1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Wyłącz powiadomienie

Pytanie stacja na łuku.

Dyskusja w 'Makieta i moduł' rozpoczęta przez użytkownika mair81, 9 Stycznia 2014.

  1. teigrekty2

    teigrekty2 Znany użytkownik

    Fizycznie to jest stacja wraz z "posterunkiem odgaleznym". Tyle ze nie ma dodatkowych torow towarowych. Nie wiem jaka jest wysokosc wiaduktu nad linia nr. 274 do Jeleniej ale linia nr. 274 jest zelektryfikowana; za tem standardowe wysokosci sieci pod wiaduktem obowiazuja. Tak naprawde za Niemcow linia do Mieroszowa (ta na wiadukcie) byla zelektryfikowana, jak i szlak na Walbrzych Szczawienko, bardzo mozliwe ze wszystkie tory przechdzace przez stacje byly pod drutem, wyjatkiem tylko byla lacznica z Jeleniej Gory na Mieroszow, w zadnym zrodle nie znalazlem nic o elektryfikacji tej lacznicy.
     

  2. Paweł Piotr

    Paweł Piotr Gość

    a tak poza tym, to przyjąłem do wiadomości że nie jest to stacja ale za Boga nie wiem czemu?
    Zacznijmy od podstawowych pojęć, definiowanych przez przepisy. Proszę spojrzeć na rysunek, przedstawiający podział punktów eksploatacyjnych, z którego wynika, że albo mamy do czynienia ze stacją, albo z posterunkiem odgałęźnym. Są to pojęcia rozłączne i nie można ich łączyć ze sobą, dlatego nie można powiedzieć, że „jest to stacja z posterunkiem odgałęźnym”.

    Stacja jest to posterunek zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Duże stacje mogą być podzielone na rejony stanowiące osobne posterunki zapowiadawcze.
    Stacja, na której układ torów umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką (Ir-1[R-1], § 3, pkt.5).

    Jeżeli posterunek ruchu nie spełnia choćby jednego z powyższych kryteriów, nie jest stacją.

    Posterunek odgałęźny urządzony jest poza stacją:
    1) w miej scu odgałęzienia linii lub łącznicy,
    2) przy przejściu ze szlaku jednotorowego w dwutorowy i odwrotnie,
    3) w miejscu połączenia torów szlakowych na liniach wielotorowych.
    Posterunek odgałęźny bierze udział w prowadzeniu ruchu wszystkich pociągów kursujących na przyległych szlakach (odstępach) (Ir-1[R-1], § 3, pkt. 8).


    Zatem zgodnie z przytoczonymi definicjami Boguszów Gorce Wschód, nawet z nieistniejącymi przejściami zwrotnicowymi i torem w kierunku Wałbrzycha Szczawienko (patrz poniższy rysunek), nadal jest posterunkiem odgałęźnym.
    Z powyższych definicji wynika również, że na posterunku odgałęźnym nie prowadzi się żadnego ruchu manewrowego.
     

    Załączniki:

  3. teigrekty2

    teigrekty2 Znany użytkownik


    Dzieki za wyjasnienie, ja niestety nie znam sie na definicjach tylko podalem koledze ciejawa miejscowke. Za PRLu prowadzony tu byl ruch towarowy w strone Walbrzycha Szczawienko, jednak tor w pozniejszym czasie konczyl sie gdzies w okolicy Bialego Kamienia. Za tem pociagi zdawcze jakie przyjezdzaly z Walbrzycha Glownego musialy zmieniac czolo, nie wiem czy odbywalo sie to tu, czy dalej na Stacji Boguszow Gorce. Mozliwe tez ze za tym posterunkiem istnialy rozjazdy w strone Jeleniej Gory, wtedy lokomotywa mogla by objechac wagony i podczepic sie zdrugiej strony, czy wtedy to miejsce kwalifikowalo by sie jako stacja?
     
  4. Marek Klimczyk

    Marek Klimczyk Aktywny użytkownik FREMO Polska KKMK

    Z lini Transwersalnej małe stacje (2-4 torów)
    - Jeleśnia
    - Hucisko
    - Osielec
    - Jordanów
    - Dobra k. Limanowej
    - Pisarzowa
    - Męcina
     
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 2
  5. Paweł Piotr

    Paweł Piotr Gość

    Trzeba tu zwrócić uwagę, że w chwili obecnej Męcina, Pisarzowa i Hucisko zostały zdegradowane do roli przystanku osobowego, kiedyś były to stacje, obsługujące pociągi pasażerskie oraz lokalny ruch towarowy... :cry:
     
  6. zgodny

    zgodny Znany użytkownik

     
  7. KoVaL

    KoVaL Znany użytkownik

    Trochę duża ,ale fajna .....Grodzisk Wlkp.Zdjęcie z netu. stacja-kolejowa-kladka.jpg
     
    • Doceniam Doceniam x 3
    • Super! Super! x 3
    • Kocham to! Kocham to! x 1
  8. DBahn

    DBahn Użytkownik

    Panowie z tego co wiem minimalny promień łuku przy którym znajduje się stacja może wynosić tyle co dopuszczalny maks. promień łuku dopuszczalny na danej linii. Wiec teoretycznie może to być łuk o promieniu 200m. Czy są stacje lub przystanki przy takich łukach? Jeśli nie to jakie stacje o najmniejszych promieniach toru są Wam znane?
     
