• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Sompolno - projekt na 43 wajchy vs Rogów 21 wajch vs Rudy 22 wajchy

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Zvolack

Moderator Globalny
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#1
Będę budował giganta wąskotorowego Stację Sompolno.
W załączniku jest możliwie najbliższy oryginałowi układ stacji na segmentach z ułożonymi rozjazdami tak aby nie znalazły się na przecięciu skrzynek.
Rozjazdy R63 1:7. W tym roku powstaną skrzynki i zostanie ułożony materiał torowy.
Stacja będzie mobilna, w segmencie D3 jest dodany tor wyjazdowy w 4 kierunku którego nie było w oryginalnym układzie stacji. Układ powstał dzięki wstępnym opracowaniom Marcina Wojdy i jest możliwie najbardziej wierny stanowi faktycznemu. Co nie oznacza że nie zawiera błędów.
Zapraszam do komentowania a za uwagi poparte merytorycznie choćby nawet tylko obrazem pamięciowym :) będę wielce wdzięczny!
Na razie nie zamierzam ciąć ilości torów, skłaniam się do wykonania tej stacji jak najbardziej wiernie.
Będę wdzięczny za wszelkie foty, rysunki czy szkice lub cokolwiek co mogło by mi pomóc.
Na zdjęciach dostępnych daje się zlokalizować 3 wykolejnice, pewnie było więcej. Może ktoś z Was potrafi je zlokalizować?
Drugi temat to sygnalizacja... ztcw nie było, prawda?
Rozjazdy będą napędzane napędami najpewniej MTB ale.. nie będzie pulpitu tylko przełączniki chwilowe na czole modułu pod rozjazdem. Tak jak w realu trzeba będzie biegać do wajch :)
Zapraszam do dyskusji :)
Jeśli ktoś chce do rozważań plik w lepszej jakości zapraszam na pw.

Sompolno układ m.jpg
 
OP
OP
Zvolack

Zvolack

Moderator Globalny
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#4
To będzie największa stacja jaką do tej pory zbudowałem i wykorzystam tu wszystkie patenty jakie mi przez 12 lat wlazły do głowy :)
@Misiek ponieważ stacja ma 4 wyloty to zakładam ze da się ją ustawić zawsze tak aby obsługa była zawsze z tej samej strony. Markówkę budowałem wieeeki temu :)
 

Merlin

Moderator Działu Makieta i moduł oraz Tabor
Zespół forum
BGM
H0e
#5
Świetny projekt, siadam w pierwszym rzędzie! Będzie zabawy! :D
 

Marcin Wojda

Moderator Grupy H0e
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#9
Dla porównania plan oryginału. Mam wątpliwości co przebiegu torów w północnej części stacji (na planie po lewej stronie), będę wdzięczny za wszelkie informacje, które pozwolą na doprecyzowanie tej kwestii. Co do samego układu to jam bym jednak zrezygnował z toru prowadzącego na wprost na module D3 - zgodność w pozostałych fragmentach z oryginałem jest na takim poziomie, że aż żal psuć ją w tym jednym miejscu. Sterowanie proponuje tylko z jednej strony, przy tej szerokości (ponad metr) jakiekolwiek dostęp większości torów stacyjnych możliwy będzie tylko z jednej strony.

Sompolno3-b.jpg
 
OP
OP
Zvolack

Zvolack

Moderator Globalny
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#10
Co do samego układu to jam bym jednak zrezygnował z toru prowadzącego na wprost na module D3 - zgodność w pozostałych fragmentach z oryginałem jest na takim poziomie, że aż żal psuć ją w tym jednym miejscu.
Patrzę na ten układ i dochodzę do tego samego wniosku, nakombinowałem żeby zachować org układ i wciskam jakiś rozjazd kompletnie z kosmosu :)
 

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
#11
Na filmie Andrzeja Mastalerza od 11minuty 15 sek. można przez chwilę pooglądać kawałek stacji Sompolno.
 

