Wczoraj będąc w Rudach zobaczyłem, że na torach stoi nowy nabytek. Jest to pochodzący z huty Florian parowóz Borsig Bn2t.
Jego opis można znaleźć pod linkiem http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tkb15.
Wyprodukowano go w 1928r. i cały swój wąskotorowy żywot do 1979r spędził w hucie Florian. Po wycofaniu z eksploatacji ustawiono go jako pomnik na terenie huty, a w 2015r. wstawiono go na teren Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, a stamtąd trafił do Rud.
Zrobiłem trzy zdjęcia tego parowozu. W internecie można znaleźć zdjęcia z czasów, gdy stał w hucie. Miał wtedy kompletne wiązary. Brakowało jedynie izolacji bloków cylindrowych.
Na moich zdjęciach widać, że brakuje korbowodów i wodzików suwakowych.
Przeglądałem książkę pana Krzysztofa Soidy, ale wśród załączonych rysunków taboru GKW, tego parowozu nie znalazłem. Jest parowóz o podobnie przysadzistej sylwetce o nazwie Hutnik, ale tu podobieństwa się kończą, od rozstawu osi poczynając, poprzez wygląd kotła, po rozstaw na jaki "Hutniki" produkowano.
Jego opis można znaleźć pod linkiem http://tomi.holdys.pl/index2.php?desc=on&par=tkb15.
Wyprodukowano go w 1928r. i cały swój wąskotorowy żywot do 1979r spędził w hucie Florian. Po wycofaniu z eksploatacji ustawiono go jako pomnik na terenie huty, a w 2015r. wstawiono go na teren Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie, a stamtąd trafił do Rud.
Zrobiłem trzy zdjęcia tego parowozu. W internecie można znaleźć zdjęcia z czasów, gdy stał w hucie. Miał wtedy kompletne wiązary. Brakowało jedynie izolacji bloków cylindrowych.
Na moich zdjęciach widać, że brakuje korbowodów i wodzików suwakowych.
Przeglądałem książkę pana Krzysztofa Soidy, ale wśród załączonych rysunków taboru GKW, tego parowozu nie znalazłem. Jest parowóz o podobnie przysadzistej sylwetce o nazwie Hutnik, ale tu podobieństwa się kończą, od rozstawu osi poczynając, poprzez wygląd kotła, po rozstaw na jaki "Hutniki" produkowano.
- 2
- 1
- Pokaż wszystkie