• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

SM42 Piko - elektronika

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#1
1. Na dobry początek wklejam schemat płytki świateł - tej, która znajduej się z każdego czoła lokomotywy. Schemat został narysowany w taki sposób, aby położenie elementów odpowiadało fizycznemu ich położeniu na płytce - dzięki czemu jest on niezbyt czytelny, za to łatwy w praktycznym użyciu ;). Ciekawostka: górna dioda też jest dwukolorowa, chociaż katoda czerwonej nie jest podłączona. Zworki 0R służą wyłącznie do przeskakiwania nad ścieżkami (i są w taki sposób narysowane na schemacie) - w ten sposób zaoszczędzono na dwustronnej płytce.

2. W moim egzemplarzu (być może tak jest we wszystkich) jest błąd w kolorach przewodów - czerwony jest połączony z kołami lewej strony lokomotywy, a czarny - prawej. Połączenia przewodów poza tym są poprawne, tzn. przód logiczny jest od strony dłuższego ryjka, a tył - od krótszego.
 

Załączniki

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.454 12 0
#2
Bardzo fajny schemat.
Ja natomiast chętnie dowiedziałbym się jak przerobić elektrykę lokomotywy tak, aby uruchomić światła manewrowe.
 
OP
OP
B

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#4
Właśnie zakończyłem przeróbkę świateł z użyciem mojego dekoderka świateł w nowej wersji BD12C. Dekoder mieści się w sam raz poziomo w krótszym "ryjku" lokomotywy (wymiary ok. 18 x 19 mm). Jak we wszystkich dekoderach tej serii mamy:
- światła manewrowe,
- "pod prąd",
- przygaszanie białych,
- możliwość wyłączenia czerwonych z tyłu,
- oświetlenie kabiny,
- bezwładność zapalania i gaszenia (regulowana przez CV),
- możliwość indywidualnej regulacji jasności poszczególnych świateł (oddzielnie "pełne" i przygaszone),
- podłączenie wszystkich świateł przy użyciu tylko czterech przewodów,
- tryb "demo", który może się sam włączać przy braku sygnału DCC.

Tym razem dekodery są - na razie kilka, może być więcej.

Sam proces przeróbki SM42 jest dość żmudny z powodu konieczności wylutowania 12 elementów z płytki świateł po każdej stronie i wlutowania czterech innych.
Niestety, nie zauważyłem, że ostatni centymetr podłogi z obu końców lokomotywy nie jest z metalu, jak cała ostoja, wskutek czego ten kawałek podłogi po jednej stronie usmażyłem i zniszczyłem w sposób nieodwracalny. Sama płytka drukowana świateł też nie jest z tych najodporniejszych - pierwszą z leka przysmażyłem, na szczęście bez uszkadzania. Przy pracach nad drugą stroną zmieniłem technologię i już było ślicznie - podłoga nietknięta, płytka jak nowa. Oświetlenia kabiny jeszcze nie zrobiłem.

PS. Gdyby ktoś rozbił swoją SM-kę, chętnie zaopiekuję się plastikowym fragment podłogi ;)
 

Załączniki

OP
OP
B

Blue

Użytkownik
Reakcje
30 1 0
#7
Jak to się robi,
czyli montaż dekodera świateł w SM42.

  1. Potrzebne narzędzia.
    P1020546.JPG
  2. Płytka świateł jeszcze w stanie fabrycznym.
    P1020547.JPG
  3. Po wylutowaniu zbędnych elementów.
    P1020550.JPG
  4. Przecinamy jedną ścieżkę po lewej stronie.
    P1020556.JPG
  5. Lutujemy pięć zworek i dwa przewody w nowych miejscach.
    P1020563.JPG
  6. Wyrzucamy wszystkie stare przewody świateł, wkładamy dekoder i lutujemy nowe przewody - po 4 z każdej strony. Łączymy dekoder dwoma przewodami z kołami i gotowe. Całkowita liczba połączeń - 10, czyli o 4 więcej niż w stanie fabrycznym.
    P1020567.JPG
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
DCC 14
DCC 10
DCC 0
DCC 63
DCC 3

Podobne wątki