• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Stacja Kolejowa

OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#21
Obejrzałem zdjęcia oraz profil na FB odnośnie stacji Nojewo. Tor 3 istniał tylko został zlikwidowany. Zdjęcie zamieszczone na FB rozjazdu pokazuje, że tor istniał. Został zlikwidowany prawdopodobnie w trakcie modernizacji stacji. Można założyć, że przed 1964 rokiem istniał trzeci funkcjonalny tor.
Czy na takiej stacji mogły zostać przyjęte dwa pociągi?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#23
Jeśli tory 1 i 3 były torami przebiegowymi tzn. wjazd na nie i wyjazd z nich odbywał się na podstawie wskazań semaforów to oczywiście, że można było przyjąć dwa pociągi. Czy jednocześnie czy jeden po drugim to już inna sprawa i bez znajomości w jakiej odległości od ukresów były semafory wyjazdowe tego jednoznacznie powiedzieć nie można. Pewnie jednak stacja była "sztywna" i nie było jednoczesności i w danym momencie możliwy do realizacji był tylko jeden przebieg, z wyjątkiem wyjazdów w przeciwnych kierunkach.
Stare tory - Czy stacja zanim stała się przystankiem mogła być mijanką? - raczej nie bo, po zmianie na przystanek pozostawiono tory boczne dla czynności ładunkowych czyli "de facto" powstał przystanek z ładownią szlakową czyli przed zmianą na stacji też czynności takie wykonywano, a na mijance czynności za i wyładunkowych się nie wykonuje bo nie ma gdzie!!! Mijanka ma tylko tory przebiegowe do krzyżowania lub wyprzedzania pociągów.
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#24
Stare tory trudność polega na tym, iż zbyt długi pobyt za granicą, powoduje trudności z mówieniem i pisaniem w języku polskim. Dziękuje za poprawienie.
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
543 115 2
#25
Z tekstu w linku, który podałem do przeczytania.
"Na stacji handlowej Chrzypsko Wielkie kiedyś krzyżowały się pary porannych pociągów. Odprawiano podróżnych i spory ruch towarowy, na który składały się GS „SCh”, pobliskie kombinaty PGR i gorzelnia Łężce."
A na rys. wstawionym przez kolegę Lorda czytamy;
"Klucze od Wk 2 i 3 znajdują się w zalakow. kopercie u RS Sieraków.
 

stare tory

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
974 82 11
#26
Kurdebalans znowu zmyliła mnie strona Baza Kolejowa Semaforek bo tam np. Wierchomla,Nowy Sącz Biegonice,Biały Bór,Kawcze
są określane jako "mijanka z ładownią"a nawet dodatkowo "p.o. lub przystanek osobowy"
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#27
@LordVegetos myślę, że będziesz musiał podjąć decyzję z jakiego okresu chcesz to Chrzypsko Wielkie zrobić. Myślę, że uwzględniając Twoje wstępne założenia, o których pisałeś na początku powinien to być albo stan z 1964 (lub wcześniej) - czyli ze schematu który prezentowałeś i który jest dostępny na "baza kolejowa" lub stan z 1977/78 lub trochę późniejszy. Swoją drogą ciekawe czy dopiski i oznaczenia na czerwono (np. poskreślane semafory) na tym planie z 1964 pochodzą z tego roku czy może zostały naniesione póżniej.

Jeśli ten starszy - będziesz miał semafory wjazdowe wraz z tarczami ostrzegawczymi i być może - zaznaczam, że nie jestem tego pewien i wnioskuję na podstawie wiedzy na temat stacji w Nojewie - część rozjazdów sterowaną mechanicznie.

Jeśli wersja późniejsza to semafory i tarcze są zbędne i praktycznie można zamknąć model stacji pomiędzy dwiema drogami - ta od strony Szamotuł to asfalt a od strony Sierakowa to droga gruntowa. W wypadku tej wersji można realistycznie i bardzo nietypowo odtworzyć stan torów. Ze zdjęć wynika, że tor 1 miał w tym okresie nowiutki tłuczeń praktycznie w kolorze białym a tor nr 3 był w pewnym momencie pozbawiony tłucznia (chyba na nowo ułożony) a dookoła walało się pełno starych podkładów. Nie jest dla mnie jasne czy taka sytuacja występowała w tym samym momencie. Ten "odkopany" tor można zobaczyć na przepięknym zdjęciu w wątku: http://forum.modelarstwo.info/threads/chrzypsko-wielkie-i-linia-368.42245/ .

Oczywiście (myślę, że w obu przypadkach czasowych) dochodzą jeszcze rogatki na przejeździe.
Z obiektów na stacji do zrobienia jest (patrząc od Szamotuł) rampa, budynek ustępu połączony z chlewikiem, budynek stacyjny - bazujący na typowym projekcie dla tej linii - jednak zmodyfikowanym o dodatkową przybudówkę, waga wagonowa i skrajnik. Dla obu okresów zamiast obecnych lamp na słupach betonowych należałoby zastosować lampy na słupach drewnianych.

Kilka zdjęć z Chrzypska znajduje się w książce A. Paszke "Parowozy serii Ok1".
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#28
Bardzo dziękuje wszystkim za wpis i próbę rozwiązania zagadki stacji kolejowej "Chrzypsko Wielkie". Temat uważam za otwarty na dal, gdyż jest parę drobiazgów, które nie daje mi spokoju.

Udało mi się skontaktować z Panem S. Fedorowicz, który jest autorem zdjęcia, w linku który wcześniejszych postach był zamieszczony. Zdjęcie jest z 1960 roku. Dowiedziałem się, że pociąg wjeżdżał na stację po otrzymaniu sygnału z semafora wjazdowego. Natomiast wyprawiany był w trasę na sygnał dyżurnego ruchu. Stacja obsługiwała tylko 4 semafory kształtowe. Dwa semafory wjazdowe na stację i dwie tarcze ostrzegawcze. Na zdjęciu widać budynek drewniany, była tam nastawnia, z której ustawiano sygnały dla pociągów. Rozjazdy były ustawiane ręcznie. Stacja była stacją lokalną i nic na niej przez długie lata się nie zmieniło. Na tą chwilę tylko takie informacje zdobyłem.
Słusznie zauważył kolega @nohab, schemat z 1964 roku, ma przekreślone sygnały kształtowe oraz informację o zamknięciu toru numer 3 i wprowadzeniu wykolejnic. Jest to moje rozważanie. Będę dalej poszukiwał zdjęć z lat 1960 do 1970. Dzięki czemu może uda się rozwiązać zagadkę czy faktycznie były wykolejnice zamieszczone czy nie. A może już wtedy zaczęto myśleć o zamknięciu tego toru, bo zmniejszyły się ilości wyprawianych pociągów. Jeśli jednak przyjmiemy, że było tam sporo pociągów wyprawianych w trasę, wówczas faktycznie nie ma ten schemat sensu.

Projekt stacji "Chrzypsko Wielkie" powstaje dla mojej małżonki, a chciałbym aby i stacja kolejowa i mój zakład przemysłowy były odwzorowane w tych samych latach. W związku z tym stacja będzie budowana lata między 1950 a 1968. Dzięki czemu mój tabor będzie idealnie pasował na oba obiekty.

