• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie ST44 w wielu odsłonach

Reakcje
48 0 0
Jadące luzem "Gagariny" spółki PKP LHS o numerach 2026 i 2018 złapane na szlaku Sławków Południowy LHS - Bukowno LHS na wysokości przystanku osobowego Bukowno Przymiarki (przystanek znajduje się na równolegle biegnącej linii kolejowej nr 62). Obie maszyny straciły zielono-żółte malowanie (na rzecz obowiązującego, niebiesko-białego malowania PKP LHS) stosunkowo niedawno: ST44-2026 w 2018 roku, a ST44-2018 w 2019. Warto zaznaczyć, że ST44-2018 jechała "na zimno" i zamontowane były na niej klasyczne sygnały końca pociągu Pc5 w postaci prostokątnych tarcz z białymi i czerwonymi trójkątami.

Jestem zadowolony ze spotkania z "Gagarinami", jednak pozostaje pewien niedostyt. Przez około trzy godziny kręciłem się w okolicach Bukowna: na LHS pojechały tylko te ST44, na "normalnym" (linia kolejowa nr 62) nie pojechało nic.

Mam także pytanie. Czy klasyczne ST44 jeżdżące dla PKP LHS (numery 2001-2068, na przykład te ze zdjęcia) posiadają oryginalne silniki 14D40?

P1040093edit forum.jpg

ЛТЗ M62 #ST44-2026 + #ST44-2018 (PKP LHS) | 04.01.2020 | Sławków Południowy LHS - Bukowno LHS
 

Miron92

Aktywny użytkownik
Reakcje
418 0 0
Aktualnie wszystkie ST44 na LHS-ie posiadają czterosuwowy silnik 12CzN26/26 produkcji rosyjskich zakładów w Kołomnie (w tych samych zakładach produkowany był dwusuwowy 14D40). Jedynie dwa ST44 o numerach 3001 i 3002 posiadają mocniejszy, również czterosuwowy silnik 3516B HDSC produkcji Caterpillara.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
131 1 0
Gagarina z 2D49 najłatwiej z zewnątrz poznać po filtrze powietrza który jest na dachu między wentylatorem a tłumikiem. Takie coś z szeregiem kwadratowych pokryw: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/ST44-1201_tarnowskie_gory_05-04-2008_001.jpg
Jeżeli jest 14D40 to w tym miejscu jest okrągły wywietrznik: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/ST44-282_PKP_Cargo,_Torun_Kluczyki.JPG
Co ciekawe szerokotorowa wersja tej modernizacji ma filtr w formie takiego gustownego baniaka: https://upload.wikimedia.org/wikipe...лининград-Сортировочный_(Trainpix_145142).jpg
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
48 0 0
Aktualnie wszystkie ST44 na LHS-ie posiadają czterosuwowy silnik 12CzN26/26 produkcji rosyjskich zakładów w Kołomnie (w tych samych zakładach produkowany był dwusuwowy 14D40). Jedynie dwa ST44 o numerach 3001 i 3002 posiadają mocniejszy, również czterosuwowy silnik 3516B HDSC produkcji Caterpillara.
Dziękuję! ;) Czyli ST44-20xx dla PKP LHS mają takie same silniki, jakie są montowane w modernizacjach ST44-12xx dla PKP CARGO?
 

Piotr M.

Znany użytkownik
Reakcje
1.217 86 30
ДМ62-1875 już na normalnym torze. Lokomotywownia Małaszewicze.
20200220_151649.jpg

Lokomotywa po naprawie na Litwie trafiła do Orion Kolei. Lokomotywa ДМ62-1875 wcześniej należała do 188 pułku rakietowego (jednostka 31505) Krasnojarskiej Dywizji.

Lokomotywy ДМ62 produkowano w latach 1982-1994 specjalnie dla Bojowych Kolejowych Kompleksów Rakietowych (ros. БЖРК). Łącznie wyprodukowano 154 lokomotywy tej serii (numery 1724—1877) przeznaczone dla wojska, które służyły w dywizach posiadających Kompleksy Rakietowe (do obsługi każdego potrzebne były 3 takie lokomotywy). W odróżnieniu od wcześniej produkowanych lokomotyw M62 posiadają one wózki znane z lokomotyw BR232/2M62У, bezwidłowe prowadzenie maźnic oraz silnik 14Д40У2. Po upadku Związku Radzieckiego i rozformowaniu jednostek rakietowych (do 2003 roku) lokomotywy trafiły na stan Kolei Rosyjskich oraz różnego typu zakładów przemysłowych. Lokomotywa ДМ62-1875 jest obecnie najmłodszym czynnym przedstawicielem serii M62/ДМ62 - wyprodukowana w 1994 roku. (info. Pan m0ke/facebook)
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
Reakcje
3.349 16 0
М62-1875 gwoli ścisłości, tym razem typ lokomotywy nie przekłada się na jej oznaczenie na tabliczce. I podobnie było kiedy lokomotywy służyły dla Ministerstwa Obrony ZSRR, później Federacji Rosyjskiej. W służbie dla Strategicznych Wojsk Rakietowych oznaczenie na tabliczkach zawsze pisane było jako M62 bez "D" przed "M". Dla mnie to coś niesamowitego, że ta lokomotywa trafiła do Polski.

