• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Skrzyżowanie torów H0/H0e

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#1
Witajcie,
jako że przystanek z ładownią Wisła Obłaziec oraz most są praktycznie wykończone, chciałbym przedstawić nowy projekt :)
Założeniem projektu było zrobienie czegoś ciekawszego niż kawałek szlaku na 1 segmencie długości max. 90cm. Jako że bardzo podobał mi się pomysł łączenia makiety modułowej H0 z H0e, postanowiłem zrobić skrzyżowanie torów.

Ze względu na założenia projektu zdecydowałem się na skrzyżowanie pod kątem 90st. (takie skrzyżowanie zachowało się np. w Tarnowskich Górach).
Korzystając z tego, że skrzyżowanie w TG istnieje i "ma się dobrze", pojechałem na miejsce i w uzgodnieniu z Hubertem @hugwa (który wykonał dla mnie to skrzyżowanie), wykonałem pomiary i dokumentację fotograficzną.
IMG_6198.JPG


W międzyczasie @King przygotował dla mnie skrzynkę o długości 80cm zakończoną profilami Fremo:
IMG_6604.JPG


Na ten moment położone zostały tory, które czekają teraz na malowanie:
IMG_6781.JPG

IMG_6782.JPG

IMG_6783.JPG

IMG_6785.JPG


Pozdrawiam,
Kuba
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#3
Pomalowałem tory...
IMG_6965.JPG

ale... (jak zawsze musi być jakieś ale...:p) stwierdziłem, że skrzyżowanie musi mieć przytwierdzenia.
Korzystając z pomysłu, który kiedyś widziałem (przy budowie rozjazdów) poodcinałem z luźnych podkładów przytwierdzenia i przykleiłem je do skrzyżowania:
IMG_6963.JPG


Trochę się tego nazbierało:
IMG_6966.JPG


hmm gdzieś już widziałem to skrzyżowanie :p gratki Kuba!!
Hymm... czyżby tutaj? :p
http://forum.modelarstwo.info/threads/zpnk-hugwatory.49813/
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#5
Skrzyżowanie już po malowaniu (oczywiście wszystko będzie jeszcze wybarwione po szutrowaniu):
IMG_6975.JPG


Kolejnym tematem, z którym muszę się zmierzyć jest osygnalizowanie skrzyżowania. Sygnalizacja będzie oparta na semaforach kształtowych Viessmanna (tych do składania), a obsługę będzie zapewniać mała nastawnia parterowa:
IMG_6980.JPG



Dylemat mam w temacie ustawienia semaforów:

1) Mogę wstawić semafory kilka cm od krawędzi skrzynki (na części normalnotorowej):
IMG_6976.JPG


wtedy moduł będzie jednosegmentowy (tak jak zakładałem), ale będzie to uproszczenie względem przepisów obowiązujących w 1:1 ;)

2) Mogę dorobić 2 skrzynki semaforowe o długości 20cm i na nich osadzić semafory. Wtedy semafory będzie można wpiąć w makietę w przepisowej odległości ;)


Skłaniam się ku wersji 1, ale jestem ciekaw co sądzicie? :)
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#8
Ostatnio ciężko z czasem... ale udało się ukształtować teren ;)
Na początek wkleiłem styrodur i ukształtowałem wstępnie teren. Następnie "miksturą" trocinowo-wikolową utworzyłem równię, na której stanie budynek nastawni oraz niezbędne urządzenia SRK:
20210104_162420.jpg


Kolejnym krokiem było przygotowanie terenu pod kolejne prace:
IMG_7028.JPG

IMG_7030.JPG



Ze względów praktycznych zdecydowałem się na wariant 1 z semaforami na skrzynce ze skrzyżowaniem.
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#11
Sporo czasu to trwało, ale ukończyłem budowę nastawnicy mechanicznej do budynku nastawni skrzyżowania.

Model powstał na bazie produktu firmy Stangel (https://www.stangel.pl/produkt/hebelwerk-1-stuck/) lecz nie obyło się bez przeróbek ;) Po pierwsze model przyszedł w wersji 6 bloków + 6 dźwigni i konieczne było jego "zmniejszenie". Później po konsultacjach z @Tomek K, za które bardzo dziękuję! dorobiłem 2 drążki przebiegowe, dwie zastawki elektryczne oraz włączniki:
IMG_7602.JPG

IMG_7604.JPG

I jeszcze dla zobrazowania wielkości:
IMG_7609.JPG
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#12
Powstaje nastawnia na skrzyżowanie:
IMG_7764.JPG


Czy taki układ pomieszczenia "ma sens" czy coś przestawić/zmienić?
skrzyżowanie.png


