• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

ED72 i ED73 - Dalekobieżne jednostki PAFAWAG

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
A skąd przypuszczenie, że ED72-001 miał dwa różne pantografy? Na zdjęciu z linku widać tylko jeden, połówkowy. 26 lutego 1994 roku w Suchej Beskidzkiej miałem okazję sfotografować ED72-001 i ED72-003. 003 miał oba odbieraki zwykłe, drugi fotografowałem na torze postojowym bez sieci, ze złożonymi pantografami i na skanie trudno stwierdzić, jakie są pantografy. Bliższy wydaje się połówkowy, ale niestety, jest to ten sam koniec zespołu (rb), który został uwieczniony w Zakopanem na fotce z linku. Drugi pantograf jest tak daleko, a skan na tyle kiepski (nie mówiąc o pogodzie), że praktycznie nic nie widać. Niestety, nie mam w tej chwili zrobienia lepszego skanu z tego negatywu. Wydaje mi się jednak, że 001 miał oba odbieraki połówkowe, choć gwarancji nie daję.

img354a.jpg

img352a.jpg


Wracając do Warszawy pociągiem IC, zrobiłem też kilka zdjęć rozbitego w tym (lub poprzednim, nie pamiętam) dniu w Starzynach zespołu ED72-002. Pantograf z przewróconego członu napędnego został już zdemontowany, ale wydaje mi się, że podstawa jest typu normalnego. Drugiego członu napędnego nie widziałem, chyba ocalał i został już odholowany (głowy za to nie dam).

img404a.jpg

img405a.jpg
 

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
152 1 0
#3
http://www.garnek.pl/petucha/19509929/ed72-001-zakopane-16-07-1994
Czy ED72 - 001 na początku eksploatacji miał oba pantografy połówkowe czy miał jeden połówkowy i jeden standardowy? Ktoś coś z was wie? Czy reszta zespołów z pierwszej serii 002-007 miała oba całe czy po jednym połówkowym i jednym standardowym? Liczę na pomoc
Na tym zdjęciu z 1995 roku:
http://rail.phototrans.eu/14,128427,0,PaFaWag_5Bs_6Bs_ED72_001.html
wygląda moim zdaniem, jakby pantograf pierwszy (opuszczony) był połówkowy, a drugi symetryczny. Mogło być tak, że po uszkodzeniu jeden z pantografów został wymieniony na zwykły - tak było na początku eksploatacji lokomotyw EP09 (jeżeli dobrze pamiętam, numery od 038 fabrycznie miały montowane odbieraki połówkowe 55ZW). Tu zdjęcie EP09-044 już po wymianie pantografów:
http://rail.phototrans.eu/14,5150,0,PaFaWag_104Eb_.html
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#4
wygląda moim zdaniem, jakby pantograf pierwszy (opuszczony) był połówkowy, a drugi symetryczny.
No a ja mam akurat odwrotne wrażenie: pierwszy opuszczony jest normalny, drugi, poniesiony, jest połówkowy. Swoje wrażenie opieram o widok podpór (z białymi izolatorami): z przodu wyraźnie widać trzy (czwarta zasłonięta), wszystkie razem tworzące prostokąt, a z tyłu widzę tylko dwa z przodu pantografu, a trzecią, środkowa, jest zasłonięta. Ponadto wydaje mi się, że widoczne jest dolne, pojedyncze ramię pantografu.

128427.jpg


Ale to wszystko są spekulacje, na podstawie bardzo niewyraźnego zdjęcia, podobnie, jak w wypadku mojej fotki ED72-001 z Suchej.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#5
Oryginalne malowanie bardzo pasowało do tych jednostek. Pamiętam jak kursowały one między Łodzią a Poznaniem. Była jeszcze jednostka, która miała drzwi odskokowo przesuwne i zmodyfikowane wózki. Czy ta jednostka jeszcze pracuje?
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.592 25 2
#6
Ja mam zdjęcia od 015 z połówkowymi pantografami, nr 004 miał oba normalne. Ale połówkowy pantograf miał także cztery podpory na dachu. Później wymieniano je na normalne.
 
