• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Szlachta

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#1
Witam,
Po dwudziestoletniej przerwie wracam do modelarstwa. Poprzednio głównie modele kartonowe. H0 nigdy nie trafiło na makietę, jedynie uzupełnianie kolejnych elementów stacji itp.
Na start planuję zrobić makietę pomorskiej stacyjki Szlachta (schemat). Układ torowy pozwoli na zagospodarowanie w pokoju, jak również wykazanie się w zakresie budowy sterowania i automatyki (wykonam samodzielnie). Mimo, że efekt nieznany, jak również nie widzę siebie na spotkaniach nie będę wyważał otwartych drzwi - będę bazował na zakończeniach modułów zgodnych z Fremo; z powodów dostępności (i ceny) zacznę od Piko a-gleis.
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
#2
Oryginalny układ bardzo mocno ogranicza możliwości ruchowe na stacji, zwłaszcza jeśli chodzi o linię "prawą górną", czyli w oryginale z Lipowej Tucholskiej. Pociągi z tego kierunku będą mogły wjechać wyłącznie na jeden tor. Dodatkowo w przypadku, gdyby na tej stacji miały się minąć pociągi jadące z dwóch górnych linii, tj. z Laskowic Pomorskich i z Lipowej Tucholskiej, to nie ma takiej możliwości, bez cofania na szlak, bo pociąg z Laskowic P. po przyjęciu na tor 1 aby minąć się z pociągiem z Lipowej T. który wjedzie na tor 3 nie może z toru 1 wyjechać na szlak do Lipowej Tucholskiej i musiałby po odjeździe pociągu z toru 1, być wycofany na tor szlakowy i przyjęty na tor 1. Dlatego pełne trapezy z obu stron stacji aż się proszą.
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#3
Jestem świadom ograniczeń, chciałem nawet zmienić delikatnie układ torowy (wyjazd na Lipową z toru 1), jednak zdecydowałem się nic nie zmieniać:
- pozostanie zgodność z oryginałem
- węzła 4 kierunkowego i tak nie wykorzystam.

Należy pamiętać, że układ torowy w Szlachcie obsługiwał kierunki Czersk-Skórcz (Smętowo) i Czersk-Laskowice. Relacja Czersk-Maksymilianowo (przez Lipową Tucholską) była obsługiwana przez łącznicę Szlachta Zachód-Lipowa Tucholska. Dopiero później pojawiła się obsługa pociągów Czersk-Maksymilianowo przez Szlachtę ze zmianą czoła pociągu (w związku z tym, w ostatnich latach czynny był tylko peron 3).
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#5
Nie sądzę żeby łącznica do Lipowej Tucholskiej wychodziła z innego toru niż obecnie. Nie znam historii peronu 3, niewykluczone że był dobudowany później (nie był potrzebny do obsługi relacji Czersk-Skórcz, Czersk-Laskowice, a pojawiła się potrzeba w momencie obsługi relacji Czersk-Maksymilianowo przez Szlachtę.
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#6
Po przerwie wracam do tematu i pytanie dot. rodzaju torów: zastanawiam się między Piko a Roco Line/Tillig Elite. Planowałem wstępnie Roco, ale w jednym sklepie rozjazdy mają status "oczekiwanie na wznowienie produkcji". Czy Roco line jest wycofywane i nieprzyszłościowe?
Na korzyść Piko przemawia oczywiście cena, pytanie czy profil 2.5mm jest aż tak rzucający się w oczy?
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#7
zastanawiam się między Piko a Roco Line/Tillig Elite.
Zastanów się nad torami PECO. Wysokość szyny code 75 1,9mm, (takich samych szyn używa Weinert), kąt rozjazdu SL-E 188/189 12 stopni, promień 1500mm, cena porównywalna do pozostałych. Może trochę mniej realistyczne niż Roco czy Tillig ale na pewno lepsze niż Piko.
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#8
Po zakupach taboru, nadszedł czas na właściwą kolejność - montaż skrzynek. Jak ogólnie jest przyjęte w przypadku stacji - tor montować bezpośrednio na sklejkę, czy na podkładzie np 4mm (blat nie jest zaniżony względem boków)?
20210613_133941 (Średnie).jpg
 

Przemekk

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
422 0 0
#10
Zdarza się, że wątki na forum uciekają i ten najwyraźniej uciekł, także opowiadam po jakichś 3 miesiącach.

