• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Spółka Akcyjna Wielkich Pieców i Zakładów Ostrowieckich - wagony

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
#3
Resztka jakiegoś Px48, Krośniewice 06.07.2005, fot. B. Dobrzyński:
DSC03285.jpg

Wagon, z którym mam pewien problem. Otóż bardzo podobają mi się kryte z Zakładów Ostrowieckich. W przypadku tej sztuki też myślałem, że to ostrowiecki. Ale ma inny ściąg (podobny, ale inny) oraz wózki Diamonda, które ni cholery do ostrowieckiego nie pasują. Czy ktoś wie, kto jest producentem tego wagonu? Data i miejsce j.w.
DSC03287.jpg
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#4
Ciekawy wagon. Drzwi wagonu oraz wymiar poprzeczny (szerokość pudła) wskazują na prawdopodobne pochodzenie ostrowieckie. Co do ściągu, jego mocowania i wózków-prawdopodobnie są efektem jednej z wielu napraw.
Poniżej wagon produkcji Sp. Akc. Wielkich Pieców Zakładów Ostrowieckich na kolejce wrocławskiej/trzebnickiej (fot. M. Jerczyński). Zwracają uwagę niestandardowe mocowanie ściągu do ramy wagonu i identyczne wsporniki dla przekrycia dachowego nad pomostem, jak na zdjęciu kol. Dobrzyna. Zdjęcie pochodzi z książki "Wrocławska Kolej Wąskotorowa 1894-1991".
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
#5
są efektem jednej z wielu napraw.
Ok, wózki, rzecz nabyta, relatywnie łatwo się wymienia. Ale nitowany ściąg? Wiem, że czasy były ciężkie (Wiesz jak było ! Była wojna ! Pięć lat wojny, pięć lat okupacji.) ale wymiana ściągu nie trzyma się dla mnie kupy. Wykończenie daszku też jest nietypowe
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#6
Czy ktoś wie, kto jest producentem tego wagonu?
A ma toto jakiś numer? Może w ten sposób dojdziemy.
Na pierwszy rzut oka naprawdę wygląda jak wagon kryty wyprodukowany przez ZO. Przejrzałem kilka zdjęć brankardów i widzę drobne różnice pomiędzy tym zagadkowym a wagonami z Ostrowca. Ale ... tak naprawdę przez kilka lat produkcji mogły się zmienić szczegóły konstrukcyjne.
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#15
To ten z kolejki wrocławskiej (drzwi unieruchomiono) lub zbliżony do budową do niego? Jest trochę wyżej osadzony na klasycznych wózkach-takie odniosłem wrażenie.
 
Ostatnio edytowane:

Maslo

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
PKMK
#16
Wiem że, te wagony z ZO były dużo węższe od wagonów 72W produkcji Konstalu. ZO to coś w granicach 1790 mm, Konstal ok 2100 mm . Były jeszcze wagony o szerokości pośredniej 19xx - ale nie wiem kto był producentem - chyba ZO. Poza tym Konstale miały dłuższy pomost, i odciągi rurowe. Oraz na tylnej ścianie pręty (forma drabinki) do wejścia na dach. Do tego rama 72W była całkowicie spawana. No i przykuwano mniejszą uwagę do wykończeń, typu : pomost zespawany z kątowników pod kątem prostym.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
#19
ZO to coś w granicach 1790 mm ...
Zgadza się ale różne szerokości są podawane - 1700, 1740, 1750. Albo różnice konstrukcyjne albo ... różnymi miarkami mierzyli. ;)
A szczegóły ... po prostu wygląd poszczególnych elementów, ilość śrub, nitów ... itp. :)
Te ostatnie zdjęcie, które załączyłeś (Jędrzejów) to wagon o numerze 00 00 924 5182-2 i serii Kdxh!!! I to jest pewien dziwoląg. Ten wagon był kiedyś w kategorii wagonów specjalnych Nr 77710 S. A teraz posiada numer dwunastocyfrowy z zakresu wagonów specjalnych i starą serię z okresu kiedy był jeszcze zakwalifikowany do grupy wagonów krytych.

O jeszcze jedno jedno zdjęcie doszło. :)

Czyli mamy już trzy takie wagony z płaskim ściągiem.