• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SN52

wa1aw

Znany użytkownik
#1
Kilkakrotnie postulowałem wyodrębnianie tematów zgodnie z nazwami typów rodzaju taboru. Zakładając więc nowy temat, będę konsekwentny i nazwę go po prostu SN52 (zgodnie ze wzorem SN61).

Spalinowy wagon silnikowy SN52 trafił do Polski w latach 1954 - 56 w liczbie 50 sztuk. Producentem tych wagonów były zakłady Ganz-MÁVAG Budapeszt. Nie każdy jednak wie, że zakłady Ganz-MÁVAG powstały dopiero w roku 1959 w wyniku połączenia dwóch przedsiębiorstw Ganz vállalatok i MÁVAG. Zakłady Ganz powstały w 1844 roku, a MÁVAG w 1874.
Wagony SN 52 są o tyle ciekawe, że ich eksploatacja z pozytywnym skutkiem na PKP dała początek całej serii zakupów taborowych na Węgrzech, a przede wszystkim zainicjowała zakup następcy SN52, czyli wagonu SN61.

Na węgierskich stronach znalazłem zdjęcie opisane jako montaż końcowy wagonów SN52 dla PKP oraz M495.0 dla CSD zrobione w roku 1956. Zwróćcie uwagę na konstrukcję i nietypową kolorystykę polskich wagonów. Co mi się tutaj nie zgadza?

Zdjęcie 1: Lengyel SN 52 motorvonat és csehszlovák M495.0 végszerelése 1956.
_Lengyel SN 52 motorvonat és csehszlovák M495.0 végszerelése 1956.jpg


Zdjęcie 2: Dla porównania SN52-38 w MUZKOL-u. Dodatkowo widać świetną maszynę torową okresu PRL-u :)
SN52-38.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#3
Nie zgadza się to, że nie jest to wagon silnikowy SN52, tylko doczepa do niego, też produkcji GANZ.

Kolega Kanclerz był szybszy...

A następcą SN52 był SN60, prawie to samo, co SN52, tylko ze sterowaniem ukrotnionym.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#4
Kolejna rzecz to modyfikacje powstałe w czasie eksploatacji wagonów motorowych SN52 SN60. Na początku miały drzwi w scianie czołowej . Później je zlikwidowano i powiększono okna.
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
#5
Dziękuję Kolegom za informacje. Nie wiedziałem, że następcą SN52 był SN60. Wikipedia podaje, że następcą był SN61. Mnie osobiście zainteresował dobór kolorów malowania wagonów dla PKP. Porównywałem z oryginałem kolorystykę wagonów dla CSD. Pomimo, że zdjęcie ma trochę wypaczoną paletę kolorów, to kolory czeskich wagonów są stosunkowo zbliżone do oryginału. Zakładam więc, że kolory SN52 są także stosunkowo zbliżone z ówczesnym oryginałem. Jak dla mnie dość nietypowe dla PKP kolory. Czy w Polsce były przemalowywane od razu, czy jeździły z takimi kolorami aż do pierwszej zmiany schematu malowania?

W uzupełnieniu okresu produkcyjnego wrzucam schemat SN52 z doczepą z pierwszej serii produkcyjnej i kilka zdjęć fabrycznych, ewidencjonujących etapy produkcji polskich wagonów motorowych SN52.

Zdjęcie 1: Lengyel SN 52, 90100 motorvonat rajza 1954. W wolnym tłumaczeniu: Polski SN52, 90100, rysunek z1954 roku.
Lengyel SN 52, 90100 motorvonat rajza 1954.jpg


Zdjęcia 2,3 i 4: Zdjęcia fabryczne z etapu produkcji, jazdy próbnej i po odbiorze końcowym.
01.jpg

02.jpg

03.jpg

[DOUBLEPOST=1486292528,1486291126][/DOUBLEPOST]Dodatkowo zdjęcie SN52 zrobione w 1960 roku w Bydgoszczy (Lengyel SN 52 Bydgoszcz 1960 körül).
Lengyel SN 52 Bydgoszcz 1960 körül.jpg
 
#6
W uzupełnieniu okresu produkcyjnego wrzucam schemat SN52 z doczepą z pierwszej serii produkcyjnej i kilka zdjęć fabrycznych, ewidencjonujących etapy produkcji polskich wagonów motorowych SN52.
Nie, nie, nie. Schemat i zdjęcie nr 3 przedstawia wagony z drugiej serii produkcyjnej, wyposażonej już w pojedyncze drzwi wejściowe do przedsionków, otwierane do wewnątrz pojazdu. Zdjęcia 2 i 4 przedstawiają wagony pierwszej serii.