Zachęcam do dalszych poszukiwań, aby wyjaśnić zagadkę schematu stacji kolejowej "Chrzypsko Wielkie".
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#29
Stacja "Chrzypsko Wielkie" niestety co do wielkości stacji stanowi ona dla nas mały problem. Wielkość. Jedyne miejsce gdzie będzie można wstawić stację jest sypialnia. Jeśli moja małżonka chce stację to tylko tam wygospodarujemy na nią miejsce. Kwestia wymiarów stacji. Faktycznie przejrzałem forum, i widziałem, że zbudowanie stacji kolejowej nie jest takie proste. Chodzi o zmieszczenie stacji na 3 segmentach, maksymalnie 4 segmentach. Z tym tylko, że będzie bardzo ciężko wstawić do sypialni 4 segmenty. Ciężko będzie wstawić wówczas tor szlakowy, który będzie wychodził z sypialni do salonu. Model chcę ustawić na stałe. No chyba, że uda się go zrobić tak rewelacyjnie, że będzie można pokazać innym osobom na imprezach kolejowych. Jeśli idzie o stację, będzie to końcowa stacja w naszym mieszkaniu. Nie zrobię jej przelotowej. Ale będzie musiała mieć na tyle miejsca, aby można było wyjechać lokomotywą za stację, aby mogła objechać skład i kontynuowała jazdę w drugą stronę. Zagadka stanowi dla mnie zrobienie użyteczności torów stacyjnych. Jeżeli przyjmę wariant ze zdjęć i filmów, które obejrzałem odnośnie tej linii kolejowej. To skłaniam się do dopasowania toru pod skład kolejowy, który będzie tutaj jeździł. Jeżeli przyjmiemy lata 1955 - 1968. Mogło nie być tak długich składów na tej linii kolejowej. Czego dowodem są pewne zdjęcia, które widziałem na tym forum oraz innych stronach Internetowych. Zatem Lokomotywa parowa z dwoma wagonami towarowymi i wagonem osobowym, była by idealnym rozwiązaniem. Wówczas główny tor 1, miałby długość dla takiego składu od 80 cm do 100 cm. Uzależnione jest wszystko od długości składu pociągu. Stacja taka może przyjąć nawet lokomotywę SM42 + BHP + Wagon osobowy. Sądzę, iż takie założenie na główny tor stacyjny jest wystarczający. Czy mógłbym jednak założyć wariant, aby mniejszy skład pociągu wstawić na tor 1. Wówczas mam wariant 90 cm długości użyteczności toru, a co za tym idzie skład, który mogę wstawić byłby wówczas TKt48 + dwa wagony osobowe.
Zwracam się do grona modelarskiego, jeżeli jednak zdecydować się na połączenie stacji na spotkaniu modelarzy, to jakiej długości minimalnej powinien mieć tor główny, aby przyjął pociąg?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#30
Jeśli tor 3 przestał pełnić role toru przebiegowego to musiał być ograniczony wykolejnicami bo to wynika wprost z przepisów. Tu nie ma co dywagować były czy nie! Musiały być! Co do długości torów stacyjnych to trzeba zachować zdrowy rozsądek i proporcje. W dużej mierze zależy to od zastosowanych rozjazdów. Np jeśli zastosować rozjazdy ROCO 10st. to mają one 345mm długości, dwa w głowicy to prawie 70cm w porównaniu z tym tor stacyjny o długości 1m wygląda karykaturalnie, jest po prostu za krótki w stosunku do długości głowicy rozjazdowej. Przy takich rozjazdach tor o długości 2m już wygląda lepiej, a dla spotkań modelarzy takie tory to minimum, a 3m jeszcze lepiej. I tu mamy nasz odwieczny problem jak pogodzić ustawienie makiety w domu i na spotkaniu. Jest tylko jedno wyjście. Segmenty należy zaprojektować i wykonać tak aby w domu mieć wersję krótką odpowiednia do wymiarów pomieszczenia (oczywiście zakładamy, że składy będą jednak krótsze), a na spotkania "wstawiamy" dodatkowy segment który wydłuża tory. I jeszcze jedna ważna rzecz - promień łuku na rozjazdach. Generalnie moim zdaniem nie powinien być mniejszy niż 90cm. Na spotkaniach coraz częściej pojawia się tabor po konwersjach, ręcznie robiony w małych seriach i w przypadku szczególnie parowozów jazda po łukach o małych promieniach może się skończyć wykolejeniem i uszkodzeniem często bardzo drogiego modelu. Tak więc wybierając rozjazdy i zakładając, że będziemy z nasza stacją jeździć na spotkania trzeba to wziąć pod uwagę.
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#31
Szanowne bractwo modelarskie chciałbym poruszyć jeszcze jeden temat, który również nie daje mi spokoju. Tabor. Lokomotywa parowa musi być dopasowana do klimatu modelu, czyli 1955 do 1968. Bardzo mi zależy aby dopasować lokomotywę TKt48 jej przydział do tego okręgu PKP. Sądzę, że okręg dyrekcji to DOKP Poznań. Ale jaki numer lokomotywa miała, który przydzial lokomotywowni?
Zdjęcia, które pokazał mi kolega @Zdrada69, prawdopodobnie kursowała Tkt48 -35, Tkt48-34. Zdjęcia są z lat 1984. Wiem jedno, że lokomotywa była budowana od 1951 roku zakładach Cegielskiego w Poznaniu. Na pewno jakieś egzemplarze trafiły do nas. Trafiłem na lokomotywę Tkt48 -4 DOKP Poznań, parowozownia Jarocin.
Poszukuję...
 
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#32
@Tomku K, jeśli chodzi o rozjazdy przetestowałem lokomotywę Ty4-107 ROCO. Bez problemu delikatnie przejechała na rozjazdach firmy Weinert 74401 i 74402. Długość rozjazdu 264mm a kąt 8,6 stopnia. Łuk był bardzo łagodny, gdyż ta lokomotywa nie lubi ciasnych rozjazdów, o czym się już przekonałem. Głównie model powstaje dla tej lokomotywy bo to maszyna parowa mojej żony. Chciała to ją kupiłem dla niej.

