• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta Skrzyżowanie Rocoline K15

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
#1
Witam wszystkich forumowiczów.

Niedawno zacząłem swoją przygodę z koleją w skali H0, no i jak na początkującego przystało, zaczęły się pierwsze problemy :) Próbowałem poszukać odpowiedzi u "wujka google", jednak bezskutecznie :/
Zatem do rzeczy. W załączeniu przedstawiam zdjęcie rozjazdu krzyżowego pojedynczego na nasypie gumowym Roco line (oznaczenie K15). Kupiłem go za niewielkie pieniądze na allegro. Do tego dokupiłem 4 przejściówki z Roco line na Roco Geoline (również widoczne na zdjęciu), ponieważ zainwestowałem właśnie w tory Geoline i system DCC. Chciałem zrobić tzw. ósemkę na jednej płaszczyźnie i tu napotkałem problem. Multimaus od razu po włączeniu zasilacza pokazał charakterystyczną błyskawicę i napis STOP. No więc zwarcie. Tylko gdzie i z jakiego powodu? Dodam, że zasilanie podłączone jest tylko do toru prostego G200. Czytałem trochę o polaryzacji ale nie bardzo mogę to odnieść do mojego przypadku. Być może rozjazd jest uszkodzony ale trochę w to wątpię.
Czy ktoś pomoże mi rozwiązać ten problem i dać wskazówki co powinienem zrobić?
Z góry dzięki!

Pozdrawiam,
Wojtek.

1.jpg

2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#2
Po pierwsze, to nie jest rozjazd krzyżowy (ani pojedynczy, ani podwójny), tylko zwykłe skrzyżowanie. Rozjazd umożliwia zmianę toru, a tu można przejechać tylko na wprost. Po drugie, zwarcie jest spowodowane układem torów, a nie samym skrzyżowaniem. Taka ósemka tworzy pętlę: szyny zewnętrzne w tym skrzyżowaniu są ze sobą połączone elektrycznie kółkiem toru, podobnie zresztą, jak szyny wewnętrzne. I to po obu stronach ósemki. Potrzebne są dwa moduły pętli.

Muszę dodać małą uwagę: zwarcie, o którym piszę, nastąpi, jeżeli ósemkę zamkniemy łącząc okrężnym torem oba tory wychodzące z lewej strony i oba wychodzące z prawej strony (ósemka będzie w poziomie). Przy zrobieniu ósemki pionowej, powinno być OK.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
voytecki

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
#3
No niestety pod taką nazwą to kupiłem :/ Właśnie też mi się coś nie zgadzało, bo jak sprawdzałem na necie pod nazwą rozjazd krzyżowy, to pokazywały się modele ze zmianą kierunku jazdy.
Co należy rozumieć przez dwa moduły pętli? Można prosić o jakiś szkic?
Ósemka była wg mnie pionowa, czyli jakby to obrazowo ująć... "wąska w talii" :) Wtedy było zwarcie.

Jak jeszcze inaczej można rozwiązać problem? Nacięcia? Izolatory?

Pozdrawiam,
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#4
Pisząc o ósemce poziomej i pionowej miałem na myśli położenie skrzyżowania jak na zdjęciach. Jeżeli pętle ósemki byłyby po lewej i prawej stronie skrzyżowania (a nie pod i nad nim), to ósemka jest pozioma - wtedy będzie zwarcie. Nie mam doświadczenia z modułem pętli, ale opis tego jest w instrukcji sterowania Roco. Teoretycznie dałoby się chyba ponacinać szyny w skrzyżowaniu tak, by zwarcia uniknąć, ale to trzeba byłoby dokładnie rozrysować, wiedząc jak skonstruowane jest to konkretnie skrzyżowanie. Ja takiego nie mam, a poza tym nie bardzo mam czas na dogłębne studia. Trzeba pamiętać, że takie skrzyżowania są projektowane z założeniem, że będą używane w układach torowych podobnie, jak rozjazdy, czyli "górne" szyny torów to jeden biegun, a "dolne" to drugi (znowu odnoszę się do zdjęć) i pod takim kątem są wykonane izolacje.
 
OP
OP
voytecki

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
#5
Rozumiem i dzięki bardzo za pomoc. Niestety ósemka pionowa (czyli szersza) nie bardzo wchodzi w grę, ponieważ pomieszczenie jest długie i wąskie :/ Z tym nacinaniem to też nie taka prosta sprawa, więc wolałbym odpuścić.
Pozostają te dwa moduły pętli. Czy ktoś z forumowiczów jest mi w stanie opisać/wyjaśnić na czym to polega?

Pozdrawiam
 

Ludwigh

Użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Moduł pętli jest to urządzenie które wykrywając zwarcie po wjechaniu składu na problematyczny fragment zamienia napięcie - wymaga to odizolowania odcinka toru i podłączenia tam zasilania przez wspomniany moduł. Moduł jest produktem gotowym, markowy to koszt ok 300 zł, bardzo dobry produkcji naszego forumowego kolegi kosztuje bodajże 110 zł
Do 8-ki będziesz potrzebował 2 sztuk.
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#7
Tak naprawdę, to wystarczy jeden moduł pętli :p
Wystarczy wydzielić jako odcinek samo skrzyżowanie, a w obu częściach "ósemki" jest stała biegunowość napięcia :)

Poprawiłem tytuł tematu.
 
