• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Sposób na zerwane gwinty

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#1
Witam.
Czy zna ktoś dobry sposób na zerwane gwinty bez konieczności wymiany całego podzespołu?
W modelu Ty5 Roco mam dwa zerwane gwinty mocujące plastykowy układ hamulcowy do metalowej ramy i nie bardzo mam pomysł jak to naprawić?
 
OP
OP
B

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#3
Można o ile pozwala na to konstrukcja, rozwiercić otwór i nagwintować gwint większy, o jakim gwincie mówimy znaczy jego wymiar.
No,nie bardzo.Wolałbym tego nie demontować to po pierwsze. Po drugie,rozwiercenie na wymiar o mm.większy spowoduje konieczność zastosowania także większej śruby która a braku miejsca po prostu nie wejdzie w swoje miejsce.:(W tej chwili to gwint o śred.ok.2mm.
 

Astro

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
9.810 301 15
#4
Plastik rozwierć i wklej nagwintowaną tuleję metalową. O ile ktoś ci takie maleństwo wytoczy i nagwintuje.
Druga opcja to zalać otwór żywicą i gdy ta tężeje, wkręcić śrubkę pokrytą rozdzielaczem. Ja robiłem z użyciem rozdzielacza do silikonu. Ważne by wykręcić śrubkę gdy żywica stężeje ale nie jest całkiem twarda. Minus taki, że żywice są kruche i długo nie wytrzymują. Aha. Spróbuj na boku. U mnie gwint miał 4mm srednicy i duży moduł.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#5
No,nie bardzo.Wolałbym tego nie demontować to po pierwsze. Po drugie,rozwiercenie na wymiar o mm.większy spowoduje konieczność zastosowania także większej śruby która a braku miejsca po prostu nie wejdzie w swoje miejsce.:(W tej chwili to gwint o śred.ok.2mm.
Nie wiesz jaki masz gwint, około 2 mm, czyli może być M1,4 M1,6 M1,8 lub M2,2 i na końcu M2,5 nie wiesz że nie musi być o milimetr większy, ponieważ typoszereg gwintów jest bogatszy niż się wydaje, jedyne co wiesz to że nie możesz tego rozebrać.
Możesz kupić sobie takie coś https://kwasek.pl/pl/p/Auto-Weld-CX-80-spawanie-na-zimno/108 zalać otwór i ponownie nagwintować otwór gwintem pod śrubkę którą posiadasz, naprawiałem tym czymś płaskie formy wtryskowe i ten klej zdał egzamin.
Jeśli Ci to nie pomorze to tylko Licheń.

A tak z ciekawości pokaż nam miejsce gdzie jest ta nieszczęsna śrubka, a te gwinty to się same zerwały.
 
OP
OP
B

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#6
Nie wiesz jaki masz gwint, około 2 mm, czyli może być M1,4 M1,6 M1,8 lub M2,2 i na końcu M2,5 nie wiesz że nie musi być o milimetr większy, ponieważ typoszereg gwintów jest bogatszy niż się wydaje, jedyne co wiesz to że nie możesz tego rozebrać.
Możesz kupić sobie takie coś https://kwasek.pl/pl/p/Auto-Weld-CX-80-spawanie-na-zimno/108 zalać otwór i ponownie nagwintować otwór gwintem pod śrubkę którą posiadasz, naprawiałem tym czymś płaskie formy wtryskowe i ten klej zdał egzamin.
Jeśli Ci to nie pomorze to tylko Licheń.

A tak z ciekawości pokaż nam miejsce gdzie jest ta nieszczęsna śrubka, a te gwinty to się same zerwały.
Szanowny Kolego!
Wszystko to o czym piszesz to wiem już od 60 lat.W tym czasie nie jeden gwint tak w nakrętce jak i w śrubie nagwintowałem.
Szukam raczej rady i tutaj ta Twoja druga część wpisu bardziej mnie interesuje,jak bez rozbierania i mechanicznej interwencji w delikatny model poradzić sobie z tym problemem.Swego czasu w Piotrkowie rozmawiałem z jednym z modelarzy z Redy i wtedy usłyszałem od niego że stosuje żywicę,ale z powodu upływu czasu i nie zapisania sobie na kartce po prostu zapomniałem.Stąd moja prośba do Was o radę.
 
OP
OP
B

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#7
Plastik rozwierć i wklej nagwintowaną tuleję metalową. O ile ktoś ci takie maleństwo wytoczy i nagwintuje.
Druga opcja to zalać otwór żywicą i gdy ta tężeje, wkręcić śrubkę pokrytą rozdzielaczem. Ja robiłem z użyciem rozdzielacza do silikonu. Ważne by wykręcić śrubkę gdy żywica stężeje ale nie jest całkiem twarda. Minus taki, że żywice są kruche i długo nie wytrzymują. Aha. Spróbuj na boku. U mnie gwint miał 4mm srednicy i duży moduł.
Jak pisałem wyżej,zerwany gwint znajduje się w metalowej ramie.
 
OP
OP
B

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#8
Czy może orientuje się ktoś czy w tym modelu (Ty5-31 Roco)te dwie krótkie (ok.5,5mm i śred.2mm) czarne śrubki mocujące plastykowy układ hamulcowy "wchodzą"w metalowej ramie w nakrętki?Tych po podniesieniu kół z wiązarami nie widzę a otwory wydają mi się o wiele większe niż średnica śrub?
Być może powinny w tych otworach znajdować się nakrętki ,które być może nie były przymocowane do ramy i po prostu wypadły?
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.857 386 20
#13
Są jeszcze kleje do gwintu i można je zastosować w przypadku zerwanego gwintu. Proponuję firmę Loctite. W lokomotywie nie ma takich dużych obciążeń i wkręcając w otwór z zerwanym gwintem śrubę posmarowaną klejem uzyskasz trwałe połączenie, a jak będziesz chciał odkręcić śrubę, to taki klej pozwoli na odkręcenie. Spróbuj np takiego Loctite 270.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.243 496 29
#14
Macku z doświadczenia i opisu "trudno demontowalny" i w przypadku gdy gwint istnieje, choć wkręcona śruba w otwór bez gwintu lub z zerwanym przy użycia tego specyfiku też będzie "trzymać".
W normalnej eksploatacji tak zabezpieczone śruby, udało się odkręcić pewnego razu tylko po podgrzaniu powyżej 100 stopni, wtedy klej traci właściwości, ale modelu raczej się nie da podgrzać, w przypadku ewentualnej konieczności demontażu połączenia.
Tak zupełnie OT, kiedyś podczas demontażu śruby M6 kolega ukręcił łeb, tak dobrze była zabezpieczona fabrycznie przed odkręceniem.
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.497 56 5
#15
Ja po prostu nie mogę sobie wyobrazić jak można zerwać tam gwint , z tego co pamiętam te czopy tak wyglądają ,a śrubkę można wkręcić ciut dłuższą i będzie git.
 
OP
OP
B

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#16
Ja po prostu nie mogę sobie wyobrazić jak można zerwać tam gwint , z tego co pamiętam te czopy tak wyglądają ,a śrubkę można wkręcić ciut dłuższą i będzie git.
Mam co raz większe wątpliwości czy te gwinty zostały zerwane?Czy też wypadły nakrętki(brak śladów zerwania na śrubkach oraz dużo większe otwory w ramie niż średnica śrubek)?Swoje wątpliwości opisałem kolka postów wyżej.:niepewny:Próbowałem wczoraj wkręcić "ciut dłuższą śrubkę" i niestety nie "załapała".
 
OP
OP
B

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#18
Wklejam dwa zdjęcia tego podwozia (szkoda że przechodzą tylko takie miniaturki).
Chodzi mi o te widoczne dwa otwory po śrubkach (śrubki widoczne na foto nr2).
Pytanie moje brzmi:
Czy widoczne na foto nr. śrubki wkręcają się w nakrętki czy bezpośrednio w metalową ramę ?
Podwozie Ty5-31 Roco (1).JPG Podwozie Ty5-31 Roco (2).JPG
 
OP
OP
B

Bolesław 102

Bolesław Wielki Znawca Wszystkiego
Reakcje
361 98 10
#20
Na pewno w ramę ,ale to chyba nie te śrubki ,o ile pamiętam ti powinny być dłuższe i być blachowkrętami.
Co prawda nasunąłeś mi pomysł porównania z podobnym modelem Roco BR52 (kupiłem w sklepie) i stwierdziłem że jednak są to śrubki orginalne,dedykowane przez producenta do tego modelu,nie wiem tylko dlaczego nie "chwytają" gwinty i kręcą się naokoło?Nie chcę tego rozbierać,bo jest to skomplikowane (wiąże się to z demontażem kół wiązanych wiązarami).Tutaj nie posiadam doświadczenia i obawiam się że jeszcze bardziej popsuję?Natomiast bez rozebrania i ponownego złożenia raczej usterki nie usuniemy.
Może jest ktoś na tym forum,kto podjąłby się naprawy?
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
875 60 10
#21
Spróbuj starego sposobu na śruby.
Kup zwykle balony, odetnij kawałek w prostokąt o bokach 1,5 raza dłuższych od śruby. Połóż na dziurce i wkręć. Może balon zadziała jako "wypelniacz".
Podobnie można postąpić z główkami śrub.