Kilkakrotnie postulowałem wyodrębnianie tematów zgodnie z nazwami typów rodzaju taboru. Zakładając więc nowy temat, będę konsekwentny i nazwę go po prostu SN52 (zgodnie ze wzorem SN61).
Spalinowy wagon silnikowy SN52 trafił do Polski w latach 1954 - 56 w liczbie 50 sztuk. Producentem tych wagonów były zakłady Ganz-MÁVAG Budapeszt. Nie każdy jednak wie, że zakłady Ganz-MÁVAG powstały dopiero w roku 1959 w wyniku połączenia dwóch przedsiębiorstw Ganz vállalatok i MÁVAG. Zakłady Ganz powstały w 1844 roku, a MÁVAG w 1874.
Wagony SN 52 są o tyle ciekawe, że ich eksploatacja z pozytywnym skutkiem na PKP dała początek całej serii zakupów taborowych na Węgrzech, a przede wszystkim zainicjowała zakup następcy SN52, czyli wagonu SN61.
Na węgierskich stronach znalazłem zdjęcie opisane jako montaż końcowy wagonów SN52 dla PKP oraz M495.0 dla CSD zrobione w roku 1956. Zwróćcie uwagę na konstrukcję i nietypową kolorystykę polskich wagonów. Co mi się tutaj nie zgadza?
Zdjęcie 1: Lengyel SN 52 motorvonat és csehszlovák M495.0 végszerelése 1956.
Zdjęcie 2: Dla porównania SN52-38 w MUZKOL-u. Dodatkowo widać świetną maszynę torową okresu PRL-u
Spalinowy wagon silnikowy SN52 trafił do Polski w latach 1954 - 56 w liczbie 50 sztuk. Producentem tych wagonów były zakłady Ganz-MÁVAG Budapeszt. Nie każdy jednak wie, że zakłady Ganz-MÁVAG powstały dopiero w roku 1959 w wyniku połączenia dwóch przedsiębiorstw Ganz vállalatok i MÁVAG. Zakłady Ganz powstały w 1844 roku, a MÁVAG w 1874.
Wagony SN 52 są o tyle ciekawe, że ich eksploatacja z pozytywnym skutkiem na PKP dała początek całej serii zakupów taborowych na Węgrzech, a przede wszystkim zainicjowała zakup następcy SN52, czyli wagonu SN61.
Na węgierskich stronach znalazłem zdjęcie opisane jako montaż końcowy wagonów SN52 dla PKP oraz M495.0 dla CSD zrobione w roku 1956. Zwróćcie uwagę na konstrukcję i nietypową kolorystykę polskich wagonów. Co mi się tutaj nie zgadza?
Zdjęcie 1: Lengyel SN 52 motorvonat és csehszlovák M495.0 végszerelése 1956.
Zdjęcie 2: Dla porównania SN52-38 w MUZKOL-u. Dodatkowo widać świetną maszynę torową okresu PRL-u
Ostatnio edytowane: