• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spalinowo-elektryczny hyde park (ale tylko nasze koleje i bez czasów współczesnych)

https://www.bazakolejowa.pl/timetables/87/662-57ad75114b20b.jpg
https://www.bazakolejowa.pl/timetables/87/664-57ad75114b8eb.jpg
Na podstawie rozkładu jazdy chciałbym o coś zapytać: Pociąg który przyjeżdżał z Grudziądza do Laskowic o godz. 14:58 i ten który jechał z Laskowic do Grudziądza o 15:12 to to był ten sam pociąg czy dwa różne? Liczę na Waszą pomoc bo mam wątpliwości czy to był ten sam czy dwa różne. O ile też wiem to pociąg był prowadzony przez SP42 ze składem dwóch wagonów Bonanz lub Bip...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
A skąd przypuszczenie, że ED72-001 miał dwa różne pantografy? Na zdjęciu z linku widać tylko jeden, połówkowy. 26 lutego 1994 roku w Suchej Beskidzkiej miałem okazję sfotografować ED72-001 i ED72-003. 003 miał oba odbieraki zwykłe, drugi fotografowałem na torze postojowym bez sieci, ze złożonymi pantografami i na skanie trudno stwierdzić, jakie są pantografy. Bliższy wydaje się połówkowy, ale niestety, jest to ten sam koniec zespołu (rb), który został uwieczniony w Zakopanem na fotce z linku. Drugi pantograf jest tak daleko, a skan na tyle kiepski (nie mówiąc o pogodzie), że praktycznie nic nie widać. Niestety, nie mam w tej chwili zrobienia lepszego skanu z tego negatywu. Wydaje mi się jednak, że 001 miał oba odbieraki połówkowe, choć gwarancji nie daję.

img354a.jpg

img352a.jpg


Wracając do Warszawy pociągiem IC, zrobiłem też kilka zdjęć rozbitego w tym (lub poprzednim, nie pamiętam) dniu w Starzynach zespołu ED72-002. Pantograf z przewróconego członu napędnego został już zdemontowany, ale wydaje mi się, że podstawa jest typu normalnego. Drugiego członu napędnego nie widziałem, chyba ocalał i został już odholowany (głowy za to nie dam).

img404a.jpg

img405a.jpg
 

tulip

Aktywny użytkownik
http://www.garnek.pl/petucha/19509929/ed72-001-zakopane-16-07-1994
Czy ED72 - 001 na początku eksploatacji miał oba pantografy połówkowe czy miał jeden połówkowy i jeden standardowy? Ktoś coś z was wie? Czy reszta zespołów z pierwszej serii 002-007 miała oba całe czy po jednym połówkowym i jednym standardowym? Liczę na pomoc
Na tym zdjęciu z 1995 roku:
http://rail.phototrans.eu/14,128427,0,PaFaWag_5Bs_6Bs_ED72_001.html
wygląda moim zdaniem, jakby pantograf pierwszy (opuszczony) był połówkowy, a drugi symetryczny. Mogło być tak, że po uszkodzeniu jeden z pantografów został wymieniony na zwykły - tak było na początku eksploatacji lokomotyw EP09 (jeżeli dobrze pamiętam, numery od 038 fabrycznie miały montowane odbieraki połówkowe 55ZW). Tu zdjęcie EP09-044 już po wymianie pantografów:
http://rail.phototrans.eu/14,5150,0,PaFaWag_104Eb_.html
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
wygląda moim zdaniem, jakby pantograf pierwszy (opuszczony) był połówkowy, a drugi symetryczny.
No a ja mam akurat odwrotne wrażenie: pierwszy opuszczony jest normalny, drugi, poniesiony, jest połówkowy. Swoje wrażenie opieram o widok podpór (z białymi izolatorami): z przodu wyraźnie widać trzy (czwarta zasłonięta), wszystkie razem tworzące prostokąt, a z tyłu widzę tylko dwa z przodu pantografu, a trzecią, środkowa, jest zasłonięta. Ponadto wydaje mi się, że widoczne jest dolne, pojedyncze ramię pantografu.

128427.jpg


Ale to wszystko są spekulacje, na podstawie bardzo niewyraźnego zdjęcia, podobnie, jak w wypadku mojej fotki ED72-001 z Suchej.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Oryginalne malowanie bardzo pasowało do tych jednostek. Pamiętam jak kursowały one między Łodzią a Poznaniem. Była jeszcze jednostka, która miała drzwi odskokowo przesuwne i zmodyfikowane wózki. Czy ta jednostka jeszcze pracuje?
 