J1974H0

Znany użytkownik
#12
Wow, gdyby napisał o tym ktoś nowy, to pomyślał bym, że rzuca się z motyką na słońce, a tak pozostaje tylko pogratulować ambicji i zapału, bo w realizację mocno wierzę. Czemu tak duża stacja (jak na warunki makietowe)? :) Sentyment jakiś?
 

matis_kr

Znany użytkownik
BGM
#13
Ja bym osobiście poszedł w coś takiego co narysowałem jeśli chodzi o projekt modułów (projekt rysowany od ręki na szybko). Wydaje mi się, że to rozwiązanie jest najpraktyczniejsze, bo odpada Ci jeden moduł oraz prawie wszystkie skrzyneczki są symetryczne co ułatwi transport. Sam oceń:).
maciek.jpg
 
OP
OP
Zvolack

Zvolack

Moderator Globalny
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#14
@matis_kr wiesz tak zrobiłem na początku, i doszedłem do wniosku że wygląda to strasznie "makietowo" :) a ponieważ i tak pakuję to po trzy skrzynki jedna nad drugą więc różnorodność skrzynek przestaje mieć znaczenie. W moim układzie masz 4 paczki plus dwa trójkąty w twoim również wyjdą 4 plus coś tam. Transport i pakowanie tego oznacza i tak masę pracy :) Dlatego właśnie "powyginałem" trochę cały wygląd skręconych razem skrzynek.
 
#15
W przedstawionym planie jest 13 dużych segmentów (a nie 12, jak sugerowałaby suma poszczególnych typów - skrzynek typu A są 4 sztuki). 13 nie dzieli się przez 3, co uniemożliwia pakowanie segmentów trójkami. Moja propozycja jest następująca (czerwone kontury):
sompolno_kd.jpg


Mamy po 3 skrzynki każdego z 4 typów, z jednym przyciętym segmentem B (nie komplikuje to transportu z uwagi na to, że zmieści się on pomiędzy pozostałymi dwoma segmentami tego typu).
Warto rozważyć przycięcie skrajnych segmentów D do wymiarów B, skoro ostatecznie ma nie być wyjazdu w czwartym kierunku (linia przerywana). Dzięki temu stacja będzie z tej strony łagodniej przechodziła w szlak. Minusem tego rozwiązania jest rezygnacja z "trójkowego" podziału segmentów.

Życząc powodzenia, przyłączam się do poniższego pytania:
Czemu tak duża stacja (jak na warunki makietowe)? :) Sentyment jakiś?
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Zvolack

Zvolack

Moderator Globalny
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#16
@Krystian Dudkiewicz ha powiem szczerze super koncepcja! Jeszcze bardziej zaciera sie prostokatny bezduszny obrys. Podoba mi sie i po weekendzie przerysuje wg tego schematu skrzynki.
Jeslu chodzi o stacje.. zbudowalem w N Zwolaków Duży, Markowkę -Kulin - Czarnocin, most w Lewinie, tunel w Kulinie ewnie cos tam jeszcze. Potem w H0 Puszczykówko. Skonczylem w H0e Zaniemyśl i mam też most z Przyglowa ale... od zawsze chodzil mi po glowie pomysl duuuzej stacji. Nastroila mnie stacja Durlach na 25 Fremo N w Naumburgu. Do tej pory nie mialem odwagi rzucic sie na taka gleboka wode bo to projekt na przynajmniej dwa lata. Teraz nic nie stoi na przeszkodzie. Powiekszylem pracownie tak aby miala 7.5mb przy 2.5 szerokości wiec stacja się spokojnie zmiesci. Do wybory miałem Sompolno i Rogów. Przyznam szczerze kazda ma swoje wady i zalety. Sompolno jest gigantyczne i łechce moje ego ale na Rogowie jest rampa transporterowa. Wiec jak wroce z weekendowej wycieczki a bede i w Sompolnie i w Rogowie narysuję i plan Rogowa. Pozostanie tylko wybrac którą stację zrobić jako pierwszą bo że powstana obie nie mam watpiwosci ☺ kwestia czasu... a tego zaczynam mieć wreszczie pod dostatkiem. Może pomożecie mi konstruktywnie w wyborze!
 
#18
Rogów jest fajny ale jednokierunkowy.
Tego nie uznałbym za wadę. Przy kilku dużych stacjach końcowych odpada konieczność stosowania na spotkaniach stacji technicznych. Podnosi to zabawę na wyższy poziom, wymuszając zestawianie wszystkich składów podczas realistycznych manewrów.
od zawsze chodzil mi po glowie pomysl duuuzej stacji.
Jeśli chodzi po prostu o dużą stację, to może Lisewo w całej okazałości? Jest tam około 30 rozjazdów, rampa transporterowa, spore zaplecze techniczne, chyba nawet obrotnica. Byłaby to w pewnym sensie kontynuacja pracy śp. Andrzeja Sadłowskiego.
 
OP
OP
Zvolack

Zvolack

Moderator Globalny
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#19
Z Żuławskiej kończę most w Rybinie. ☺ Rogów faktycznie jest jednokierunkowy ale ma super infrastrukturę transporterową. Po Sompolnie z kolei można się ganiac po lokomotywowni i bawic w chowanego... Mam jeszcze chwilę czasu na przemyślenia.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki