• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

STAN ZABYTKÓW KOLEJOWYCH -AUDYCJA RM

FENIX

Znany użytkownik
#1
DZISIAJ - 21:40
Rozmowy niedokończone: Stan zabytków kolejowych w Polsce
Mirosław Szymański - prezes Fundacji Era Parowozów; Mirosław Szymański - prezes Fundacji Era Parowozów; Andrzej Goltz - prezes British-Polish Railway and Industrial Heritage Partnership (brytyjsko-polskiej organizacji na rzecz utrzymania i restauracji zabytków kolejowych w Polsce)
OCZYWISTA:
Radio Wolna Maryja, lub w necie
 

Mirek555k

Znany użytkownik
PGM
#2
FENIX napisał(a):
DZISIAJ - 21:40
Rozmowy niedokończone: Stan zabytków kolejowych w Polsce
Mirosław Szymański - prezes Fundacji Era Parowozów; Mirosław Szymański - prezes Fundacji Era Parowozów; Andrzej Goltz - prezes British-Polish Railway and Industrial Heritage Partnership (brytyjsko-polskiej organizacji na rzecz utrzymania i restauracji zabytków kolejowych w Polsce)
OCZYWISTA:
Radio Wolna Maryja, lub w necie
PROGRAM BARDZO DOBRY :!:Bez cienia polityki. Oby takich więcej, głównie w TVP.
 
OP
OP
FENIX

FENIX

Znany użytkownik
#5
tak to wielki świat ,,nostalgii,,
podobało mi się stwierdzenie o ,,nostalgii,, (czyli klimacie dawnej klei) :
,, na nostalgii można dozo zarobić ,nostalgia przyciąga pasjonatów i miłośników kolei'' .

,, parowóz jest jak zegarak , jak maszyna ,trzeba trzymać pod dachem,,

gdyby ktoś to chciał odsłuchać ,bo przegapił to:
CZĘSC I - TV
http://www.radiomaryja.pl/audycje.php?id=22463
I RADIOWA CZĘSC II
http://www.radiomaryja.pl/audycje.php?id=22462
 
#6
Dyskusja oczywiscie konkretna,natomiast jakos nie widze zeby Fundacja Era Parowozow wprowadzila to o czym byla mowa w audycji w zycie.W/w fundacja jest wlasnoscia spolki PKP Cargo ktora ledwo co finansowo ciagnie.Z tego co wiem to skanseny Cargo by najchetniej komus oddalo za przyslowiowa zlotowke.I nie zgodze sie ze po wojnie na kolei wszystkiemu byla winna komuna.Wschodnie Niemcy tez byly czescia tzw. bloku wschodniego , a ile do dzisiejszego dnia na terenach dawnych kolei DR jezdzi pociagow retro i kolei muzealnych?W Niemczech sa po prostu wlasciwi ludzie na wlasciwych miejscach do zarzadzania zabytkowym taborem kolejowym,czego w pieknej naszej Polsce nie ma.Pozdrawiam
 

