• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Nieborowice

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.
S

Sebastian

Gość
#1
Miałem tego tematu tutaj nie zakładać, i nie będę tu wstawiał fotek każdego posadzonego drzewka czy osadzonej latarni. Jednak trochę zainspirowały mnie wpisy z wątku dotyczącego innej stacji ;)

Dobra Rudy też miałem w planach wiec skreślam – aby się teraz nikt za Gliwice Trynek nie zabrał, bo już nad tym siedzę…
Tak więc informuję wszem i wobec, że pakuję się między Rudy i Gliwice Trynek ze stacją Nieborowice.
Tutaj plan, choć nie tak precyzyjny jak u kolegi @Zvolack
Nieborowice.png


Mało tego, już jakiś czas nad tym siedzę. Układ torowy gotowy, teraz pracuję nad elektryką.
Fotka z etapu, gdy na dechach zamontowałem tory i rozjazdy.
P1170878.JPG


u Tomka Stangla mam już zamówiony budynek stacyjny, wiec naprawdę, bez jaj.
U mnie też budynek już gotowy, zamówiony u kolegi @Terebesz
Nieborowice.JPG

...więc bez jaj ;)

(...)załóż temat zrób plan i pisz tam. Wtedy na bank nikt nie zrobi tej stacji równolegle z Tobą(...)
No myślę ;)

PS. Cytowanie kolegów @Zvolack i @Robert Reschka nie miało na celu ich obrażania. Żeby było jasne!
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#4
No...budynek to perełka. I w oryginale (choć dobrze dziś nie wygląda) i w modelu. Pokażę szczegóły, ale niech zostanie osadzony na stałe na swoim docelowym miejscu.
By jak najdokładniej go odtworzyć, we wrześniu 2013 r. przeprowadziłem na miejscu wizję lokalną celem zrobienia dokumentacji fotograficznej i "zdjęcia" wymiarów z natury. Nie tylko budynku zresztą.

Kilka słów wyjaśnienia.
Na makiecie odwzorowuję Nieborowice w klimacie lat osiemdziesiątych, ale z układem torowym tej stacji wg schematu z 1952 roku, a więc bez peronu pomiędzy torem głównym zasadniczym i dodatkowym, który wybudowano w 1972 roku przy okazji przebudowy głowicy od strony Bojkowa. Zmieniony jest też kąt skrzyżowania z torem normalnym. W oryginale było to 50-60 st., u mnie ze względu na wpasowanie w moduł tory będą krzyżować się pod katem 80 stopni.
 

(mariusz)

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
24 1 0
#7
Ja już zrobiłem w tamtym roku dioramę Nieborowic,nawet nie myślałem że już ktoś to ma w planach.Fajnie że się tym interesujemy i nie pozwalamy żeby świat o tym zapomniał.Brawo Sebastian i obserwuje temat z zaciekawieniem. DSCF1702.JPG
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#8
Czym będziesz napędzał rozjazdy?
3 rozjazdy w torze głównym zasadniczym - TORTOISE, pozostałe cztery - TILLIG.

Skrzyzowanie torow obu rozstawow samorobka czy kupione? Czy moge prosic o foto zblizenia na skrzyzowanie?
Zamówione u kolegi @hugwa
Tutaj fotka: Rozjazdy produkcji własnej
Obecnie podkłady są w jednym kolorze ;)

Ja już zrobiłem w tamtym roku dioramę Nieborowic,nawet nie myślałem że już ktoś to ma w planach.Fajnie że się tym interesujemy i nie pozwalamy żeby świat o tym zapomniał.
Bo to właśnie powinno być celem samym w sobie... ocalić od zapomnienia :)
 

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.095 1 0
#9
Ja to się cieszę, że się użytkownicy forum za robotę modelarską biorą, a nie tylko oszczędzanie i ciułanie na kolejne loczki z PIKO czy SM ;)
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#11
Taki miałem plan, ale go zarzuciłem. Przyciski do obsługi rozjazdów będą w ścianach modułów w ich pobliżu. Trzy semafory będą sterowane w ten sam sposób, tyle że z jednego miejsca, tam gdzie nastawnia. Makieta zawsze będzie ustawiana tak, by stację było widać jak z drogi Gliwice-Rybnik, więc nie ma potrzeby montowania przycisków po obu stronach.
 
OP
OP
Z

Zv

Gość
#12
Będę robił podobnie. Pulpit jakoś mi zawsze zawadza :) Przyciski w ścianach lub od góry jeszcze nie zdecydowałem. Na bank będzie to bardzo intuicyjne.
 
