• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Skansen kolejowy w Chabówce

spex

Użytkownik
KKMK
#1
http://bi.gazeta.pl/im/8/4253/m4253028.jpg
Skansen kolejowy w Chabówce na rozdrożu

Chabówka zniknie z mapy turystycznej Małopolski - boją się miłośnicy kolejnictwa. Wszystko dlatego, że trwa reorganizacja w krakowskim Zakładzie Taboru Kolejowego, który opiekuje się skansenem.


Czytelnicy alarmują: - Już raz niewiele brakowało, by zabytkowe parowozy poszły na złom. Co się dzieje?

W skansenie taboru kolejowego w Chabówce można przejechać się pociągiem retro i zobaczyć najstarszą lokomotywę w Polsce - parowóz firmy Schwarzkopf z 1878 r., który jeszcze w 1970 r. pracował. - To wyjątkowe miejsce. Wielu zagranicznych turystów odwiedzających Kraków chce zobaczyć skansen. Dajemy im do wyboru kilka miejsc poza miastem, które warto zaliczyć. Z Chabówki nie rezygnują - mówi Adam Nowicki, właściciel biura turystycznego, które organizuje wycieczki po Małopolsce.

Skansen jak gorący kartofel

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że skansen czeka w najlepszym wypadku reorganizacja, a w najgorszym - likwidacja. Chodzi o rozmowy, jakie toczą się pomiędzy PKP InterCity a PKP Cargo, który opiekuje się Chabówką. Ta ostatnia spółka ma przekazać swój tabor pasażerski PKP IC.

- Toczą się rozmowy na ten temat. Na tym etapie nie jestem w stanie powiedzieć, czy sprawa skansenu też będzie dyskutowana - mówi Jacek Wnukowski, rzecznik PKP Cargo.

Ten głos nie uspokaja miłośników kolejnictwa. - Skansen nie jest dochodowy. To taki gorący kartofel, który podrzucają sobie spółki powiązane z PKP. Teraz zajmuje się nim PKP Cargo, a to się reorganizuje. To oznacza, że losy Chabówki znowu będą się ważyły - alarmuje emerytowany pracownik PKP (nazwisko do wiadomości redakcji).

Muzeum to nie przedsiębiorstwo

Zbigniew Gądek, dyrektor Zakładu Taboru w Krakowie PKP Cargo, odpowiedzialny za skansen przyznaje, że Chabówka nie przynosi zysków. - O dochodzie możemy zapomnieć, bo muzeum to nie przedsiębiorstwo. Pewien zysk przynoszą produkcje filmowe, do których pociągi są wypożyczone - twierdzi. Zabytkowy tabor "zagrał" m.in. w "Liście Schindlera", "Przedwiośniu", "Złocie dezerterów", a ostatnio w "Katyniu" Andrzeja Wajdy. Dyrektor Gądek dodaje jednak, że takie produkcje to rzadkość.

Co dalej z kolejowym skansenem w Chabówce? Miłośnicy kolei zapowiadają, że będą z uwagą przyglądać się poczynaniom PKP. - Będziemy im patrzeć na ręce. Wartość zabytkowego taboru szacuje się na około 18 mln euro. Do tego dochodzi nieprzeliczalna wartość historyczna. Nie można tego zaprzepaścić - mówi emerytowany pracownik PKP.

Źródło: Gazeta Wyborcza Kraków
 
#3
Nic tylko czekać, aż znajdą się chętni na lokomotywy "perełki", a reszta pójdzie do huty.
Proponuję całość zaorać i postawić w tym miejscu Biedronkę, albo inny market, napewno będzie bardziej dochodowy :devil:
 
#7

kozak

Administrator
#8
Najbardziej mi się na tej stonce z głosowaniem podoba że socrealistyczna architektura Nowej Huty wygrywa z rynkiem głównym :razz:
 

Larry

Użytkownik
#9
Byłem w Chabówce w zeszłym tygodniu i zaskoczyło mnie, że w porównaniu z tym co widziałem 3 lata wcześniej, kolekcja jest coraz uboższa. Wydawało mi się, że powinno być odwrotnie. Jednakże zauważyłem spory sznureczek do remontu z tyłu hali (w tym wagon silnikowy SBx - taki: http://www.parowozy.pl/skansen/spalinowe/SBx.shtml ), więc może coś jeszcze z tego skansenu będzie.
 

Karol K.

Znany użytkownik
#10
Po drodze do Zakopanego miałem wstąpić do skansenu. Niestety zrezygnowałem. Eksponatów jest coraz mniej, albo tak jak wiadomo stoją do naprawy, ciekawe tylko ile z takiej "naprawy" wróci. :(
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
#11
Błąd - od zakopianki masz do skansenu 300-400 metrów. ciekawe kiedy znów będziesz miał możliwość zobaczyc tyle ciekawych Parowozów w jednym miejscu.
A poza tym to co ostanio ze skansenu wyjechało bo chyba coś mi umknęło :?:
 

Karol K.

Znany użytkownik
#13
Wracąjąc z Zakopanego lało i pogoda była ...no :(
A w drugą stronę nie jechałem przez Chabówkę. Jak bym jechał to na 90% bym wstąpił. Co nie zmienia jednak faktu, że skansen w Chabówce jak i inne skanseny popadaja trochę w zapomnienie. Wystarczy zwrócić uwagę na skanseny zachodnie.
A o jeśli chodzi o naprawy to chodziło mi o to ile eksponatów będzię się chcieć naprawić a ile
'nie będzie się nadawać do naprawy".
 
#14
Dzisiaj otrzymałem odpowiedź ze Skansenu, że NIE jest planowane uruchomienie pociągów retro w wybrane weekendy bieżącego roku. :shock: :sad:
Decyzja taką podjęła Centrala PKP CARGO S.A.

Jak myślicie ? Zmienią zdanie do czerwca ??
 
#18
Izone napisał(a):
Tylko do Wolsztyna Dopłaca Miasto/Marszałek a do Chabówki niestety niet :/
<rotfl> Miast ztcw nie dopłaca ani grosza. Marszałek zaś finansuje regionalne pociągi obsługiwane trakcją parową (w tym pokrywa różnicę między kosztem uruchomieniem pociągów trakcją parową a spalinową)....
 
#19
zle wyraziłem sie chodziło mi o ta róznice właśnie :) czyli cargo jakieś pieniadze dostaje a w Chabówce nic jesli jest inaczej to prosze o wytłumaczenie i wyprowadzenie z błedu :)
 

Podobne wątki