• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Kęty w klimacie lat 80-tych

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#1
Witam szanownych forumowiczów,

Powoli przymierzam się do budowy stacji kolejowej w skali H0 w klimacie lat osiemdziesiątych. Wybór padł na Kęty, gdyż jest to nieduża stacja z ciekawym układem infrastruktury. Moją uwagę przykuła też dość nietypowa wieża wodna, nieistniejąca bocznica do Zakładów Metali Lekkich, bocznica tartaku oraz skład węglowy. Dodatkowo stacja znajduje się niedaleko miejsca zamieszkania co ułatwia prace przygotowawcze.

Schemat stacji

Kety.gif


Zdjęcie satelitarne
kęty_sat.JPG

I pierwsza kwestia, w której potrzebuję Waszej porady/opinii, mam do dyspozycji 4,5 m długości co daje w skali jakieś 400 m, stacja ma 500 m, gdzie zaoszczędzić trochę miejsca? Chyba najsensowniej zmniejszyć spory plac ładunkowy.

Druga rzecz dotyczy prośby o wszelakie materiały, informacje, które może znajdują się w Waszym posiadaniu. Okres, który chcę odwzorować ma znaczenie, ze względu na wykonaną elektryfikacje w latach 89/90. W tamtym czasie wykonano np betonowe perony i zadaszenia. Ciekawie wygląda także ewolucja wieży wodnej, która wielokrotnie musiała być przebudowywana. Każda informacja będzie bardzo cenna.

dworzec kety.JPG

wieża kety.JPG
 
S

Sebastian

Gość
#3
Długość stacji to odległość od semafora A1/2 do semafora H1/2 więc będzie to duuuużo więcej niż 500 m. Budując stację w skali H0 musisz iść na dalej idące kompromisy niż tylko plac ładunkowy. Na forum było już to wałkowane długo i namiętnie.
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#4
Jeśli to ma być makieta modułowa, to możesz zrobić moduły uzupełniające, które będą urywane tylko np. na imprezach. Lewiński miał kiedyś peron na dwóch modułach. potem dopiero dobudował kolejny pośrodku. Więc na pewno część wzdłuż placu ładunkowego i kolejny taki uzupełniający wzdłuż tartaku.
 
OP
OP
Heniek_Star

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#5
Dzięki za uwagi.

Jeśli to ma być makieta modułowa, to możesz zrobić moduły uzupełniające, które będą urywane tylko np. na imprezach. Lewiński miał kiedyś peron na dwóch modułach. potem dopiero dobudował kolejny pośrodku. Więc na pewno część wzdłuż placu ładunkowego i kolejny taki uzupełniający wzdłuż tartaku.
Właśnie o to chodzi, z tym, że właśnie stacjonarnie makieta musi mi się zmieścić na 4,5 m długości, a ewentualne moduły uzupełniające do dopięcia jak będzie więcej miejsca :) Druga rzecz to zbliżenie i zacieśnienie łuku wzdłuż tartaku i wyprowadzenie tej bocznicy - bo z kolei w tą stronę też mam trochę przestrzeni do zagospodarowania - chce tam umieścić gotową już skrzynkę z węzłem betoniarskim i torem wzdłuż ogrodzenia tego węzła.

Oczywiście nie ma sensu odwzorowywać wszystkiego w skali - chodzi raczej o pewną inspirację układem i urokiem stacji, a nie odwzorowaniem w 100%, które moim zdaniem nie mają uzasadnienia ani modelarskiego ani praktycznego. Tym nie mniej nie chciałbym całkowitej fantazji i karykatury :)

Chcę nawet tu i ówdzie wprowadzić inne obiekty - np. w miejsce dzisiejszego dworca PKS wkomponować jakąś bazę PKS-u towarowego - tartak raczej w bliżej nieokreślonej, ale dalszej przyszłości.
 
OP
OP
Heniek_Star

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#6
Udało mi się stworzyć poglądowy układ planowanej stacji :)

Kęty_układ stacji.JPG

Aby makietą można pobawić się stacjonarnie w domu (manewrowanie), za radą Tomka, można wymontować moduł 3, a zamontować moduł wjazdowy.

Co sądzicie o takim rozwiązaniu, może jakieś uwagi do plany?
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#7
1. Te rozjazdy to jaki kąt/promień?
2. ostatni moduł powinien być skośny a nie na prosto.
Tor musi być prostopadle do krawędzi.
3. brak żeberka zabezpieczającego bocznicę.
 

Acid Rain 1973

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
304 0 0
#9
Przede wszystkim ogromne brawa za pomysł. Wreszcie ktoś podejmuje temat nie powielając schematu układu torowego 2+1/2. Układ stacji jest bardzo ciekawy ale obawiam się, że będzie trzeba ja nieco wydłużyć bo 3 rozjazdów po sobie to na jednym module raczej nie zmieścisz. Tak jak wspomniał Maciek, jeśli chcesz łączyć się z innymi to trzeba też przeprojektować ostatnia skrzynkę. Natomiast do zabawy w domu możesz też rozważyć wariant bez lewej głowicy. Miałem swego czasu 1/3 (bez środkowego segmentu, i z jedna głowicą) mojego Szadku rozstawionego w chałupie i do własnej jazdy starczało.
 
Reakcje
45 1 5
#10
Plan stacji bardzo mi sie podoba! Ten ostatni moduł po prawej pomyśl czy nie warto by było zrobić pod kątem zamiast taki prostokąt. Wtedy tor nie byłby tak bardzo na krawędzi.

