• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sprzęg śrubowy - lokomotywa <=> wagon

Reakcje
74 0 0
#1
Ostatnimi czasy zaobserwowałem, w przypadku PKP Intercity, że za każdym razem sprzęg śrubowy podawany jest z lokomotywy do wagonu. Wydaję mi się nie tak odległych czasach było na PKP, w przypadku pociągów osobowych, odwrotnie. Na logikę jak wagon zerwie swój sprzęg, to zawsze w razie czego jest zapasowy w lokomotywie. Jak lokomotywa straci sprzęg to już chyba znacznie gorzej. Czy istnieje na to jakieś wytłumaczenie ? W innych krajach np. DB, SNCF, SBB...etc dominuje opcja sprzęg z wagonu.

Ps A jak ma się sprawa kabli ogrzewania/klimatyzacji ?
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#2
Sprzeg srubowy lokomotywy jest taki sam jak kazdego innego wagonu. Zatem jak sie zerwie w lokomotywie, to zawsze jest w wagonie. Gorzej jak sie wyrwie lub rozerwie hak, co wcale takie niemozliwe nie jest. Co do sprzegow pneumatycznych i ogrzewczych/zasilania wagonow, to tez sa przeciez zdublowane. Przewod zasilania jest i w lokomotywie i w wagonie.
 
OP
OP
SBB460
Reakcje
74 0 0
#3
Powyższe nie wnosi nic do zadanego pytania.
Z obserwacji, przynajmniej PKP IC, jest jakaś w tym prawidłowość - czyżby instrukcje wykonawcze.
Moim przewód zasilania winien podawać wagon, bo jak wypadnie wtyczka do "napięcie nie będzie szalało na torowisku".
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
573 7 0
#4
Nie pamiętam przepisu mówiącego konkretnie z jakiego pojazdu ma być brany sprzęg śrubowy, tylko tak mnie uczono w IC, aby brać od lokomotywy. Sprzęg ogrzewania jest brany od wagonu, jedynie w sytuacji awaryjnej z lokomotywy. Biorąc od wagonu jest łatwiej ...kluczem otwiera się gniazdo ogrzewania w lokomotywie i bierze się sprzęg od wagonu ...natomiast używając od lokomotywy, trzeba czasami zdjąć pokrowiec i potem otworzyć kluczem kichę z loka i brudne gniazdo w wagonie.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#5
Z tego co pamiętam to w dawnych czasach zawsze manewrowy lub ustawiacz "ciągnął" lokomotywę pociągową za sprzęg, natomiast na manewrach zazwyczaj czekał ze sprzęgiem wagonowym na dojazd lokomotywy.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#6
Na logikę jak wagon zerwie swój sprzęg, to zawsze w razie czego jest zapasowy w lokomotywie. Jak lokomotywa straci sprzęg to już chyba znacznie gorzej.
W obu pojazdach, znaczy zarówno w lokomotywie jak i w wagonie jest taki sam sprzęg. A zatem na moją logikę żadna różnica sprzęgiem którego pojazdu się zepnie skład. Ale może moja logika jest "inna". Zresztą Meggido pisał już o tym samym co ja teraz.
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.667 12 2
#7
Moim przewód zasilania winien podawać wagon, bo jak wypadnie wtyczka do "napięcie nie będzie szalało na torowisku".
Widziales kiedys wtyk przewodu ogrzewczego? Gdybys widzial, to nie pisalbys bzdur. Element przewodzacy jest chroniony i izolowany w taki sposob aby nawet przy wypadnieciu wtyku nie doszlo do zwarcia.
 
OP
OP
SBB460
Reakcje
74 0 0
#8
Widziales kiedys wtyk przewodu ogrzewczego? Gdybys widzial, to nie pisalbys bzdur. Element przewodzacy jest chroniony i izolowany w taki sposob aby nawet przy wypadnieciu wtyku nie doszlo do zwarcia.
Wtyczę widziałem.... , opis umieszczony jako "... "

Kompatybilność sprzęgów i kabli obu pojazdów trakcyjnych jest mi znana.

Jednakże chciałbym się dowiedzieć dlaczego w praktyce nie ma przypadkowości a istnieją jakieś zwyczaje, reguły w tym względzie.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
131 1 0
#9
Nie wiem jak z przepisami, ale na kolei zawsze był zwyczaj brania do spinania sprzęgu z lokomotywy. Zawsze myślałem że to taki zwyczaj z dawnych czasów kiedy lokomotywy miały sprzęgi 85t a wagony 65t. Więc w dzisiejszych czasach kiedy wszystkie sprzęgi są 85 tonowe to nie ma znaczenia. Ale starsi doświadczeniem ludzie powiedzieli mi ze jednak tak nie jest. Widać to wtedy kiedy z jakiś powodów (wykolejenie, najechanie na coś itp) wagony najeżdżają na lokomotywę z tendencją do wspinania się na górę ponad zderzaki. Jeżeli będziemy mieli zapięty sprzęg od wagonu, to automatycznie wypnie się z haka i poleci na poprzedzający pojazd. Jeżeli zapniemy sprzęg lokomotywy to w tym przypadku zostanie na haku wagonu i zawsze go trochę przytrzyma. Może nie wykluczy to zniszczenia pojazdu (bo sprzęg prawdopodobnie i tak się zerwie) ale zawsze może ograniczyć skutki, zwłaszcza przy mniejszych prędkościach.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.582 73 0
#10
Z przepisami jest tak: Instrukcja Ct1 (Mt1) $9 pkt 2. - Dojazd lokomotywy do składu pociągu
dojazd do składu pociągu może nastąpić z prędkością nie przekraczającą 3 km/h (pojazdem dwukabinowycm z kabiny czołowej w kierunku jazdy), po uprzednim zatrzymaniu pojazdu w odległości około 5 m od składu i przygotowaniu sprzęgu śrubowego, ....

Rozumiem, że chodzi o przygotowanie sprzęgu znajdującego się na lokomotywie.
 

arvent

Aktywny użytkownik
Reakcje
573 7 0
#11
No i tu jest kolejny przykład rzeczywistości na polskiej kolei ...nie wszystko jest doprecyzowane. Kolejarz jest zdany na zabawę w interpretację, wnioskowania z kilku zapisów. Jak szukałem choćby w instrukcji manewrowej, to w tym temacie nie ma konkretnej wytycznej, co można rozumować, że nie jest zabronione branie od wagonu. To przygotowanie sprzęgu to prawie fikcja, rzadko widywałem, żeby ktoś go ściągał z haka na dojazd, czy już wg nie widziałem, żeby ktoś go sprawdzał, czy jest właściwie wyregulowany na śrubie rzymskiej ..dopiero jak dojechało się, spróbowało skręcić, a tu zonk, bo był nieproporcjonalnie skręcony, trzeba wyło ściągnąć i wyregulować. Może być, że dawna kolej, której nie znam, miała jakiś przepis na to i do dziś tak się uczy, ale nikt nie wie dlaczego. Jak chwilowo robiłem za manewrowego i raz połączyłem loka sprzęgiem od wagonu, to maszynista odmówił i musiałem przerobić. Dla przykładu, że tradycja silniejsza od przepisu: często daje się sygnał baczność przed ruszeniem pociągiem spod np. semafora wjazdowego, który wcześniej nie zezwalał na jazdę ...a nie jest to przypadek z instrukcji, który pozwala użyć ten sygnał.
 
OP
OP
SBB460

SBB460

Użytkownik
Reakcje
74 0 0
#12
Dziś 30.11.2018 18:05 stacja Gdańsk Wrzeszcz, TLK 53170, wagon nr 350 Gdynia - Lwow => PKP IC 5251 70-80-028-4 WLAB, pierwszy za EU07-302.
Skład połączony z lokomotywą sprzęgiem podanym z wagonu - w tym wypadku nadkładką sprzęgu srubowego założona na sprzęg samoczynny.
Do weryfikacji, skład w trasie np. Warszawa Centralna 22:20/22:25 :)
 

Podobne wątki