• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

stacja na łuku.

teigrekty2

Znany użytkownik
#21
Fizycznie to jest stacja wraz z "posterunkiem odgaleznym". Tyle ze nie ma dodatkowych torow towarowych. Nie wiem jaka jest wysokosc wiaduktu nad linia nr. 274 do Jeleniej ale linia nr. 274 jest zelektryfikowana; za tem standardowe wysokosci sieci pod wiaduktem obowiazuja. Tak naprawde za Niemcow linia do Mieroszowa (ta na wiadukcie) byla zelektryfikowana, jak i szlak na Walbrzych Szczawienko, bardzo mozliwe ze wszystkie tory przechdzace przez stacje byly pod drutem, wyjatkiem tylko byla lacznica z Jeleniej Gory na Mieroszow, w zadnym zrodle nie znalazlem nic o elektryfikacji tej lacznicy.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#22
a tak poza tym, to przyjąłem do wiadomości że nie jest to stacja ale za Boga nie wiem czemu?
Zacznijmy od podstawowych pojęć, definiowanych przez przepisy. Proszę spojrzeć na rysunek, przedstawiający podział punktów eksploatacyjnych, z którego wynika, że albo mamy do czynienia ze stacją, albo z posterunkiem odgałęźnym. Są to pojęcia rozłączne i nie można ich łączyć ze sobą, dlatego nie można powiedzieć, że „jest to stacja z posterunkiem odgałęźnym”.

Stacja jest to posterunek zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Duże stacje mogą być podzielone na rejony stanowiące osobne posterunki zapowiadawcze.
Stacja, na której układ torów umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką (Ir-1[R-1], § 3, pkt.5).

Jeżeli posterunek ruchu nie spełnia choćby jednego z powyższych kryteriów, nie jest stacją.

Posterunek odgałęźny urządzony jest poza stacją:
1) w miej scu odgałęzienia linii lub łącznicy,
2) przy przejściu ze szlaku jednotorowego w dwutorowy i odwrotnie,
3) w miejscu połączenia torów szlakowych na liniach wielotorowych.
Posterunek odgałęźny bierze udział w prowadzeniu ruchu wszystkich pociągów kursujących na przyległych szlakach (odstępach) (Ir-1[R-1], § 3, pkt. 8).


Zatem zgodnie z przytoczonymi definicjami Boguszów Gorce Wschód, nawet z nieistniejącymi przejściami zwrotnicowymi i torem w kierunku Wałbrzycha Szczawienko (patrz poniższy rysunek), nadal jest posterunkiem odgałęźnym.
Z powyższych definicji wynika również, że na posterunku odgałęźnym nie prowadzi się żadnego ruchu manewrowego.
 

Załączniki

teigrekty2

Znany użytkownik
#23
a tak poza tym, to przyjąłem do wiadomości że nie jest to stacja ale za Boga nie wiem czemu?
Zacznijmy od podstawowych pojęć, definiowanych przez przepisy. Proszę spojrzeć na rysunek, przedstawiający podział punktów eksploatacyjnych, z którego wynika, że albo mamy do czynienia ze stacją, albo z posterunkiem odgałęźnym. Są to pojęcia rozłączne i nie można ich łączyć ze sobą, dlatego nie można powiedzieć, że „jest to stacja z posterunkiem odgałęźnym”.

Stacja jest to posterunek zapowiadawczy, w obrębie którego, oprócz toru głównego zasadniczego, znajduje się co najmniej jeden tor główny, a pociągi mogą rozpoczynać i kończyć jazdę, krzyżować się i wyprzedzać, jak również zmieniać skład lub kierunek jazdy. Duże stacje mogą być podzielone na rejony stanowiące osobne posterunki zapowiadawcze.
Stacja, na której układ torów umożliwia jedynie krzyżowanie i wyprzedzanie pociągów, nazywa się mijanką (Ir-1[R-1], § 3, pkt.5).

Jeżeli posterunek ruchu nie spełnia choćby jednego z powyższych kryteriów, nie jest stacją.

Posterunek odgałęźny urządzony jest poza stacją:
1) w miej scu odgałęzienia linii lub łącznicy,
2) przy przejściu ze szlaku jednotorowego w dwutorowy i odwrotnie,
3) w miejscu połączenia torów szlakowych na liniach wielotorowych.
Posterunek odgałęźny bierze udział w prowadzeniu ruchu wszystkich pociągów kursujących na przyległych szlakach (odstępach) (Ir-1[R-1], § 3, pkt. 8).


Zatem zgodnie z przytoczonymi definicjami Boguszów Gorce Wschód, nawet z nieistniejącymi przejściami zwrotnicowymi i torem w kierunku Wałbrzycha Szczawienko (patrz poniższy rysunek), nadal jest posterunkiem odgałęźnym.
Z powyższych definicji wynika również, że na posterunku odgałęźnym nie prowadzi się żadnego ruchu manewrowego.