Mnie osobiście zainteresował dobór kolorów malowania wagonów dla PKP. Porównywałem z oryginałem kolorystykę wagonów dla CSD. Pomimo, że zdjęcie ma trochę wypaczoną paletę kolorów, to kolory czeskich wagonów są stosunkowo zbliżone do oryginału. Zakładam więc, że kolory SN52 są także stosunkowo zbliżone z ówczesnym oryginałem. Jak dla mnie dość nietypowe dla PKP kolory.
A dlaczego nietypowe? Poza ogólnym "zażółceniem" obrazka, co przesunęło kolor niebieski w turkus, wszystko jest jak należy, łącznie z granatowym pasem oddzielającym kolory.
[DOUBLEPOST=1486292699][/DOUBLEPOST]
Dodatkowo zdjęcie SN52 zrobione w 1960 roku w Bydgoszczy (Lengyel SN 52 Bydgoszcz 1960 körül).
Zdjęcie z kiedyś bardzo znanej strony p. Marona i z 1960 roku to ono nie jest ;).
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
#9
Wagony z fabryki Ganz o podobnej do SN52 konstrukcji jeździły także na MAV i CSD. Z węgierskich stron ściągnąłem do porównania schemat czeskich wagonów i ich zdjęcia, łącznie ze zdjęciem SN52 w Kościerzynie. Zamieszczam także zdjęcia napędu wagonów tego typu.
A czy Kolega wa1aw byłby uprzejmy podać źródło tych zdjęć, a najlepiej link do tej węgierskiej strony? Ja przypomnę swoje dwa zdjęcia, jakie kiedyś zamieściłem na forum:
Była to strona z węgierskiego Facebook-a. Niestety w zachowanych ciasteczkach zachował mi się jedynie taki link: https://hu-hu.facebook.com/permalink.php?story_fbid=136502473191094&id=124751094216689. Zdjęcia publikowane na bieżąco pochodzą z innej strony (także z Facebook-a), ale link do niej nie zachował mi się. :( Jeśli w przyszłości uda mi się odnaleźć właściwa stronę, to obiecuję opublikować link do niej. :)

Zdjęcie 1: Bmot jellegrajza (Forrás Vasúti dízeljárművezetők zsebkönyve).
1.jpg


Zdjęcie 2: Csehszlovák M275.1 motorkocsi jellegrajza.
2.jpg


Zdjęcie 3: 3-Bogie of ABbmot 604 with Type XII JV 170240 450 HP Ganz-Jendrassik engine.
3-Bogie of ABbmot 604 with Type XII JV 170240 450 HP Ganz-Jendrassik engine..jpg


Zdjęcie 4: 4-Power bogie with engine of Class ABbmot Diesel-mechanical railcar.
4-Power bogie with engine of Class ABbmot Diesel-mechanical railcar.jpg


Zdjęcie 5: Czeski M275.1 do porównania z SN52 (5-Csehszlovák M275.1 motorkocsi).
5-Csehszlovák M275.1 motorkocsi.jpg


Zdjęcie 6: Czeski M275.1 w kolorze, do porównania z SN52 (6-Csehszlovák M275.1 sorozatú Diesel-mechanikus motorkocsi).
6-Csehszlovák M275.1 sorozatú Diesel-mechanikus motorkocsi.jpg


Zdjęcie 7: SN52 w Kościerzynie - porównanie z czeskim M275.1 (7-Lengyel SN52 38 motorkocsi vasúti múzeum Kościerzynia 2006).
7-Lengyel SN52 38 motorkocsi vasúti múzeum Kościerzynia 2006..jpg
 
