• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Sprzęgi - rodzaje, montaż i opis

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#64
Na wystawie modelarskiej Ramma 2017 w Sedan (relacja w dziale "Imprezy": http://forum.modelarstwo.info/threads/wystawa-modelarska-w-sedan.27850/page-2) firma REE pokazała (nie wiem, czy po raz pierwszy) swoją nowość: sprzęgi magnetyczne. Są wykonywane także w wersji przewodzącej prąd (2 przewody). Według informacji przedstawicieli producenta lokomotywa z takimi sprzęgami może pociągnąć do 20 czteroosiowych wagonów pasażerskich albo 40 wagonów 2-osiowych. Sprzęgi nie wymagają do połączenia prostego odcinka toru i dają się połączyć także na łuku, jednak nie tych najciaśniejszych. Zależy to również od konkretnych modeli, a konkretnie od umieszczenia gniazd - w niektórych modelach są one wsunięte bardziej, w innych mniej do środka wagonu w stosunku do linii zderzaków. Oczywiście bardziej zagłębione gniazda, a więc mniej wystające sprzęgi dają mniejszy odstęp między zderzakami (lub nawet łączą wagony na styk), ale jednocześnie utrudniają łączenie, zwłaszcza na łukach. Na stoisku REE demonstrowano możliwości sprzęgów, można też było je kupić. Ja kupiłem sobie na próbę jeden komplet i spróbowałem łączenia dwóch wagonów Roco. Na łuku o promieniu 511 mm (geoLine R4) sprzęgi nie łączą się same, ale popchnięcie palcem głowic sprzęgów do środka łuku powoduje, że magnesy łapią i sprzęgi się łączą. Wydaje się, że nowy produkt to ciekawa alternatywa dla tradycyjnych sprzęgów. Niżej kilka zdjęć, jakie zrobiłem na wystawie i później już w domu. Na ostatniej fotkach te same wagony połączone najpierw śledziami Roco, a potem sprzęgami magnetycznymi REE.

11-1.JPG
11-2.JPG
11-3.JPG
11-4.JPG
IMG_1937.JPG
IMG_1938.JPG
IMG_1940.JPG
IMG_1943.JPG
IMG_1944.JPG
IMG_1945.JPG
IMG_1946.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#67
Na stronie, do której kolega podał link jest coś dziwnego. Podana tam jest cena 7,50 za dwie pary (na 2 wagony), ale jak się wejdzie w szczegóły to wyskakuje 9 euro. Ja zapłaciłem 11 za taki zestaw z przewodami, a na stronie przeglądowej jest 9,17.
 
Ostatnio edytowane:
#70
Screenshot_2017-10-22-13-06-44-681-720x1280.jpeg
Na stronie, do której kolega podał link jest coś dziwnego. Podana tam jest cena 7,50 za dwie pary (na 2 wagony), ale jak się wejdzie w szczegóły to wyskakuje 9 euro. Ja zapłaciłem 11 za taki zestaw z przewodami, a na stronie przeglądowej jest 9,17.
Ostatecznie płaci się 9.17 eur plus koszt wysyłki 8 eur
Nie wiem z czego to wynika, że Koledzy widzą zupełnie coś innego niż ja. A link podałem do strony sklepu producenta.
 
#78
To, że przewody przewodzą prąd to logiczne, ale po co one są i co ze sobą łączą, skoro prąd do wagonów może dochodzić z szyn.
Widziałem rozwiązanie, w którym dekoder oświetlenia był tylko w jednym wagonie, a do innych prąd do światła doprowadzany był takimi przewodami właśnie. :) Dekoder z UPS w bagażowym, w pozostałych światło i piękne wnętrza. Skala H0e. Do tego można wykorzystać takie sprzęgi z kabelkami (gdyby były do H0e) :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#79
Matematycznie wychodzi VAT dokładnie 20%.
Zgadza, się, we Francji VAT wynosi 20% (a w Polsce już od dawna 23, nie 22% :p). Ale pokazywanie tego na stronie internetowej w taki sposób jest trochę mylące, nie mówiąc o tym, że bezsensowne.

Powodów połączenia elektrycznego między wagonami, czy między lokomotywą i wagonem (np. sterowniczym) może być dużo, jeden wymienił kolega Marek wyżej. Inny to po prostu uniknięcie pobierania prądu przez każdy wagon osobno (dla zmniejszenia oporów jazdy). Jeszcze innym może być podłączenie dodatkowego głośnika w drugim członie napędowym zespołu trakcyjnego, kiedy w modelu nie jest on napędzany (dummy), a chcemy, żeby dźwięk dochodził z obu członów, jak w oryginale. Przykładem może być VT11.5 DB. Często nie wystarczają tylko dwa przewody i np. Roco oferuje sprzęg łączący cztery.
 
OP
OP
ffox

ffox

Administrator
Zespół forum
#80
Połączenie elektryczne za pomocą sprzęgów to bardzo dobry pomysł, gdy chcemy użyć jednego dekodera do zarządzania oświetleniem w wagonach pasażerskich.
 

Podobne wątki