Okazuje się że ED72 - 001 miał na początku eksploatacji pantografy połówkowe po obu stronach potwierdza to fotografia atlasu lokomotyw 2002 i jest zdjęcie z 25.01.1994 że w/w ezt ma uniesiony połówkowy pantograf przy członie ra 1 klasy. Niestety musiałem przyciąć zdjęcie gdyż pełny rozmiar nie pozwalał na wrzucenie tego zdjęcia na forum. Tylko ciekawe kiedy mu wymienili odbieraki na całe?
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Engineer

Aktywny użytkownik
No a ja mam akurat odwrotne wrażenie: pierwszy opuszczony jest normalny, drugi, poniesiony, jest połówkowy. Swoje wrażenie opieram o widok podpór (z białymi izolatorami): z przodu wyraźnie widać trzy (czwarta zasłonięta), wszystkie razem tworzące prostokąt, a z tyłu widzę tylko dwa z przodu pantografu, a trzecią, środkowa, jest zasłonięta. Ponadto wydaje mi się, że widoczne jest dolne, pojedyncze ramię pantografu.

Zobacz załącznik 630771

Ale to wszystko są spekulacje, na podstawie bardzo niewyraźnego zdjęcia, podobnie, jak w wypadku mojej fotki ED72-001 z Suchej.
Piękne zdjęcia, ładnego bądź co bądź i eleganckiego Polskiego taboru (nie to co widzimy obecnie), do tego kawał dobrej historii i stara (może nie idealna, ale) dobra, normalna kolej . Stare, choć nie tak odległe przecież, dobre czasy. Jeśli można, to prosimy takich zdjęć, takiego taboru więcej. (y)

Jeżeli chodzi o dachowe wsporniki izolatorów pantografów, typowo Polskiego taboru, zawsze na dachu są cztery wsporniki (''podpory")pantografu.
I taki stan rzeczy trwa niezmiennie od czasów opuszczenia przez dany tabor bram Pafawagu, czy HCP do dziś, niezależnie od zastosowania pantografu trapezowego czy połówkowego.
Wsporniki te są przymocowane (przyspawane) do dachu wagonu silnikowego (tutaj przytoczonej ED72, ale również EN57, EN71 etc.), oraz zdejmowanej sekcji dachu elektrowozu na stałe i nie są zamienne w zależności od montowanego pantografu.

1550521037576.jpg
1550521058872.jpg

http://www.transportszynowy.pl/eztpantpol.html
 
Ostatnio edytowane:

Engineer

Aktywny użytkownik
Oryginalne malowanie bardzo pasowało do tych jednostek. Pamiętam jak kursowały one między Łodzią a Poznaniem. Była jeszcze jednostka, która miała drzwi odskokowo przesuwne i zmodyfikowane wózki. Czy ta jednostka jeszcze pracuje?
Ta jednostka to ED73, a dokładnie ED73-001, wyposażona m.in w zestawy kołowe - monoblokowe, hamulce tarczowe, usprężynowanie 2-go stopnia - pneumatyczne; sprężarki śrubowe, pneumatyczne wspomaganie otwierania drzwi międzywagonowych i wiele wiele innych ciekawych rozwiązań. Vmax.120 km/h
Chyba jest gdzieś odstawiona i czeka na lepsze czasy, ale nie wiem na sto procent co się z nią obecnie dzieje.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
Ta jednostka to ED73, a dokładnie ED73-001, wyposażona m.in w zestawy kołowe - monoblokowe, hamulce tarczowe, usprężynowanie 2-go stopnia - pneumatyczne; sprężarki śrubowe, pneumatyczne wspomaganie otwierania drzwi międzywagonowych i wiele wiele innych ciekawych rozwiązań. Vmax.120 km/h
Chyba jest gdzieś odstawiona i czeka na lepsze czasy, ale nie wiem na sto procent co się z nią obecnie dzieje.
Kolego Inżynierze dziękuję za informację. Pamiętam tę jednostkę z lat 1997 - 2000 i moich podróży na trasie Łódź Kaliska - Poznań Główny przez Ostrów Wlkp. Była dość dobrze utrzymana, czysta w środku i na zewnątrz. Do tej całej rodziny jednostek ED72 + ED73 w oryginalnym wykonaniu i malowaniu pasuje moim zdaniem określenie "prostota i elegancja".
 

Meggido

Znany użytkownik
Są to pantografy polskiej konstrukcji i produkcji typu 55ZW. Mają 4 podpory zgodnie ze standardem naszego taboru. To pantografy Stemmanna DSA200 i DSA160 robione dla EP09 miały "niestandardowe" punkty mocowania, bo zamiast 3 miały nasze 4.
 

xxx

Znany użytkownik
Witam
Po przeczytaniu całego wątku (oprócz kłótni) przypomniałem sobie o starych fotografiach jakie mam.
Ja znalazłem w albumie moje zdjęcia robione w Lublinie w 1991 roku, to była sobota i niedziela kiedy odbywał się Air Show w Świdniku. Wydaje mi się, że był to okres wakacji. Zdjęcia może nie są najwspanialsze (wykonane aparatem Smiena 5M) ale już chyba historia. Nie mam skanera więc są to zdjęcia starych zdjęć.
HPIM9798.JPG
HPIM9797.JPG
HPIM9796.JPG
HPIM9800.JPG
 

Podobne wątki