• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Gliwice Wąskotorowe w H0e

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.287 61 2
#21
Na stacji Gliwice Wąskotorowe rozjazdy byly obsługiwane ręcznie z zabezpieczeniem na zamki kluczowe. Także ta stacja wydawała klucze drużynie pociągowej od stacji Gliwice Zachodnie i chyba też do bocznicy skladu opału przy ulicy Dubois.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#22
Na planie stacji, z datą 11.05.84, zamieszczonym na forum przez pana Sendrowskiego, są przy rozjazdach narysowane symbole kluczy przy rozjazdach i przy wykolejnicach. Opublikował je przy okazji wątku o budynku stacji Gliwice Wąskotorowe.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#23
Dla porównania najlepiej wydrukować sobie każdy z nich 1:1 i popatrzeć. Mnie osobiście mimo 14 st bardziej podchodzi Peco.
Tillig i Roco to zabawki te rozjazdy są po prostu mega krótkie. Peco i Bemo są dłuzsze i oba podobnej długości.
Wracając do sprawy rozjazdów. Porównując zamieszczone przez Ciebie obrazki, pierwsze co rzuca mi sie w oczy to wajcha Tilliga. Wygląda rachitycznie i z flexami innych wytwórców na makiecie byłby koszmar. Połączenie porządnego wąskiego tory i cegielnianej "feldbany". Przyglądam sie natomiast rozjazdom Roco. W odczuciu mojej estetyki, to bym ich tak całkiem nie eliminował. To prawda, że są krótkie, ale w połączeniu z torami, wydłużeniem toru zwrotnego odcinkiem prostym, nie wyglądają tragicznie. Peco i Bemo w tej mojej konkurencji wychodzą na prowadzenie ze wskazaniem na Bemo, ze względu na kąt. Wprawdzie 11 st. to nie to samo co 1:7, ale wyglądają bardziej realistycznie.
Zgadzam się, że krzyżownica Bemo jest trochę toporna optycznie, ale po pomalowaniu torów i szutrowaniu, można będzie chyba ten efekt osłabić.
W tej samej skali, porównanie Bemo i Peco wygląda jak na załączonym rysunku. Oczywistym jest, że wybór producenta wajch, to wybór producenta flexów, żeby podziałki i długości podkładów były takie same.
c.d.n.

Bemo_Peco.jpg
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#25
Życie to sztuka wyborów i kompromisów. Moja makieta ma mieć jedenaście rozjazdów a ja mam już 6. Jak pisałem wcześniej, są to wajchy Roco.
W przewozach lotniczych nazywa sie to "economy class" i jestem tego świadom.
Zrobiłem rysunek układu torowego stacji na tych rozjazdach i drugi, na Bemo 12 st.
Porównałem to z rysunkiem wschodniej ( lewej) głowicy rozjazdowej. Wydłużyło mi to tę część stacji o połowę długości skrzynki nr 2, co w domowych warunkach jest nie akceptowalne, z uwagi na przestrzeń długości czterech metrów. W tym wariancie, tor nr 6 wyszedby karykaturalnie krótki w stosunku do całej makiety.

Plan Skrzynek_22.02.18.jpg


Wymyśliłem więc, że podzielę całą robotę na dwa etapy.
Najpierw zrobię stację na tym, na czym mam, czyli na Roco. Prawa głowica jeszcze mogła by być więc w następnym etapem będzie zrobienie nowej głowicy wschodniej dla wersji "wystawowej", na rozjazdach Peco 12 st tak, że w miejsce skrzynki nr 1 będą dwie.
 
