WYTYCZNE DO BUDOWY I STOSOWANIA MODELI KONSTRUKCJI WSPORCZYCH I OSPRZĘTU SIECI TRAKCYJNEJ PKP w SKALI 1:87 FIRMY ,,KLUBA’’
Przedstawiam Państwu propozycję nowej oferty modeli konstrukcji sieci trakcyjnej PKP. Oferta będzie obejmować:
1. W pierwszej kolejności sieć trakcyjną skompensowaną o wysokości konstrukcyjnej
1700. Jeżeli ze strony Państwa będą propozycje wprowadzenia również sieci trakcyjnej skompensowanej o wysokości konstrukcyjnej
1300 to takie propozycje w swojej ofercie uwzględnię.
2. W drugiej kolejności sieć trakcyjną półskompensowaną o wysokości konstrukcyjnej
1400.
Wszystkie warianty konstrukcji sieci trakcyjnej, obliczenia oraz oznaczenia wykonane są na podstawie oryginalnych dokumentacji z uwzględnieniem realiów modelarskich.
Przedstawione zdjęcia modeli konstrukcji sieci trakcyjnej PKP przedstawiają wersję zawierającą najwięcej szczegółów. Mam nadzieję, że po obejrzeniu tych zdjęć podzielą się Państwo ze mną swoimi opiniami, uwagami i propozycjami dotyczącymi prezentowanych modeli konstrukcji sieci trakcyjnej PKP w celu stworzenia takiej oferty handlowej tych modeli, która spełni Państwa oczekiwania:
1. Wersja z maksymalną ilością szczegółów.
2. Wersja z minimalną ilością szczegółów.
3. Wersja do samodzielnego składania.
W wersjach 1 i 2 możliwe są warianty:
1. Słup jest zmontowany razem z wysięgnikiem, odciągiem, urządzeniem naprężającym itd.
2. Słup, wysięgnik, odciąg, urządzenie naprężające itd. są sprzedawane osobno.
OPIS SŁUPÓW TAKCYJNYCH INDYWIDUALNYCH PKP
Oferta będzie składała się z 5 typów słupów trakcyjnych PKP:
W pierwszej kolejności:
1.
Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników. Słup stosowany od 1937 roku [1] po raz pierwszy na linii Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki. Po 1945 roku był podstawowym słupem podczas elektryfikacji PKP do roku 1959. [1]
2.
Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników. Symbol słupa EST-1501 do EST-1522. Słup stosowany od 1956 roku [1] do 1964 roku [1] np. na linii Warszawa Zachodnia – Czachówek, Gliwice – Opole.
3.
Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez spawanie. Symbol słupa EST-1601 do EST1608. Słup stosowany od 1960 roku. [1]
W drugiej kolejności:
1.
Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie. Słup stosowany od 1936 roku po raz pierwszy na linii Otwock – Warszawa – Pruszków i do 1952 roku. [1] Wyróżniał się dużym daszkiem mocowanym do ceowników słupa za pomocą kątowników ze ściętymi ukośnie krawędziami.
2.
Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie. Słup stosowany od 1952 roku [1] np. na linii Gdańsk Wrzeszcz – Sopot, Warszawa – Gliwice i do 1957 roku. [1] Wyróżniał się brakiem daszka.
Słupy trakcyjne wykonane są w 5 wysokościach w zależności od tego jakie jest zastosowanie słupa. Podany wymiar dotyczy pełnej długości słupa razem z częścią umieszczoną w fundamencie.
1.
9000 – słup tylko dla sieci trakcyjnej skompensowanej o wysokości konstrukcyjnej 1300 lub jako odciągowy.
2.
9400 – jest to podstawowy słup dla sieci trakcyjnej skompensowanej o wysokości konstrukcyjnej 1700 oraz jako słup kotwowy.
3.
9800 – słup często stosowany z wysięgiem wiaduktowym i z każdym rodzajem sieci.
4.
10300 – słup stosowany jako słup krzyżowy sieci półskompensowanej, często stosowany na szkodach górniczych i w innych zastosowaniach.
5.