A tak ogólnie to to jest stacja końcowa? Wydaje mi się że widzę koziołki na torach po lewej stronie...
 
OP
OP
Heniek_Star

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#11
Dziękuję za cenne uwagi. Zanim przeprojektuję jeszcze kilka kwestii. Przepraszam jeśli poziom niektórych pytań będzie urągał podstawowym kwestiom związanym z kolejnictwem :)

1. Te rozjazdy to jaki kąt/promień?
A jakie powinny być ? - nie mam za bardzo rozeznania - tory to Tillig E - tu zaprojektowałem 15

3. brak żeberka zabezpieczającego bocznicę.
Rozumiem że chodzi o ten drugi tor z rozjazdem i kozłem? Chciałem trochę uprościć - powinno to być? Nie ma za bardzo miejsca na to :/

Przeprojektowanie skrzynki sprawa jasna.

Po dokładnych pomiarach, wychodzi na to, że w pomieszczeniu gdzie może wszystko stacjonować mam do dyspozycji 4,85m na 3. Ale istnieje opcja rozłożenia do zabawy w pomieszczeniu obok (6 do 7m) - opcja zabawy dużej :). Stacjonarnie zrobię tak jak napisał Acid, czyli stacja bez lewej głowicy - opcja zabawy małej :)

Wejdź na geoportal, mapa raster zawiera jeszcze stary układ.
Stachu dzięki za wskazówkę :) Układ rzeczywiście jest jakiś archiwalny, jeśli dobrze widzę to ostatni dolny tor kończy się kozłem. Ma sens w Waszej opinii zrobienie w tej wersji? Upraszcza to układ, trochę umniejsza zabawę - zwłaszcza bez lewej głowicy. Jednakże układ ten nie jest sprzed 89 r. na co wskazują po pierwsze zaznaczone osiedle im Kardynała Wyszyńskiego :D, po drugie dowiedziałem się, że w układzie sprzed elektryfikacji (przed 89 r.) lewa głowica była wydłużona i przejazd kolejowy na Kościuszki przecinał trzy tory.

Walter, stacja nie jest końcowa :) Jeśli widzisz po lewej stronie koziołki to znaczy, że nie orientuję się jeszcze w obsłudze programu SCRAM - powinien być jeden kozioł przy rampie - górny tor, i jeden tor wjazdowy/wyjazdowy :)
 
Ostatnio edytowane:

404W

Znany użytkownik
Reakcje
516 21 0
#13
Rozjazd z modułu 5 można przesunąć na moduł 4.
Mam jeszcze kilka propozycji ale je najpierw rozrysuję.
Natomiast jak zamierzasz ustawić makietę w domu. Czy strona od dworca ma być przy samej ścianie, czy makieta będzie na środku pokoju?
 
OP
OP
Heniek_Star

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#15
Mała aktualizacja planów w oparciu o powyższe uwagi.

Zmniejszony promień rozjazdów EW 6, EW 5. Rozjazd na granicy skrzynki 5 i 6 będzie w całości na skrzynce 5.
Przeprojektowane skrzynki.
Wydłużona stacja.

Rysunek oczywiście poglądowy.

kęty_sat.JPG-stacja_2,0.JPG
 
OP
OP
Heniek_Star

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#16
Szanowni koledzy, czy brak uwag oznacza, że powyższy plan jest ok i nic w nim nie należy poprawić?

Chciałbym powoli przechodzić z działu planuję do relacja z budowy :D
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#17
No to zapytam. A jakaś nastawnia to gdzie ma być. Bo przecież to jest stacja i ma jakieś urządzenia srk (semafory, jakoś przestawiane i uzależnione rozjazdy) które ktoś musi obsługiwać i gdzieś się znajdują, a na planie nic nie ma???!!!
 
OP
OP
Heniek_Star

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#18
Słuszna uwaga, w kolejnej wersji zaznaczyłem miejsce na nastawnie i obsługę przejazdu. Dodatkowo zmodyfikowałem 4 tor, który zakończę kozłem (jak na archiwalnej mapie układu torowego). Dodatkowo zmniejszyłem długość modułów do 80 cm. Przybliżyłem węzeł betoniarski do stacji, a prowadzoną bocznicę doprowadzić do bazy GS. Zatem apetyt rośnie :D

Rozjazdy zmieniłem na EW6 ,EW5.

Proszę o ewentualne uwagi, bo chciałbym w niedługim czasie rozpocząć prace stolarskie ;)

Kęty_wersja_3,0.JPG
 

Nexus

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#19
Brakuje żeberka ochronnego dla bocznicy. Wjazd na stację z prawej strony na kierunek zwrotny. Jeśli planujesz łączyć się z innymi makietami modułowymi, to warto jednak tor nr 4 zrobić jako przelotowy. Moja propozycja:
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Heniek_Star

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
Reakcje
1.063 36 0
#20
Serdeczne dzięki za uwagi :) Pytanko: czy musi być to ziobro zabezpieczające (przepraszam za brak wiedzy kolejowej - ale możecie mnie oświecić do czego to służy?). Druga rzecz, czy nie da rady trochę ciaśniej wyprowadzić tej bocznicy? I ostatnia rzecz, ten pierwszy tor poprawkowy, który łączy bocznicę z tartaku z torem wjazdowym - nie chciałbym tego jeszcze bardziej komplikować - tym bardziej że nie ma takiego rozwiązania w rzeczywistości - jeśli ma jakieś uzasadnienie proszę o oświecenie mnie ;)
 

Podobne wątki