  9. nohab

    nohab Aktywny użytkownik

  10. Andrzej Harassek

    Andrzej Harassek Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów Staff Member Donator forum

    Ja nie rozumiem, co kolega DBahn miał na myśli.

    W materiale, do którego link podał kolega nohab jest mowa o minimalnych promieniach łuku na liniach kolejowych poszczególnych kategorii, ale nie o promieniach łuków przy peronach. Perony powinno się budować przy prostych odcinkach torów, a wyjątkowo na łukach, ale o promieniu co najmniej 300 metrów:

    Perony powinny być w miarę możliwości sytuowane wzdłuż torów prostych, natomiast jeżeli zachodzi potrzeba usytuowania peronu na łuku toru, wówczas jego promień nie może być mniejszy od 300 m.

    http://piotrowski.waw.pl/standardy_techniczne_V_200_250/11_TOM XI_v.1.1.pdf (str.11)
     
    • Doceniam Doceniam x 1
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 1
  11. elektryk33

    elektryk33 Aktywny użytkownik

    Planuję w przyszłości budowę stacji wpisanej w łuk. Przeczytałem standardy techniczne do których podał Pan link w rzeczywiście jest tam napisane że taki łuk winien mieć co najmniej 300 m promienia. Jednak są to warunki które są stosowane przy modernizacji starych linii i budowie nowych. Standardy te pochodzą z 2009 roku i, nie wiem tego na pewno, ale wydaje mi się że wcześniej chyba było inaczej. Skąd bowiem w znalezionych przez mnie materiałach znalazło się takie coś :

    Stacja powinna być położona na odcinku prostym linii kolejowej.
    Dopuszcza się następujące przypadki.
    Tory główne zasadnicze i dodatkowe mogą mieć odcinki łukowe o promieniach nie
    mniejszych niż minimalne dla danej kategorii linii kolejowej.

    W torach głównych zasadniczych dla jazd pociągów bez zatrzymania stosuje się łuki
    z przechyłkami i krzywymi przejściowymi.
    W torach głównych dodatkowych stosuje się łuki o promieniach R ³ 300 m,
    minimalne R = 200 m, wyjątkowo R = 180 m bez przechyłek i krzywych
    przejściowych. Gdy przewiduje się jazdę pociągów bez zatrzymania należy stosować w
    łukach przechyłki i krzywe przejściowe.
    W torach stacyjnych bocznych i bocznicowych dopuszcza się promienie łuków
    poziomych R = 180 m, wyjątkowo tylko dla lokomotyw manewrowych R = 150 m.

    Wynika z tego, że przynajmniej kiedyś mogło to być nie 300 a 200 metrów.
     
  12. hugwa

    hugwa Ostrzeżony

    Andrzej napisał o promieniu torów przy peronach, a Ty o promieniach na stacji. To nie jest tożsame. 200 metrów to wściekle ciasny łuk i raczej tylko bardzo niski peron dałoby radę przy nim zrobić. Myślę że nawet jeśli na stacji stosowano te najmniejsze promienie to przy peronach jednak większe.
     
  13. elektryk33

    elektryk33 Aktywny użytkownik

    Racja, dzięki za zwrócenie uwagi na ten niuans. Czyli peron był jest i zapewne będzie r-300m tak?
     
  14. hugwa

    hugwa Ostrzeżony

    Na to wychodzi.
     
  15. marekm

    marekm Znany użytkownik

    Jeszcze jedna mała stacyjka a w zasadzie przystanek "na łuku" - Bucine w Toskanii.
    Ciekawy o tyle, że z jednej strony jest tunel a z drugiej piękny wiadukt (fotki niestety brak :( ).
     

    Załączniki:

    • Doceniam Doceniam x 1
    • Super! Super! x 1
  16. krzy.lok

    krzy.lok Znany użytkownik

    Fajnym przykładem stacji na łuku jest Malbork :)
     
  17. matis_kr

    matis_kr Znany użytkownik BGM

    Na filmie jest to druga stacja, a raczej przystanek.
     
  18. Acid Rain 1973

    Acid Rain 1973 Znany użytkownik ŁKMK

    Podobny klimat ma Bardo Śląskie, przystanek w łuku zakończony tunelem a z drugiej strony kładka i kawałek dalej most na Nysie Kłodzkiej. Baaaajka.
     
  19. Bartłomiej

    Bartłomiej Użytkownik

    Taki peron zastosowałem u siebie na makiecie. Nie jest to 80%, ale parę słów mogę powiedzieć. Zdecydowałem się na taki rodzaj tylko i wyłącznie ze względu na małą makietę. Przy łuku R2 i R1(totalna pomyłka) wygląda nierealistycznie. Człowiek mógłby wejść z wielką walizą pomiędzy peron, a pociąg. Jeśli planujesz robić zakrzywiony peron to jak najmniejszy łuk torów. IMG_20170501_012232.jpg IMG_20170501_012256.jpg IMG_20170501_012213.jpg
     
  20. hugwa

    hugwa Ostrzeżony

    Wystarczyłoby zrobić niski peron i nie byłoby problemu.
     

Udostępnij