• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spółka Akcyjna Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich - wagony

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#61
Nie wiem czy to chodzi o ten wagon. Trzydzieści lat temu, zobaczyłem z pociągu w Jaksicach pudło brankardu. Tylko tyle zapisałem. Dziś nie pamiętam czy to był normalnotorowy czy też wąskotorowy. :(
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#62
Nie wiem czy to chodzi o ten wagon. Trzydzieści lat temu, zobaczyłem z pociągu w Jaksicach pudło brankardu. Tylko tyle zapisałem. Dziś nie pamiętam czy to był normalnotorowy czy też wąskotorowy. :(
Ja pamiętam tylko, że był to wąskotorowy brankard w kolorze brudnej oliwki. Pamięć podpowiada, że był to ostrowiecki (pamiętam podciągi). Mogło to być ok 2005 roku.
"przeszukałem" okolicę i wydaje mi się, choć pewności nie mam, że to pudło stoi tu:
janikowo.jpg

https://www.google.pl/maps/@52.7396...4!1s1Nldez03KSJTMYlRI__OaA!2e0!7i13312!8i6656

Może ktoś będąc tam przejazdem zweryfikuje moją pamięć ;)
 
Reakcje
201 4 0
#63
Niniejszym wprowadzę trochę zamieszania w rozważaniach o wagonach ostrowieckich, a mianowicie ostatnio znalazłem się w posiadaniu książki "Die wagen der Sachsischen schmalspurbahnen" część 2 (pożyczonej co prawda, ale to nieistotne), gdzie na stronie 131 jest zdjęcie węglarki przy którym jest napisane, że została zbudowana w zakładach Zieleniewski Sanok w 1943 roku.
Opis genezy tego wagonu po przetłumaczeniu brzmi mniej więcej tak:
"Pomimo lub z powodu wojny, niemiecki przemysł budowy wagonów razem z Deutsche Reichsbahn (DRB) i Koleją Wschodnią (Ostbahn), uzgodnili aby trzymać się swojego planu rozwoju ujednoliconych wagonów towarowych dla wszystkich kolei wąskotorowych swojego obszaru administracyjnego. W marcu 1942 roku została założona przez ministra uzbrojenia i amunicji Rzeszy komisja robocza ds. wagonów wąskotorowych. W szczególności fabryki w Bautzen, Wismar i Sanoku wprowadziły swoje wcześniejsze projekty, które miały zostać dopracowane i rozwinięte w wyniku wojny. Dyrekcja Generalna Kolei Wschodniej przywiązywała dużą wagę do tego, żeby wagony towarowe, które były pilnie potrzebne dla ich obszaru administracyjnego zostały również zbudowane w fabrykach wagonów Generalnego Gubernatorstwa. W samym tylko 1942 roku Ostbahn oddaje do użytku 150 otwartych czteroosiowych wagonów na tor 750 mm. Inne podobne wagony najwyraźniej trafiały także do cywilnych dyrekcji kolei w Kijowie na Ukrainie i Mińsku na Białorusi, a do Wehrmachtu do Dowództwa Kolei Polowych w celu rozmieszczenia w pobliżu frontu. Wagon 97-23-52 numer wcześniejszy 999515 może pochodzić z takiej dostawy dla Wehrmachtu."

Jako, że ściąg pod wagonem jest identyczny z omawianymi wcześniej na stronie 1 i 2 wagonami Fxh 606-6 ex 4057 ex 998005, Ftdxh 0316-1 ex 75326 ex Kdxh ?????, Fxh 607-4 ex 4058 ex 998013, S 77636 przebudowany z węglarki 26355 ex 999511 i Rxh 2503-9 (tu jest problem, bo według B. Pokropińskiego ten wagon zbudowano w 1929 r. w zakładach Lilpop) można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że wagony owe zostały zbudowane również w zakładach w Sanoku w czasie II wś. Ogółem po 1945 roku na PKP wagonów tego typu znalazło się całkiem sporo bo było to 22 kryte i 44 węglarki w wersjach z hamulcem i bez. Zakłady w Sanoku w czasie II wś tabliczkę firmową miały podobną lecz nieco mniejszą od tabliczki Zakładów Ostrowieckich więc może to powodować pomyłki w ocenie miejsc, gdzie się one znajdowały.
Co o tym myślicie?
Wagon Zieleniewski Sanok.jpg
Tab. firm. Zieleniewski.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.581 73 0
#64
Zakłady w Sanoku w czasie II wś tabliczkę firmową miały podobną lecz nieco mniejszą od tabliczki Zakładów Ostrowieckich więc może to powodować pomyłki w ocenie miejsc, gdzie się one znajdowały.
W tej chwili odniosę się tylko do wielkości tabliczek stosowanych w okresie II wojny światowej. Moim zdaniem tabliczki sanockie i ostrowieckie miały takie same wymiary i kształt. Dodam jeszcze, że tabliczki LRL z okresu wojny też były takie same.
Mogę jeszcze dodać, że tabliczki umieszczane na wagonach zarówno wąsko jak i normalnotorowych produkowanych przez niemieckie firmy oraz firmy znajdujące się na terenach okupowanych były w/g znormalizowanego wzoru.
 
