• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Skrzyżowanie torów o róznym napięciu?

Kaczor

Użytkownik
Reakcje
26 0 0
#1
Witam, na jednej z planowanych skrzynek zamierzam zrobić skrzyżowanie jednopoziomowe toru normalnego sTTandardowego i wąskiego (z posterunkiem osłonnym).

Wybaczcie pytania laika:

1 - czy dobrze rozrysowana jest taka krzyżówka:
krzyz.jpg

2. Tabor TTe jest w większości na bazie Zetki a co za tym idzie obciązenie to max 10V. TT to z kolei 16V. Rozumiem że trzeba by to wzajemnie odizolować i mieć dwa odzielne źródła zasilania? Jak to można praktycznie rozwiązać?
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#2
Obciążenie to A a nie V. Jeżeli izolacja toru , podkłady, wytrzymuje 10V to wytrzyma też 16V. Zetka może być zasilana 10V ale ze względu na silniki. Jezeli do waskotorówki masz silnik 16 V to zasilaj wszystko 16V.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#3
Wydaje mi się, że jeżeli tor normalny i wąski mają być zasilane z różnych systemów, to trzeba odizolować od siebie wszystkie cztery toki szynowe. Ja zrobiłbym tak, jak na rysunku niżej. Trzeba zapewnić, że dwa różne kolory nigdy nie będą ze sobą połączone elektrycznie, nawet przez koła taboru. Odcinki czarne muszą pozostać niezasilane (chyba, że się je odizoluje i zasilanie będzie przełączane, zależnie od tego, po którym torze jest jazda). Tak, jak narysował kolega Kaczor, można zrobić, ale całe skrzyżowanie (zarówno odcinki narysowane ciągła linią, jak i przerywaną) musi być odizolowane od reszty układu torowego i przełączane raz na system normalnotorowy, a raz na wąskotorowy.

Jeżeli natomiast wszystko ma być sterowane cyfrowo z jednego wspólnego systemu, to wtedy można zrobić to klasycznie, tak, jak jest w normalnych skrzyżowaniach (o tej samej szerokości torów). W tej ostatniej sytuacji system sterowania nie rozróżniałby układu szerokotorowego od wąskiego i każda lokomotywa musiałaby mieć swój adres (adresy nie mogą się powtarzać w taborze wąskim i normalnym).

skrzyżowanie.jpg
 

KamilW

Aktywny użytkownik
Reakcje
62 0 0
#4
Niestety, takie rozwiązanie nie wystarczy, koła czy to lokomotywy czy wagonu będą zwierać ze sobą szyny o różnym zasilaniu podczas przejazdu pociągu.
Moim skromnym zdaniem należy wyłączać jedno z zasilań przy przejeździe pociągu po drugim torze jeśli chciało by się zastosować rozwiązanie przedstawione na powyższym rysunku, w przeciwnym razie izolowane muszą być elementy które zaznaczyłem na rysunku poniżej.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#5
Mój rysunek jest schematyczny, a nie konstrukcyjny w skali. Napisałem przecież, że trzeba zadbać o to, by koła nie zwierały szyn. A jakie dokładnie odcinki i jakiej długości muszą być odizolowane, zależy od konstrukcji danego skrzyżowania. Nie wiem, jak wygląda to, którego chce użyć kolega Kaczor, podejrzewam, że to własna robota (nie widziałem fabrycznych skrzyżowań 12/6,5 mm), więc trzeba trochę pokombinować. Chciałem tylko pokazać zasadę.

A gdyby przełączać zasilanie, to nawet tyle nie jest potrzebne, kolega Kaczor już narysował dobry projekt.
 
OP
OP
K

Kaczor

Użytkownik
Reakcje
26 0 0
#6
Dziękuję za rady. Krzyżówka będzie samoróbką (druk 3D, a jeśli nie wyjdzie to laminat). Założenie jest takie że gdy zasilany jest np. wąski tor, normalny na izolowanym fragmencie pozostaje bez zasilania co uniemożliwi zwarcie dwóch systemów i zabezpieczy tabor przed zderzeniem.

Na początku wąskotorówka ma być "martwa" (bez zasilania) bo moduł będzie po prostu częścią sTTanndardowego układu (w oryginale tor normalny był bocznicą). Docelowo chciałem to wszystko powiązać z przełączaniem tarcz sygnałowych. Myślę że wszystko wyjdzie w praniu bo dopiero jestem na etapie zbijania skrzynki ;)
 
OP
OP
K

Kaczor

Użytkownik
Reakcje
26 0 0
#8
Większość taboru TTe ma napęd od zetki ( 5 biegunowe silniki Marklina lub bezszczotkowe Maxona) na 10V. Może dołożenie opornika by wystarczyło?
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#9
Nie bo wydzieli sie dużo ciepla. 5V * 0,5A to 2,5 W opornik o takiej mocy jest już duży. A powinien mieć zapas mocy. opornik 5W może być wielkości loka.
Pozostaje sprzeżenie zasilania z sygnalizacją.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#10
Nie bardzo rozumiem, po co te rozważania? Jaki jest sens ujednolicenia zasilania na normalnym i wąskim torze? To może zadziałać tylko w wypadku zastosowania wszędzie sterowania cyfrowego, o czym już pisałem - wtedy rzeczywiście da to uproszczenie konstrukcji skrzyżowania. Przy sterowaniu analogowym i tak ze względów praktycznych trzeba oddzielić obwody normalnotorowe od wąskich: przecież lokomotywą steruje się podając napięcie stałe o różnej wielkości i polaryzacji do szyn, więc żeby zachować niezależność układów normalnotorowego od wąskotorowego i możliwość niezależnego sterowania (jedną w danym czasie) lokomotywą normalną i jedną wąską, takie rozdzielenie jest niezbędne.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#11
Rozdzielenie i izolacja jest niezbędne rownież w cyfrowym sterowaniu. Pytanie bylo dość ogólne więc rozwazania sa ogólne.
Sens ujednolicania jest taki, że używasz jednego zasilacza i jest wygodniej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#12
Nie do końca zgadzam się z opinia kolegi Dany'ego. Przy wspólnym sterowaniu cyfrowym izolacje są potrzebne jak przy normalnym rozjeździe czy skrzyżowaniu: lewy tok szynowy musi być odizolowany od prawego i tyle. Przy sterowaniu analogowym z powodów, o których wyżej, praktycznie trzeba całkowicie rozdzielić obwody - nie chodzi o sam zasilacz, tylko o kontrolery prędkości (których rolę pełnią regulowane zasilacze). Nie bardzo wiem, jak to lepiej wyjaśnić. Oczywiście, można wszystko zasilić i sterować z jednego urządzenia (typu słynny FZ1 Piko), przy ujednoliceniu silników lokomotyw, ale wtedy jednocześnie można uruchomić tylko jedną lokomotywę - przy oddzielnych układach wąskotorowym i normalnotorowym to trochę bez sensu.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#13
Nie do końca zgadzam się z Andrzejem ponieważ można w analogu izolowane odcinki zasilać z jednego zasilacza przez wyłączniki i zaleznie od ilości izolowanych odcinkow można na szlaku mieć kilka loków. Inna sprawa to rozpędzanie i zwalnianie. Miła dyskusja ale nie na temat.
Izolować dwa różne tory trzeba bo nie wiadomo co jeszcze wymyśli uzytkownik np splot i wtedy drobne zwarcie zatrzymuje w cyfrze calą jazdę.
Rysunek Kamila jest perfekcyjny i pomijając brak realizmu na stykach szyn to będzie działać zawsze i wszędzie.
 

klepa79

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Witam, ja myślę to tak, trzeba to podłączyć jak jest podane w instrukcji TILLIG o skrzyżowaniu H0-H0e porobię zdjecia i wrzucę na forum, może pomoże.[DOUBLEPOST=1374822706,1374822151][/DOUBLEPOST] SL387545.JPG SL387546.JPG SL387547.JPG
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#16
Odizolować trzeba a jak to już decyzja wykonawcy. Można przekaźniki diody i co tam jeszcze a można tak jak np na schemacie Andrzeja . Czyli zetknięcia szyn , nie wiem jak się to fachowo nazywa, wykonać jako izolowane. Te grube czarne miejsca powinny być wykonane np z żywicy. To sa najważniejsze miejsca. W skali tt czy n to wystarcza po 2 mm długości.
Połączenia elektryczne pomiędzy pozostalymi kawałkami szyn są oczywiste i raczej też odizolował bym dwa obwody dla różnych skal. Oczywiście istnieje niebezpieczeństwo utraty zasilania w tych miejscach ale chyba każdy model ma wiecej niż jedną oś do zbierania zasilania i bezwładność pozwalającą przejechać 2 mm po zaniku zasilania. Najlepiej obejrzeć krzyzówki starego piko. Tam były takie plasikowe wstawki na stykach jak się nie myle.
 

Podobne wątki