,9 KB Wyświetleń: 44
-
98,6 KB Wyświetleń: 33
-
37,8 KB Wyświetleń: 24
-
234,1 KB Wyświetleń: 27
-
77,5 KB Wyświetleń: 22
Ostatnio edytowane: