• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ST43-264 - Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.925 5 0
#1
Przyszła pora na kolejny zaległy temat, czyli ST43-264 z lokomotywowni Zbąszynek z epoki IV. Model bazuje na podwoziu 060DA od Tilliga, jeszcze ze starym rozwiązaniem wózków i mocowaniem budy na zatrzaski. Buda to odlew Jankola. Blaszki częściowo od Jankola oraz wykonane we własnym zakresie. Prace przy budzie jeszcze trwają, brakuje kilku detali.

ST43_001.jpg
 

Załączniki

Szymon32

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
59 2 0
#3
Nie będzie przeszkadzał Zbysiu ten stopień ponieważ jest przymocowany do wózka:) Model zapowiada się ciekawie ,czekam z wielką ciekawością na dalszą relację:)
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.898 111 7
#4
Nigdy specjalnie nie interesowalem sie rumunami (wyparly moje poczciwe teigreki) ale bardzo ladny model sie zapowiada. Zrozumialem tez ze te lokomotywy reprezentuja kolej za jaka wielu z nas teskni, te lokomotywy sa pozostaloscia po epoce pary;)
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.925 5 0
#5
Miło, że się podoba :) Stopnie, jak Szymon32 napisał są zamocowane do wózków. Zgodnie z oryginałem powinny być mocowane do budy, ale byłby kłopot z wchodzeniem w łuki. Jak napisałem wcześniej, brakuje jeszcze kilku detali. Będą się trawić uszka do mocowania kraty wentylatora. Do wykonania zostały sprzęgi elektryczne.
Jak widać, w modelu zostawiłem oryginalne plastikowe zgarniacze, które trochę zmodyfikowałem. Uznałem, że chcę mieć "pancerne" zgarniacze. Te z blaszki wydawały mi się zbyt delikatne. Poza tym jeden miał otwór na prowadzenie kinematyki gniazda NEM, a ja zrezygnowałem z gniazd NEM na rzecz haków w stylu Fremo. Węże hamulcowe są teraz mocowane podobnie jak w oryginale od spodu belki, a nie do zgarniacza. Nie znam się na hamulcach. Ktoś może wyjaśnić, dlaczego rumun ma 6 węży hamulcowych na jednym czole?
 

Szymon32

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
59 2 0
#6
Dwa węże obok haka cięgłowego to 5 Atm do sterowania hamulcem pociągu , dwa poniżej - te od środka to wyjście 10 Atm tzw. powietrze robocze używane najczęściej
do rozładunku takich wagonów jak Dumcary czy Falsy , kolejne dwa te od strony zderzaków to węże 3,2 Atm używane do sterowania wielokrotnego lokomotywy w praktyce
nie używane wcale, raz jedynie w Kamieńcu Ząbkowickim robiono próby jazd dwóch rumunów 361 i 272 na sterowaniu wielokrotnym ale idea umarła śmiercią naturalną.
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.925 5 0
#7
Dwa węże obok haka cięgłowego to 5 Atm do sterowania hamulcem pociągu , dwa poniżej - te od środka to wyjście 10 Atm tzw. powietrze robocze używane najczęściej
do rozładunku takich wagonów jak Dumcary czy Falsy , kolejne dwa te od strony zderzaków to węże 3,2 Atm używane do sterowania wielokrotnego lokomotywy w praktyce
nie używane wcale, raz jedynie w Kamieńcu Ząbkowickim robiono próby jazd dwóch rumunów 361 i 272 na sterowaniu wielokrotnym ale idea umarła śmiercią naturalną.
Dzięki Szymon32 za wyjaśnienie! Intrygowała mnie ta ilość węży od jakiegoś czasu.
To jak tak sprawnie idzie zadam jeszcze jedno pytanie. Do czego służy tzw. "puszka Siemensa"? To są dwie puszki, które znajdują się poniżej linii okien na środku czół. Próbowałem kiedyś szukać informacji na ten temat ale nic nie znalazłem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#10
A ja mam pytanie do Kolegów, zwłaszcza do Kolegi Szymona32, do czego jest potrzebne sprężone powietrze przy sterowaniu wielokrotnym? ST43 mają gniazda elektryczne do sterowania i na wielu zdjęciach widać nawet podwieszone przewody do tego służące. Ale z połączeniem pneumatycznym do sterowania wielokrotnego jeszcze się nie spotkałem i muszę się przyznać, że nigdy nie zastanawiałem się, do czego służy aż sześć węży powietrznych w ST43.
 

Szymon32

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
59 2 0
#11
Bo wrumunie jest sterowanie elektro-pneumatyczne :) np. bez ok 4 Atm. w zbiorniku głównym powietrza lokomotywa nie odpali:) regulator obrotów silnika jest sterowany min. powietrzem:)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#12
Trochę to wydaje się dziwne, ale nie mam powodu nie wierzyć Koledze Szymonowi, zwłaszcza, że nie jestem fachowcem od pojazdów trakcyjnych. A jak się uruchamia lokomotywę odstawioną na dłuższy czas, bez powietrza w zbiorniku w ogóle?
 