OP
OP
voytecki

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
#8
Czyli wydzielając skrzyżowanie jako osobny odcinek, musiałbym podpiąć pod nie napięcie (potrzebny będzie drugi zasilacz?) Rozumiem, że do tych blaszek/lutów widocznych od na spodzie skrzyżowania? Jeśli tak, to jak zasilane będą obydwie części ósemki skoro będą odseparowane skrzyżowaniem? Pierwszą da się załatwić standardowo torem G200 z kabelkiem podłączonym do zasilacza, a co z drugą? No chyba, że chodzi o to, że skrzyżowanie jest odseparowane tylko od jednego "brzuszka" ósemki, a od drugiego już nie.
Ten moduł występuje tylko w wersji płytki scalonej jak na poniższym linku, czy są też wersje obudowane?
http://www.conrad.pl/Cyfrowy-moduł-...C,-7-24-V-DC/AC.htm?websale8=conrad&pi=497090

P.S Rozumiem, że moduł pętli będzie potrzebny tylko w przypadku pętli poziomej jak pisał kolega Andrzej, a w przypadku pionowej już nie?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#9
P.S Rozumiem, że moduł pętli będzie potrzebny tylko w przypadku pętli poziomej jak pisał kolega Andrzej, a w przypadku pionowej już nie?
Żeby to sprawdzić, proponuję pojechać palcem od skrzyżowania po jednej szynie dookoła pętli i zobaczyć, na którą szynę palec trafi po powrocie na skrzyżowanie. To nie żart! Na temat tych modułów się nie wypowiadam.
 
OP
OP
voytecki

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
#10
W kwestii dwóch zasilaczy, to miałem na myśli wersję bez modułu pętli, czyli wydzielone skrzyżowanie zasilane osobno. Bo w przypadku wykorzystania modułu pętli, rozumiem, że wpinamy od niego kabelki do skrzyżowania (tam gdzie te blaszki), a drugą parę kabli w odseparowaną część ósemki[DOUBLEPOST=1393283148][/DOUBLEPOST]
Żeby to sprawdzić, proponuję pojechać palcem od skrzyżowania po jednej szynie dookoła pętli i zobaczyć, na którą szynę palec trafi po powrocie na skrzyżowanie. To nie żart! Na temat tych modułów się nie wypowiadam.
Tak zgadza się. Przy poziomej wpada na inny tor, a w pionowej na ten sam :).[DOUBLEPOST=1393283632][/DOUBLEPOST]Znalazłem takie coś, tylko, że to pętla zwrotna gdzie powrót jest tym samym torem, a u mnie z racji, że to skrzyżowanie, jest osobnym.

1.jpg
 
OP
OP
voytecki

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
#12
No tak i wszystko jasne :) Nie wziąłem pod uwagę możliwości podłączenia dwóch części ósemki pod to samo gniazdo modułu :)

P.S Czy zaznaczone przeze mnie miejsca na zdjęciu służą do podłączenia napięcia w skrzyżowaniu?
3.jpg
 

andrzej-n

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Moduł pętli jest to urządzenie które wykrywając zwarcie po wjechaniu składu na problematyczny fragment zamienia napięcie - wymaga to odizolowania odcinka toru i podłączenia tam zasilania przez wspomniany moduł. Moduł jest produktem gotowym, markowy to koszt ok 300 zł, bardzo dobry produkcji naszego forumowego kolegi kosztuje bodajże 110 zł
Do 8-ki będziesz potrzebował 2 sztuk.
A proszę mi powiedzieć, który to kolega produkuje takie moduły?
pozdrawiam
andrzej
 

Horvath

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#15
Mam pytanie odnośnie pętli zwrotnej, a konkretnie podłączenia modułu.
Zakupiłem moduł z conrada i problem polega na tym, iż po podłączeniu zgodnie z instrukcją, lokomotywa bez problemu wjeżdża na odcinek izolowany, ale wjeżdżając z powrotem na tory przed izolacją powoduje zwarcie. Próbowałem już paru rozwiązań, ale efekt jest ten sam.
Czy jest ktoś w stanie mi powiedzieć, w który miejscu najlepiej podłączyć przewody i umieścić izolacje?
Sterowanie oczywiście cyfrowe.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam.
Projekt.jpg
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#18
W obu przypadkach izolacja jest we właściwym miejscu, chociaż to pierwsze rozwiązanie jest lepsze.
Tego modułu pętli nie zna, to nic na jego temat nie napiszę.
Oczywiście izolację zrobiłeś na obu szynach? Podłączenie modułu z właściwej strony?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Dla początkujących 8

Podobne wątki