(krzyżujące się w dolnym lewym rogu czarne kreski to "tory")
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#13
Temat po długim czasie ruszył do przodu ;)
Pracuję nad wnętrzem nastawni (aranżacja wnętrza będzie jednak delikatnie inna niż w poście wyżej):
IMG_8178.JPG

Powstaje biurko dyżurnego ruchu ze świecącą lampką (dioda SMD 0402)
IMG_8182.JPG

Dla zobrazowania wielkości zdjęcie z dwugroszówką:
IMG_8185.JPG
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#14
Wnętrze nastawni ukończone, na zdjęciach kolejne etapy prac:
biurko dyżurnego:
20231130_145808.jpg

piec kaflowy:
20231130_145820.jpg

nastawnica:
20231205_050239.jpg

Zamknięta 4 ścianami:
IMG_8198.JPG

IMG_8196.JPG

20231217_130125.jpg

20231217_130203.jpg


Mam pytanie - producent przewidział dach tej nastawni w następujący sposób i nie mam pomysłu co to ma odwzorowywać (słabo znam się na dachach):
IMG_8200.JPG

IMG_8202.JPG

Dziwnym wydaje się to, że element "górny" jest mniejszy niż podstawa - jeśli ktoś ma pomysł co by to miało przedstawiać to proszę o pomoc :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#17
Dlatego, że one też są metalowe i są elektrycznie połączone z szynami, a nawet gdyby nie były, to koło może je zwierać z szynami.
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#18
Takie pytanko z ciekawości? Jak mniemam te przecięcia szyn związane są z elektryką. Dlaczego występują też też na szynach "kierownicach" czy "odbojnicach".?. nie wiem jak to nazwać... zabezpieczenie przeciwzwarciowe?
Dokładnie jest tak, jak napisał @Andrzej Harassek - skrzyżowanie jest podzielone na 4 sekcje zasilania. W zależności od szerokości toru z której korzystamy to mamy odpowiednio spolaryzowane sekcje. Sterowanie sekcjami jest zapożyczone ze skrzyżowania Zvolaka:
https://forum.modelarstwo.info/threads/skrzyżowanie-h0-h0e.33328/page-4#lg=attachment506995&slide=0
Rozwiązanie to powoduje również odcięcie zasilania na odcinkach izolowanych przed skrzyżowaniem, co służy zabezpieczeniu przed wjazdem taboru o niewłaściwej szerokości toru.

Przecięcie szyn służy temu, aby nie dochodziło do zwarć. Skrzyżowanie jest lutowane i szyny są na tyle blisko, że przy przejeździe taboru o zwarcie nie trudno.
 

TORONCIAK

Aktywny użytkownik
Reakcje
474 24 2
#19
Witajcie,
jako że przystanek z ładownią Wisła Obłaziec oraz most są praktycznie wykończone, chciałbym przedstawić nowy projekt :)
Założeniem projektu było zrobienie czegoś ciekawszego niż kawałek szlaku na 1 segmencie długości max. 90cm. Jako że bardzo podobał mi się pomysł łączenia makiety modułowej H0 z H0e, postanowiłem zrobić skrzyżowanie torów.

Ze względu na założenia projektu zdecydowałem się na skrzyżowanie pod kątem 90st. (takie skrzyżowanie zachowało się np. w Tarnowskich Górach).
Korzystając z tego, że skrzyżowanie w TG istnieje i "ma się dobrze", pojechałem na miejsce i w uzgodnieniu z Hubertem @hugwa (który wykonał dla mnie to skrzyżowanie), wykonałem pomiary i dokumentację fotograficzną.
Zobacz załącznik 769039

W międzyczasie @King przygotował dla mnie skrzynkę o długości 80cm zakończoną profilami Fremo:
Zobacz załącznik 769040

Na ten moment położone zostały tory, które czekają teraz na malowanie:
Zobacz załącznik 769041
Zobacz załącznik 769042
Zobacz załącznik 769043
Zobacz załącznik 769044

Pozdrawiam,
Kuba
Taka krzyżówka nie będzie robić zwarcia?
 
OP
OP
EVB420 12

EVB420 12

Aktywny użytkownik
BGM
Reakcje
878 1 0
#20
Taka krzyżówka nie będzie robić zwarcia?
Skrzyżowanie nie robi zwarć - w ramach testów było na wystawie makiet w Rybniku w 2021r. wpięte przed stację techniczną. Przez całą wystawę problem pojawiał się tylko wtedy, kiedy ktoś zainteresował się "wajchą" od polaryzacji i zmienił na niewłaściwą ;) Po za tym, to nie było żadnych problemów ze zwarciami.
 

Podobne wątki