• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
Helouł Elektryfikarze! Dzięki chorobowemu chciałbym Wam pokazać moją propozycję polonizowania słupów produkowanych przez Sommerfeldt`a. Osobiście bardzo lubię tego producenta i jego produkty powoli skupowałem na przestrzeni ostatnich lat. Głównie bramki. Kupiłem też kiedyś od naszego forumowego Kolegi te oto słupy.
Sommerfeldt.jpg

Jak widać poprzeczne wzmocnienia są za gęsto i to jest jedyna rzecz, której nie udało mi się spolonizować. Nie chciałem bowiem zmniejszać wytrzymałości na przeciążenia związane z naprężaniem sieci. Mógłbym co prawda przerobić słup na betonowy, ale nie miałem pomysłu jak wypolerować to później tak, aby nie było tego widać.
Drugim problemem kiedyś były izolatory na 25kV. Były, ponieważ od kilku lat montuje się i u nas takie izolatory (np. na CMK).
Tak wyglądają moje propozycje:
Sommerfeldt A.jpg

Sommwerfeldt B.jpg

Dodam, że "uszka" specjalnie zostawiłem bo wierzę, że bardzo mi ułatwią stabilizację przewodu nośnego.
Jak się chorobowe wydłuży, to może pokażę zapowiedź czegoś całkiem nowego, co może stać się nie najgorszym sposobem na budowę sieci za nieco mniejsze pieniądze.
Chętnie przeczytam co szczerze uważacie o tej polonizacji.
Pozdrawiam. Michał.
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.644 133 3
Jeżeli on jest podobny do Viessmanna to spokojnie możesz wyciąć co drugą nakładkę. Z Arturem tak przerabialiśmy słupy. Nic im nie dolegało potem.

