• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Stacja kolejowa

Daria

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
cześć, ja mam problem z doborem funkcji połączeń, następnie rozjazdów i docelowo ilosci komór na sygnalizatorze na stacji kolejowej.
T1 T2 GŁÓWNE ZASADNICZE
T3 BOCZNY ŁADUNKOWY
T4 T6 GLOWNE DODATKOWE
T8 ZEBERKO
T10 POSTOJOWY
czy mógłby ktoś z Was mi pomóc?
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#13
Tomku, masz rację, co do oznaczeń semaforów, kolejny mój błąd :(. Sinusoida, wzdłuż której idą oznaczenia, powinna zaczynać się na górze, czyli od obecnego semafora C, który powinien mieć znak A, dalej w dół B jak jest i C zamiast A. Semafory wyjazdowe po lewej powinny mieć oznaczenia od E do H, ale od dołu, po prawej stronie od góry K do N. Natomiast Tm oznacza się kolejno, z rosnącym kilometrażem, nie wg sinusoidy, i tak starałem się to zrobić, ale z takiego rysunku trudno stwierdzić, czy pierwsza powinna być obecna Tm1, czy Tm3. Lokalizacja nastawni, ani nawet wybór typu urządzeń srk, nie były przedmiotem projektu koleżanki Darii, ale na schemacie oczywiście należałoby nastawnię zaznaczyć. Ja bym ją umieścił w lewej głowicy, najlepiej nad torami. Co do semafora K, to faktycznie, najczęściej stosowanym układem jest taki, jak podałeś, ale formalnie nie ma takiego obowiązku.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
#2
Możesz bardziej sprecyzować w czym jest problem bo nie bardzo rozumiem.
Co do sygnalizatorów i ich komór to przy twoim układzie stacji widziałbym go tak jak poniżej (dodałem też tarcze manewrowe od strony semaforów wjazdowych).
stacja.jpg
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
415 2 0
#5
Ponieważ tor 2A w oryginale jest oznaczony jako żeberko ochronne i ma numer T8 (patrz załącznik w PDF) to założyłem, że lepiej jak będzie miał on numer wynikający z przedłużenia toru czyli 2A tak jak jest to z torem 8b w Lęborku albo torem 3a w Poraju czy też 2a w Turoszowie - one też nie mają tarczy manewrowej.

Brak tarczy manewrowej z toru 3A był wzorowany na podobnych układach w stacjach:
- Ruszów tor 7
- Imbramowice tor 6
- Kobiór tor 16
- Jeleśnia tor 2 (z obu końców)
- Chocicza tor 15 (czy też 3a)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#6
Szanowni Koledzy, trochę wprowadzacie zamieszanie w głowie nowej koleżanki. Na jej rysunku jest trochę błędów, błędy są również w tej "krokowej" analizie przebiegów (w dokumencie Worda). Niestety, Wasze porady, w tym rysunek kolegi @route też mają drobne nieprawidłowości. Obiecałem koleżance Darii przejrzeć ten plik i jak dojdziemy do poprawnej wersji, to jeśli Daria się zgodzi, zaprezentujemy to również w tym wątku, bo może się to wszystkim przydać.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#7
W porozumieniu z koleżanką Darią usunąłem wpis z dokumentem Worda, żeby nie ciągnąć zbędnej dyskusji o przykładowych przebiegach tam pokazanych. Jeżeli ktoś ten dokument sobie ściągnął, to proszę go zachować dla siebie i nie publikować go ani na forum, ani nigdzie indziej. Schemat układu stacji z sygnalizatorami, jaki pokazała koleżanka @Daria (plik pdf w pierwszym wpisie), powinien wyglądać tak, jak na rysunku niżej. Przyjęto założenie, że na szlakach jest samoczynna blokada liniowa, dlatego oprócz semafora K, semafory wyjazdowe są 5-komorowe (wszystkie mają górne pomarańczowe światło). Nie jest to sytuacja typowa, bo sbl instaluje się najczęściej na liniach 2-torowych, ale teoretycznie jest to możliwe. Są nieliczne wyjątki linii 1-torowych z sbl, oczywiście musi to być blokada dwukierunkowa (z możliwością odwrócenia kierunku ruchu na linii).

