• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spółka Akcyjna Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich - wagony

Jarząbek

Znany użytkownik
#21
No to na dobranoc zrobię sobie jaja ... ;) Dosłownie.
Zobaczcie, co prawda na zdjęciu wagonu z Sompolna słabo widać ale widać, że kiedyś tam były duże, owalne tablice firmowe Zakładów Ostrowieckich.

Jaja.jpg
 

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
#24
No popatrz, faktycznie znam bardzo dobrze :) Masz rację, inny typ ściągu. A tego typy ściągi były też na innych wagonach, np. cysternach.

Autor pierwszego zdjęcia - ??
Autor drugiego - ja
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
#27
W takim razie widzę, że w Zakładach Ostrowieckich w okresie przedwojennym wybudowano co najmniej (na chwilkę obecną moich rozważań) cztery typy krytych wagonów czteroosiowych:
Tylko nie jestem pewien ich chronologicznego ustawienia:
- ten od którego się zaczęło, czyli krośniewicki, jędrzejowski I i sompoleński,
- ełcki,
- jędrzejowski II (generalski) i średzki (pocztowo-bagażowy),
- rogowski ( pocztowo-bagażowy).
A tu takie zestawienie tego samego wagonu w Ełku w różnych okresach czasu. Różni się od pozostałych typów dodatkowymi wzmocnieniami przy drzwiach i innym podciągiem.

00 00 00-24 647-0-Fxh.jpg
 

Generał

Znany użytkownik
#29
Kol Jarząbku nie bardzo kumam, bo wstawiłem zdjęcie wagonu 9245181-4 , a poprzednie opublikowane z kolejki Jędrzejowskiej to 9245182-2.
A tego co oznaczyłeś strzałką nie mam sfotografowanego.
 

Generał

Znany użytkownik
#31
Niestety tego nie , ale za to ze 20 innych różnych w Jedrzejowie
[DOUBLEPOST=1478975211][/DOUBLEPOST]Ale z Krośniewic podrzucę jeszcze do analizy ;) Fxh 24624-9 z Px48-1741 i Fxh 24615-7 zdjęcia z 1986 roku.
063 Px48-1741 KROSNIEWICE 14 06 86 (7).jpg
Fxh Krosniewice 14 06 86.jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#32
Bardzo ładne ... Bardzo dziękuję.:)

Tak na moje stare oko to ja bym je zaliczył to czwartego (umownego) typu. O tu takie małe zestawienie ... czterech do brydża, może ktoś coś jeszcze dorzuci ...

Typy i pytki ... a może pyty i typki..jpg
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#34
Nie wydaje mi się, żeby to był wagon Ostrowiecki.
A ja jestem innego zdania. Powiększyłem Twoje zdjęcie i teraz widać ślad po "wielkim jaju" czyli dużej tablicy firmowej Zakładów Ostrowieckich.
I jeszcze jedna sprawa - dzisiejszymi zdjęciami potwierdziłeś to, że wagony wyszły te z jednej firmy a nawet z pod jednej ręki. Jest na nich pewien szczegół, nazwałbym go delikatnie "błędem" niezgodnym z przyjętymi zasadami technicznymi, estetycznymi a nie jestem pewien czy nie przyczepiłby się do tego jakiś ... behapowiec. Naprawdę dziwię się jak wagony z takim knotem opuściły fabrykę. Poszukajcie, ale nie tym wycinku zdjęcia a na kilku wstawionych wcześniej zaczynając od pierwszego.
ZO.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Jarząbek

Znany użytkownik
#38
Chodziło mi o wagon ze zdjęcia które podesłał @Generał - moim zdaniem nie jest Z.O. :
Moje zainteresowanie wagonami zaczęło się kilka dni temu po tym jak wstawiłeś zdjęcie wagonu z Krośniewic, zainteresowałem się tym, z takiej przyczyny - ot po prostu ... lubię pomagać ludziom. Nie upieram się przy tym wagonie ale i go nie wykluczam. Pamiętajmy o tym, że Zakłady Ostrowieckie kilka ładnych zajmowały się produkcją wagonów a także, że produkowano dla różnych odbiorców. Dlatego też poszczególne typy mogą się różnić między sobą.
Ja pozostawiam sprawę otwartą. Ciekawe czy ten wagon jest jeszcze w Jędrzejowie i czy mógłby ktoś rzucić na niego okiem?
Ja już rzuciłem i nie robię sobie ... jaj, ale je po prostu ... widzę. :)

Generalski.jpg
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
#39
Masz rację... To może być ślad po jajku Z.O. Ciekawe jest natomiast, że większość wagonów ze zdjęć, i to tych starych, ma tylko ślad po tabliczce. Ciekaw jestem dlaczego. Czyżby już w latach 70-tych istniało tak szerokie grono "kolekcjonerów"? I mam taki wniosek. Przyjmijmy, że wagon na poniższym zdjęciu jest wagonem ostrowieckim znormalizowanym:

Natomiast reszta to wariacje na temat. Wcześniejsze lub późniejsze serie lub pojedyncze egzemplarze.
I jeszcze. Czy ktoś ma wiedzę o zachowanych przedwojennych węglarkach ostrowieckich? Znowu myślę tutaj o typie znormalizowanym. Wydaje mi się, że to te ze zdjęcia:
https://audiovis.nac.gov.pl/i/PIC/PIC_1-G-3573.jpg

Źródło NAC.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#40
Ciekawe jest natomiast, że większość wagonów ze zdjęć, i to tych starych, ma tylko ślad po tabliczce. Ciekaw jestem dlaczego. Czyżby już w latach 70-tych istniało tak szerokie grono "kolekcjonerów"?
Spróbuję to Tobie wytłumaczyć. To nie kolekcjonerzy a ... korozja. Zauważ, że na ramach są aż wgłębienia. Przez wiele, wiele lat rdza powiększała swoją objętość pod tabliczką, do tego dochodziły opady atmosferyczne i mróz. Żeliwne tabliczki najczęściej pękały na połowę i przypuszczam, że te wiszące, szpecące fragmenty po prostu odrywano.
Czy ktoś ma wiedzę o zachowanych przedwojennych węglarkach ostrowieckich? Znowu myślę tutaj o typie znormalizowanym
Tak jak napisałem wcześniej, specjalnie nie interesowałem się wagonami ... no może tylko wąskim, prawostronnym warszawskim stadkiem. Ale może gdzieś coś znajdę...
Przyjmijmy, że wagon na poniższym zdjęciu jest wagonem ostrowieckim znormalizowanym.
Czyli patrząc na moje powyższe "puzzle" można powiedzieć - ostatni będą pierwszymi ...