• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Frem0 Standard FremO PL (ustalenia)

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#1
Przedstawiamy obowiązujące ustalenia dla FremO PL w skali 1:45.

Przyjmujemy międzynarodowy standard Fremo v 1.0 dla wielkości 0 z dnia 19.06.2012 roku oraz normy NEM (patrz pliki w załączeniu).

Poniżej nasze ustalenia : (kolorem czerwonym ustalenia dodatkowe poza normą)

1. DEFINICJE :
1.1. definicja modułu i segmentu :
moduł:segment.png


2. MODUŁY / SEGMENTY:
2.1. wysokość do góry szyny 1000/1300 mm z kalibracją wysokości +/- 15 mm.
2.2. profil łączący moduły zgodnie z rysunkiem na stronie 20 normy o szerokości 600 mm, łączony śrubami motylkowymi M8 i dużymi podkładkami, otwory d=12 mm.
2.3. minimalna odległość osi toru od brzegu modułu/segmentu 100 mm.
2.4. przejście pomiędzy modułami musi być obsadzone trawą na głębokość min. 100 mm - kolor i producenta ustalimy.
2.5. boki modułów/segmentów muszą być pomalowane na jeden z podanych RAL - ustalamy RAL 7037.
2.6. moduł/segment powyżej 500 mm długości musi mieć własne nogi.
2.7. moduł/segment musi mieć nadany numer oraz imię i nazwisko autora a także projekt modułów/segmentow (obrys i osie torów) musi być opracowany w standardzie AutoCAD.dwg i przekazany mniel (w razie potrzeby mogę narysować w AutoCADzie).

3. TORY I ROZJAZDY :
3.1. rozstaw szyn zgodnie z rysunkiem na stronie 7 normy (32 mm netto pomiędzy szynami),
3.1. minimalne promienie łuków :
- na szlaku R min. 2000 mm,
- rozjazdów na torze szlakowym, głównym i głównym dodatkowym R = 2500 lub lepiej 3000 mm., dopuszczamy R min. = 1800 mm Peco 8°
3.2. wysokość profili szyn 3,16-3,6 mm, profile szyn zgodnie z rysunkiem na stronie 22 normy.
3.3. obowiązująca jest skrajnia zgodnie z rysunkiem na stronie 8 normy,
3.4. minimalna długość pociągu 2 m - ustalamy min.jako lokomotywa + wagon oraz max. 4m (pociąg pospieszny 6-cio wagonowy lub długi towarowy).
3.5. ROZSTAWY TORÓW zgodnie z NEM 102 :
- na stacji bez peronu min. 103 mm
- ustalamy min. 100 mm
- na stacji z peronem jednostronnym min. 122 mm (optymalnie 135 mm),
- na stacji z peronem dwustronnym min. 200 mm, a dla peronu z wiatą min. 240 mm
- na szlaku 89 mm
( zalecane 90 mm, jak na łuku ), max. 100 mm.
- na łuku 2-torowym min. 90 mm, max 100 mm.
- min. odległość osi toru od krawędzi skrzynki 100 mm.
3.6. minimalny odcinek prostej pomiędzy początkami łuków - 350 mm zgodnie z NEM (dotyczy również odcinka prostego między rozjazdami).

3.7. ZALECANE ROZJAZDY :
- na torze głównym i głównym dodatkowym:
• pojedynczy 1:8 ( 7-7,5*, R=3500 mm, h=3,16 mm)
Hassler model 423/424 za 104,50 CHF = 90 €
• pojedynczy 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-H792FB (Flat Bottom) lub SL-E792BH (BullHead) za ok. 65 €

• anglik 1:8 ( 7-7,5*, R=3500 mm, h=3,50 mm) Hassler model 431 za 272 CHF = 230 €
• anglik 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-E790BH (tylko BullHead) za ok. 160 €
- na torach bocznicowych :
• pojedynczy 1:6,6 (9*, R=2400 mm, h=3,50 mm) Hassler model 425/426 za 97,80 CHF = 85 €
• pojedynczy 1:7 (8*, R=1828 mm, h=3,16 mm) Peco model SL-H792BH lub FB za ok. 65 €
• anglik 1:6,6 (9*, R=2400 mm, h=3,50 mm) Hassler model za 260 CHF = 220 €


4. TABOR :
4.1. wymagania dla taboru podane na stronach od 10-13 normy
4.2. pociąg zestawiony na sprzęgach śrubowych (szczególnie długie wagony pow. 30 cm) wymaga geometrii zgodnie z pkt 3.1.

5. ELEKTRYKA : DCC + LocoNet
5.1. połączenie elektryczne przelotowe na wtyki bananowe 4 mm z przekrojem kabla 2,5 mm2 (czerwony i czarny).
5.2. zasilanie torów kablami min. 1,0 mm2, najlepiej 1,5 mm2 czerwonym i czarnym.
5.3. kątownik aluminiowy wyposażony w 2 gniazda bananowe 4 mm do podłączenia kabli z wtykami bananowymi 4 mm.
5.4. dla każdej stacji musi być przewidziany wzmacniacz (booster), a centralka główna na wspólnych imprezach nie może być używana inaczej jak bezpotencjałowo.
5.5. ogólna magistrala LocoNet obsługuje wyłącznie przez boostera układ torowy, lokalne sterowanie rozjazdami, semaforami nie może być sterowane z ogólnej magistrali LocoNet
5.6. sterowniki ręczne tylko jako FRED lub FRED'i
5.7. na każdej stacji minimum po obu stronach głowic 2 x podwójne wbudowane w bok stacji LN-panele do podłączania FREDów (razem 4 + 1 przy pulpicie sterowniczym)

PONIŻEJ PROFIL FremO PL (wersja 1/2013) w dwóch wariantach :
symetryczny "S" 300/300 mm
asymetryczny "A" 400/200 mm
Można stosować oba, przy czym wariat symetryczny S (300/300) głównie na szlakach. Profili 1-torowy pokazany na rysunku poniżej jest obowiązującym. Wersja profilu FremO PL otwór środkowy (zamiast małego d=12 mm na śrubę) ma otwór d=40 mm lub owal na dłoń, umożliwiając tym samym przeprowadzenie kabli połączeniowych między modułami.
Profil FremO PL.jpg


a wariant asymetryczny A (400/200) np. na głowicach stacji :
Profile A-S-A.jpg


W celu przejścia z profilu A na profil S zaleca sie stosować następujące moduły przejściowe : SAp (prosty) lub SAs (skośny) albo łączyć moduły z uskokiem 100 mm :
Moduły SAp SAs.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
#3
I jeszcze profil FremO 40 PL dla modułów o szerokości 400 mm :

Fremo40PL.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
FREMO - TECHNIKA MODUŁÓW 91

Podobne wątki