• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacje czołowe w Polsce.

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.897 111 7
#41
Czy oryginalna stacja w Swiebodzicach moze byc uwazana za czolowa? Troche dziwny (intetesujacy) uklad torow i w zasadzie wiekszosc konczy sie kozlami oporowymi. Chcialem wymienic w innych krajach ale pelno by tego bylo, to co w Polsce zniszczyli to za granica cenia, nawet w Ameryce.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#42
W Świebodzicach faktycznie była stacja czołowa, ale nie mówimy o terenie stacji obecnej, tylko o miejscu ok. kilometra od niej na zachód. Ta stacja funkcjonowała krótko, bo zbudowano nową przelotową w obecnym miejscu chyba jeszcze w XIX wieku (był o tym artykuł w ŚK, ale teraz nie znajdę) w związku z budową linii do Wałbrzycha. Na starej stacji zachowały się oryginalne budynki.
Jak już jesteśmy w tej okolicy, to trzeba też wspomnieć pierwotną czołową stację Wałbrzych, która była w okolicy dzisiejszego Wałbrzycha Fabrycznego. Torów nie ma tam od dawna, a ciekawy budynek dworcowy rok temu był w ruinie i planowano jego rozbiórkę :mad:
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#46
Po zachodniej stronie Parsęty miała powstać nowa stacja ..... też czołowa. ;)
A za kilka lat zapewne zaplanowano by połączenie tych stacji ..... może niekoniecznie po starym torowisku. ;)
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
202 4 0
#48
Przyjrzałem się bliżej planowi Kołobrzegu i dostrzegłem tam... stację przelotową mniej więcej w tym miejscu, co obecnie, którą zaklejono kalką i zaprojektowano zamiast niej stację czołową i kilka kwartałów zabudowy. Bardzo ciekawy anachronizm, bo już w latach 80. XIX wieku odstępowano od projektowania dworców czołowych na rzecz układów przelotowych. W tej propozycji projektant poświęcił jak się zdaje funkcjonalność stacji w zamian za możliwość uzyskania terenów budowlanych pomiędzy śródmieściem a dzielnicą uzdrowiskową.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#49
Tak, też to zauważyłem .... Najprawdopodobniej projekt zrobiony na zlecenie ówczesnych developerów.
Ale sam plan jest b. ciekawy. Widać, że po znajdujących się w pobliżu torów cmentarzach i teatrze nie ma dziś śladu.
 
Reakcje
421 3 0
#50
Plan sytuacyjny Dworca Świebodzkiego i największego kiedyś we Wrocławiu dworca Marchijskiego oraz dworców towarowych. Wszystko to znajdowało się niemal w samym centrum miasta. Stan na 1860 rok.
Dworzec Świebodzki i Marchijski plan sytuacyjny.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#54
Jak miał przetrwać ten cmentarz skoro był żydowski. Dziś w tym miejscu, koło torów kolejowych prowadzących kiedyś do portu, jest pomnik przypominający co było tu wcześniej.
Tylko, że ja widzę trzy cmentarze, jeden z nich jest opisany jako wojskowy. Od wielu lat bywam co rok w tym miejscu, jak wszystko dobrze pójdzie to zerknę i w nadchodzącym.
I jednocześnie widziałem, że ten tor do portu jest używany, w 2013 widziałem węglarki z kamieniem do umacniania nabrzeża.


Kołobrzeg.jpg
 
OP
OP
mair81

mair81

Znany użytkownik
Reakcje
2 0 0
#56
Odświerzyłem sobie podczas czytania tego tematu zagadnienie stacji krańcowych/czołowych. Sprawdziłem sobie też przystanek osobowy Świnoujście Port, o którym była mowa w wątku. Zauważyłem przy okazji, że stacja Świnoujście ma wspólny peron / 1 / z tymże przystankiem. Ale np. peron 2 już nie ma połączenia / układ torowy to uniemożliwia / z tym przystankiem. I tak dla pociągów wjeżdżających do Świnoujscia na peron 2 stacja ta jest krańcowa, ponieważ nie ma możliwości jazdy dalej do przystanku osobowego. Czy dobrze rozumuję ?
 

yahya

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#57
Może coś jeszcze z kleinbahnów i innych linii, nie wymienionych wyżej (podaję z pamięci, częśaiowo podpierając się mapą):

Radków
Karpacz
Czarnowo k. Torunia
Świecie n. Wisłą
Łasin
Krokowa
Łeba
Lubawa
Osowa Góra
Leśna
Świeradów Nadleśnictwo
Czerwona Woda (choć miała przedłużkę do tartaku)
Okrzeszyn
Walim
Stronie Śl.
Złoty Stok
Wyszogród Wąsk.
Pszów
Dobrodzień
Trzebnica
Namysłaki (była przedłużka do rampy)
Stepnica
Świnoujście Centrum
Nw. Warpno
Trzebież Szczec.
Swobnica
Płońsko Pyrz.
Mrzeżyno Gryf.
Darłowo
Ustka
Chełmno
Orchowo
Pastuchów
Leszczyna
Wolibórz
Środa Śl. Rynek
Laski (k. Kamieńca Żabk.)
Ścinawa Mała
Pszów
Busko Zdr.
Krynica
Wisła Głębce (koniec linii)
Gorlice
Dynów wąsk.
Iłża wąsk.
Wierzbica
Suwałki (?)
Sępopol
Kucharki
 

Podobne wątki