Z

Zv

Gość
#26
Kiedyś myślałem podobnie. Bez zastanowienia kupiłem wajchy Tilliga. Zamontowałem bo szkoda mi było miejsca i tego, że porostu je miałem. Z czasem wszystkie wyrwałem bo szpeciły ogromnie i okazało się że dobrze zrobiłem bo na układzie Zaniemyśla po tych wajchach np 3Aw by nie przejechał.
Odradzam to rozwiązanie bo w najbardziej reprezentacyjnej części makiety będziesz miał "tramwajowe" rozjazdy.
Przemyśl. Będziesz miał piękny realistyczny tabor, piękne budynki włożysz w to mnóstwo pracy a jak przejedzie po tym skład będzie wyglądać jak zabawka na podłodze... Gdyby nie było wyboru nie było by tematu. Lecz tym masz wybór! Dopiero zaczynasz budowę.
Jest juz taka makieta.. piękny klimat wąskotorówki którą szpecą tylko rozjazdy chyba właśnie Roco.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#28
Kiedyś myślałem podobnie. Bez zastanowienia kupiłem wajchy Tilliga. Zamontowałem bo szkoda mi było miejsca i tego, że porostu je miałem. Z czasem wszystkie wyrwałem bo szpeciły ogromnie i okazało się że dobrze zrobiłem bo na układzie Zaniemyśla po tych wajchach np 3Aw by nie przejechał.
Odradzam to rozwiązanie bo w najbardziej reprezentacyjnej części makiety będziesz miał "tramwajowe" rozjazdy.
Przemyśl. Będziesz miał piękny realistyczny tabor, piękne budynki włożysz w to mnóstwo pracy a jak przejedzie po tym skład będzie wyglądać jak zabawka na podłodze... Gdyby nie było wyboru nie było by tematu. Lecz tym masz wybór! Dopiero zaczynasz budowę.
Jest już taka makieta.. piękny klimat wąskotorówki którą szpecą tylko rozjazdy chyba właśnie Roco.

Masz siłę perswazji. Nie powiem.
Czy znasz symbol tej wajchy Peco, którą załączyłeś w swoim poście?
Znalazłem w necie u Kotebiego rozjazd o symbolu SL-E 495 o kącie 18 st. Załączone tam zdjęcie jest identyczne wyglądem i wymiarami z Twoim.
Na niemiecko - i angielskojęzycznych stronach, wajchy o tym symbolu mają kąt 14 st. Możliwe, że to jest jakiś błąd u kolegi K.
Muszę sobie to rozrysować. Raz głowica wschodnia z Bemo, a raz z Peco i "bydymy widzieć". Łagodniejsze wajchy ładniej wyglądają, co można zaobserwować w Twoim wątku na filmie z Rud, robionym z czegoś latającego.
Roco skreślam.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#30
Bardzo pomocny szablon. Dzięki.
Wynika z tego, że to co oferuje Kotebi to rozjazd o kącie 14 a nie 18 st.
 
Z

Zv

Gość
#31
Dobra decyzja! Nie będziesz żałował. @kotebi looknij proszę w opakowanie z rozjazdem H0e Peco i napisz nam tu proszę Stefanie co tam naprawdę w pudełku siedzi. Jaki długi jest ten rozjazd i jaki ma kąt Nie ma to jak sprawdzić u źródła.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#33
Na bank, chodzi tu o promień 18" (457,2 mm), a nie o 18st. To są dane ze strony Peco. Ten typ rozjazdu ma kąt 14 st. Są też o kącie 19,5st, ale to już raczej dla anglosaskiej wielkości OO-9, czyli rozstaw od 2' do 2'3" w skali 1:76 na tor 9mm.
 

kotebi

Aktywny użytkownik
Reakcje
56 0 0
#34
Pudełko jest skromnie opisane - a rzekłbym, że nie ma nic poza "Code80 i 00-9/H0e" ale faktycznie parametry rozjazdu to

Rozjazd lewy w skali H0e PECO SL-E496 code 80
długość rozjazdu 143 mm
promień 457 mm
kąt 14 st

Przykładowy lewy
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#35
Mam dwa pytania do Kolegów dotyczące skrzynek; Czy jeśli jest przejście toru prostego w łuk i w tej okolicy wypada podział skrzynek, to czy ten podział może być w punkcie początku łuku, czy też należy takich sytuacji unikać?
I drugie, - czy początek rozjazdu może być na linii podziału skrzynek, czy lepiej poprzedzić go krótkim odcinkiem prostym?
Pytania te ilustruję rysunkiem głowicy wjazdowej od strony Maciejowa z zaznaczonym podziałem skrzynek. Maksymalna szerokość skrzynek wynosi 600 mm.