Reakcje
201 4 0
#66
Mogę jeszcze dodać, że tabliczki umieszczane na wagonach zarówno wąsko jak i normalnotorowych produkowanych przez niemieckie firmy oraz firmy znajdujące się na terenach okupowanych były w/g znormalizowanego wzoru.
O tym nawet nie wiedziałem. Dzięki za info.

Sam podciąg może i jest taki sam, skrajne mocowania też, natomiast mocowania pośrednie znacznie się różnią między sobą.
Absolutnie niczego nie przesądzam, ale to akurat może wynikać z późniejszych napraw, nie mniej jednak podobieństwo podciągów jest duże.
Wpis połączony automatycznie:

Zakłady w Sanoku w czasie II wś tabliczkę firmową miały podobną lecz nieco mniejszą od tabliczki Zakładów Ostrowieckich
Miałem na myśli tabliczkę sanocką z czasów II wś w porównaniu z tabliczką ostrowiecką przedwojenną. Przyznaję się do winy niedoprecyzowania wpisu.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
201 4 0
#68
Odświeżę trochę temat, gdyż ostatnio na stronie
http://autosan.cba.pl/historia/historia03.html
wypatrzyłem rysunek wagonu krytego na tor 750 mm, (pewnie był tam już wcześniej, ale nie skojarzyłem tego) co prawda jest niezbyt wyraźny, ale wydaje się, że jest z 1928 roku i przypomniałem sobie o prowadzonej kilka lat temu powyższej dyskusji o wagonach ostrowieckich. Były tam omawiane wagony nieco innej konstrukcji niż te typowe, z szerokim płaskim podciągiem, które w liczbie 3 sztuk były na kolejach kujawskiej i jędrzejowskiej.

Pierwszy wagon z Sompolna, zdjęcie było wcześniej w tym wątku, ratunkowy, numer nieczytelny, ale najprawdopodobniej jest to wagon 00009241330-1 ex 77695 ex Kdx 21199, skreślony 6.10.1992 roku, ale 25.06.1993 jeszcze był bo jego fragment widać z lewej strony na moim zdjęciu pługa, wagon ma wózki Diamonda

Drugi wagon z Krośniewic, zdjęcie było wcześniej w tym wątku, ratunkowy, numer 00009241300-4 ex 77503 ex Kdx 21177, wagon ma wózki Diamonda, dołączam również zdjęcie tego wagonu autorstwa naszego kolegi forumowego "Mafii" (mam nadzieję Michale, że nie masz nic przeciwko temu)

Trzeci wagon z Jędrzejowa, zdjęcie było wcześniej w tym wątku, techniczny numer 00009245182-2 ex 77710 ex Kdx ? (no właśnie, nie wiadomo jaki miał numer ten Kdx), wagon ma wózki innego typu, wydają się być typu znormalizowanego, ale jakość zdjęcia nie pozwala jednoznacznie tego określić.

Pudła tych trzech wagonów wydają się być podobne jeśli nie takie same i bardzo mocno przypominają pudło tego wagonu z rysunku fabryki w Sanoku, jedynie wózki są inne. Nasuwa się tu przypuszczenie, że te wagony nie zostały zbudowane jednak w Zakładach Ostrowieckich tylko w Sanoku.
Co o tym myślicie?
 

Załączniki

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#69
Najwięcej to by się wyjaśniło gdyby można było zobaczyć wózki. Wagony ogólnie wydają się być bardzo podobne do tego na rysunku.
 
Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#70
Chodzę trochę za tym tematem, widziałem oryginał rysunków w archiwum w Sanoku. Mają tam jeszcze rysunek węglarki.
Wózki na rysunkach bardzo przypominają wózki innych wagonów Zieleniewskiego, ale na tor 600mm. Takie wagony były w Jędrzejowie, Ostrołęce, taki wagon jest w Wenecji. Wrócę do domu w wkleję zdjęcie.
Hipoteza pierwsza: na rysunkach są znormalizowane wózki Zakładów Zieleniewskiego.
Hipoteza druga - to są rysunki ofertowe, PKP zamówiło wagony na "swoich" wózkach znormalizowanych. Wszak znormalizowane wózki Z.O. też wyglądały inaczej (diamondy).
Hipoteza trzecia - wagony Zieleniewskiego miały płaski, gruby ściąg w dwóch wykonaniach.


Ratunkowy z Krośniewic stoi na wózkach Diamonda, ale moim zdaniem jest to kwestia wtórna.
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#71
W Archiwum w Sanoku są następujące rysunki wagonów opierające się na tej samej ostoi (znormalizowane):
1. "4-osiowy wagon towarowy kryty, wąskotorowy". Data 19 V 1928. Nr rysunku 17.104
2. "4-osiowy wagon platformowy, wąskotorowy". Data 16 V 1928. Nr rysunku 17.103
3. "4-osiowa węglarka wąskotorowa". Data 22 V 1928. Nr rysunku 17.102.

Dlugość całkowita: 10750 mm, szerokość (maksymalna ze stopniami): 2040 mm.
Szerokość toru: 750 mm. Rozstaw osi wózka: 1200 mm. Rozstaw sworzni wózków: 7600mm.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#73
Myślę, że mogę pokazać kawałek mojej próby rekonstrukcji węglarki z Sanoka. Rzeźbię to w oparciu o pomiary ramy zachowanej w Rogowie i zdjęcia ze wspomnianej niemieckiej książki "Die wagen der Sachsischen schmalspurbahnen". Rysunek pudła jest mocno wstępny. Za to ciekawostka - wózki nieco różnią się od wózków Z.O. oraz powojennych:

1663516404143.png


A tu obiecane zdjęcie wózka na tor 600mm, typu powiedzmy "sanockiego":

DSC05086_1.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#74
Jesteśmy w wątku Zakładów Ostrowieckich a ja chętnie bym "poczytał" o dokonaniach Sanockiej Fabryki Wagonów. Szczególnie o wąskotorowych na tor 1000 mm. Czy skończyło się tylko na rysunkach, czy może jednak powstały takie wagony.
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#75
Sanok robił też wagony dla Pińczowskiej Kolei Dojazdowej. Ciekawe jest to, że kolej ta była do roku 1930 na tor 600 mm. Czyżby rysunki z wagonami na tor 750 mm były zamówione przez P.K.P. właśnie w związku z tą przebudową?
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#76
Jesteśmy w wątku Zakładów Ostrowieckich
Ale w zasadzie to chyba czas zmienić tytuł wątku na Przedwojenne wagony znormalizowane PKP na tor 750mm. Jak się okazało na poprzednich stronach, temat sanocki przeplata się z ostrowieckim...

(...)kolej ta była do roku 1930 na tor 600 mm. (...)
Po 1930 też była. W 1930 (albo 1931 lub 1932) kolej ta została przekazana Ministerstwu Komunikacji, a nie przebudowana na 750mm. Przebudowa nastąpiła ponad 20 lat później...
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#78
Super materiał. A są tam też jakieś tabelki z danymi (dlugość, szerokość, rozstaw osi wózka)? Można było by potównać z tymi z Sanoka.

Chociaż jak patrzę na wózek to bliżej mu do wspóczesnych niż do sanockich.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#79
Super materiał. A są tam też jakieś tabelki z danymi (dlugość, szerokość, rozstaw osi wózka)? Można było by potównać z tymi z Sanoka.

Chociaż jak patrzę na wózek to bliżej mu do wspóczesnych niż do sanockich.
Nie ma. Ten IK jest zresztą dostępny tu: https://winntbg.bg.agh.edu.pl/skryp...RYBS2ufVESAS6yxE1eAcuuJDOnO4NK3BleAhr1iiqSjqQ
Muszę zdjąć wymiary z rysunku, ale na 99% wymiary są zbieżne, różni się natomiast sposób wykonania.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.092 3 1
#80
Wymiary wagonów z Ostrowca i Sanoka są zgodne.
Jeszcze taka ciekawostka z książki Jędrzejowskie Koleje Wąskotorowe. Rysunki są błędnie podpisane, bo bez dwóch zdań są to konstrukcje Zakładów Ostrowieckich. W przypadku krytego świadczą o tym ściągi, natomiast w przypadku węglarki - dodatkowe zastrzały. O ile nie uważam rysunków tego autora za najwiarygodniejsze źródło informacji (vide: podpisy pod poniższymi rysunkami), o tyle same rysunki wyglądają na odrysowane z jakiegoś źródła i całkiem rzeczowo. Jakiego źródła - niestety nie wiem.

20220924_074016.jpg