11700 – jest to słup stosowany z wysięgiem na 2 tory, na szkodach górniczych i w innych zastosowaniach.
Wysokości słupów po przeliczeniu w skali 1:87 wynoszą:
1. 9000 –
90,8
2. 9400 –
95,4
3. 9800 –
100,0
4. 10300 –
105,7
5. 11700 –
121,8
Przy ustalaniu wysokości słupów uwzględniono:
1. wysokość (grubość) korka pod podkładem –
4,0
2. wysokość toru –
2,5
aby uzyskać średnią wysokość zawieszenia drutu jezdnego nad główką szyny, która wynosi
5600 – 64,4 w skali 1:87.
Przyjęto średnie wymiary słupa u podstawy:
1. szerokość –
4,6
2. grubość –
1,9 (N.P. 16)
Słupy wykonane są z blachy mosiężnej o grubości 0,3 i twardości Z6. Słupy mocowane są do płyty makiety za pomocą śrub mosiężnych M3,0x25,0.
OPIS SŁUPÓW TAKCYJNYCH KOTWOWYCH PKP
Oferta będzie składała się z 5 typów słupów trakcyjnych PKP:
W pierwszej kolejności:
1.
Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników.
Wysokość słupa 9400. Słup stosowany od 1937 roku [1] po raz pierwszy na linii Warszawa Wschodnia – Mińsk Mazowiecki. Po 1945 roku był podstawowym słupem podczas elektryfikacji PKP do roku 1959. [1]
a) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwowy
b) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwienia środkowego
2.
Słup trakcyjny zbieżny z nakładkami (przewiązkami) przyspawanymi na zewnątrz do stopek ceowników. Symbol słupa EST-1502 o
wysokości 9400. Słup stosowany od 1956 roku [1] do 1964 roku [1] np. na linii Warszawa Zachodnia – Czachówek, Gliwice – Opole.
a) Z odciągiem ceownikowym jako słup kotwowy
b) Z odciągiem prętowym jako słup kotwowy
3.
Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez spawanie. Symbol słupa EST-1602 o
wysokości 9400. Słup stosowany od 1960 roku. [1]
a) Z odciągiem ceownikowym jako słup kotwowy
b) Z odciągiem prętowym jako słup kotwowy
c) Z odciągiem prętowym jako słup kotwowy na szkodach górniczych
W drugiej kolejności:
4.
Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie.
Wysokość słupa 9400. Słup stosowany od 1936 roku po raz pierwszy na linii Otwock – Warszawa – Pruszków i do 1952 roku. [1] Wyróżniał się dużym daszkiem mocowanym do ceowników słupa za pomocą kątowników ze ściętymi ukośnie krawędziami.
a) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwowy
b) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwienia środkowego
5.
Słup trakcyjny zbieżny ze skratowaniem (wężownicą) trójkątnym przez nitowanie.
Wysokość słupa 9400. Słup stosowany od 1952 roku [1] np. na linii Gdańsk Wrzeszcz – Sopot, Warszawa – Gliwice i do 1957 roku. [1] Wyróżniał się brakiem daszka.
a) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwowy
b) Z odciągiem kątownikowym jako słup kotwienia środkowego
URZĄDZENIA NAPRĘŻAJĄCE
Oferta będzie składała się z 2 typów urządzeń naprężających:
1. Linowe o przełożeniu 1:4 dla sieci skompensowanej.
2. Łańcuchowe o przełożeniu 1:2
a) Dla sieci skompensowanej
b) Dla sieci półskompensowanej – w drugiej kolejności.
OPIS WYSIĘGNIKÓW TEOWNIKOWYCH
Oferta będzie składała się z 6 typów wysięgników teownikowych:
1. Wysięgnik A – mały
2. Wysięgnik B – średni
3. Wysięgnik C – duży
4. Wysięgnik długi
5. Wysięgnik wiaduktowy o wysokości sieci
300 w miejscu ustawienia słupa z tym wysięgnikiem.
6. Wysięgnik wiaduktowy o wysokości sieci
600 w miejscu ustawienia słupa z tym wysięgnikiem.
Każdy z wysięgników wiaduktowych 300 i 600 posiada 5 długości.
Wysięgniki teownikowe A, B, C będą wykonywane w 2 wersjach:
a) Przechylne z odciągiem ukośnika z pręta ( blaszki fototrawionej 0,3)
b) Nieprzechylne ze sztywnym odciągiem ukośnika z teownika – stosowane ze słupami krzyżowymi oraz ze słupami, które są ustawione po wewnętrznej stronie łuku.
Wysięgniki 1, 2, 3 , 5, 6 będą również mogły być mocowane do słupów bramek oraz do
Wysokości konstrukcyjnej sieci skompensowanej
1700 w skali 1:87 wynosi 19,6 jest to odległość pomiędzy dołem drutu jezdnego, a górą liny nośnej - przy założeniu
średnicy 0,3.
Wysięgnik teownikowy 6101-2 / A mały – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej -
5,2
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu –
22,2
- maksymalny (1,0 od krawędzi ukośnika) –
27,4
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi ukośnika) –
27,4
- maksymalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu –
22,2
Wysięgnik teownikowy 6101-3 / B średni – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej -
5,2
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu –
27,8
- maksymalny (1,0 od krawędzi ukośnika) –
33,0
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi ukośnika) –
33,0
- maksymalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu –
27,8
Wysięgnik teownikowy 6101-4 / C duży – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej -
5,2
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu –
33,0
- maksymalny (1,0 od krawędzi ukośnika) –
38,2
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi ukośnika) –
38,2
- maksymalny ograniczony mocowaniem do ukośnika odciągu –
33,0
Wysięgnik teownikowy Długi 4330-5 + 6103-1 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej –
17,1
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym –
34,4
- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym –
44,6
- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
51,5
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
51,5
- średni ograniczony wieszakiem wewnętrznym –
44,6
- maksymalny ograniczony mocowaniem wysięgu pomocniczego do ukośnika wysięgnika –
51,5
Odległość od osi słupa do osi toru
na prostej – odsuw
+4,6 do -4,6
1. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej od słupa
29,8 do 46,9
2. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej do słupa
39,0 do 56,1
Odległość od osi słupa do osi toru
na łuku – odsuw
+3,5 do -3,5
1. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej od słupa
30,9 do 48,0
2. Dla odsuwu drutu jezdnego i liny nośnej do słupa
37,9 do 55,0
Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-2 / 1900 / 22,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej –
12,4
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym –
15,2
- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym –
20,9
- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
27,6
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
27,6
- maksymalny zależy od skrajni
Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-3 / 2350 / 27,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej –
12,4
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym –
20,2
- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym –
20,9
- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
32,6
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
32,6
- maksymalny zależy od skrajni
Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-4 / 2800 / 32,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej –
12,4
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym –
25,2
- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym –
20,9
- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
37,6
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
37,6
- maksymalny zależy od skrajni
Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-5 / 3250 / 37,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej –
12,4
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym –
30,2
- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym –
35,9
- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
46,2
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
46,2
- maksymalny zależy od skrajni
Wysięgnik teownikowy wiaduktowy 6107-6 / 3700 / 42,0 dla 1:87 – zakres regulacji od osi słupa do osi drutu jezdnego i liny nośnej –
12,4
1. Odciąg od słupa:
- minimalny ograniczony wieszakiem wewnętrznym –
35,2
- średni ograniczony wieszakiem zewnętrznym –
40,9
- maksymalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
47,6
2. Odciąg do słupa:
- minimalny (1,0 od krawędzi wysięgnika) –
47,6
- maksymalny zależy od skrajni
-------------------------------------------------------------------------------------------------
[1] – informacja czeka na korektę
Adres do strony ze scyfryzowanymi materiałami dotyczącymi sieci trakcyjnej PKP i innych materiałów:
http://bc.pollub.pl/dlibra/sresults?action=SearchSimilarAction&eid=5053
Osoby, które posiadają dokładniejsze dane bardzo proszę o kontakt celem uzupełnienia tych danych dla lepszej wiedzy nas wszystkich.
Zbyszek Kluba
Tel.:+48 505-125-315
e-mail:kluba@pn.pl