Przedstawiony plan nie jest jedyną możliwą wersją, ale jest on najbardziej prawdopodobna w rzeczywistości, gdyby ktoś na takim układzie chciał rozstawić sygnalizatory. Można sobie wyobrazić mniejszą liczbę tarcz manewrowych, zależnie od przewidywanej pracy manewrowej. Tor 2a jest tylko żeberkiem ochronnym i nie przewiduje się odstawiania tam taboru, dlatego nie ma tam Tm. Gdyby była potrzeba odstawiania tam taboru, należałoby tor wydłużyć i postawić tam Tm.

plan schematyczny 1.jpg
 

tyg

Nowy użytkownik
Reakcje
39 0 0
#8
W porozumieniu z koleżanką Darią usunąłem wpis z dokumentem Worda, żeby nie ciągnąć zbędnej dyskusji o przykładowych przebiegach tam pokazanych. Jeżeli ktoś ten dokument sobie ściągnął, to proszę go zachować dla siebie i nie publikować go ani na forum, ani nigdzie indziej. Schemat układu stacji z sygnalizatorami, jaki pokazała koleżanka @Daria (plik pdf w pierwszym wpisie), powinien wyglądać tak, jak na rysunku niżej. Przyjęto założenie, że na szlakach jest samoczynna blokada liniowa, dlatego oprócz semafora K, semafory wyjazdowe są 5-komorowe (wszystkie mają górne pomarańczowe światło). Nie jest to sytuacja typowa, bo sbl instaluje się najczęściej na liniach 2-torowych, ale teoretycznie jest to możliwe. Są nieliczne wyjątki linii 1-torowych z sbl, oczywiście musi to być blokada dwukierunkowa (z możliwością odwrócenia kierunku ruchu na linii).

Przedstawiony plan nie jest jedyną możliwą wersją, ale jest on najbardziej prawdopodobna w rzeczywistości, gdyby ktoś na takim układzie chciał rozstawić sygnalizatory. Można sobie wyobrazić mniejszą liczbę tarcz manewrowych, zależnie od przewidywanej pracy manewrowej. Tor 2a jest tylko żeberkiem ochronnym i nie przewiduje się odstawiania tam taboru, dlatego nie ma tam Tm. Gdyby była potrzeba odstawiania tam taboru, należałoby tor wydłużyć i postawić tam Tm.

Zobacz załącznik 802777
Semafory oznacza się od lewej do prawej. Dlaczego na SBL przed wjazdowymi stoją To?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.395 463 29
#10
Kolega @tyg słusznie zwrócił uwagę na błąd dotyczący tarcz ostrzegawczych na szlaku z sbl. Niżej poprawiony schemat. Założyłem, że sbl jest tylko na głównej linii, przechodzącej przez stację na wprost. Nie oznaczałem semaforów sbl, bo są one oznaczane liczbą od kilometra, w którym stoi, a kilometraż linii nie jest tu określony. Na ostatnich semaforach nieudolnie narysowałem wskaźniki W 18.

plan schematyczny 1.jpg
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#12
Nadal nazwy semaforów i tarcz manewrowych są w odwrotnej kolejności. I ponawiam pytanie jakie zadałem autorce: jakie urządzenia maja być na tej stacji i gdzie jest nastawnia!!! Andrzej niemo założył, że przekaźnikowe, ale to nie zmienia faktu, że lokalizacja nastawni nie jest obojętna. Dodatkowo semafor "K" powinien mieć układ komór idąc od góry: zielone, czerwone, pomarańczowe, białe.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#14
Instrukcja Ie-4 par. 4 pkt A podający przykładowe układy komór semaforów wysokich nie przewiduje układu: zielone, pomarańczowe, czerwone, białe tylko taki jak podałem. Wynika to wprost z zasady która mówi, że jeśli obraz sygnałowy składa się z dwóch świateł, to powinny one być oddzielone minimum jedną komorą wygaszoną. Przy układzie o którym dywagujemy chodzi o sytuację wyświetlenia sygnału "Sz". A ponieważ zaraz zwrócisz mi uwagę, że układy podane w Ie-4 są "przykładowe" to przypomnę, że nadal obowiązuje zarządzenie z końca lat sześćdziesiątych o przejściowych układach komór przy zmianie sygnalizacji na migową, a tam układy bywają co najmniej "ciekawe". A co do określenia typu urządzeń to może koleżanka powinna była zapytać czy Wykładowca to określi czy też ona ma wybrać, przecież przy urządzeniach mechanicznych lub suwakowych nikt takiego lasu tarcz manewrowych jak przy przekaźnikach nie stawia. A lokalizacja nastawni też nie jest obojętna bo chodzi o kwestię stwierdzania końca pociągu, zwłaszcza, że mamy tu dwa szlaki z blokadą półsamoczynną. Fakt, lokalizacja nastawni zaproponowana przez Ciebie tę sprawę załatwia, ale chyba koleżanka Daria powinna wiedzieć dlaczego nastawnia ma być w tym miejscu.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
656 34 1
#11
A ja - widząc taki ładny projekt - tak przy okazji pozwolę sobie zapytać, czy są jakieś programy (oprócz tego Autodeska, którego używa autorka) i Scarma (którego używałem ja), za pomocą których można tak ładnie zaprojektować stację i nanieść wyposażenie techniczne czyli semafory, tarcze manewrowe, itp. Przymierzam się do sygnalizacji na swojej makiecie i kompletnie nie mam pojęcia czym to zrobić. :cool: