• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Rudy H0e.

#62
Potwierdzenie położenia nie pokazuje dociśnięcia iglic. Informuje raczej, że pociąg już może jechać. Droga zapala się po ustawieniu wszystkich rozjazdów. Bardzo przydatne przy układaniu drogi na makiecie z automatycznym ruchem, ale myślę, że warto je stosować na makietach "ręcznych". Do tej pory używałem napędów Tilliga - jak dla mnie są ok, tylko piekielnie głośne. Myślałem żeby do mtb1 wykorzystać 2 wyłączniki z mikrodźwignią np
https://botland.com.pl/czujniki-krancowe/920-wylacznik-czujnik-kracowy-mini-wk621.html
Zrezygnowałem bo mam tylko kilka rozjazdów, ale to może być jakieś wyjście.
 
#64
Tylko czy taka informacja nie jest wystarczająca? Przestawianie iglicy trwa jakiś czas i chodzi o to żeby wtedy pociąg nie wjechał na rozjazd. Jeżeli na drodze pociągu jest kilka rozjazdów czas ułożenia drogi może być dość długi. Napędy i rozjazdy działają raczej bezawaryjnie i prawdopodobieństwo że iglica nie będzie przestawiona lub będzie nie do końca przestawiona nie jest duże. Trzeba by podłączyć przewód do iglicy i wtedy po zetknięciu się jej z szyną zamykałby się jakiś obwód. Tylko czy wtedy nie będzie to traktowane jako podłączanie obcych urządzeń do zasilania torów. Można też mierzyć zmianę rezystencji samej iglicy i iglicy stykającej się z szyną. Ale czy to nie jest zbytnie komplikowanie układu?
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
#65
https://botland.com.pl/czujniki-krancowe/922-wylacznik-czujnik-kracowy-mini-wk310.html ten można wg instrukcji MTB przykręcić bezpośrednio do napędu MP1 uzyskując niejako walory MP5 lecz to dalej tylko info o ruchu listwy w napędzie i drutu przesuwającego iglice.
Użyłem takich przełączników,dwa razy,pierwszy i ostatni.Nie dość że umęczyłem się z ich przykręcaniem i pozycjonowaniem
(nie napiszę ile "urwanych naciów"przy tym poleciało)to ostatnio podziałały chwilę i się zje..psuły.Same napędy pracowały bez problemu,dość
realistycznie przekładająć rozjazdy.
 

Zvolack

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#66
Lubie sobie zrobić prototyp. najlepiej 1:1. Tak też zrobiłem z pulpitem. Skrzynka gotowa, jutro zrobię wydruk i przymiarki przełączników. Porzuciłem pomysły z podświetlaniem drogi z tryliardem prostokątnych LED na rzecz prostej sygnalizacji: zielone diody jazda na wprost, żółte na bok. Na rysunku wygląda fajnie lecz dopiero jak zmontuję kilka wyłączników i diodek zobaczę czy to jest czytelne.
Pulpit Rudy proto.jpg

20171207_210151.jpg
 

sledz

Aktywny użytkownik
#68
Pozwól, że podłączę się do Twojego wątku. Takie cudo prawie ukończone wyszło u mnie. Zwykłe przełączniki on-on, napędy MTB1, wszystko działa bez zarzutu. Brak ramki alu i wyświetlanych sygnałów-sygnalizacja kształtowa.

IMG_20171207_220206.jpg

IMG_20171207_220327.jpg

IMG_20171207_220405.jpg

IMG_20171207_220503.jpg
 

Zvolack

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#69
@Misiek znasz mnie będzie minimalistycznie, kolorowo, pedantycznie, czysto :D
ATPO znalazłem foto mojego pierwszego pulpitu... lecimy w czasie... rok 2007.. impreza z makietami u Tola.. Warsztaty modelarskie w Bielsku-Białej..
pulpit stacji Zwolaków Duży... jeszcze nieszczęsne Roco jako sterowanie.. i pod moją makietę podpięty eksperymentalnie jakiś dziwny program Piotrka, wtedy nikomu nie znany.. GBB Kolejka... :D
Ech to były pionierskie czasy :) w 2006 na forum N głosowaliśmy w ankiecie czy wchodzimy w DCC :) :) za co prawie zostałem wyklęty...

1024x768_P6176794.JPG
 

Janeks246

Użytkownik
OKMK Piętrusek
#71
Pochwale się moim sposobem. 2 diody led dwukolorowe, 1 opornik i informacja zwrotna w MP1 gotowa. Schemat na końcu filmiku. ;) W stacji Oświęcim się sprawdza.
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#72
Maciek, moim zdaniem byłoby prościej zrobić coś na wzór Tychów - ustawianie drogi przejazdu. Mam opis takiego systemu po angielsku (Railway Modeler) z wykorzystaniem na samych diód bez płytek układów scalonych etc... System bardzo prosty i logiczny bez problemu dasz rady. Daj znać jeśli jest to opcja dla Ciebie.