Tory na modułach stacyjnych, z tego co widziałem, kładzie się zawsze bezpośrednio na skrzynce (sugeruję podpatrzeć prace innych grup/osób z tego forum, w poszukiwaniu odpowiedzi na tego typu pytania).

Z zamieszczonego zdjęcia wynika, że Kolega wyciął wgłębienia na tor. Ja nawet nie wiedziałbym jak, ale wyglądają naprawdę solidnie. Tor będzie więc jakieś 2 mm (to jest moje założenie, bo nie wiem jak głębokie jest wycięcie) za nisko w stosunku do torów z modułów FREMO.

Rozwiązania tej sytuacji widzę co najmniej Trzy:

Pierwsze to wkleić wycięte elementy z powrotem.
Drugie to zrobić moduły pośrednie spinające stację z modułami FREMO (choćby 10 x 50 cm z każdej strony, chodzi tylko o wyeliminowanie tego 2 milimetrowego przejścia).
Trzecie to w ogóle się tym nie przejmować, nogi i tak będą musiały mieć regulację wysokości (żeby je wypoziomować) i tory będzie można ustawić na identycznej wysokości co moduły FREMO. Pozostanie oczywiście 2 milimetrowa różnica na przejściu z jednej skrzynki na drugą, dla jednych to będzie brzydkie, inni nawet nie zauważą.

Na koniec napiszę jeszcze o szynach. Z tego co wiem, większość osób moduły robi na szynach ROCO które mają wysokość szyny 2,1 mm. Standardowe PIKO ma 2,5 mm. Tą kwestię sugerowałbym również rozważyć, podobnie jak geometrię rozjazdów, chociaż mam nadzieję, że Kolega doskanale ten temat zna.
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#11
Po namyśle tory świadomie niestandardowo zawyżyłem (to nie wycięcia, a paski korka 2mm grubego), aby ułatwić sobie pewne prace (niskie perony, pędnie pod torami, montaż semaforów itp). Docelowo będą moduły przejściowe (tory wypadają niestandardowo) i tam zgubię te 2mm.
Co rozjazdów - tylko podwójny jest ROCO, reszta (w tym tory) Tillig 2.07, PIKO brak. Rozjazdy są dość ostre (EW1), ale nie zakładam na co dzień używać pełnej długości stacji (jeden moduł będzie "opcjonalny"), stąd mniejsze kąty rozjazdów dałyby nienaturalnie długie głowice.

Teraz czas na firmware i płytki sterowników rozjazdów.
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#12
Czas na aktualizację najbardziej dynamicznej relacji na forum ;)
Szlachta wstała z kolan, w robocie sterowniki rozjazdów. Firmware gotowy (bez protokołu, na razie lokalnie), obudowy napędów wydrukowane. Pozostaje PCB.
W oczekiwaniu na materiał, zobowiązuję się do sześciu króli zrobić zachodnią głowicę.
 

Załączniki

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#13
Nie to, żebym się czepiał, ale FREMO wg normy modułowej zaleca minimalny promień łuku 2000 mm. Oczywiście łącznie z rozjazdami. A EW1 mają 484 mm... "sfremowane" wagoniki ze sztywnymi sprzęgami, po takim nie pojadą...
 
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#14
866mm promień, więc tak tragicznie nie jest.
Wiem, że to odstępstwo, ale nie planowałem ściśle trzymać się fremo (ani z tym nienpjade na fremo, ani nie odzwierciedlę w pełni długości stacji - z racji miejsca skróciłem stację, więc głowice też nie chciałem aby były zbyt długie).
Btw - nogi też za krótkie, bo ok 860mm szyna nad ziemią - ale to wynika z docelowego miejsca instalacji makiety.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#15
OP
OP
K

Kamilb

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.112 28 6
#18
Modelarstwo uczy cierpliwości - układ torowy wykonany, napędy zwrotnic zamontowane, w trakcie malowania szyn (choć znaleziony w sieci jako polecany humbrol 84 IMHO zbyt jasny - na razie zostawię, na druga połowę stacji znajdę chyba ciemniejszą farbę).
 

Załączniki

Podobne wątki