OP
OP
Z

Zv

Gość
#14
@maciekk a da się nimi sterowac bezpośrednio impulsowo? Podajesz napiecie i przekłada raz na skos raz prosto czy trzeba 2 pozycyjny wł? Cieszę sie że współpracują z moimi rozjazdami ☺
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
970 82 11
#15
Do sterowania MTB zasadniczo trzeba użyć przełącznika 2 pozycyjnego ale do sterowania impulsowego możesz zrobić
prosty układ na przekaźniku bistabilnym dwucewkowym.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#16
Witam.
Jak już wspomniałem w innym miejscu Forum, "jestem tu nowy" i mam na Imię Michał.
W części dotyczącej stacji Rudy pana Zvolacka przedstawiłem swój dotychczasowy dorobek i nie chcę tego powtarzać po za jednym, a mianowicie, że jestem fanatykiem GKW, a w szczególności linii Gliwice-Rudy-Racibórz. W związku z tym, grzebię po Internecie to tu, to tam, aby znaleźć jeszcze jakieś informacje o kolei mojego dzieciństwa.
Do napisania tego postu zainspirował mnie plan układy torowego Nieborowic, zaprezentowany powyżej. Jest tam widoczne żeberko, sięgające mniej więcej do wysokości semafora.
Można je również znaleźć na wielu fotografiach tej stacji.
Czy Koledze coś wiadomo o pochodzeniu tego krótkiego toru? Pytam, ponieważ kiedyś na forum 750.pl był post na temat bocznicy do cegielni (lub tartaku w Wilczy), która figurowała na starych niemieckich mapach jeszcze w początku XX w, a większość wypowiedzi na ten temat sugerowała, że były plany, ale bocznica nigdy nie została zbudowana. To trochę dziwne, bo obiekt przemysłowy do jakiego miała ta bocznica prowadzić funkcjonował jeszcze chyba i po wojnie.
Pozdrawiam
Hamulcowy
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#17
(...)Jest tam widoczne żeberko, sięgające mniej więcej do wysokości semafora.(...)Czy Koledze coś wiadomo o pochodzeniu tego krótkiego toru?(...)
Nie wiązałbym tego toru z bocznicą do cegielni w Wilczy.
Jest to żeberko ochronne, zabezpieczające przed nieprzewidzianym wyjazdem taboru ze stacji na skrzyżowanie z torem kolei piaskowych.
Fragment schematu stacji z 1952 r.
Nieborowice.JPG
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#18
Dziękuję za odpowiedź.
Zadałem to pytanie, ponieważ interesowało mnie to. Pisze o tym również Soida. Miałem w czasie studiów kolegę, który pochodził z Wilczy i rodzinnie w przeszłości był związany z ta cegielnią. On mi opowiadał, że ta bocznica funkcjonowała do plebiscytu. Po 1920-tym, Wilcza znalazła się w Polsce, a granica z Niemcami przebiegała kilkadziesiąt metrów za cegielnią. Dla niej skończył sie "niemiecki" rynek zbytu, i bocznica najpierw zamarła, a potem ją rozebrano. Sądziłem, że gdy wybudowano linię piaskowa z Kotlarni do Knurowa i Szczygłowic ( chyba już po wojnie), resztki tej bocznicy wykorzystano właśnie jako żeberko ochronne. To tyle, na temat Wilczy.
Wprawdzie pod moim nazwiskiem mógłbym napisać "Tylko 0e", to kibicuję budowie modelu stacji Nieborowice.
Interesuje mnie budynek peronowego kibelka. To co udało mi sie narysować na podstawie różnych zdjęć, licząc cegły i fugi wydaje mi sie nieco za duże. Ciekaw jestem opinii Kolegi. Jutro zrobię skan i przyślę z prośbą o ocenę.
Przeglądając różne zdjęcia stacji na linii Trynek-Rudy zauważyłem, że na przykład miały one różne ubikacje peronowe jak i magazyny. Magazyn z jest większy (dłuższy) od Nieborowickiego
Załączam moją Nędzę w H0 (czyli ten sam budynek bazowy jak Nieborowice).
Po obcięciu okapów była by Stanica.
Nędza_H0e_2.jpg

Nędza_H0e_1.jpg
20151128_124626.jpg

I na koniec, znalazłem ciekawy link, w którym autor strony załącza szkice wielu stacji GKW, które znalazł bodajże w Maciejkowicach. http://enkol.pl/Archiwum:Schematy_stacji_i_bocznic_G%C3%B3rno%C5%9Bl%C4%85skich_Kolei_W%C4%85skotorowych_ze_zbior%C3%B3w_Janusza_Domagalskiego
Nie zgadza mi się tam plan stacji Gliwice zachodnie. Pamiętam z autopsji, że miała 7 lub 8 torów. To widać też na zdjęciach z tamtych czasów na przykład na www.gliwiczanie.pl
Proszę nie zdziwić sie godziną, o której piszę tego meila, ale tam gdzie chwilowo jestem jest za dwadzieścia pięć dziewiąta.
Pozdrowienia z Malezji
Michał Affanasowicz, vel hamulcowy.
 
OP
OP
S

Sebastian

Gość
#20
Ostatnia wizyta w Nieborowicach zainspirowała mnie do działania :)
Wznawiam prace nad makietą, aby jeszcze w tym roku móc pokazać ją na modelarskim zlocie... którym, to się okaże ;)
Na początek mała demolka, tzn. wymiana jednego z siedmiu rozjazdów. Ten kierujący na żeberko ochronne przed skrzyżowaniem z torem normalnym był lekko skopany, tak że tor prosty skręcał lekko w lewo. Nie dało się go wyprostować, więc decyzja o wymianie już teraz, przed dalszymi pracami.
Nieborowice 1.jpg
Nieborowice 2.jpg


Nowy rozjazd, produkcji Laszlo Heizera (Weichenhersteller - Węgry) jest dłuższy, ma skos 1:7 i kąt 8 stopni. Spowodowało to zmianę geometrii toru będącego żeberkiem ochronnym.
Nieborowice 3.jpg


Wszystkie tory na stacji mają już podłączenie do zasilania, kolejny etap prac to montaż napędów rozjazdów. Relacja wkrótce :)
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki