• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Majdan [Bieszczadzka Kolejka Leśna]

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#1
Stacja Majdan jest główną stacją wąskotorowej bieszczadzkiej kolejki leśnej, biegnącej od zachodniej granicy Bieszczadów (z Nowego Łupkowa i Rzepedzi) i przez Cisną, jeden z bieszczadzkich centrów turystycznych, docierającą aż do rezerwatu Moczarne na terenie Bieszczadzkiego Parku Narodowego. W XIX wieku na stacji Majdan istniał tylko plac przeładunkowy do drewna, potem powstał tartak parowy i mała osada. Dziś osada Majdan liczy ok. 70 mieszkańców.

Trochę historii

Historia budowy dotyczy tej linii wąskotorowej, na której leży stacja Majdan - nie należy bowiem zapominać, że w Bieszczadach funkcjonowało w różnym czasie wiele niezależnych kolejek wąskotorowych, np. z Ustrzyk Górnych przez Tarnawę do Sokolików Górskich czy też kolejki majątków Beniowa, Dydiowa i Łokieć.

Po wybudowaniu normalnotorowej linii kolejowej Przemyśl-Zagórz-Łupków, powstał pomysł budowy 26-kilometrowego odgałęzienia z Nowego Łupkowa do Cisnej, celem eksploatacji bieszczadzkiego surowca drzewnego. Projekt ten spotkał się ze sprzeciwem parlamentu węgierskiego, obawiającego się wzrostu austriackiej dominacji na tym terenie. Pod presją prywatnych firm handlowych zgodzono się jednak na kompromis, polegający na budowie na tej trasie kolei wąskotorowej. Prace budowlane, trwające 5 lat (trudny teren, kręty przebieg kolejki), zakończono w 1895 roku oddaniem do użytku odcinka Łupków-Majdan.

Podczas II wojny światowej zniszczeniu uległy tory, nasypy i mosty (wcześniej Niemcy przekuli rozstaw z 760 mm na obecny 750 mm). Podczas powojennej odbudowy, już pod skrzydłami państwowego Zarządu Inwestycji Leśnych, częściowo przebudowano dawny prywatny odcinek Rzepedź-Mików oraz dobudowano nowy z Mikowa do Smolnika, łącząc go z "główną linią" Nowy Łupków-Cisna. Ze względu na warunki terenowe, w Smolniku powstała stacja trójkątna. Przebudowano również odcinek Cisna-Kalnica (dawniej prywatny), prowadząc go po nowym śladzie. Tory dotarły do Wetliny i dalej do Moczarnego. Cała trasa liczyła 73 km i stała się najdłuższą kolejną leśną w Polsce.

http://img228.imageshack.us/img228/6646/rj1979ua1.jpg
Rozkład jazdy na odcinku Nowy Łupków-Majdan z 1979 roku.

W schyłkowej fazie komunizmu, ze względów ekonomicznych zaczęto zamykać poszczególne odcinki; najpierw w latach 80-tych odcinek Wetlina-Moczarne, później już po upadku komuny odcinki Dołżyca-Wetlina, Rzepedź-Smolnik i Nowy Łupków-Balnica. W 1991 roku parowozy Kp4 i Px48 przekazano do konserwacji do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie, skąd już nie powróciły. Po kilku latach zastoju, dzięki uporowi władz lokalnych utworzono Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej, która w 1997 roku uruchomiła pierwsze przewozy turystyczne.

Stan obecny

Zarządzaniem Bieszczadzką Kolejką Leśną zajmuje się Fundacja BKL, która na trasie Wola Michowa-Przysłup prowadzi sezonowy ruch turystyczny. Pociąg zatrzymuje się na stacjach (jadąc z zachodu na wschód): Wola Michowa, Balnica, Majdan, Cisna, Przysłup, z pominięciem stacji Maniów, Solinka, Żubracze i Dołżyca. Kolejka kursuje od 1 V do 30 IX; rozkład jazdy dostępny jest w internecie. W ciepłe dni na szlak wyprawiane są wagony "letniaki" przerobione z dwuosiowych wagonów towarowych; w dni deszczowe - kryte wagony osobowe. Sprzedaż biletów odbywa się na stacji Majdan oraz u kierownika pociągu, ale w sezonie letnim i w słoneczne dni nabycie biletu bezpośrednio w pociągu jest często niemożliwe z braku miejsc.

