• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spółka Akcyjna Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich - wagony

Jarząbek

Znany użytkownik
#61
Nie wiem czy to chodzi o ten wagon. Trzydzieści lat temu, zobaczyłem z pociągu w Jaksicach pudło brankardu. Tylko tyle zapisałem. Dziś nie pamiętam czy to był normalnotorowy czy też wąskotorowy. :(
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
#62
Nie wiem czy to chodzi o ten wagon. Trzydzieści lat temu, zobaczyłem z pociągu w Jaksicach pudło brankardu. Tylko tyle zapisałem. Dziś nie pamiętam czy to był normalnotorowy czy też wąskotorowy. :(
Ja pamiętam tylko, że był to wąskotorowy brankard w kolorze brudnej oliwki. Pamięć podpowiada, że był to ostrowiecki (pamiętam podciągi). Mogło to być ok 2005 roku.
"przeszukałem" okolicę i wydaje mi się, choć pewności nie mam, że to pudło stoi tu:
janikowo.jpg

https://www.google.pl/maps/@52.7396...4!1s1Nldez03KSJTMYlRI__OaA!2e0!7i13312!8i6656

Może ktoś będąc tam przejazdem zweryfikuje moją pamięć ;)
 
#63
Niniejszym wprowadzę trochę zamieszania w rozważaniach o wagonach ostrowieckich, a mianowicie ostatnio znalazłem się w posiadaniu książki "Die wagen der Sachsischen schmalspurbahnen" część 2 (pożyczonej co prawda, ale to nieistotne), gdzie na stronie 131 jest zdjęcie węglarki przy którym jest napisane, że została zbudowana w zakładach Zieleniewski Sanok w 1943 roku.
Opis genezy tego wagonu po przetłumaczeniu brzmi mniej więcej tak:
"Pomimo lub z powodu wojny, niemiecki przemysł budowy wagonów razem z Deutsche Reichsbahn (DRB) i Koleją Wschodnią (Ostbahn), uzgodnili aby trzymać się swojego planu rozwoju ujednoliconych wagonów towarowych dla wszystkich kolei wąskotorowych swojego obszaru administracyjnego. W marcu 1942 roku została założona przez ministra uzbrojenia i amunicji Rzeszy komisja robocza ds. wagonów wąskotorowych. W szczególności fabryki w Bautzen, Wismar i Sanoku wprowadziły swoje wcześniejsze projekty, które miały zostać dopracowane i rozwinięte w wyniku wojny. Dyrekcja Generalna Kolei Wschodniej przywiązywała dużą wagę do tego, żeby wagony towarowe, które były pilnie potrzebne dla ich obszaru administracyjnego zostały również zbudowane w fabrykach wagonów Generalnego Gubernatorstwa. W samym tylko 1942 roku Ostbahn oddaje do użytku 150 otwartych czteroosiowych wagonów na tor 750 mm. Inne podobne wagony najwyraźniej trafiały także do cywilnych dyrekcji kolei w Kijowie na Ukrainie i Mińsku na Białorusi, a do Wehrmachtu do Dowództwa Kolei Polowych w celu rozmieszczenia w pobliżu frontu. Wagon 97-23-52 numer wcześniejszy 999515 może pochodzić z takiej dostawy dla Wehrmachtu."

Jako, że ściąg pod wagonem jest identyczny z omawianymi wcześniej na stronie 1 i 2 wagonami Fxh 606-6 ex 4057 ex 998005, Ftdxh 0316-1 ex 75326 ex Kdxh ?????, Fxh 607-4 ex 4058 ex 998013, S 77636 przebudowany z węglarki 26355 ex 999511 i Rxh 2503-9 (tu jest problem, bo według B. Pokropińskiego ten wagon zbudowano w 1929 r. w zakładach Lilpop) można z dużym prawdopodobieństwem przyjąć, że wagony owe zostały zbudowane również w zakładach w Sanoku w czasie II wś. Ogółem po 1945 roku na PKP wagonów tego typu znalazło się całkiem sporo bo było to 22 kryte i 44 węglarki w wersjach z hamulcem i bez. Zakłady w Sanoku w czasie II wś tabliczkę firmową miały podobną lecz nieco mniejszą od tabliczki Zakładów Ostrowieckich więc może to powodować pomyłki w ocenie miejsc, gdzie się one znajdowały.
Co o tym myślicie?
Wagon Zieleniewski Sanok.jpg
Tab. firm. Zieleniewski.JPG
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#64
Zakłady w Sanoku w czasie II wś tabliczkę firmową miały podobną lecz nieco mniejszą od tabliczki Zakładów Ostrowieckich więc może to powodować pomyłki w ocenie miejsc, gdzie się one znajdowały.
W tej chwili odniosę się tylko do wielkości tabliczek stosowanych w okresie II wojny światowej. Moim zdaniem tabliczki sanockie i ostrowieckie miały takie same wymiary i kształt. Dodam jeszcze, że tabliczki LRL z okresu wojny też były takie same.
Mogę jeszcze dodać, że tabliczki umieszczane na wagonach zarówno wąsko jak i normalnotorowych produkowanych przez niemieckie firmy oraz firmy znajdujące się na terenach okupowanych były w/g znormalizowanego wzoru.
 
#66
Mogę jeszcze dodać, że tabliczki umieszczane na wagonach zarówno wąsko jak i normalnotorowych produkowanych przez niemieckie firmy oraz firmy znajdujące się na terenach okupowanych były w/g znormalizowanego wzoru.
O tym nawet nie wiedziałem. Dzięki za info.

Sam podciąg może i jest taki sam, skrajne mocowania też, natomiast mocowania pośrednie znacznie się różnią między sobą.
Absolutnie niczego nie przesądzam, ale to akurat może wynikać z późniejszych napraw, nie mniej jednak podobieństwo podciągów jest duże.
Wpis połączony automatycznie:

Zakłady w Sanoku w czasie II wś tabliczkę firmową miały podobną lecz nieco mniejszą od tabliczki Zakładów Ostrowieckich
Miałem na myśli tabliczkę sanocką z czasów II wś w porównaniu z tabliczką ostrowiecką przedwojenną. Przyznaję się do winy niedoprecyzowania wpisu.
 
Ostatnio edytowane: