• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie ST43

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
Świdnica Miasto. Piękny siódmy dzień maja 1989 roku. Na stacji - pociąg międzynarodowy Moskwa-Świdnica z ST43-295. I takie relacje były kiedyś. Może powrócą?
ST43-295 Świdnica Miasto 05.1989.jpg
 

Piechu

Użytkownik
Reakcje
144 0 0
Pamiętam ten pociąg. Mieszkałem naprzeciw stacji. Rano przyjeżdżał, później manewry i maszyna wracała do Jaworzyny. Około godziny 16 przyjeżdżała ST43 i wstawiała skład w perony.
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
Świdnica była obok Legnicy najbardziej strategicznym miastem w Polsce (np. w Witoszowie nieopodal Świdnicy w tamtejszym bunkrze było centrum zarządzania na wypadek wojny na Polskę przynajmniej na Dolny Śląsk). Ten pociąg mechanicy z MD Jaworzyna nazywali ,,Kufają,, a jeździł ze Świdnicy przez Jaworzynę Ślaską, dalej do Legnicy z pominięciem głównego dworca w Legnicy (ponieważ ruskie wagony miały przekroczoną skrajnię w stosunku do peronów pod legnicką wiatą) przez dworzec Legnica Północną (gdzie stawał)linią przez Prochowice Śląskie do Ścinawy, dalej linią 362 Ze Ścinawy przez Wąsocz do Rawicza i przez Miejską Górkę wstrzeliwał się w Kobylinie w linię nr 14 kierując się przez Ostrów Wlkp. Zduńską Wolę dalej na wschód do0 macierzy. Natomiast linia nr 362 Kobylin-Legnica była utrzymywana oczywiście jako militarna dla ruskich ponieważ mieściły się na niej ,,skrajniowe,, rosyjskie wagony (całość zamknięto w większośći w bodajże 1991 roku (pomijam działające odcinki np Legnica Północ do Ciepłowni Legnica czy z Rawicza do cukrowni w Miejskiej Górce) i w przeważającej większości obsługiwana trakcją parową z racji jej militarnej odporności na ewentualne zagrożenie ze strony zachodniej bomba nuklearną. Z ciekawostek mogę dodać jeszcze, że np. obsługę słynnej jednostki w miejscowośći Pstrąże wykonywały w większości obce jednostki (szopy) np Jaworzyna lub Węgliniec a nie pobliskie Legnica czy Miłkowice-chodziło głównie o to, a żeby ktoś nie zdradził położenia, a trasy przydzielano maszynistą odpowiednio... Zawsze na lokomotywie był przynajmniej jeden ruski żołnierz z kałachem... A kolej była dla nich oczkiem w głowie:
[DOUBLEPOST=1499977263][/DOUBLEPOST]Nie mogę dodać mapy-coś z serwerem...
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
Obiecana mapa (skan z ksiazki pt ,,Legnica za radzieckim murem,,)-widać zamknięte już wtedy linie nr 315 Malczyce-Jawor, 323 Nowa Wieś Grodziska-Bolesławiec Wschód, 387 Lubin Górniczy-Chocianów:
:
Rosyjska 1993.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
a jeździł ze Świdnicy przez Jaworzynę Ślaską, dalej do Legnicy z pominięciem głównego dworca w Legnicy (ponieważ ruskie wagony miały przekroczoną skrajnię w stosunku do peronów pod legnicką wiatą) przez dworzec Legnica Północną (gdzie stawał)linią przez Prochowice Śląskie do Ścinawy, dalej linią 362 Ze Ścinawy przez Wąsocz do Rawicza i przez Miejską Górkę wstrzeliwał się w Kobylinie w linię nr 14 kierując się przez Ostrów Wlkp. Zduńską Wolę dalej na wschód do0 macierzy.
Mogło tak być ale przed rokiem 1975. Jak widać na załączonym stronach dodatku linią Rawicz - Legnica kursował tylko łącznik od pociągu Brest-Legnica, prowadzony parowozem Ty2 z MD Miłkowice. Zasadnicza część pociągu kursowała prowadzona była przez Wrocław.
Brest-Legnica 1975.jpg



Skład na odcinku Rawicz - Wrocław - Legnica.

Brest-Legnica 1975 -Wr-Legnica.jpg


I łącznik z Rawicza do Legnicy, w tym okresie pociąg kursował tylko do Legnicy.

Brest-Legnica 1975-Łącznik-Rawicz-Legnica.jpg


Podobnie było jeszcze w roku 1982, z tym, że miłkowicką Ty2 zastąpiła legnicka SP42.

Brest-Legnica-1982.jpg
Brest-Legnica 1982 -Wr-Legnica.jpg
Brest-Legnica 1982-Łącznik-Rawicz-Legnica.jpg


Cdn
[DOUBLEPOST=1500131608,1500130377][/DOUBLEPOST]W roku 1983 cały skład wytrasowano przez Wrocław.