Opis stacji Majdan

Stacja Majdan, nazywana również Cisna-Majdan, jest główną stacją kolejki. Tutaj znajduje się jedyna czynna lokomotywownia z warsztatami, skansen kolejki, muzeum (izba pamięci) i siedziba Fundacji BKL. Słupki kilometrażowe wskazują, że stacja leży na 36 kilometrze - zatem linii "liczonej" od Rzepedzi, a nie jak przed wojną od Łupkowa.
Najważniejsze zabudowania stacyjne to:
- budynek stacji - obecnie udostępniany turystom tylko w części (szalet)
- budynek magazynu - obecnie punkt informacji, sprzedaży pocztówek ze zdjęciami kolejki oraz muzeum (izba pamięci)
- dwustanowiskowa lokomotywownia z warsztatami
- drezyniarnia
- wiata chroniąca część taboru ekspozycyjnego.
Większość taboru wystawiona jest "pod chmurką", ale jest on cyklicznie konserwowany. Na stacji znajduje się dużo miejsc parkingowych (płatnych). Cały teren stacji jest ogrodzony i zamykany około pół godziny po przyjeździe ostatniego pociągu.

Układ torowy

http://img99.imageshack.us/img99/2851/utmajdanac6.jpg

Układ torowy pokazuje powyższy uproszczony rysunek (bez skali). Numeracja rozjazdów według ich oznaczenia w terenie, b/ozn = brak oznaczenia. Rysunek zgodny z kierunkami geograficznymi; na zachód do Balnicy (kierunek Nowy Łupków/Rzepedź), na wschód do Cisnej (kierunek Wetlina).

Zdjęcia

http://img140.imageshack.us/img140/4117/1mwidokogtc1.jpg
Zabudowania stacyjne: od lewej: zielony budynek dawnej stacji, budynek muzeum, rampa z platformami do przewozu dłużycy służącymi za miejsce do odpoczynku/konsumpcji (za nimi w dawnym pługu odśnieżnym urządzona jest kasa biletowa, a w wagonie towarowym minibarek oraz stoisko z pamiątkami).


http://img140.imageshack.us/img140/734/2mwidoklokomak7.jpg
Lokomotywownia przy głowicy zachodniej.


http://img368.imageshack.us/img368/565/3mglowicazach1sk5.jpg
Głowica zachodnia, widok na zachód.


http://img99.imageshack.us/img99/4256/4mglowicazach2jd2.jpg
Głowica zachodnia, widok na wschód. Po prawej stronie zdjęcia ściana lokomotywowni.


http://img137.imageshack.us/img137/2540/5mdrezyncu1.jpg
Drezyniarnia przy głowicy zachodniej.


http://img142.imageshack.us/img142/6518/m6wjazdoo3.jpg
Wjazd pociągu z Przysłupia. Na stacji oczekuje tłum pasażerów, którzy za 20 minut pojadą do Balnicy.


http://img140.imageshack.us/img140/2227/m7letniakida8.jpg
Przetaczanie dwóch wagonów "letniaków" celem wydłużenia składu pociągu. Tym samym do Balnicy pojedzie 7 wagonów "letniaków" i jeden wagon "standardowy".


http://img142.imageshack.us/img142/3136/m8budcisnaoz6.jpg
Budynek stacji na napisem "Cisna". Ta nazewnicza niekonsekwencja wprowadza zamieszanie wśród niektórych turystów, którzy nie wiedzą, że główna stacja kolejki, czyli Majdan (Cisna-Majdan) nie znajduje się w samej Cisnej lecz 2 km od niej.


http://img160.imageshack.us/img160/2351/m9kasabiletgz6.jpg
Kasa biletowa, za nią drezyna.


http://img229.imageshack.us/img229/3756/m10glowicawch1gi6.jpg
Głowica wschodnia, widok na wschód.


http://img229.imageshack.us/img229/9088/m11glowicawch2dd1.jpg
Głowica wschodnia, widok na zachód. Od lewej: wiata z eksponowanym taborem; przed nią ekspozycja "pod chmurką"; wagony przy rampie z kasą biletową; na wprost odstawione na torze głównym (!) wagony osobowe; na prawo platformy jako ekspozycja (za nimi stoją m.in. lokomotywy WLs).


http://img99.imageshack.us/img99/1585/m12wiatanz7.jpg
Wiata przy wschodniej głowicy z eksponowanym taborem, m.in. pługiem odśnieżnym. Tory ułożone są dość prowizorycznie i jak widać nie są zakończone kozłem oporowym.

Tabor

Tabor w ruchu obejmuje:
- lokomotywy spalinowe Lyd2 (podstawowa lokomotywa), Lxd2
- parowóz typu "Las" oznaczony jako Ty 1884. Uruchamiany tylko na specjalne okazje oraz za specjalną opłatą w pociągach na zamówienie; może ciągnąć tylko dwa wagony osobowe. Ze względu na brak tendra (jest w odbudowie) na dłuższej trasie konieczny jest pobór wody z potoku.
- wagony osobowe kryte o oznaczeniu Bxh
- wagony osobowe kryte "letniaki" (bez okien bocznych) o oznaczeniu Bx
- niektóre wagony towarowe, np. platformy, wyprawiane w składach pociągów specjalnych.

Tabor eksponowany to m.in.:
- lokomotywy WLs450-7639 "Jaś", WLs450-7646 "Małgosia", L45H (Lxd2)
- platformy do przewozu dłużycy
- cysterny
- drezyny
- pług odśnieżny.

Przyszłość

"Kolejka" stała się taką atrakcją Bieszczadów, że dobre wyniki finansowe pozwalają myśleć o uruchomieniu ruchu aż do Nowego Łupkowa, a w mglistych planach - we współpracy z gminą Komańcza - również do Rzepedzi. Odchwaszczony i przygotowany do ruchu został już odcinek Wola Michowa-Smolnik, gdzie ze względu na istnienie stacji trójkątnej jest jedyna na całej trasie możliwość odwracania lokomotyw. Trwają prace przygotowawcze do udrożnienia odcinka ze Smolnika do Nowego Łupkowa, co pozwoli na skomunikowanie z pociągiem normalnotorowym. Odcinek z Wetliny do Moczarnego nie zostanie nigdy uruchomiony, ponieważ przebiega przez teren obecnego rezerwatu ścisłego. Być może ewentualnie w przyszłości zostaną wykorzystane staroużyteczne szyny pochodzące z nadal leżącego tu toru. Dokumentowanie tego odcinka jest bardzo trudne, ponieważ wstęp na teren ścisłego rezerwatu jest zabroniony i wymaga specjalnego zezwolenia. Jeśli ktoś chciałby zwiedzać "na dziko", to informuję, że lepszymi strażnikami od leśniczych są niedźwiedzie mające na tym obszarze liczne gawry.

Literatura

Z.Rygiel - Bieszczadzkie Kolejki Leśne
Oficyna Wydawnicza Rewasz - Przewodnik "Bieszczady dla prawdziwego turysty"
Link
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#2
Trzydzieści lat minęło...

Jako uzupełnienie pokazujące klimat stacji Majdan przed wieloma laty przedstawiam dwa archiwalne zdjęcia wykonane w lipcu 1977 roku przez p. Tadeusza Suchorolskiego (zdjęcia umieszczam za zgodą Autora).

1) Pociąg towarowy z parowozem Kp4:
http://img151.imageshack.us/img151/7114/cisnats1gn4.jpg


2) Wagon osobowy typu letniego Bh 1143:
http://img151.imageshack.us/img151/3995/cisnats2pq0.jpg
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#4
Pod ręką mam dane z 1998 roku - wtedy ten wagon był już na stanie Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Zatem chyba na 100% można stwierdzić, że jeździ w Sochaczewie.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#5
Bieszczadzka Kolejka Leśna ma się dobrze. Pociągi w wakacje cieszą się 100 % frekwencją i choć każdy pasażer ma zagwarantowane miejsca siedzące to większość stoi podziwiając widoki. W piątki pociągi do Balnicy prowadzi parowóz Kp4-3772. Pociąg ma na trasie dwa lub trzy (zależy od jakości węgla) postoje do narobienia pary. Zjazd z Balnicy odbywa się bez postojów.
DSCN2320M.jpg

Zapadnia w lokomotywowni w Majdanie
DSCN2327M.jpg

Nietypowy zawór odmulacza w Kp4-3772
DSCN2329M.jpg

Przystanek Solinka
DSCN2400M.jpg

Na trasie.
DSCN2363M.jpg

Ciekawie odbywa się oblot składu w Przysłupie. Nowy przystanek ma tory krótsze od składu więc po wjeździe lokomotywy na tor dodatkowy luzowane są hamulce ręczne składu i stacza się on po pochyłości w stronę Wetliny tak aby lokomotywa mogła przejechać rozjazd. Przed zbiegnięciem pociągu zabezpieczają gęste krzaki zarastające tor.
Lyd2-01 niedaleko starej mijanki w Przysłupie
DSCN2565M.jpg

Nietypowy wskaźnik - "Dla spragnionych"
DSCN2531M.jpg

Wskaźnik nachylenia toru
DSCN2529M.jpg

Przystanek Krzywe
DSCN2498M.jpg

Na obu stacjach końcowych można zjeść: w Przysłupie pstrąga a w Balnicy pyszne ciasto z jagodami.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
465 0 0
#6
Dalszy ciąg zdjęć z BKL. Przejazd w rejonie Przysłupu
DSCN2429M.jpg
Nietypowy styk z trzema podkładami :) .
DSCN2430M.jpg

Oryginalny sposób montażu opórek przeciwpełznych.
DSCN2432M.jpg

Bieszczadzki zamek rozjazdowy w wersji niedźwiedzioodpornej.
DSCN2649M.jpg
 

Andrzej Px48

Aktywny użytkownik
KMK N-orma
Reakcje
60 0 0
#7
I ja tam w lipcu br.bywałem,dym z KaPcia wdychałem. Wybaczcie jakość filmu,trzeba było złapać oddech.Ale się wydechy niosły po dolinie.Wyjazd w kierunku Balnicy.
Kp 4 Majdan.JPG
[DOUBLEPOST=1407346781][/DOUBLEPOST]
Donaldy Majdan.JPG
[DOUBLEPOST=1407347008,1407346564][/DOUBLEPOST]Muszę jutro załadować film z innego komputera.Cierpliwości.
 

Prezes TS

Expert
Ekspert
Reakcje
1.054 25 2
#9
Teraz przeczytałem ten starszy wątek i zauważyłem nieścisłość:

W ciepłe dni na szlak wyprawiane są wagony "letniaki" przerobione z dwuosiowych wagonów towarowych;
- wszystkie letniaki powstały z przebudowy czteroosiowych wagonów towarowych. Na bazie dwuosiowych nie ma żadnego.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#11
Słuszna uwaga, zaraz przeniosę cały temat.

Edit: no i temat wylądował we właściwym dziale.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#13
Co sugeruje, że jest to partia na eksport do ZSRR. Po co miałaby być w Majdanie?
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#14
To był odrzut z eksportu. Oznaczenia Kп4 z tym, że п (w indeksie górnym) przetrwały przez kilka lat eksploatacji na kolei bieszczadzkiej.
Parowozy były oznaczone - Kп4-1257 (przykład).
 
OP
OP
K

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.511 33 3
#17
Właśnie wróciłem z kilkudniowego wypadku w Bieszczady, oczywiście byłem też w Majdanie na stacji.

Tegoroczny sezon zapowiada się bardzo dobrze, w czym dodatkowo pomoże parowóz opisany w artykule.
Jak na razie, jest jedna niemiła niespodzianka: w okolicach Krzywego (Krywego) podmyło torowisko, więc kolejka w stronę Przysłupia dojeżdża tylko do Dołżycy.

Za to w gotowej już, imponującej nowej hali, pod dachem stoi pięknie odmalowany tabor (tak, wiem, tabor widać mniej niż nową i starą halę, właściwie to przede wszystkim to chciałem w tym momencie udokumentować):

majdan_hala1.jpg


majdan_hala2.jpg


Na razie, jak widać, hula tu jeszcze wiatr, zostało bardzo dużo miejsca, ale... to dobrze, bo to miejsce na kolejny odnowiony tabor. Jeszcze rok temu na torze wyciągowym w stronę Balnicy (tam za mostem nad potokiem spod Honu) te WLSki stały pod chmurką wśród m.in. wyblakłych "Rumunów". Tu, pod dachem, będzie im się żyło znacznie lepiej.