OP
OP
K
Reakcje
2 0 1
#7
Okazuje się że ED72 - 001 miał na początku eksploatacji pantografy połówkowe po obu stronach potwierdza to fotografia atlasu lokomotyw 2002 i jest zdjęcie z 25.01.1994 że w/w ezt ma uniesiony połówkowy pantograf przy członie ra 1 klasy. Niestety musiałem przyciąć zdjęcie gdyż pełny rozmiar nie pozwalał na wrzucenie tego zdjęcia na forum. Tylko ciekawe kiedy mu wymienili odbieraki na całe?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
508 41 1
#8
No a ja mam akurat odwrotne wrażenie: pierwszy opuszczony jest normalny, drugi, poniesiony, jest połówkowy. Swoje wrażenie opieram o widok podpór (z białymi izolatorami): z przodu wyraźnie widać trzy (czwarta zasłonięta), wszystkie razem tworzące prostokąt, a z tyłu widzę tylko dwa z przodu pantografu, a trzecią, środkowa, jest zasłonięta. Ponadto wydaje mi się, że widoczne jest dolne, pojedyncze ramię pantografu.

Zobacz załącznik 630771

Ale to wszystko są spekulacje, na podstawie bardzo niewyraźnego zdjęcia, podobnie, jak w wypadku mojej fotki ED72-001 z Suchej.
Piękne zdjęcia, ładnego bądź co bądź i eleganckiego Polskiego taboru (nie to co widzimy obecnie), do tego kawał dobrej historii i stara (może nie idealna, ale) dobra, normalna kolej . Stare, choć nie tak odległe przecież, dobre czasy. Jeśli można, to prosimy takich zdjęć, takiego taboru więcej. (y)

Jeżeli chodzi o dachowe wsporniki izolatorów pantografów, typowo Polskiego taboru, zawsze na dachu są cztery wsporniki (''podpory")pantografu.
I taki stan rzeczy trwa niezmiennie od czasów opuszczenia przez dany tabor bram Pafawagu, czy HCP do dziś, niezależnie od zastosowania pantografu trapezowego czy połówkowego.
Wsporniki te są przymocowane (przyspawane) do dachu wagonu silnikowego (tutaj przytoczonej ED72, ale również EN57, EN71 etc.), oraz zdejmowanej sekcji dachu elektrowozu na stałe i nie są zamienne w zależności od montowanego pantografu.

1550521037576.jpg
1550521058872.jpg

http://www.transportszynowy.pl/eztpantpol.html
 
Ostatnio edytowane:

Engineer

Aktywny użytkownik
Reakcje
508 41 1
#9
Oryginalne malowanie bardzo pasowało do tych jednostek. Pamiętam jak kursowały one między Łodzią a Poznaniem. Była jeszcze jednostka, która miała drzwi odskokowo przesuwne i zmodyfikowane wózki. Czy ta jednostka jeszcze pracuje?
Ta jednostka to ED73, a dokładnie ED73-001, wyposażona m.in w zestawy kołowe - monoblokowe, hamulce tarczowe, usprężynowanie 2-go stopnia - pneumatyczne; sprężarki śrubowe, pneumatyczne wspomaganie otwierania drzwi międzywagonowych i wiele wiele innych ciekawych rozwiązań. Vmax.120 km/h
Chyba jest gdzieś odstawiona i czeka na lepsze czasy, ale nie wiem na sto procent co się z nią obecnie dzieje.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#10
zawsze na dachu są cztery wsporniki
Dzięki za sprostowanie. Jakby się tak głębiej zastanowić, to oczywiście nie może być inaczej, skoro pantografy zamieniano w tę i we w tę. Jakoś mnie zmyliło to, że na powyższych zdjęciach nie zawsze dobrze widać te wsporniki.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
1.416 7 0
#11
Ta jednostka to ED73, a dokładnie ED73-001, wyposażona m.in w zestawy kołowe - monoblokowe, hamulce tarczowe, usprężynowanie 2-go stopnia - pneumatyczne; sprężarki śrubowe, pneumatyczne wspomaganie otwierania drzwi międzywagonowych i wiele wiele innych ciekawych rozwiązań. Vmax.120 km/h
Chyba jest gdzieś odstawiona i czeka na lepsze czasy, ale nie wiem na sto procent co się z nią obecnie dzieje.
Kolego Inżynierze dziękuję za informację. Pamiętam tę jednostkę z lat 1997 - 2000 i moich podróży na trasie Łódź Kaliska - Poznań Główny przez Ostrów Wlkp. Była dość dobrze utrzymana, czysta w środku i na zewnątrz. Do tej całej rodziny jednostek ED72 + ED73 w oryginalnym wykonaniu i malowaniu pasuje moim zdaniem określenie "prostota i elegancja".
 

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.652 12 2
#12
Są to pantografy polskiej konstrukcji i produkcji typu 55ZW. Mają 4 podpory zgodnie ze standardem naszego taboru. To pantografy Stemmanna DSA200 i DSA160 robione dla EP09 miały "niestandardowe" punkty mocowania, bo zamiast 3 miały nasze 4.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#13
Od moderatora:
Do tematu, utworzonego przez kolegę Pawelec PKP zostały z innego tematu przeniesione wcześniejsze wpisy dotyczące zespołów ED72 i ED73.

Przeglądając forum, zastanawiam się czemu nie ma wątku poświeconemu w całości
DALEKOBIEŻNYM JEDNOSTKOM ED72 I ED73 PRODUKCJI PAFAWAG ...

Dlatego zakładam wątek odnośnie moich ulubionych jednostek na PKP
ED72 -
normalnotorowy czterowagonowy dalekobieżny elektryczny zespół trakcyjny, wyprodukowany w zakładach Pafawag we Wrocławiu w latach 1993–1997 w liczbie 21 sztuk. Seria ta stanowi rozwinięcie najpopularniejszego polskiego zespołu trakcyjnego EN57 i jego przedłużonej wersji EN71. (wikipedia)
Prędkość maksymalna: 110 km/h - Wózki z rodziny EN57 i EN71
Produkując ED72 wprowadzono wiele innowacji w stosunku do starszego taboru. Należało do nich m.in. wprowadzenie w wagonie ra zespołu klasy pierwszej (z bardziej komfortowymi fotelami), a także nowej tapicerki w klasie drugiej oraz przedziału barowego. Wprowadzono przyciski indywidualnego otwierania drzwi, elektroniczne wyświetlacze kierunkowe (w miejsce tradycyjnych „filmów” – taśm z nazwami stacji) i dwuwarstwowe szyby. Ostatnia z wyprodukowanych jednostek (ED72-021) została wyposażona w drzwi odskokowo-przesuwne. (wiki)
Wygląd zewnętrzny początkowo znacząco różnił się od starszych jednostek ze względu na odmienną kolorystykę (malowanie czerwono-żółte), a także połówkowe pantografy w liczbie dwóch (po jednym na dachu każdego z wagonów silnikowych) i odmienny wygląd czołowych ścian wagonów rozrządczych
Moje ulubiony Kanciasty Kształt pochodzi i jest wzorowany na EW58, EW60 i EN57-19XX
ED73 - normalnotorowy czterowagonowy elektryczny zespół trakcyjny wyprodukowany w roku 1997 w zakładach Adtranz Pafawag we Wrocławiu dla PKP, po podziale PKP eksploatowany był przez Przewozy Regionalne. (wikipedia)
Prędkość maksymalna: 120 km/h - W 1993 roku Pafawag podjął się budowy pierwszego dalekobieżnego elektrycznego zespołu trakcyjnegoED72, którego konstrukcja bazowała na rozwiązaniach z EN57 i jego przedłużonej wersji EN71[2]. Podczas produkcji ED72 sukcesywnie wprowadzono kolejne udoskonalenia, 22. egzemplarz, wyprodukowany w 1997 roku, ze względu na znaczące zmiany, w szczególności związane z charakterystyką trakcyjną, otrzymał nowe oznaczenie jako ED73 kończąc produkcję JEDNOSTEK produkowanych od lat 60.XX wieku dla PKP
ED73 był czterowagonowym składem przeznaczonym do obsługi międzyregionalnych przewozów pasażerskich. Wagony skrajne były wagonami rozrządczymi (sterowniczymi) i nosiły oznaczenia ra i rb, wagony środkowe natomiast to wagony silnikowe, oznaczone sa i sb. Wszystkie wagony posiadały po dwie pary odskokowo-przesuwnych drzwi na stronę wagonu, pod którymi znajdowały się schodki ułatwiające wsiadanie z niższych peronów, wszystkie drzwi w przejściach pomiędzy wagonami wyposażone były w pneumatyczne wspomaganie otwierania !!! (wiki)
W lipcu 2019 Przewozy Regionalne zdecydowały się na sprzedaż jednostki celem zezłomowania. 7 sierpnia 2019 roku jednostka została zezłomowana, pomimo starań Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei i organizacji „Stacja Chrzanów” o wpisanie do rejestru zabytków - wniosek w tej sprawie skierowano do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz regionalnego konserwatora zabytków (wiki)
Skandaliczna decyzja PR odnośnie złomowania tejże jednostki kończącej pewną epokę na PKP
spowodowała Lament i nostalgię za tymi Edytkami ...
Zródło: http://rail.phototrans.eu/autobusy.php?s=14&nr=20185&current_language=pl
1573834331821.png