MAnTonI

Aktywny użytkownik
#7
Program bardzo ciekawy, nawet pytania i uwagi słuchaczy były bardzo na
miejscu. Wypowiadały się rzeczywiście osoby zainteresowane i zatroskane o los kolejnictwa i jego przeszłości.
Pan Andrzej Goltz (gość programu z Anglii) miał troszkę inne spojrzenie na naszą kolej, patrzy na kolej przez pryzmat łatwości dokonywania/realizacji pomysłów z Anglii, u nas w kraju nie zawsze można tak szybko realizować pomysły. Problemem
jednak jest myślę wciąż w kraju (niestety) PKP samo w sobie.
Przedsiębiorstwa które powstały, wydzielono z PKP nadal działają na zasadzie jakoś to będzie, a nie na zasadach rynkowych i nadal zapominają o małych grupach entuzjastów. Mamy w Polsce wiele parowozowni, które niszczeją, czy nie można by przekazać tych budynków Stowarzyszeniom Miłośników kolei? Firmy kolejowe nie wspomagają miłośników kolei, a zastawiają się niemożnością pomocy wynikającą z przepisów prawa. Czy nie można by było jakoś wpłynąć na PKP, Urzędy Państwowe by zmienić, ułatwić przepisy i przekazać za przysłowiową jedną złotówkę na stan entuzjastów infrastrukturę kolejową, mniejszych linii regionalnych? Te regionalne
linie na pewno nie dadzą sobie rady samodzielnie ale czy nie można by było zaproponować partnerstwa publiczno-prawnego, gdzie razem współpracowały by Samorządy i Stowarzyszenia Miłośników Kolei nad utrzymaniem, wymyślaniem projektów turystycznych łączących walory turystyczne regionu z możliwością przejazdu kolejką/koleją. Taki plan działania, jest realizowany jako forma publiczno prawnej instytucji przez spółkę ŻKP w Żninie. Tam jednocześnie działają Samorządy z
komercyjną spółką, która utrzymuje kolejkę wąskotorową w okresie jej zastoju (poza sezonem wakacyjnym). A wynikiem takiej działalności jest ciągłe istnienie kolejki wąskotorowej w regionie.
Wiem że na pewno ten przykład nie zawsze będzie najlepszym wzorem do naśladowania, rozumiem również że Żnin miał wiele szczęścia znajdując firmę komercyjną, która wzięła na siebie część kosztów utrzymania wąskotorówki, ale nadal myślę że gdyby PKP chciało pomóc miłośnikom kolei to by same wystosowały
projekt zmian w ustawach i przepisach do Ministerstwa Infrastruktury czy Urzędów Kolejowych aby umożliwić działalność i istnienie kolei lokalnych i wąskotorowych. PKP również samo powinno zająć się regulacją prawa własności na kolei, gdyż często nieuregulowanie ksiąg wieczystych jest podawane jako główna przeszkoda w przekazywaniu mienia PKP w dzierżawę lub na własność innym instytucjom.
Ja osobiście uważam że niestety propaguje się w PKP S.A. i innych pomniejszych spółkach PKP-owskich ideę że aby żyć to wystarczy wszystko sprzedać i utrzymać tylko ludzi i stołki na najważniejszych szlakach, a zapomina się o możliwości zapewnienia istnienia muzeów "czynnych" i żyjących nadal, spokojnie działających
kolei obok tych właśnie szybkich, wydajnych linii kolejowych. Niszczeje parowozownia w Pile, Gnieźnie i inne pomniejsze na liniach lokalnych, a sposób o jakim mówiono w programie Radia Maryja jest bardzo dobrym pomysłem, należy przekazać małe parowozownie Stowarzyszeniom Miłośników Kolei by przetrzymywać w nich nasze lokomotywy zabytkowe.
Jednym ważnym elementem brakującym w tej rozmowie, był głos przedstawiciela którejkolwiek spółki kolejowej spod znaku PKP, mielibyśmy wówczas na miejscu wszystkie strony zainteresowane dbałością o naszą historię kolejową.

To chyba wszystko jako taka mała refleksja po wysłuchaniu w Internecie
programu "Stan zabytków kolejowych w Polsce"

MAnTonI
 
#8
FENIX napisał(a):
... gdyby ktoś to chciał odsłuchać ...
:idea: ... lub ściągnąć sobie w postaci pliku mp3 na komputer, a później wrzucić na komórkę do odsłuchiwania.

PS.
A tak przy okazji, gdy wrzucić w wyszukiwarkę audycji na wspomnianej stronie hasła "kolej", "kolejowych", "kolei", itp. to można znaleźć tam jeszcze sporo innych audycji o tematyce kolejowej. Niestety wiele poruszanych tam tematów nie nastraja optymizmem i nie ma się co dziwić jeżeli weźmie się pod uwagę stan naszych kolei... :(
Dobrze, że są jeszcze poczciwi ludzie, którzy mówią, walczą i troszczą się o to wszystko. Szkoda tylko, że władzy to aż tak nie interesuje...
 

Podobne wątki