Dzieki za wyjasnienie, ja niestety nie znam sie na definicjach tylko podalem koledze ciejawa miejscowke. Za PRLu prowadzony tu byl ruch towarowy w strone Walbrzycha Szczawienko, jednak tor w pozniejszym czasie konczyl sie gdzies w okolicy Bialego Kamienia. Za tem pociagi zdawcze jakie przyjezdzaly z Walbrzycha Glownego musialy zmieniac czolo, nie wiem czy odbywalo sie to tu, czy dalej na Stacji Boguszow Gorce. Mozliwe tez ze za tym posterunkiem istnialy rozjazdy w strone Jeleniej Gory, wtedy lokomotywa mogla by objechac wagony i podczepic sie zdrugiej strony, czy wtedy to miejsce kwalifikowalo by sie jako stacja?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#25
Trzeba tu zwrócić uwagę, że w chwili obecnej Męcina, Pisarzowa i Hucisko zostały zdegradowane do roli przystanku osobowego, kiedyś były to stacje, obsługujące pociągi pasażerskie oraz lokalny ruch towarowy... :cry:
 

zgodny

Znany użytkownik
#26
[
Z lini Transwersalnej małe stacje (2-4 torów)
- Jeleśnia
- Hucisko
- Osielec
- Jordanów
- Dobra k. Limanowej
- Pisarzowa
- Męcina
/QUOTE]Jeleśnia na trasie Żywiec- Sucha Beskidzka obecnie malo eksploatowana ,bodajze jeden sklad na tydzien przemknie ,no czasem drezyna ,budynki stacyjne popadają w ruinę.Jak będę miał trochę czasu podjadę i cyknę jakieś fotki.
 
#28
Panowie z tego co wiem minimalny promień łuku przy którym znajduje się stacja może wynosić tyle co dopuszczalny maks. promień łuku dopuszczalny na danej linii. Wiec teoretycznie może to być łuk o promieniu 200m. Czy są stacje lub przystanki przy takich łukach? Jeśli nie to jakie stacje o najmniejszych promieniach toru są Wam znane?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#30
minimalny promień łuku przy którym znajduje się stacja może wynosić tyle co dopuszczalny maks. promień łuku dopuszczalny na danej linii
Ja nie rozumiem, co kolega DBahn miał na myśli.

W materiale, do którego link podał kolega nohab jest mowa o minimalnych promieniach łuku na liniach kolejowych poszczególnych kategorii, ale nie o promieniach łuków przy peronach. Perony powinno się budować przy prostych odcinkach torów, a wyjątkowo na łukach, ale o promieniu co najmniej 300 metrów:

Perony powinny być w miarę możliwości sytuowane wzdłuż torów prostych, natomiast jeżeli zachodzi potrzeba usytuowania peronu na łuku toru, wówczas jego promień nie może być mniejszy od 300 m.

http://piotrowski.waw.pl/standardy_techniczne_V_200_250/11_TOM XI_v.1.1.pdf (str.11)
 

elektryk33

Aktywny użytkownik
#31
W materiale, do którego link podał kolega nohab jest mowa o minimalnych promieniach łuku na liniach kolejowych poszczególnych kategorii, ale nie o promieniach łuków przy peronach. Perony powinno się budować przy prostych odcinkach torów, a wyjątkowo na łukach, ale o promieniu co najmniej 300 metrów
Planuję w przyszłości budowę stacji wpisanej w łuk. Przeczytałem standardy techniczne do których podał Pan link w rzeczywiście jest tam napisane że taki łuk winien mieć co najmniej 300 m promienia. Jednak są to warunki które są stosowane przy modernizacji starych linii i budowie nowych. Standardy te pochodzą z 2009 roku i, nie wiem tego na pewno, ale wydaje mi się że wcześniej chyba było inaczej. Skąd bowiem w znalezionych przez mnie materiałach znalazło się takie coś :

Stacja powinna być położona na odcinku prostym linii kolejowej.
Dopuszcza się następujące przypadki.
Tory główne zasadnicze i dodatkowe mogą mieć odcinki łukowe o promieniach nie
mniejszych niż minimalne dla danej kategorii linii kolejowej.

W torach głównych zasadniczych dla jazd pociągów bez zatrzymania stosuje się łuki
z przechyłkami i krzywymi przejściowymi.
W torach głównych dodatkowych stosuje się łuki o promieniach R ³ 300 m,
minimalne R = 200 m, wyjątkowo R = 180 m bez przechyłek i krzywych
przejściowych. Gdy przewiduje się jazdę pociągów bez zatrzymania należy stosować w
łukach przechyłki i krzywe przejściowe.
W torach stacyjnych bocznych i bocznicowych dopuszcza się promienie łuków
poziomych R = 180 m, wyjątkowo tylko dla lokomotyw manewrowych R = 150 m.

Wynika z tego, że przynajmniej kiedyś mogło to być nie 300 a 200 metrów.
 

hugwa

Moderator
#32
Andrzej napisał o promieniu torów przy peronach, a Ty o promieniach na stacji. To nie jest tożsame. 200 metrów to wściekle ciasny łuk i raczej tylko bardzo niski peron dałoby radę przy nim zrobić. Myślę że nawet jeśli na stacji stosowano te najmniejsze promienie to przy peronach jednak większe.
 
#39
Taki peron zastosowałem u siebie na makiecie. Nie jest to 80%, ale parę słów mogę powiedzieć. Zdecydowałem się na taki rodzaj tylko i wyłącznie ze względu na małą makietę. Przy łuku R2 i R1(totalna pomyłka) wygląda nierealistycznie. Człowiek mógłby wejść z wielką walizą pomiędzy peron, a pociąg. Jeśli planujesz robić zakrzywiony peron to jak najmniejszy łuk torów. IMG_20170501_012232.jpg IMG_20170501_012256.jpg IMG_20170501_012213.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Makieta i moduł H0 15
Makieta i moduł H0 20

Podobne wątki