OP
OP
wa1aw

wa1aw

Znany użytkownik
#10
Zamieszczam link do strony z publikacją pt.: A Ganz-gyár nagyvasúti vontatójármű-gyártásának története A gyár exportszállításai a (kül)politikai rezsimváltások tükrében. Praca pana Abelovszky Tamás prezentuje historię fabryki GANZ i transportu kolejowego w świetle zmian ustrojowych i polityki zagranicznej. W publikacji zawarto wiele ciekawych danych dotyczących eksportu wyrobów GANZ, w tym także do Polski. Praca posiada materiał ikonograficzny. Niestety napisana jest w trudnym języku węgierskim.
Link: http://www.grotius.hu/doc/pub/GTFGTG/2010_149_abelovszky_tamas_szakdolgozat.pdf
 

Generał

Znany użytkownik
#11
Piękne zdjęcie SN52-09 w Bydgoszczy w 1975 roku .
3223-1-27_SN 52 09 i Bydgoszcz 030775.jpg

[DOUBLEPOST=1486325269,1486324855][/DOUBLEPOST]I pierwszy raz publikowane zdjęcie SN52-12 z moich zbiorów. Nie wiem gdzie wykonane , ale oryginalnie wklejone było do książki spalinowego pojazdu trakcyjnego SN60-04 !
SN52-12.jpg

[DOUBLEPOST=1486325887][/DOUBLEPOST]W grudziądzu w 1984 roku stał SN52 przerobiony na wagon szkoleniowy hamulców kolejowych. Może wiecie z jakiego numeru SN52 został zrobiony ?
wagon szkoleniowy z SN52 GRUDZ 84.jpg
 

Generał

Znany użytkownik
#13
Oczywiście Janku na Ciebie zawsze można liczyć !!!
[DOUBLEPOST=1486326934][/DOUBLEPOST]A czy wiesz w jakich latach przerabiano czoła na dwuszybowe, likwidując drzwi i mostek przejściowy ?
 
#18
Druga fotka jest fatalnej jakości, ale coś tam widać.
Widać odwrotne malowanie SN52-45.
Ciekawe - odcień jest tak ciemny, jakby górna barwa "poszła" w granat albo bordo. Pierwszy raz widzę taką kombinację barw na tych wagonach (bo w tle stoi jeszcze jeden). Oznaczenie już po nowemu (SN52) ale rozmieszczone jeszcze wedle starych zasad więc pewnie można datować to zdjęcie pomiędzy 1959 a 1961 rokiem, czy jest możliwe, aby tymi wagonami próbowano wtedy prowadzić pociągi "kwalifikowane"?

W grudziądzu w 1984 roku stał SN52 przerobiony na wagon szkoleniowy hamulców kolejowych. Może wiecie z jakiego numeru SN52 został zrobiony ?
Chyba byliście wtedy razem z Pawłem, bo w "książce" jest identyczne ujęcie ;).

Z tą teorią pozwolę sobie się nie zgodzić. "40" użytkowana w lokomotywowni Bydgoszcz Wsch. jako wagon T-G do końca posiadała dwuskrzydłowe drzwi do przedziału kierownika pociągu. Wagon szkoleniowy miał te drzwi zaślepione na obu bokach, jak widać na zdjęciu Genarała - już w 1984 roku. Nie mam teraz niestety dostępu do własnych notatek, ale prędzej czy później go uzyskam - da się wtedy chyba tą cyfrę "skorygować". Niemniej - w połowie lat dziewięćdziesiątych wagon ten po cichu dogorywał w lokomotywowni Zajączkowo Tczewskie.

Untitled-1631.jpg
 

Generał

Znany użytkownik
#19
Tak byliśmy wtedy razem z Pawłem T.
[DOUBLEPOST=1486373888,1486372961][/DOUBLEPOST]Zdjęcie SN52-38 w malowaniu z roku 1986. Laskowice 1986.
SN52-38 LASKOWICE 1986.jpg