• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Stacja Łask - makieta i/lub po prostu kolejka

OP
OP
M

Mycowski

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#82
Układ ze zdjęcia ma wbudowany dekoder.
Można w nim zaprogramować wyjścia do których później pomost obraca się bezpośrednio bez zatrzymywania na torach pośrednich. Oczywiście nawet po odłączeniu zasilania układ pamięta gdzie jest akurat pomost.
Sterować można "ręcznie" za pomocą trzech przycisków: obrót w lewo lub w prawo do najbliższego zaprogramowanego toru a trzecim obraca się pomost o 180deg. Za pomocą tych przycisków można też zaprogramować wyjścia z obrotnicy.

Oczywiście można też sterować za pomocą myszki (lub np Gbb) w tym przypadku możemy dodatkowo wskazać bezposrednio numer wyjścia do którego pomost ma się ustawić.

Układ załatwia również sprawę polaryzacji toru na pomoście - czyli nie potrzeba już np modułu pętli.

Do układu można opcjonalnie podłączyć czujnik położenia toru nr1 - w razie jakiś problemów sam się skalibruje. Można też wyprowadzić sygnał do modułu informacji zwrotnej.

Oczywiście skorzystałem z gotowego projektu, wprowadziłem tylko drobne zmiany zasilania.
http://usuaris.tinet.cat/fmco/turntable_en.html
 
OP
OP
M

Mycowski

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#83
Czy mógłby mi ktoś pomóc wyjaśnić układ pędni na tej stacji? Z mojej (kiepskiej) dokumentacji zdjęciowej wynika, że do każdego rozjazdu dochodzą cztery pędnie. Stworzyłem sobie teorię, że może to być napęd plus blokada/regiel -> ?
Poniżej zdjęcia, dwa pierwsze to jeden rozjazd w dwóch ujęciach z dwóch stron "puszki". Ostatnie to sytuacja kilku rozjazdów. Czy, jeżeli do tej pory się nie mylę, ma znaczenie z której strony jest rygiel i jak się to ma to do zwrotnika? Nie do końca też mogę doliczyć się pędni, może być kilka blokad na jednej pędnie, ale czy może być też tak na stacji, że niektóre rozjazdy nie mają blokady?
DSC_0024.jpg
DSC_0027.jpg
DSC00389.JPG
 
P

Paweł Piotr

Gość
#84
W urządzeniach mechanicznych scentralizowanych każda zwrotnica posiada mechaniczny napęd, poruszany pędnią drutową (dwie linki = para pędniowa poruszana dźwignią nastawczą). Ponadto rozjazd taki jest wyposażony w zwrotnik oraz latarnię zwrotnicową. W zależności od potrzeby zwrotnica może posiadać również rygiel mechaniczny, poruszany pędnią drutową, podobnie jak mechaniczny napęd.
Napęd zwrotnicowy składa się z dwóch skrzynek: większej, w której znajduje się dźwignia kątowa, poruszająca pręt nastawczy, oraz mniejszej, w której znajduje się krążek załomowy pędni.
Napędy mechaniczne mogą posiadać urządzenie kontroli położenia iglic.
W tym miejscu należy zwrócić szczególną uwagę na właściwe usytuowanie napędu przy zwrotnicy w związku z kierunkiem doprowadzonej pędni i strony umieszczenia napędu przy zwrotnicy (rys. 1).
Zwrotnik jest mechanizmem służącym do ręcznego przestawiania zwrotnicy przy pomocy przeciwciężaru, utrzymującego iglice w skrajnych położeniach. W zwrotnicach poruszanych napędem mechanicznym nie ma przeciwciężaru (który jednak w każdej chwili można na zwrotnik nałożyć w przypadkach awarii napędu mechanicznego).
Na słupku zwrotnika jest umieszczana latarnia zwrotnicowa (dla rozjazdów pojedynczych). W rozjazdach krzyżowych podwójnych stosuje się latarnię Cauera, sytuowaną na wysokości środka rozjazdu.
W rozjazdach pojedynczych zwrotnik z latarnią zwrotnicową jest umieszczany – w zależności od warunków miejscowych (projektu) – po tej samej stronie, co napęd zwrotnicowy, lub po przeciwnej stronie.
Jeżeli zwrotnica ma być ryglowana (paragraf 26, 27 i 28 wytycznych Ie-4 [WTB-E-10]), obok niej zostanie zabudowany rygiel mechaniczny, który jest prostokątną skrzynką, w której znajduje się krążek ryglowy z suwakami ryglowymi (patrz rysunek). Rygiel mechaniczny, w zależności od warunków miejscowych (projektu), może być umieszczany po tej samej stronie, co napęd zwrotnicowy lub po przeciwnej stronie.
W przypadku umieszczenia rygla po tej samej stronie, co napęd zwrotnicowy, należy pamiętać o kolejności zabudowy tych urządzeń – patrząc od zwrotnicy: najpierw napęd zwrotnicowy, dalej rygiel.
Każda zwrotnica posiada własny napęd zwrotnicowy, natomiast na jednej pędni może znajdować się do trzech rygli mechanicznych (jedną ryglową dźwignią nastawczą zamyka się do trzech rygli).
 

Załączniki

OP
OP
M

Mycowski

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#85
OK wielkie dzięki, czyli potwierdzasz, że to rygiel. A czy masz może jakieś zdjęcie z napędem i ryglem z jednej strony? Na makiecie niestety mam takie miejsca gdzie wszystko będzie musiało być z jednej strony.
Czy możliwe jest żeby trzy elementy były z jednej strony? Tzn zwrotnik - napęd - rygiel. Czy gdyby były to właśnie w takiej kolejności od rozjazdu?
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#86
Prawie tak. Tyle, że w takiej sytuacji zwrotnik jest nie pomiędzy rozjazdem a napędem tylko koło napędu, a dokładnie po przeciwnej stronie niż krążek przy napędzie. Reasumując będzie tak: rozjazd - napęd i koło niego zwrotnik - za napędem rygiel.
 

viator

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#93
A propos filmików, czy tak naprawdę w realu da się to zrobić, to znaczy czy stosowano obrotnice do lokomotyw o trakcji wyłącznie elektrycznej z górnymi odbierakami prądu, było to jakoś wykonalne?
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#94
A propos filmików, czy tak naprawdę w realu da się to zrobić, to znaczy czy stosowano obrotnice do lokomotyw o trakcji wyłącznie elektrycznej z górnymi odbierakami prądu, było to jakoś wykonalne?
:)

- źródło: http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?p=5146
- autor: Sebastian
- opis: "Lokomotywownia wachlarzowa-Gdynia Grabówek."

download1.php.JPEG


- źródło: http://www.wmtmk.pl/forum/viewtopic.php?p=5146
- autor: Sebastian
- opis: "Obrotnica lokomotywowni Gdynia Grabówek."

download.php.jpg


Dodatkowo jeszcze (autor nie zgadza się na wykorzystanie zdjęć bez jego wiedzy, a niestety nie ma do niego żadnego kontaktu, to też podaję tylko linki):
- źródło: http://www.ksc.rail.pl/018/index.html
- http://www.ksc.rail.pl/018/016.jpg
 

Podobne wątki