Skasowana jednostka ED73-001
Żródło: http://rail.phototrans.eu/14,45789,0,PaFaWag_5Bt_6Bt_ED73_001.html
1573834754965.png

Ta jednostka jeżdzi ED72-014 i ma się dobrze :love: Mam do was pytanie:
Ma ktoś zdjęcie przedziału bufetowego w ED72 ?
Ma ktoś dokładne zdjęcie wózków skasowanego już ED73-001 ?
Mam nadzieję, że spodoba wam się nowy wątek i zapraszam do udziału dyskucji na temat ED72 i ED73
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#14
Niestety, ale zespoły te nie reprezentowały wysokiego poziomu techniki czy wyglądu. To tak, jakby w rodzimym przemyśle kolejowym technika zatrzymała się na latach 50-tych, a design na 70 czy 80-tych, z pewnymi tylko dodatkami nowoczesnymi.
Za granicą produkowano już zespoły o nowoczesnym wyglądzie i z najnowszymi systemami napędu, sterowania i innymi. Przy tym nasze zespoły wypadały blado i raczej ukazywały dobitnie stan naszych ówczesnych możliwości. Dopiero prywatny przemysł pod postacią firm Pesa i Newag od przełomu wieków zaczął produkować w Polsce składy na światowym poziomie osiągnięć techniki.

A tak w ogóle, to czy musisz do nas krzyczeć jak coś piszesz? Nie możesz pisać normalnie? Za wszelką cenę chcesz tym pogrubionym tekstem zaznaczyć że twoje posty są ważniejsze niż innych?
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#17
Czytając artykuł na wikipedia.org/wiki/Kolej_dużych_prędkości_w_Polsce
Natknąłem się na tajemnicze konstrukcję 4WE i 5WE - Pierwsze Polskie Projekty Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych Wysokich Prędkości
Cytując wiki :

W 1973 roku Centralny Zarząd Trakcji Ministerstwa Komunikacji poprzez Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Kolejnictwa przekazał Ośrodkowi Badawczo-Rozwojowemu Pojazdów Szynowych wytyczne techniczno-eksploatacyjne elektrycznego zespołu trakcyjnego dużych prędkości, na podstawie których rok później konstruktorzy tego ośrodka rozpoczęli wstępne prace nad pojazdem typu 4WE. Jednostka ta miała składać się z 3-wagonowych modułów samodzielnych pod względem zasilania, sterowania i wyposażenia. W zależności od potrzeb eksploatacyjnych miała istnieć możliwość łączenia ich w składy 6-, 9- i 12-wagonowe. Ponadto miało być możliwe dostosowanie pociągu do warunków danej linii i potrzeb przewozowych poprzez stosowanie wagonów różnego rodzaju. Przewidywano produkcję wagonów silnikowych 1 klasy, 2 klasy, 2 klasy z kabiną i 2 klasy z bufetem oraz doczepnych 2 klasy z bufetem, z których można byłoby zestawiać dwie odmiany modułów – z trzema wagonami silnikowymi przystosowaną do prędkości 200 km/h oraz ze środkowym wagonem doczepnym do prędkości 160 km/h. W pojeździe planowano zastosować m.in. ogrzewanie nawiewne i klimatyzację, regulowane fotele, tempomat, hamowanie elektrodynamiczne i hamulce szynowe oraz rozruch oporowy i impulsowy. Rozważano także zastosowanie pudeł ze stopów aluminium. W 1975 roku ukończone zostały założenia konstrukcyjne oraz plan koordynacyjny przygotowania i uruchomienia produkcji pojazdu 4WE. Z powodu odmowy dostaw ze strony przemysłu elektrotechnicznego nie było jednak możliwe wybudowanie tej jednostki i ostatecznie projekt nie został zrealizowany.
Po niepowodzeniu projektu 4WE przystąpiono do projektowania EZT typu 5WE, w którym planowano zastosować wyposażenie elektryczne oparte na rozwiązaniach z jednostki 3WE. Zachowano modułową konstrukcję pojazdu z tą różnicą, że wagon bufetowy nie musiał znajdować się w środku modułu, a ponadto do gamy wagonów dodano wagon doczepny bez bufetu. Wersją podstawową miał być zespół z wagonami doczepnymi na prędkość 160 km/h. Na początku lat 80. przewidywano, że produkcja tych składów, uzależniona od terminowych dostaw urządzeń z innych gałęzi przemysłu, zostanie uruchomiona po roku 1986. Ostatecznie, z powodu braku niektórych elementów wyposażenia i urządzeń, projekt ten również nie został zrealizowany.
Początek projektów pojazdów wysokich prędkości na PKP mam do was pytanko:
Czy można idąc tropem wysnuć wniosek, że mając na uwadze, że początek tych wielkich projektów to są lata 70 to:

Można wysnuć wniosek odnośnie wyglądu pojazdów 4WE I 5WE, że będą miały pudło podobne do projektów z tamtych lat:
SU46, SP47, EP09, ET24, ED72 i ED73 - 4WE i 5WE - Kanciasty Kształt Pudła ...?
Węsząc dalej odnośnie tych Projektów można podsumować dalsze informację odnośnie 4WE i 5WE :
4WE - ,,Pierwszy,, Projekt Wysokich Prędkości - Początkowe Założenia Konstrukcji !!!

Data konstrukcji to wrzesień 1976 roku. Prędkość maksymalna: 250 km/h. Tak szybko jeździli tylko w Japonii, Francuzi dopiero testowali, a Niemcy jeszcze nie mieli kolei dużych prędkości. Przeprowadzono badania aerodynamiczne głowicy napędowej w kilku konfiguracjach, a także stożka dopinanego na końcu składu dla zmniejszenia oporu. Przećwiczono trzy konfiguracje czoła i część spływową. Badania prowadzono w tunelu Instytutu Lotnictwa.
5WE - Bardziej Zaawansowany Projekt i Szczegółowe Założenia Konstrukcji !!!
Wytyczne techniczno-eksploatacyjne opracowano w roku 1973. Projekt zakładał maksymalne prędkości 160 i 200 km/h. Układ wagonów wg danych technicznych to s+d+s (wersja na 200 km/h: s+s+s). Według rysunków technicznych możliwe są trzy konfiguracje:
- 6 wagonów, kl. 1: 64 pas, kl. 2: 186, długość ok. 132 m,
układ: 2k+2+2b+1+1+2k;
- 9 wagonów, kl. 1: 126 pas, kl. 2: 271 pasaże, długość ok. 198 m,
układ: 2k+2+2b+1+1+1+2b+2+2k;
- 12 wagonów, kl. 1: 210 pas, kl. 2: 340 pas, długość ok. 264 m,
układ: 2k+2+2b+1+1+1+2p+2+2b+1+1+2k.
Legenda: 2k – 2 klasa z kabiną sterowniczą (47 miejsc bez przedziału służbowego); 2 – 2 klasa (62 miejsca); 1 – 1 klasa (42 miejsca), 2b – 2 klasa z przedziałem bufetowym (30 miejsc bez przedziału bufetowego); 2p – 2 klasa z pantografem (62 miejsca).
Wnętrze w obu klasach bezprzedziałowe, podobne do InterCityExpress. W wagonie bufetowym oprócz bufetu jest również kiosk i budka telefoniczna. Dane Techniczne: https://groups.google.com/forum/#!topic/pl.misc.kolej/8DEJOo82Iaw
Żródło: https://www.forumkolejowe.pl/showthread.php?tid=1400
Odnośnie tego wszystkiego to można stwierdzić, że ED72 i ED73 były dopiero początkiem realizacji
Wizji Kolei Wysokich Prędkości - Wiem, że to szalone :ROFL: Ale design EP09 i ED72 pokrywa się .... 160 km/h ???