Przed odjazdem pociągu w stronę Balnicy. Pomimo nienajlepszej pogody, turyści jak zwykle dopisali:

majdan_bal.jpg


A tu widok w stronę Cisnej. Wspaniały jest ten koloryt drzewostanu późną wiosną (pod Haliczem i Tarnicą leżały jeszcze łachy śniegu), jasna zieleń zaprawiona ciemną zielenią jak sowicie zadaną przyprawą:

majdan_cis.jpg


Zdjęć z Balnicy nie pokazuję, wszak założyłem wątek o samej stacji Majdan, w każdym razie uroczy zakręt w Solince tonął w wilgotnej, bujnej trawie, przytłoczony ciężkim, szaroniebieskim, zadymionym niebem, ale balnicka cepelia pomimo deszczu oczywiście otworzyła swoje podwoje. Na moje pytanie o Smadnego Mnicha pani w "Wojtkowym" sklepie otwarcie przyznała, że z racji zamknięcia granicy ze Słowacją nie ma co liczyć na piwo, a czekoladę Studentską... kupuje w polskim sklepie.

Na koniec zdjęcie manewrującej LYd2-06, która przyprowadziła nasz pociąg z Balnicy:

majdan_manewry.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
#19
W tym roku a dokładniej we wrześniu udało mi się dotrzeć na krótki urlop w Cisnej. Stamtąd do stacji Majdan jest Blisko
Widok w kierunku Balnicy nasz pociąg wyruszał o 9:30
IMG_2485.JPG


Na wagonach nówka podkłady po całej stacji roznosił się ostry zapach kreozotu:)
IMG_2488.JPG
IMG_2491.JPG

Manewry na stacji Balnica
IMG_2531.JPG

Widok w kierunku Majdanu
IMG_2539.JPG

Powrót z Balnicy spędziłem na końcu składu.
IMG_2553.JPG

Osiem wagonów więcej niż "Jantar" na Półwysep;)
IMG_2568.JPG

Taki koleś po drodze wygląda z za starych podkładów
IMG_2591.JPG

Przed stacją na bocznym torze trochę nieużywanego taboru
IMG_2633.JPG

Oraz platformy puste oraz z podkładami nowymi.
IMG_2637.JPG

LYd2 czy górne oznaczenie LP to od Lasów Państwowych
IMG_2643.JPG
IMG_2644.JPG

Wagon roboczy
IMG_2666.JPG

... oraz wagony pasażerskie
IMG_2667.JPG
IMG_2668.JPG

Pod wielką wiatą stoi tabor któremu przynajmniej na "lep" deszcz nie leci. Ale te drezyny chyba są używane - jednak nie jestem pewien.
IMG_2669.JPG

c.d.n.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.286 58 3
#20
c.d.
Kp4 3772 odmalowany i pod dachem z wagonem drewna bo węgiel drogi;)
IMG_2674.JPG

Maźnica z wagonu kłonicowego do kłód
IMG_2683.JPG

... i sam wagon
IMG_2684.JPG
IMG_2685.JPG


IMG_2688.JPG


... niestety kółka od kłonic przyspawane do obręczy po których się powinny obraać
IMG_2691.JPG

WLs 75 chyba w trakcie remontu
IMG_2692.JPG


WLs 150 niestety tak stoją że ciężko o zrobienie zdjęcia
IMG_2693.JPG
IMG_2694.JPG
IMG_2696.JPG

Widok w kierunku Balnicy
IMG_2705.JPG

... oraz manewry LYd2
IMG_2715.JPG

... ktróra jechało po 3 wagony Bxh najprawdopodobniej na dodatkowy przejazd bo drugi wyjazd o 12:00 był tak nabity ludźmi ze nie było miejsca.
IMG_2719.JPG

Czy ten pług był samojezdny ? czy ma podwozie od WLs 50 ?
IMG_2720.JPG
IMG_2721.JPG


A to już tory w drugą stronę. Historia jest taka wpadłem na pomysł ze pójdziemy na górę Jeleni Skok godzina dogi z buta o Cisnej szliśmy droga no tak na m pokazał GPS. Całą drogę padało jak doszliśmy do miejsca gdzie trzeba wleść do lasu to było tak mokro ze daliśmy sobie spokój. Na powrocie stwierdziłem ze drogą nie idziemy i wracaliśmy torami. Na tory weszliśmy przed miejscowością Krzywe i szliśmy w kierunku Cisnej na kwaterę. Tutaj nie miałem aparatu ponieważ nie jest on wodoodporny a jak wcześniej pisałem to padał deszcz czasami z przebłyskami słońca.
IMG_20220921_135950_223.jpg

c.d.n
 

Podobne wątki