Brest-Legnica-1983.jpg


Podobnie było w roku 1984. Natomiast w roku 1985 uległa zmianie relacja pociągu - Brest - Świdnica Miasto.

Brest-Świdnica-1985.jpg



I podobnie było do roku 1991. ( Nie mam późniejszych dodatków)

Brest-Świdnica-1991.jpg
 

SM03-422

Znany użytkownik
Reakcje
675 9 1
Ha ha to kolega Jarząbek rządzi ;) Relacje znam od mechaników, zresztą sami mówili, że nie każdy z tych pociągów planowy był, nawet łamańce (tzn. jak dzisiejsze eszelony) prowadzali i zdarzało się, że szły same osobowe jak i same platformy ze sprzętem plus brankard dla obsługi; rozkłady znajdę jakieś to również dodam, jedyne co mam na tą chwilę to rozkład jeszcze z przed zaboru CCCP (linia ,,górna 147 n Leignitz-Rawitz):
Legnica-Rawicz.jpg
Legnica-Rawicz 1944 001.jpg
Legnica-Rawicz.jpg
Legnica-Rawicz 1944 001.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
Ha ha to kolega Jarząbek rządzi ;) Relacje znam od mechaników, zresztą sami mówili, że nie każdy z tych pociągów planowy był, nawet łamańce (tzn. jak dzisiejsze eszelony) prowadzali i zdarzało się, że szły same osobowe jak i same platformy ze sprzętem plus brankard dla obsługi; rozkłady znajdę jakieś to również dodam,
Nie pisałem o eszelonach, które były i są zaliczane do grupy pociągów towarowych tylko o pociągu rel. Brześć - Legnica - Brześć - w ostatnim okresie Brześć - Świdnica Miasto - Brześć, który był zaliczony do grupy pociągów pasażerskich - międzynarodowych. I właśnie skany takich zestawień zamieściłem.
Zresztą dyskusja w tym temacie rozpoczęła się po zamieszczeniu przez Kol. Axer1970 zdjęcia, na którym jest przedstawiony pociąg pasażerski.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
To lepiej, żeby jednak ta relacja się u nas ponownie nie pojawiła...
Ciekawe relacje pociągów do wschodnich krajów mogą znów się pojawić, dlaczego by nie?
Aby tylko NIE w motywach militarnych!
[DOUBLEPOST=1500352138][/DOUBLEPOST]Gdzieś w internecie widziałem materiały o tym pociągu umieszczonym na jakimś rosyjskim portalu. Są zdjęcia, ale raczej pamiątkowe żołnierzy i cywilnych, zrobionych przed tym pociągiem. Jak uda mi się znaleźć - podam linka. Pozdrawiam.
 
Reakcje
3 0 0
Ruskie stodoły miały własne ogrzewanie - indywidualne wodne/nie wiem czy wszystkie/,do dziś pamiętam charakterystyczny smrodek na Centralnym zmieszany ze smrodkiem Centralnego w połowie lat 80,i dymek unoszący się nad wagonami.
 

axer1970

Znany użytkownik
Reakcje
142 1 0
Ruskie stodoły miały własne ogrzewanie - indywidualne wodne/nie wiem czy wszystkie/,do dziś pamiętam charakterystyczny smrodek na Centralnym zmieszany ze smrodkiem Centralnego w połowie lat 80,i dymek unoszący się nad wagonami.
Tak, zgadza się. Jednak w wspominanym w temacie składzie jest też i wagon polski. A może w składzie tego pociągu było wagonów polskich więcej? Wtedy one musiały być jakoś dogrzewane.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.900 111 7
Może Panowie wydzielić wątek dla potomnych, gdyż już zapomniałem że to wątek o ST43?
Nic podobnego, dla czego jak toczy sie ciekawa dyskusja, to zaraz wydzielac? Watek jest nadal o ST43 i jak najbardziej pasuje tu rozmowa o tym co te lokomotywy ciagnely w przeszlosci. Ja nie mialem pojecia o takich pociagach z rumunem na czele. Za dziecka widzialem je w zasadzie najczesciej na niezelektryfikowanej czesci "Slaskiej Kolei Gorskiej". Tam nawet w trakcji podwojnej ciagaly ciezkie pociagi pomiedzy Weglincem i Jelenia Gora. Z reszta jest tu wiele milosnikow prubujacych dociec co i z jakimi skladami jezdzilo w minionej i jakze tajemniczej epoce.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.614 107 12
Nic podobnego, dla czego jak toczy sie ciekawa dyskusja, to zaraz wydzielac
Ależ owszem ciekawa ..na tyle żeby wydzielić. Od tygodnia jest o pociągach militarnych pasażerskich uruchamianych dla bratniej armii stacjonującej w Legnicy i okolicach. Zaczęło się owszem od zdjęcia z ST43 ale później dyskusja potoczyło się w stronę jakby nie patrzeć intrygującego tematu
 

Podobne wątki