• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie SKODA

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#1
Kilka dni temu, zupełnie przypadkowo, "wpadło mi w łapska" ciekawe opracowanie - katalog budowanych przez SKODĘ lokomotyw elektrycznych. Katalog zawiera 22 barwne fotki formatu A5, zbudowanych od 1927 roku elektrowozów.
I chociaż tylko jedna fota związana jest z PKP, myślę, że "znalezisko" to - jeszcze się przyda ;)
 

Załączniki

OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#2
Tak siedzę i upajam się (nie upijam ;)) widoczkiem loków.
Jeszcze dwie fotki - pierwsza, dwuczłonowej lokomotywy zbudowanej w 75 roku (prędkość maksymalna 200 km/h), druga - ulubionego z młodzieńczych lat, pikowskiego modelu elektrowozu.

Gdyby kogoś interesowały pozostałe foty - proszę pisać na PW.
 

Załączniki

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
808 71 5
#3
A ja upajam się widokiem ET40, elektrowozy te widziałem od dziecka. Całe życie były na północy, a umarły po cichu na Śląsku.
Jeśli można poprosić o duże zdjęcie, to poproszę.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#5
Zbyszku, możesz ściągnąć z forum wersję 1000x692 (164 kB), to już całkiem nieźle. Trzeba kliknąć na fotkę w poście, a potem otworzyć w nowym oknie - klawisz w prawym górnym rogu. Ale oczywiście Krzysztof może podesłać jeszcze większe.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#6
Patrząc na niektóre z elektrowozów produkcji Skody, trzeba stwierdzić że ich sylwetka była naprawdę bardzo nowoczesna jak na lata kiedy były zaprojektowane. Przykładem może być chociażby ta słynna lokomotywa opracowana w modelu poprzez Piko. W gruncie rzeczy podobne maszyny powstają i teraz, a nie raz wręcz znacznie brzydsze.
 
OP
OP
Młodzikowski

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Reakcje
3.182 8 0
#7
trzeba stwierdzić że ich sylwetka była naprawdę bardzo nowoczesna jak na lata kiedy były zaprojektowane
Irek - całkowicie się z Tobą zgadzam. Co by nie mówiąc - SKODA to firma z tradycjami.
Jeszcze na potwierdzenie słów Irka - projekt z roku 65. W/g mnie - coś w sobie ma :)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#8
"Laminatka", bo nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego. Zawsze mi się podobały, nawet dzisiaj wyróżniają się stylistyką. Były w wersji 4- i 6-osiowej i obie są w tym prospekcie. To były pierwsze lokomotywy Skody na 25 kV, 50 Hz, po decyzji elektryfikacji linii w południowej Czechosłowacji właśnie w tym systemie. Model wersji 6-osiowej produkowało w latach 1970-tych Piko w wiekości N.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.851 115 22
#10
Młodzikowski, Andrzej Harassek, akurat ta lokomotywa mnie się nie podoba. Utożsamia w sobie chyba idealnie dążenia dizajnerskie lat 60-tych. Projektanci wyglądu chcieli chyba wtedy stworzyć coś ponadczasowego, dziwnego i futurystycznego. Mnie ten styl się nie podoba. Powstały wtedy też projekty samochodów o równie dziwnych kształtach. O dziwo ta lokomotywa nawet była produkowana seryjnie. No ale o gustach się nie dyskutuje. Na pewno jednak bryła odbiegała znacznie od innych maszyn produkowanych wtedy.
 
D

Docteur

Gość
#11
CoCu - masz rację, wygląd tej lokomotywy to "dziecko" designu lat 60. ubiegłego stulecia, niemniej coś w sobie ma i wyróżnia się z tłumu pudełkowatych lokomotyw późniejszych serii. Ale jak słusznie zauważyłeś, de gustibus non est disputandum :) A tak na marginesie, to wygląd tego pojazdu jest dziełem projektanta przemysłowego inż. Otakara Diblíka.
Andrzej Harassek: Lokomotywa 6-osiowa (S 699.0, ozn. fabryczne SKODA 32E0) powstała w 1963 roku w imponującej liczbie 1 sztuki i była pierwszą lokomotywą na świecie, w której użyto laminatu do budowy pudła. ČSD nie były zainteresowane tym pojazdem, wobec czego w 1965 roku został sprzedany do VUZ (Výzkumný ústav železniční, czyli coś jak nasze CNTK). Doświadczenia zdobyte przy budowie tej lokomotywy zostały wykorzystane przy projektowaniu 4-osiowego modelu S 489.0 (ozn. fabryczne SKODA 47E1-3), który wszedł do produkcji seryjnej w roku 1966.
A jeśli ktoś jest zainteresowany pojazdami trakcyjnymi naszych południowych sąsiadów, to serdecznie polecam stronę http://www.atlaslokomotiv.net/
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#13
O gustach się nie dyskutuje... A te lokomotywy rzeczywiście były produkowane w dość dużej liczbie. Sporo ich jeździ do dziś, a mają prawie pół wieku (podobnie, jak nasze EU06/07).

Niżej kilka fotek, w tym jedna w oznaczeniach pierwszego słowackiego przewoźnika kolejowego, BRKS. Zdjęcia zrobione w Bratysławie we wrześniu 2006.

Krzysztof, w prospekcie zauważyłem dwa zdjęcia, czy to drugie to taka sama maszyna?

IMG_6054.JPG
IMG_6056.JPG
IMG_6093.JPG
IMG_6145.JPG
 
D

Docteur

Gość
#16
Zdjęcie opatrzone w katalogu numerem 4 przedstawia lokomotywę SKODA 46E, przeznaczoną dla kolei bułgarskich, natomiast fotografia nr 5 to lokomotywa SKODA 47E przeznaczona dla kolei czechosłowackich. Typ 46E był tak naprawdę modyfikacją lokomotywy 47E - podstawowa różnica to niższa moc silników trakcyjnych. Różnic w wyglądzie zewnętrznym nie zauważyłem.