Szymon32

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
59 2 0
#14
MI akurat wierzyć można :) bo miałem kontakt z rumunami w skali 1:1 przez prawie 5 lat:) a odstawionego rumuna na dłuższy czas uruchamia się w ten sposób że najpierw należy doładować powietrzem zbiornik główny powietrza z sieci sprężonego powietrza lokomotywowni lub innej lokomotywy i palimy motor :) np. na służbie gdy gasi się silnik na rumunie
to po zatrzymaniu motoru należy pójść do maszynowni i zamknąć dwa zawory odcinające zbiornik główny a gdy przypadkiem zapomni się zamknąć zawory i powietrze ucieknie a zdarzyło się to mi dwa razy :( no to wtedy są dwa wyjścia jak lokomotywa ma dobre akumulatory to załączamy sprężarkę ręcznie i czekamy aż nabije te 3-4 Atm i palimy motor:) a jak ma liche bateryjki to startujemy silnik i podtrzymujemy tzw. listwę paliwową ręką ,patykiem,listewką, rurką do momentu aż sprężarka nabije powietrze i sterowania silnika zacznie samo działać :). Ogólnie rumun to fajna maszyna jak się nic nie upali nie urwie to zawszę się dojedzie do celu :)prosta w budowie:) to nie to
co dzisiejsze " jojsticki" byle pierdoła i stoimy :)[DOUBLEPOST=1405548156][/DOUBLEPOST]
A sprężarka nie ma zasilania akumulatorowego ?
Ogólnie to ma ale nie powinno się tego praktykować bo może braknąć prądu z baterii aby zakręcić motorem:) awaryjnie można spróbować ale nie polecam:)
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
#16
Tomku, mam takie pytanie a propos tego zestawu. Mam zarówno Kkemo wersję z KEG, czyli tę starą mocowaną na zatrzaski (koszmarne rozwiązanie), jak i odlewy od Marcina. W jaki sposób zamocowałeś budę do podwozia? Ja pasowałem swojego czasu budę do podwozia i wciąż wyskakiwała, że tak to opiszę. Czy to jest na jakieś wkręty, podklejenie, czy innego rodzaju zatrzaski.
Może pytanie jest trywialne, ale na nic mądrego nie wpadłem. Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.
Pozdrawiam i gratuluję kunsztu :)
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.012 28 1
#17
Tutaj na pewno odpowie Tomek na dręczące Ciebie pytanie.
Ale znając odlew Marcina (JanKola) najlepszym rozwiązaniem jest wywiercenie w balaście modelu dwóch otworów i dorobienie odpowiednio długich śrubek do przykręcenia budy,
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.925 5 0
#18
Tomku, mam takie pytanie a propos tego zestawu. Mam zarówno Kkemo wersję z KEG, czyli tę starą mocowaną na zatrzaski (koszmarne rozwiązanie), jak i odlewy od Marcina. W jaki sposób zamocowałeś budę do podwozia? Ja pasowałem swojego czasu budę do podwozia i wciąż wyskakiwała, że tak to opiszę. Czy to jest na jakieś wkręty, podklejenie, czy innego rodzaju zatrzaski.
Nie znam wszystkich typów bud jakie oferował Jankol. Ta moja jest z jego ostatnich wypustów, czyli góra budy jest zintegrowana z dolnym pasem, czyli nie ma charakterystycznej linii podziału jak to ma miejsce w przypadku oryginalnej budy z tworzywa sztucznego. Zrobiłem tak jak napisał Zbyszek. W ramie modelu wywierciłem dwa otwory na wylot po przekątnej. W budzie od spodniej części dachu są nadlewy z otworami w króre mają trafić gwinty śrub. Wiadomo, po kilku wkręceniach żywiczny gwint się zetnie, dlatego rozwierciłem te otwory i wkleiłem tam nakrętki. Za jakiś czas wstawię fotkę jak to wygląda.
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
#19
dzięki za wyjaśnienie. Ja mam w takim razie chyba starszy wypust gdzie rama jest osobną częścią od samej budy. Będę musiał pokombinować.
Kibicuję Ci przy tym projekcie i już nie mogę się doczekać efektu końcowego :)
 
OP
OP
Flotoma

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.925 5 0
#20
Obiecywana fotka. W budzie widać wklejone na klej dwuskładnikowy dwie nakrętki. Odopowiednio w ramie zostały przewiercone na wylot dwa otwory po przekątnej. Obok wkrętaka leży dorobiona śruba. Znalezienie gotowej śruby M2 o długości większej niż 25mm jest kłopotliwe. Dorobiłem te śruby z elementów przypominających gwóźdź od nitów zrywalnych.

ST43_004.jpg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 4
Tabor 10
Tabor 29
Tabor 17
Tabor 36

Podobne wątki