Druga kwestia, którą poruszyłeś, a debata nadal trwa to kwestia stacji. Próbuję wydobyć inne zdjęcia tej właśnie stacji z lat 1960 a 1970. Bo mnie interesuje. Jeśli chodzi o sam model to jeśli zajdzie potrzeba to odwzoruję stację z lat 60 XXw. Wówczas tor 3 był przebiegowy. I nie ma mowy o żadnych wykolejnicach.

Zastosuję się w takim razie do kompromisu między mieszkaniem a wybraniem się na pokazy. Troszkę zajmie mi rozrysowanie wszystkiego. Ale w takim razie prosiłbym o doradzenie jaką długość toru 1 zastosować do modelu przy wykorzystaniu rozjazdu Weinert 74401. Też stacja powinna mieć około 2,5 metra długość toru 1
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.472 12 6
#33
Kolego Lordzie.. Takie moje małe przemyślenia. Bierzesz za duży czasokres dla taboru wagonowego do odtworzenia go na tej stacji, 1955-1968. Pamiętaj że od 1957 roku zostały zlikwidowane orzełki na wagonach, co następowało podczas napraw okresowych i trwało tak do około 1960 roku. Więc musisz brać pod uwagę i tę kwestię oznaczeń na wagonach, albo z orzełkiem, albo bez, lub też skład mieszany, tylko wtedy masz do odwzorowania bardzo krótki okres czasowy. I wagony osobowe III klasy która również w tych latach została zlikwidowana.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
L

LordVegetos

Aktywny użytkownik
ŁKMK
Reakcje
176 0 1
#35
Zgodnie z sugestią @Tomek K, przemyślałem plan stacji i mam koncepcję jak trzymać w domu, a jaki wariant na imprezę. Potrzebuję rozwiązać dwie kwestie w tym projekcie. Pierwsza w jakich odległościach w skali H0 zrobić ustawienie wskaźników i semaforów. Chciałbym wstawić od strony Nojewo, tak jak w oryginalnym rysunku tarczę ostrzegawczą, potem wskaźnik W16, kolejny będzie semafor A1/2. I do tego wskaźnik W5. Bo na stacji będą odbywać się manewry, lokomotywa musi dojechać do danego punktu, gdzie może wykonywać manewry. W trakcie przeliczania faktycznych wymiarów stacji to z całym szacunkiem 25 metrów stacja jest nie do przyjęcia. Patrząc na przeliczenie układu wskaźników i semaforów to wyszło ok 8 metrów. Też nie do przyjęcia. W związku z tym, że model jest odzwierciedlany w skali H0, jak bardzo można skrócić odległość między poszczególnymi sygnałami. zaczynając od tarczy ostrzegaczej a kończąc na początku stacji (rozjazd pierwszy).

Druga kwestia, jaka odległość powinna być utrzymana między torami przy budowie peronu jedno krawędziowego. Od tego uzależnione jest położenie toru 3 i 2. Jeśli chodzi o łuk, który jest wstawiony w torze 3 i 2 wynosi on 8,6 stopnia tyle samo co rozjazdy. Lokomotywa parowa Ty4-107 Roco przejeżdża po torze bez problemu, sądzę, że inne lokomotywy też dadzą radę.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.394 463 29
#38
Chciałbym wstawić od strony Nojewo, tak jak w oryginalnym rysunku tarczę ostrzegawczą, potem wskaźnik W16, kolejny będzie semafor A1/2.
Jeżeli to ma być stacja, z semaforami wjazdowymi, to wskaźniki W 16 nie są potrzebne. W 16 stosuje się przed przystankami osobowymi na szlaku, ale nie przed peronami na stacjach (są czasem wyjątki, ale nie w takiej sytuacji, jak tu).
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
#39
Jeżeli to ma być stacja, z semaforami wjazdowymi, to wskaźniki W 16 nie są potrzebne. W 16 stosuje się przed przystankami osobowymi na szlaku, ale nie przed peronami na stacjach (są czasem wyjątki, ale nie w takiej sytuacji, jak tu).
Mamy tutaj ciekawą sytuację. Ten plan z 1964 zawiera wskaźniki W16 i semafory. Hipoteza może być taka, że pojawiły się one wtedy kiedy unieważniono semafory i tarcze ostrzegawcze ale fizycznie ich nie zlikwidowano. Myślę że @LordVegetos będzie musiał pojąć decyzję jaki moment wybrać - czynne semafory i bez W16 czy może nieczynne semafory (ale istniejące) i wtedy z W16.
 

Podobne wątki