1573910013939.png

Mówiłem, że ED72-014 ma się dobrze i rzeczywiście ma się dobrze !!!
Zdjęcie mojego Autorstwa: ED72-014 Tygrysek - Czeka na odjazd na stacji Kraków Łobzów do stacji Kraków Gł
6.11. 2019 PKP Kraków Łobzów - EDytka posiada oryginalne wnętrze - 1 klasa luksusowa i 2 miękkie siedzenia
Był to przejazd służbowy :cool: Ja już długo długo długo nie mam szczęścia, żeby nim się przejachać :cry::niepewny::cry:
Zachęcam do zaangażowania się w tworzeniu wątku o tych niezwykłych pojazdach - niestety przestarzałych
już w momencie produkcji na początku lat 90.XX wieku ale jak już wszyscy wiemy to wtedy PKP to był

Wielki Kryzys i Warto Uszanować to co wielkim wysiłkiem finansowym wyprodukowali i Kupili !!!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#18
pojazdów wysokich prędkości
Wizji Kolei Wysokich Prędkości
W języku polskim nie ma czegoś takiego, jak wysoka czy niska prędkość, prędkość może tylko być duża lub mała. Wysoka prędkość to dosłowna kalka z angielskiego high speed, ale po polsku takie tłumaczenie jest nieprawidłowe. Co ciekawe, kolega Pawelec przytoczył prawidłowe określenia z wikipedii, ale w swoim tekście ciągle używa niewłaściwego terminu wysoka prędkość. Niestety, to błędne określenie jest powszechnie używane w prasie, a nawet w publikacjach mających ambicje być "profesjonalnymi".
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
#19
W języku polskim nie ma czegoś takiego, jak wysoka czy niska prędkość, prędkość może tylko być duża lub mała. Wysoka prędkość to dosłowna kalka z angielskiego high speed, ale po polsku takie tłumaczenie jest nieprawidłowe. Co ciekawe, kolega Pawelec przytoczył prawidłowe określenia z wikipedii, ale w swoim tekście ciągle używa niewłaściwego terminu wysoka prędkość. Niestety, to błędne określenie jest powszechnie używane w prasie, a nawet w publikacjach mających ambicje być "profesjonalnymi".
No to dziękuję za wytłumaczenie :eek: Nie wiedziałem, że to ma tak duże znaczenie !!!
Zapraszam do wstawiania jakiś ciekaw fotek tych fajowych jednostek :) Może ma pan jakieś Fotografie ED72 i ED73 z lat 90.XX wieku ?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#20
Mam tylko kilka zdjęć ED72, a najciekawsze z nich już są na forum (patrz wyżej). Jeśli jeszcze znajdę coś wartego pokazania, to wrzucę w tym temacie. ED73 niestety nie mam.
 
Ostatnio edytowane: