• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

H0 Stacja CZUDEC

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
OKMK Piętrusek
#1
Witam w nowym temacie, czyli relacji z budowy modelu stacji Czudec. Prawdziwa stacja Czudec znajduje się na linii kolejowej nr 106 z Rzeszowa do Jasła i dzisiaj ma już inny układ torów niż w latach 70tych XX w. a właśnie z tych lat będzie odwzorowany układ torowy i sygnalizacja kształtowa na makiecie. Z ważniejszych materiałów użytych do budowy to tory i rozjazdy będą z Weinerta, semafory kształtowe z Viessmanna, budownictwo z kartonu, a sklejka z PAGEDu w Piszu:). Na początek umieszczę plan skrzynek i kilka zdjęć prawdziwej stacji.
STACJA CZUDEC plan.jpg
1108886297.jpg P1040362m.jpg CCI20170407m.jpg CCI20170407k.jpg
Skrzynka E na której będzie głowica wjazdowa jest już zrobiona i pomalowana.
20170414_152154m.jpg 20170414_152200m.jpg 20170414_152131m.jpg 20170414_152036m.jpg
W trakcie budowy jest skrzynka F, na niej będzie semafor wjazdowy z tarczą ostrzegawczą i nieczynny rozjazd na bocznice do składu drewna. Zostało na niej ukształtować teren wokół nasypów z siatki aluminiowej, żywicy i trocin.
20170414_151404m.jpg 20170414_151449m.jpg 20170414_151435m.jpg 20170414_151411m.jpg
Na koniec zostaje mi życzyć Wszystkim zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych.
 

marekm

Znany użytkownik
#3
Na skrzynki aż miło się patrzy, ale do tego już nas @Inkson przyzwyczaił :)
Mam pytanie dotyczące prawej strony: z czego wynika podział na skrzynki 225,900,225?
Czy nie wygodniej było by (choćby ze względu na transport) zrobić skrzynki 1100 i 300?

Już się cieszę na relację z budowy tych modułów.
 

stranski

Użytkownik
BGM
#4
Ku końcowi zbliżają się prace nad budownictwem stacyjnym. Pozostają jeszcze prace waloryzacyjne i drobne poprawki w miejscach gdzie klej dobrze nie związał . Stacja będzie odzwierciedlać klimat lat 1968-1972 a więc na wieży wodnej jest jeszcze drewniana obitka. Zdjęto ja dopiero po 1972 roku kiedy na linii Rzeszów - Jasło rozpoczęły się pierwsze prace modernizacyjne, w tym wymiana na niektórych stacjach semaforów kształtowych na świetlne.
IMG_0050 (Copy).JPG IMG_0053 (Copy).JPG IMG_5886.JPG 20170415_122859 (Copy).jpg IMG_0047.JPG
 
OP
OP
Inkson

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
OKMK Piętrusek
#5
Mam pytanie dotyczące prawej strony: z czego wynika podział na skrzynki 225,900,225?
Ten podział wynika z tego, że makieta jest do użytku domowego i będzie jeździć na spotkania na dużą salę. Do domowego użytku stacja kończy się między skrzynką 1 i 2 i dalej będą podpinane skrzynki łukowe gdzie promień łuku toru jest 75cm i taki łuk na spotkania jest za mały. Natomiast na wyjazdy będzie podpinana skrzynka nr 2 i nr 3 na której będzie semafor wjazdowy i tarcza ostrzegawcza do semaforów stacyjnych. Do kompletu skrzynek nr 1 i 3 będą jeszcze dwie takie małe na których będą tarcze ostrzegawcze do semaforów wjazdowych i będą wpinane na szlaku.
 

Heniek_Star

Znany użytkownik
BGM
#6
Świetny temat. Skrzynki Adama to pełna profeska, ale jak mawiał klasyk to oczywista oczywistość. Budynki pięknie wykonane. Odwzorowanie oryginalnych zabudowań więc będzie świetnie. Jest taki album pociągiem z Rzeszowa do Jasła. Sporo tam archiwalnych zdjęć stacji Czudec.
 

stranski

Użytkownik
BGM
#7
niestety w książce " W dolinie Wisłoka - koleją zJasła do Rzeszowa" znalazłem niewiele zdjęć samej stacji Czudec a zwłaszcza budynku stacyjnego z lat 60-tych. Trochę mi pomogła moja pamięć, zwłaszcza gdy chodzi o fakturę tynków oraz zdjęcia wykonane przed przebudową stacji, która miała miejsce w latach 2011 - 2013. Czudec nie został tak ofotografowany jak bliźniaczy Strzyżów. Cenne informacje na temat wieży wodnej uzyskałem od bardzo leciwej mieszkanki tego obiektu ( obecnie są tam mieszkania kolejowe )
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#8
Cuda, wreszcie co ciekawego i to w wykonaniu MISTRZÓW, więc jak to się tu często mówi, siadam w pierwszym rzędzie, szczęka mi opadła i wylazły gały.
Jest tu kilku ludzi dla których warto zaglądać na forum.
 

yahya

Znany użytkownik
#10
@Inkson -- Może mnie już pamięć myli, ale jakieś 30-40 lat temu w Czudcu był ślepy tor nr 4 po północnej części stacji z wjazdem od strony Strzyżowa. Był całkiem długi, bo pamiętam, że kiedyś zmieścił się tam pociąg ratunkowy albo naprawczy prowadzony stonką, której kabinę zwiedziłem. Wzdłuż tego toru rosły drzewa, które w czasie przebudowy stacji kilka lat temu wycięto. Czy ten tor będzie uwzględniony?
 
#13
odpowiem w imieniu inksona. Wg naszej dokumentacji tego toru nie ma. Ale pomyłki się zdarzają - vide książka " Kolej w Rzeszowie 1858-2008" gdzie na stronie 86 błędnie wskazano stację wodną Czudec choć w rzeczywistości jest to stacja wodna Strzyżów.Na tym zdjęciu wieża wodna jest przed budynkiem dworca a w w tle są semafory wyjazdowe ze Strzyżowa do Rzeszowa. Tymczasem jadąc od Rzeszowa ( a tak było kilometrowanie ), w Czudcu najpierw jest wieża a potem budynek dworca. Peron zaczynał się w Czudcu na końcu stacji wodnej, co stoi w sprzeczności ze zdjęciem zaprezentowanym w wyżej wymienionej książce - polemik ist verboten
 
OP
OP
Inkson

Inkson

Moderator Forum Dla początkujacych
Zespół forum
BGM
OKMK Piętrusek
#14
@Inkson -- Może mnie już pamięć myli, ale jakieś 30-40 lat temu w Czudcu był ślepy tor nr 4 po północnej części stacji z wjazdem od strony Strzyżowa.
Tak jak napisał stranski to ten tor nie był planowany i nawet teraz dorobić ten tor [zielone kreski] będzie ciężko bo skrzynka wjazdowa jest już zrobiona, a następna też się robi bez tego toru.
20170414_152154mk.jpg
 

yahya

Znany użytkownik
#17
Podejrzewam, że jeszcze stare egzemplarze czyli sprzed przebudowy mogą posiadać w Oddziale PLK w Rzeszowie. Może warto się tam wybrać i obejrzeć je na miejscu?
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
Zespół forum
H0e
Ekspert
#18
Podejrzewam, że jeszcze stare egzemplarze czyli sprzed przebudowy mogą posiadać w Oddziale PLK w Rzeszowie. Może warto się tam wybrać i obejrzeć je na miejscu?
Jako głos ludu wystąpię, jesteś upierdliwy jak wrzód pod jajkami, wyraźnie Ci napisali że tego toru nie będzie,weź się chłopie i zrób coś własnoręcznie, cobyśmy mogli spuścić wściekłe kundle krytyki na Twoje "dzieło".
 
#19
nawiązując do wywodów Yahya, w załączeniu plan sytuacyjny stacji Czudec z roku 1956 na którym nie ma spornego toru. Ale żeby wyżej wymienionego użytkownika zadowolić rozważymy możliwość zamontowania samej zwrotnicy i zakrzaczenia fragmentu odchodzącego od niej toru.
CCI20170421.jpg
 
#20
Prowadzone prace związane z przygotowaniem miejsc pod semafory, wywołały potrzebę dostosowania długości torów stacyjnych pod spotkania przy makiecie. Ci forumowicze, którzy bywają na spotkaniach znają problem korkujących przelot małych stacji. Aby tego uniknąć na Czudcu musieliśmy wydłużyć tory stacyjne i pogodzić historyczne uwarunkowania z potrzebami spotkań. Spowodowało to konieczność oddania klimatu na makiecie już po roku 1972. W rzeczywistości taka przebudowa miała miejsce na linii Rzeszów Jasło w latach 1972 - 1974 i objęła cztery stacje : Boguchwała, Czudec, Strzyżów i Dobrzechów. Interesujący nas Czudec otrzymał wydłużenie torów stacyjnych a związane to było z umożliwieniem przyjmowania przez stację dłuższych składów towarowych. W efekcie tego przedłużenia rozjazd na wyjeździe w stronę Strzyżowa wylądował na przejeździe kolejowym - vide foto
wyjazd do Strzyżówa.JPG
Sytuacja dość rzadko spotykana na kolei, ale w PRL-u wszystko było możliwe. Na makiecie Czudca ten problem rozwiążemy w następujący sposób :

20170411_115009.jpeg
W konsekwencji trzeba będzie oddać na makiecie klimat z okresu po przebudowie, co troszkę dezaktualizuje zamieszczony na wstępie relacji z budowy, plan stacji.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Podobne wątki