• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja przelotowa na PKP

P

Paweł Piotr

Gość
#21
Jeśli chcesz się zmieścić w realiach polskich kolei z lat siedemdziesiątych, to wypadałoby zastosować do semaforów wjazdowych tarcze ostrzegawcze trzystawne (Viessmann 4511)...
Naprężacze i napędy ręczne do zwrotnic to specjalność WM-MODEL, do niego się trzeba uśmiechnąć...
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#23
Witam :D !
Paweł Piotr napisał(a):
Jeśli chcesz się zmieścić w realiach polskich kolei z lat siedemdziesiątych, to wypadałoby zastosować do semaforów wjazdowych tarcze ostrzegawcze trzystawne (Viessmann 4511)...
Mogę dodać od siebie, że sygnalizacja kształtowa z czynnymi tarczami ostrzegawczymi funkcjonowała na Białostocczyźnie nawet do lat 90, a tarcze zaporowe i jedna ostatnia tarcza manewrowa przy posterunku BŁ7 są czynne i używane do dziś :shock: , choć przyznaję, że co raz częściej łatwiej dyżurnemu podać sygnał przez radio lub "do mnie" :cry: No ale znowu leję wodę. Nie widzałem tarczy dwustawnej Viessmann`a z bardzo bliska i nie wiem jaki jest mechanizm przy soczewkach i żarówce tych położonych niżej, po lewej stronie tarczy (patrząc od przodu). Jeżeli inwestycje już zostały poczynione i tarcze dwustawne zostały zakupione, to można (jeżeli warunki techniczne na to pozwalają) zdemontować te parę soczewek, i żarówkę, i pozostawić soczewki i żarówkę tylko po stronie prawej (te przy brzegu tarczy). Dlaczego o tym piszę? Ponieważ trzystawne tarcze ostrzegawcze przed semaforem wjazdowym, to była wielka rzadkość - i tu już opieram się na obserwacjach szlaków PKP w całej Polsce. Jeżeli usunięcie dolnych soczewek i żarówki wiąże się z poważnym uszkodzeniem lub zeszpeceniem tarczy, to wydaje mi się, że propozycja Paweł Piotr`a jest jedynie słuszną. Pozdrawiam :D
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#26
Bstok70 o jakich tarczach mówisz? O tarczach do semafora wjazdowego czy o tarczach przelotowych stojących przy semaforze wjazdowym. Jeśli o tarczach do semafora wjazdowego tzn informujących o obrazie semafora wjazdowego to zgodnie z przepisami E10 tarcze trzystawne były stosowane na liniach magistralnych i pierwszorzędnych zawsze, natomiast jeśli chodzi o tarcze przelotowe to ich stawność wynikała z tego jaki sygnał wskazywał semafor wyjazdowy przy nastawieniu "przelotu" przy zachowaniu zasady którą podałem powyżej. Tarcza przelotowa trzystawna była w Chrzanowie przy semaforze "A".
 
OP
OP
W
Reakcje
0 0 0
#27
Zwrotniki to są jak mi się zdaje latarnie wskazujące maszyniście drogę na rozjeździe ,a jak zwrotnica ma być przestawiana ręcznie powinny być takie dźwignie okrągłe (nie wiem jak to się nazywa fachowo więc wybaczcie moje nazewnictwo) chyba ze się mylę .
 
OP
OP
W
Reakcje
0 0 0
#29
Dzięki za podpowiedź właśnie o takie coś mi chodzi ,gdzie to można kupić.Chcąc być jak najbliżej orginału muszę się taki coś wyposażyć zwrotnice,a zwrotniki zamówię od Kluby.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
#31
Witam :D ponownie! Mój wielki tekst się skasował (bez ostrzeżenia, że jest za wielki :( ). Teraz więc napisze streszczenie. Tomek K nie wiem czy to specyfika Białegostoku (Polska "B" ;) ) ale mimo że linia B-stok - Ełk i W-wa - Kuźnica B. są liniami pierwszorzędnymi, to tarcz kształtowych trzystawnych przed semaforem wjazdowym oprócz kilku wyjątków (np w Łajtstoku) nie widziałem. Być może ta niezgodnośc z przepisami (dziękuję za te cenną dla mnie informację) była powodem, że bardzo wcześnie tarcze przed semaforami wjazdowymi na wymienionych liniach wymieniono na świetlne, które mogą być nawet czterostawne co wykorzystywane jest np przed Łapami, gdzie zmienia się prędkość maksymalna ze 120 do 100km/h. Moim zdaniem Wojtas na swoim schemacie umieszcza tarcze trzystawne przed semaforem wjazdowym i moje północno-wschodnie doświadczenie mówi, że to rzadka sprawa. Z drugiej strony nie mogę konfrontować mojej pamięci (w latach 70 byłem dzieckiem, kochającym pociągi i przesiadującym na peronach, jednak dzieckiem) z przepisami E10 :D . Dlatego jeżeli się mylę - ustępuję (ale krecąc głową i zadając sobie pytanie skąd u mnie taka miażdżocha?)
 
P

Paweł Piotr

Gość
#33
Jakie tarcze ostrzegawcze do semafora wjazdowego, to zależy, przy jakich realiach chcesz pozostać (jeśli w ogóle chcesz stosować jakieś realia w swoim modelu). Możesz więc zastosować tarcze dwustawne (Viessmann 5409) lub trzystawne (Viessmann 4511), obydwa przypadki są zgodne z zasadami sygnalizacji na kolei (polskiej i niemieckiej), natomiast jeśli chcesz, aby model pokazywał kolej polską, to trzeba stosować takie urządzenia sygnalizacyjne, jakie na polskiej kolei były (lub nadal są) stosowane. Nie zawsze jednak można takie modele kupić, czasem więc trzeba je przerabiać, ale to już Twój wybór.
A w załączniku fragmencik przepięknego modelu stacyjki, gdzie widać właśnie zwrotnik z przeciwciężarem i naprężacze zewnętrzne...
Właśnie tak to wygląda na kolei polskiej, tylko trzeba na taki efekt solidnie zapracować, bowiem nie wszytko da się kupić w sklepie, a wiele elementów trzeba zrobić samemu - i to jest jedna z niezaprzeczalnych zalet modelarstwa kolejowego, nie wspominając o osobistej satysfakcji...
 

Załączniki

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#34
bstok70 napisał(a):
Witam :D ponownie! Mój wielki tekst się skasował (bez ostrzeżenia, że jest za wielki :(
Nie za wielki, tylko za długo się bawiłeś z pisaniem :p
Jest jakiś ograniczony czas dla pisania postu, a ten edytorek w phpBB traktuje pisanie, czyli zwyczajne wstawianie znaczków tak, jakbyś nic nie robił :LOL:

Pisząc dłuższe teksty należy więc:
:arrow: podczas pisania częściej naciskać <podgląd>, wtedy licznik czasu się zeruje i liczy od początku,
:arrow: pisać w jakimś zewnętrznym edytorze i wkleić gotowy tekst.

:D
 
OP
OP
W
Reakcje
0 0 0
#36
Witam panowie przeglądałem zdjęcia makiet wykonanych przez polskich modelarzy i na żadnym nie natknąłem się na tarcze przy semaforach wjazdowych,więc czy u mnie na lokalnej linii są niezbędne ,przy wjeździe do sławnego Lewina ich nie ma a linia ma takie samo lokalne znaczenie jak moja.
 

Podobne wątki