Wjazd od Maciejowa_Peco.jpg
 

mareks69

Użytkownik
Reakcje
21 1 1
#36
Odpowiem na drugie : zastanów się jak poprowadzisz do niego napęd. Jeżeli dasz radę to czemu nie.
Ja u siebie tak mam ,że w czole skrzynki jest wyfrezowany otwór na doprowadzenie napędu od serwa.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#37
Napędy będą ręczne, więc ten problem u mnie by odpadał (na razie). Chodziło mi o zasadę. Na razie to wszystko jest w fazie projektowania. Następnym etapem będzie wycięcie z kartonu "blatów" skrzynek i naklejenie na nie rozjazdów w skali 1:1. Wtedy jeszcze przed cięciem sklejki będę mógł zrobić korekty, gdyby tego wymagała sytuacja, lub zmieniłbym zdanie na temat sterowania wajchami. Dzięki za podpowiedź.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 26 1
#39
Nie myśl w kategoriach na razie.Za jakiś czas zachce Ci się napędów elektrycznych i może być problem.
Ponieważ jestem dość zaawansowanym "lajkonikiem" w sprawach elektrycznych i sterowania rozjazdów - to znaczy wiem jak podłączyć kabelki według instrukcji - i jest to wąskotorówka postanowiłem, że napędy rozjazdów będą ręczne. Nie zdecydowałem jeszcze, czy miejscowo, czy zdalnie, jak to zrobił np Kolega Maciej na stacji Zaniemyśl. W moim odczuciu, ręczne sterowanie to też frajda w czasie zabawy na makiecie.

Wczorajszy wieczór poświęciłem na rozrysowanie całej stacji przy założeniu, że rozjazdy będą Peco, o kącie 14 st. Rozplanowałem też skrzynki dla tej wersji. Optycznie ,- podoba mi się i wygląda rzeczywiście bardziej "kolejowo" niż w przypadku zastosowania rozjazdów Roco.
Załączam stosowny obrazek. Wymiar 3960 odnosi się do długości modułów w wersji "domowej". W rzeczywistości, stacja w tej skali powinna mieć 5120 mm długości. a długość torów na modułach 2 i 3, - 2870 mm. Tak więc po wstawieniu modułu nr 6, może kilka centymetrów krótszego niż 1 m, będzie to dokładnie modelowa długość.

Plan Skrzynek_Peco_23.02.18.jpg


Chętnie poczytał bym coś jeszcze o tej stacji, bo jest ciekawa, przede wszystkie ze względu na swą długość. Miała od głowicy do głowicy niemal 510 m długości, a tory stacyjne były długie na niemal 250 m. Sąsiednie Gliwice Zachodnie to było
osiem torów, z czego jedynie trzy PKP, a reszta to były tory odstawcze z huty 1-go Maja. Przypuszczam, że na Gliwicach Wąskotorowych formowano pociągi z węglem dla gliwickich składów opału, fabryki lin i drutu i ciepłowni, do której wożono węgiel aż do momentu wybudowania taśmociągu z KWK Gliwice. Składano też pociągi dla odbiorców węgla na linii Trynek - Rudy- Markowice Raciborskie.
Była to też chyba stacja do formowania składów na hałdę żużlową i pustych wagonów do huty.
Ciekaw jestem, skąd były loki i gdzie tankowały, bo żadna z trzech stacji gliwickich nie miała szopy, a jak przez mgłę pamiętam jedynie zasieki węglowe na Trynku, ale to były lata 60-te.
Na sąsiedniej stacji w Maciejowie, też z tego co wiem, nie było szopy.
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#40
Czyli została Poręba Wąsk. przynajmniej do czasu przekształcenia w bazę odcinka drogowego.
 

Podobne wątki