Kiedyś rozważałem ten system ale zdecydowałem na DCC i GBKolejka od Piotrka, przeraziła mnie ilość kabelków od pulpitu do makiety.
 

matis_kr

Znany użytkownik
BGM
#73
Maciek, moim zdaniem byłoby prościej zrobić coś na wzór Tychów - ustawianie drogi przejazdu.
Mam opis takiego systemu po angielsku (Railway Modeler) z wykorzystaniem na samych diód bez płytek układów scalonych etc...
To byłby bardzo dobry pomysł, a zarazem bezpieczny, bo każdemu mogą się wajchy pomylić przy takiej ich ilości. Zamiast budować taki układ zawsze można zastosować Arduino Mega - klon (chiński odpowiednik Arduino, który bez problemu współpracuje z oryginałem). Można go kupić już a 25zł i nie trzeba go programować językiem programowania, bo można się bawić w nakładce graficznej która ułatwia znacznie sprawę i jest przejrzystsza dla osób które zaczynają zabawę z czymś takim. Ja bym poszedł w coś takiego przy tak rozbudowanym projekcie.
 

Zvolack

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#74
Wykombinowałem to nieco inaczej a efekt zbliżony.
Płytki z diodami wg rysunku. Diody dwukolorowe, choć skrajne na płytce wykorzystują tylko jeden kolor odpowiednio żółty lub zielony. Przez płytkę przechodzi wyłącznik.
Jedna płytka na rozjazd. Jazda na wprost zapala się na zielono dioda wjazdowa i wyjazdowa, jazda na bok zapala się na żółto dioda wjazdowa i wyjazdowa.
Płytki.jpg


Schemat.jpg



Pulpit ver4.jpg

[DOUBLEPOST=1512761071,1512760679][/DOUBLEPOST]
Maciek, moim zdaniem byłoby prościej zrobić coś na wzór Tychów - ustawianie drogi przejazdu. Mam opis takiego systemu po angielsku (Railway Modeler) z wykorzystaniem na samych diód bez płytek układów scalonych etc... System bardzo prosty i logiczny bez problemu dasz rady. Daj znać jeśli jest to opcja dla Ciebie.
chętnie rzucę okiem..
To co wydumałem opiera się na jednej koncepcji - mało kabli na chwile obecną pulpit - makieta 60< . Jakoś nie wyobrażam sobie układania dróg przejazdu przy 27 rozjazdach bez rozbudowanej gigantycznie kabelkologii.. zbyt dużo możliwych wariantów. Staram się osiągnąć kompromis pomiędzy czytelnością pulpitu a generowaniem kilometrów kabeków diodek etc etc.. jednocześnie mentalnie odpada sterownie tabletem czy laptopem. Tego zdecydowanie nie chcę :)

Myślę że będzie czytelne:

kolory.jpg
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#75
Służę budynkiem stacji Rudy. Mam go w 1:45, ale przeskalowanie pod laser na 1:87 to dla zawodowców - pikuś.
Dla przypomnienia załączam fotkę. Trzeba to dokończyć, założyć rynny itd., ale jak coś - baza jest.
IMG_20171209_114624_HDR.jpg
 

Zvolack

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#77
Lubię sobie wszystko poprzymierzać. Pulpit 1:1 wg mnie nie będzie problemu z obsługą.
Dla chetnych budowac pulpit podam koszty:
Wyłączniki 2 poz 2A - 28szt - 79.00PLN
Diody 2 kolorowe 100 szt 60,00PLN
Trafo 12V 3,3A 40VA 54,00PLN
Oporniki 100szt 4,00 PLN
Płytki do rozjazdów 28szt robione w Satland 145,00PLN
Stacyjka 28,00PLN
Skrzynka ze sklejki 35,00PLN
20171209_170807.jpg
 

Zvolack

Moderator
Zespół forum
FREMO Polska
H0e
#79
hmm miałem nie uwzględniać tego rozjazdu końcowego.. bo nie wiem czy powstanie kiedykolwiek ta skrzynka lecz widzę że masz świetny pomysł! Dorysuję.
 

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#80
Nie chciałbym być posądzany, że wtrącam się do dyskusji bardziej doświadczonych Kolegów, ale schemat przedstawiony na skrzynce ze zdjęcia pana Macieja jest w mojej ocenie prawidłowy.
Załączam zdjęcia, które znalazłem kiedyś w internecie. Autorem pierwszego z nich jest osoba, podpisująca sie pseudonimem "Peter81", a drugiego - chyba ja, ale głowy nie dam. Pomiędzy rozjazdami 1-2 oraz 2-4 nie ma żadnego dodatkowego połączenia, o którym mówi pan Adam, a drugi tor od strony Gliwic obecnie zakończony jest kozłem oporowym. Powiększając to zdjęcie widać za parowozem przy koźle dwie koleby. Tor ten w rzeczywistości wychodzi po za ogrodzenie stacji biegnąc " w trawę", a kozioł był kiedyś już po drugiej stronie drogi, idącej na tyłach lokomotywowni. (inaczej niż na planie z 1937-go, dostępnym w internecie i w publikacjach pana Soidy). Drugie zdjęcie pokazuje ten fragment stacji od drugiej strony, gdy fotograf stoi przy

wajsze nr 1.
5556278_-stacja-waskotorowa-w-rudach-2.jpg

20150801_143918[1].jpg


Ponieważ dość często przejeżdżam tamtędy, gdyby była taka potrzeba, mogę zrobić nowe zdjęcia tego fragmentu stacji i powiesić na Forum.

Z hamulcowymi pozdrowieniami.
Michał