• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Stacja Karpacz

Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

J1974H0

Znany użytkownik
#61
Wbrew pozorom 110cm to nie tragedia. Np. Franz Rittig jedną ze swoich makiet ekspozycyjnych wykonal z dwóch segmentów 170cm x 40cm i 110 cm x 40cm: https://shop.vgbahn.info/miba/news/Alt+Warnow_433.html
Czasem jest tak, że dłuższe segmenty wydają się lepszym rozwiązaniem, choć wiadomo, że ich mobilność nie jest tak wielka jak skrzynek 70 czy 80 centymetrowej długości.
Sam kombinuję z dioramą (z uwagi na pojawiające się modele polskich elektrowozów), na której ma być sieć trakcyjna i myśłę o skrzynce o długości 180cm (z uwagi na tą sieć trakcyjną). Wolę nie dzielić i nie rozbierac sieci przy każdej okazji. Ale to jeszcze kwestia do /mojego/ zastanowienia :)
[DOUBLEPOST=1467189510,1467189152][/DOUBLEPOST]
ale nie 125 cm długości.... troche ciężkie do przenoszenia będzie
Zależy od szerokości. Czasem można pójść w dłuższe im skrzynki są węższe.
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
#62
W ramach kompletowania części do budowy makiety zamówiłem dzisiaj semafory u p. Kluby. Z rozmowy z nim dowiedziałem się przy okazji bardzo ciekawych rzeczy - mianowicie okazuje się, że konstrukcja wszystkich semaforów świetlnych na stacji w Karpaczu pochodzi z początku 60-tych (poznać to można np. po prostokątnych drzwiczkach klap zakrywających od tyłu komory poszczególnych świateł), więc najprawdopodobniej już wtedy sygnalizacja została wymieniona z kształtowej. To tłumaczyło by też nietypowe oznaczenia semaforów zaporowych (które wtedy zapewne były jeszcze tarczami zaporowymi świetlnymi, podającymi sygnały zezwalające światłem białym ciągłym).

Wciąż pracuję też nad projektem skrzynek, które mam nadzieję uda się wykonać w sierpniu i w końcu ruszyć z budową. Dwie z nich, z częścią na której znajduje się część pasażerska dworca, już mam prawie w 100% opracowane, teraz obmyślam skrzynki szlakowe, na których chcę odwzorować odcinek szlaku od stacji do tarczy ostrzegawczej ToA:

karpacz_scram_4.png

Oczywiście odcinek ten zostanie skrócony względem oryginału (odległość między Semaforem A a tarczą ToA wyniesie ok. 2m), ale za to chcę wykonać słynny stromy pojazd, bez którego (moim skromnym zdaniem) stacja straci dużo swojego uroku - bo to w końcu górska stacja :) Pierwotnie miałem go sobie odpuścić, ale niemal natychmiast zmieniłem zdanie po obejrzeniu filmu z przejazdu tą trasą :) Póki co wstępny plan przewiduje całkowitą różnicę poziomów 10cm na odcinku 2,25m, z nachyleniem maksymalnym 5% (lekko zaokrągliłem, by było łatwiej obliczać wymiary, w oryginale było to 4,8%) na odcinku prostym przed semaforem wjazdowym. Ponieważ pojawią się przez to dwa wzniesienia na łukach przeprowadziłem niedawno kilka testów z torem typu flex, które wstępnie wykazały, że nawet najdłuższe wagony nie wykolejają się i nie rozłączają samoczynnie, zarówno podczas pokonywania łuku przed podjazdem, jak i tego za nim. (promienie łuków na szlaku to 1350mm). Będę jednak wdzięczny za konstruktywne uwagi co do tego planu, bo mogłem coś przeoczyć.

A tu pozostałe moje wizualizacje ze SCRAM-a:

karpacz_scram_1.png
Widok na część pasażerską stacji od strony szlaku

karpacz_scram_2.png
Widok na część pasażerską stacji od strony kozła oporowego

karpacz_scram_3.png
Widok stacji wraz torami 2 i 4, przeznaczonymi do obsługi placu ładunkowego

Chciałbym też podziękować wszystkim, który do tej pory dzielnie mnie wspierali swoimi radami, wiele z nich bardzo mi pomogło :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
#64
Przedstawiam do ostatecznych konsultacji projekt skrzynek wraz z wymiarami, co o tym sądzicie? Postanowiłem od razu rozrysować wszystkie, żeby potem w trakcie ich wykonywania nie wyszły jakieś problemy.

skrzynki_karpacz.png

Jasnoszara gruba linia to oczywiście oś toru głównego nr 1, a także (pomocniczo) osie torów bocznych 2 i 4. na skrzynkach 4 i 5. Torów nr 3 i 5 (na skrzynkach 6 i 7) nie nanosiłem, bo nie miały one znaczenia przy wymiarowaniu.
 
Ostatnio edytowane:

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#67
Czy ja tam widzę rozjazd skupiony? Bo jeśli tak to tor główny po takim rozjeździe i to "na krzywo" jest dość kiepskim pomysłem.
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
#68
Ale dokładnie tak samo było w rzeczywistości - zerknij sobie na filmik z przejazdu trasą od stacji Karpacz w dół, który wrzucałem w jednym z poprzednich postów :)

A dlaczego to miałby być kiepski pomysł?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#69
Zgodnie z zasadami projektowania (zawsze obowiązującymi, również w dawnych czasach) należy unikać rozjazdów skupionych (podwójnych) w torach głównych, a szczególnie w torach głównych zasadniczych. Dodatkowo tor główny zasadniczy powinien prowadzić przez rozjazdy na wprost, nie na bok. Tak, że układ Karpacza jest pogwałceniem wszystkich tych zasad, ale tam faktycznie tak było - warunki miejscowe wymusiły zastosowanie takiego nietypowego rozwiązania.
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
#71
Szczerze mówiąc to nie jestem do końca przekonany, że to właśnie Karpacz :) Ale jeśli tak jest, to skład na pewno nie wjeżdża na stację, a stoi na torze bocznym nr 2 :)
 

zuk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
#72
to na pewno jest Karpacz i na pewno stoi, a raczej wrasta
zdjęcie było robione ponad dwadzieścia lat temu ale jeszcze pamiętam gdzie
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
#73
A tak z ciekawości, co ten skład wtedy tam robił? Jakiś wynajem, czy planowe połączenie?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#74
Nie wiem, co miał na myśli kolega zuk pisząc, że "wrasta", ale 23 lata temu Lubuska Kolej Regionalna prowadziła regularne kursy w weekendy między Zieloną Góra i Karpaczem. Przypuszczam, że jest to właśnie taki pociąg, odstawiony i czekający na powrotną drogę do Zielonej Góry. Trwało to, niestety jak cała historia LKR, tylko rok, od czerwca 1993 do 1994 (nie podam z pamięci daty zakończenia działania LKR). Więcej na ten temat jest tu, gdzie zresztą kolega zuk zamieścił swoją fotkę: http://forum.modelarstwo.info/threads/zespół-spalinowy-lyntog-dsb-na-skład-lkr.2924/
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Aktywny użytkownik
#75
Okazuje, że warto czasami poczekać trochę dłużej w fazie planowania, zwłaszcza jeśli wcześniej nie realizowało się tak ambitnego projektu jak makieta modułowa :) W każdym razie ostatnie spotkanie z modelarzami z BGM zainspirowało mnie do wprowadzenia kilku kolejnych zmian w moim projekcie. I tak:

- Koledzy z BGM namawiają mnie na zmianę torów na Wellera - nieco droższe, ale dużo łatwiejsze w układaniu i dużo lepiej wyglądają;
- Po raz kolejny zwiększą się promienie dwóch łuków na szlaku - pierwszy z r=120 na r=190, drugi z r=120 na r=300, dzięki czemu geometria toru będzie bliska oryginału;
- Nadal chcę odwzorować na makiecie słynny stromy podjazd przed stacją, niestety, tylko jeden wykonawca chce się podjąć wykonania takich nietypowych skrzynek, w związku z czym muszę czekać aż będzie miał dla mnie trochę czasu :)

Ponieważ prace chcę zacząć od skrzynek projekt na razie stanął w miejscu :) Za to w międzyczasie czekam na zamówione semafory, no i odkładam $$$ na paczkę z torami ;)

A by nie marnować czasu i mieć do czasu ukończenia właściwej makiety gdzie eksponować swój tabor sobie ułożyłem coś takiego:

karpacz_a-gleis.jpg

Ale o tym w innym temacie :)
 

wilk87

Nowy użytkownik
#79
Minął kolejny rok, jak tam budowa stacji Karpacz?
Fotka z #63 to skład LKR stojący na torze 2. na stacji w Karpaczu między godziną ~~09:10 a ~~17:25.
Rozkładowo przyjazd następował o 09:00, odjazd o 17:35.
 
Status
Zamknięty, nie możesz umieszczać tu nowych wpisów.

Podobne wątki