Łącznie wyprodukowano 154 lokomotywy tej serii (numery 1724—1877) przeznaczone dla wojska, które służyły w dywizach posiadających Kompleksy Rakietowe (do obsługi każdego potrzebne były 3 takie lokomotywy).
Trochę może sprecyzuję (militaria to moje pierworodne hobby :LOL:, od niemal 40 lat). Pociąg składał się przeważnie z 17 wagonów, w tym z trzech wagonów - wyrzutni rakiet strategicznych (oprócz tego w składzie były wagony: dowodzenia, socjalne, techniczne, trzy wagony-cysterny, generator prądu itp). Wszystkie wagony były zakamuflowane na zwykły pociąg pasażersko - towarowy. W wagonach-wyrzutniach przewożono rakiety strategiczne typu RT-23 UTTCH (РT-23 УТТХ), w wersji 15Ż61 (15Ж61), inaczej RS-22W (РС-22В) [wg oznaczenia bilateralnego (dwustronnego Rosja/USA) z rozmów rozbrojeniowych] czyli w wersji kolejowej (bo były też rakiety wersji 15Ż60/RS-22B rozmieszczone w podziemnych silosach). Rakieta ta dostała w kodzie NATO nazwę Scalpel, a w kodzie DIA (Agencji Wywiadowczej Departamentu Obrony USA) SS-24, stąd w czasach wszech-obecnie panującej w okresie Zimnej Wojny tajemnicy (kiedy ZSRR nie podawał nawet nazw swoich kompleksów rakietowych), rakiety te powszechnie zwano na arenie międzynarodowej SS-24 Scalpel (a dokładnie tą z wersji kolejowej SS-24 Mod. 1 Scalpel, nie wiedzieć czemu w niektórych źródłach podawane jest nieprawidłowe SS-24 Mod. 3 - patrz Polska Wiki). Pojedyncza rakieta RT-23 UTTCH przenosiła 10 głowic MIRV (manewrujących, niezależnie naprowadzanych na cel) o sile wybuchu 500 KT każda (ku przypomnieniu bomba zrzucona na Hiroszimę miała moc zaledwie 20 KT). Trudno sobie to wyobrazić ale 36 rakiet rozmieszczonych w wagonach (bo tyle szt. rozmieszczono operacyjnie) mogło zniszczyć 360 dużych miast.
https://www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/rt-23.htm
https://www.globalsecurity.org/wmd/world/russia/rt-23-pics.htm

Po upadku związku radzieckiego i rozformowaniu jednostek rakietowych (do 2003 roku)
Oczywiście Koledze zapewne chodzi o rozformowanie jednostek rakietowych wyposażonych w omawiane rakiety. Kompleks wyrzutni kolejowych SS-24 Scalpel (a dokładnie chodziło o rakiety z glowicami MIRV, kilku typów, w tym także SS-17 Spanker, SS-18 Satan i SS-19 Stiletto) miano wycofać z uzbrojenia zgodnie z traktatem START II, o redukcji zbrojeń strategicznych, podpisanym pomiędzy USA i Rosją w 1993 (w traktacie obie strony zobowiązały się do redukcji ilości strategicznych rakiet balistycznych o zasięgu międzykontynentalnym do poziomu 3000 – 3500 rakiet). Jednak Rosja wycofała się z traktatu z powodu wycofania się USA z traktatu ABM (ABM Treaty), a Scalpele służyły dalej. Większość wycofano w okresie lat 2002-2004, po upływie okresu gwarancji na działanie rakiet (nie produkowanych od 1991 r.). Tym niemniej ostatni pułk rakiet RT-23 (taki pułk wyposażony był w jeden pociąg z trzema wagonami-wyrzutniami) służył do 15 sierpnia 2005 roku. [wg oficjalnych danych na dzień 1 września 2019 r. Rosja posiada 1426 głowic jądrowych rozmieszczonych na 320 międzykontynentalnych rakietach strategicznych bazowania lądowego (w podziemnych silosach i na mobilnych pojazdach terenowych), 10 okrętach atomowych klasy SSBN (czyli z wyrzutniami rakiet balistycznych) i na 66 ciężkich bombowcach strategicznych – nosicielach samosterujących pocisków manewrujących z głowicą jądrową].

Lokomotywa ДМ62-1875 wcześniej należała do 188 pułku rakietowego (jednostka 31505) Krasnojarskiej Dywizji.
A można wiedzieć skąd informacja w jakim pułku służyła lokomotywa ?

Dla zainteresowanych podaję gdzie służyły pociągi wyposażone w rakiety SS-24 Scalpel. Były to:
10 Gwardyjska Dywizja Rakietowa, zlokalizowana w rejonie miasta Kostroma (Кострома), wchodząca w skład 27 Gwardyjskiej Armii Rakietowej. W 10 Dywizji kompleksy RT-23 UTTCH służyły w następujących czterech pułkach:
149
153 (jako ostatni do 15.08.2005 w gotowości bojowej, 1.10.2005 rozformowany)
158
730
https://rvsn.info/divisions/div_010.html
Pozostałości bazy 10 Dywizji można obejrzeć na widoku satelitarnym
https://www.google.pl/maps/@57.8386713,41.2351033,6330m/data=!3m1!1e3

36 Gwardyjska Dywizja Rakietowa, zlokalizowana w rejonie miasta Krasnojarsk (Красноярск), a dokładniej miejscowości Kiedrowyj (Кедро́вый), wchodząca w skład 33 Gwardyjskiej Armii Rakietowej. W 36 Dywizji kompleksy RT-23 UTTCH służyły w następujących czterech pułkach:
188
202
226
266
https://rvsn.info/divisions/div_036.html
Pozostałości bazy 36 Dywizji można obejrzeć na widoku satelitarnym
https://www.google.pl/maps/@56.1224124,92.2385686,6629m/data=!3m1!1e3

52 Dywizja Rakietowa, zlokalizowana w rejonie miasta Berszet (Бершеть), a dokładniej miejscowości Zwiozdnyj (Звёздный), wchodząca w skład 31 Armii Rakietowej. W 52 Dywizji kompleksy RT-23 UTTCH służyły w następujących czterech pułkach:
161
174
223
721
https://rvsn.info/divisions/div_052.html
Pozostałości bazy 52 Dywizji można obejrzeć na widoku satelitarnym
https://www.google.pl/maps/@57.6941378,56.3041426,2672m/data=!3m1!1e3

Tak więc Siły Strategiczne ZSRR / Rosji posiadały 12 pułków wyposażonych w RT-23 UTTCH w wersji kolejowej. Każdy pułk, tak jak wspomniałem wyżej, wyposażony był w trzy wagony-wyrzutnie. Tak więc w czasach Zimnej Wojny rozmieszczono operacyjnie 36 rakiety SS-24 Mod.1 Scalpel. Wraz z pociągiem mogły one krążyć po wszystkich szlakach kolejowych ZSRR, później Federacji Rosyjskiej, stając się niezwykle trudnym celem do zniszczenia. Po ich wycofaniu, ich rolę przejęły, rozwijane od lat 80-tych, strategiczne rakiety balistyczne systemu RT-2PM Topol (RS-12M, SS-25 Sickle) przewożone na 7-osiowych, wielkich pojazdach terenowych oraz ich wersje rozwojowe, przewożone na jeszcze większych, bo 8-osiowych pojazdach terenowych (RT-2PM2 Topol-M oraz RT-24 Yars).
 
Reakcje
3.349 16 0
Jednak bywały oznaczenia "Машки" z ДМ na tabliczce.
Po wycofaniu ze stanu Ministerstwa Obrony Federacji Rosyjskiej, lokomotywy typu ДМ62 zostały wysprzedane i trafiły na stan różnych przewoźników, zarówno państwowych jak i prywatnych. Bez wątpienia prywaciarze mogli je nazwać także ДМ62, tym niemniej, tak jak pisałem wyżej, sprowadzona do Polski lokomotywa ma oznaczenie właśnie M62-1875 (bez "D" - jak widać na zdjęciu), tak jak to było w służbie dla Strategicznych Wojsk Rakietowych - oznaczenie na tabliczkach zawsze pisane było jako M62. Zapewne chodziło o zachowanie tajemnicy, aby pociąg / lokomotywa wojskowa nie były rozpoznane na przygodnej stacji, tylko po samym oznaczeniu na pudle. Po prostu M62 zlewało się z "cywilnymi" M62 :LOL:. Oczywiście dla postronnych obserwatorów i laików, bo osoby zainteresowane już na pierwszy rzut oka mogły rozpoznać wagony pociągu rakietowego oraz lokomotywy je ciągnące. Swoją droga fajnie by było, gdyby Orion Kolej zmienił tabliczkę na właśnie ДМ62-1875, podkreślając tym samym wyjątkowość tej lokomotywy. Tajemnic związanych z tym kompleksem rakietowym już nie ma, i to od dawna, a lokomotywy typu ДМ62 miały wiele unikatowych rozwiązań konstrukcyjnych, dedykowanych tylko nim, nie tylko te o których wspomniał Kolega Piotr M. Wiadomo, że przed sprzedażą wojsko je "ucywilniło", jednak nie zmienia to faktu, że to naprawdę wyjątkowa lokomotywa, inna od całej reszty M62 (choćby ze względu na historię służby) będących w parku prywatnych przewoźników w Polsce.
 

Podobne wątki