Viessman słup.jpeg
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
Tak, ja też tak robiłem z Viessmannem ale coś u mnie za delikatne były (i są).
Aha! Kolega Gawryluk kazał mi przypomnieć, że to wspólna nasza praca wraz z PLK. Słupy mają bowiem być elementem większej infrastruktury - stacji postojowej dla EZT, które przecież już niedługo zawitają na nasze makiety.
Poniżej dowód na współpracę. Gawryluk w swoim wagonie, ja w swoim czyli tym razem w Energetyce. Niestety od ładowania bębnów cyny padł mi kręgosłup. Czekam teraz na kolacyjkę, którą Gawryluk pichci na swojej kuchence.
PLK Energetyka.jpg
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
To mam nadzieję, że pokażesz :) . Ale chciałbym skorzystać z okazji i zapytać o plecionkę. Mam drut stalowy 0.3 właśnie w formie linki, zwiniętej w okrąg średnicy około 20cm. Niestety utrzymuje swój kształt i po rozwiązaniu, co czynią ją przy moich umiejętności całkowicie nieprzydatną. Czy jest jakiś sposób aby wyprostować taką linkę? Dotychczas wykorzystywałem "prosty jak drut" drut stalowy ale ostatnio zniknął z rynku i prawdopodobnie się nie pojawi, co sparaliżuje elektryfikację moich modułów.
Pozdrawiam. Michał.
A co myślicie towarzysze o zastosowaniu żyłki zamiast drutu? Mam na uwadze doświadczenia autora makiety z TEGO ARTYKUŁU (4 strony).
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
Tylko że na DB jest napięcie 15 kV, nie 25.
Ups. :giggle: Człowiek uczy się całe życie. Ciekawe więc po co są wydłużone izolatory na CMK?
A co myślicie towarzysze o zastosowaniu żyłki zamiast drutu? Mam na uwadze doświadczenia autora makiety z TEGO ARTYKUŁU (4 strony).
Tak jak kiedyś były telewizory "HD ready". Taka moja sieć jest "Contact ready" tzn. przygotowywana do jazdy kontaktowej. Żyłka nie spełnia tego kryterium. Tak jak już kiedyś pisałem w tych moich "wypotach" wymyśliłem, żeby przewód nośny w tej modelowej sieci pełnił funkcję "dopychacza" przewodu jezdnego. Wydawało mi się bowiem, że to w połączeniu z naprężeniem sieci, da stabilną pozycję przewodu zwłaszcza na łukach i rozjazdach, kiedy przewód przemieszcza się po ślizgaczu odbieraków i zbliża do wąsów. To newralgiczny punkt. Można albo zerwać sieć albo zniszczyć odbierak (w moim przypadku jest 2:0 czyli dwa razy zerwana została sieć, a odbieraki na szczęście zostały całe). Brnę więc w drut. Na szczęście nadal czuję się dość kiepsko, co da mi czas porobić coś przy "plątkach".
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Niemcy, Austria, Szwajcaria - 15kV zmienny, Francja 25kV zmienny i 1,5kV stały, Belgia, Włochy 3kV stały, Holandia 1,5kV stały. Na CMK planuje się 25kV zmienny. Dodatkowo należy pamiętać, że zmienny 15kV ma obniżoną częstotliwość do 16 2/3Hz, natomiast zmienny 25kV ma częstotliwość przemysłową 50Hz.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
15 jest w DE i chyba Holandii
Chyba na pewno nie w Holandii. ;)
System zasilania 15 kV 16 2/3 Hz jest w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Norwegii i Szwecji. 25 kV 50 Hz jest m.in. we Francji, Wlk. Brytanii, Danii, Finlandii, Portugalii, południowej części Czech i Słowacji, na Litwie, Węgrzech oraz w krajach bałkańskich (oprócz Słowenii), łącznie z Grecją, a także na normalnotorowych liniach AVE (koleje dużych prędkości) w Hiszpanii.
W Holandii jest 1500 V prądu stałego, podobnie, jak w części Francji, a 3000 V prądu stałego w Polsce, Włoszech, Hiszpanii (na sieci szerokotorowej), północnych Czechach i Słowacji i na Łotwie. To tak w skrócie...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
PS. @Tomek K był szybszy o parę sekund ;), a ja zapomniałem o Belgii, w której, jak słusznie Tomek napisał, jest napięcie stałe 3000 V, oprócz linii dużej prędkości, która jest zelektryfikowana prądem o napięciu 25 kV i częstotliwości 50 Hz. Ten ostatni system jest powszechnie stosowany na kolejach dużych prędkości poza Niemcami i Austrią, gdzie także na liniach szybkich stosowany jest ten sam sposób zasilania, co na pozostałej części sieci, tzn. 15 kV 16 2/3 Hz. Dla ścisłości należałoby też dodać, że system 25 kV 50 Hz jest także zastosowany w Luksemburgu, poza tym w Holandii na linii dużej prędkości od granicy belgijskiej do Amsterdamu i na towarowej linii Betuwe oraz w Belgii, poza linią dużych prędkości, na kilku liniach w południowej części kraju.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
995 62 25
No to czekamy na czasy kiedy jakiś koń się posypie na cmk o napięciu zmiennym, a nie będzie w rezerwie innego który będzie mógł go zastąpić :X3: :ROFL::ROFL:
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Tak jak kiedyś były telewizory "HD ready". Taka moja sieć jest "Contact ready" tzn. przygotowywana do jazdy kontaktowej. Żyłka nie spełnia tego kryterium. (....) Brnę więc w drut.
No rozumiem..... kolega chce zasilać elektryki jak "Bóg przykazał" z pantografu. Osobiście nie mam na to parcia. Modelarstwo to generalnie sztuka iluzji i oszustwa (w jakimś zakresie) i mi bardziej zależy na wyglądzie /jak najbardziej realnie wyglądająca sieć/ - i oszustwie /udawanie zasilania z pantografu/, niż dążeniu do pełnego realizmu w postaci zasilania elektrowozów jak w realu. Samo wykonanie w miarę dobrze wyglądającej sieci trakcyjnej w modelu to niezłe wyzwanie i sztuka. Zdaję sobie sprawę, że pogodzenie wyglądu sieci trakcyjnej w skali 1:87 i zasilania z niej modelu elektrowozu by ten płynnie się poruszał, to podwójne takie wyzwanie. Dlatego 'szacun' dla kolegi za jego starania ;-) Powodzenia. PS. Dzięki za reakcje na mój wpis.

Podczas wystawy RAMMA w Sedan w zeszłym roku francuska grupa Association RMB – Rails Miniatures de la Boucle z Gennevilliers pokazała swoją makietę "Bourgogone 1500V". Znałem wcześniej tą makietę z filmów. W Sedan miałem możliwość lepiej przyjrzeć się szczegółom.
Ta makieta wpadła mi w oko jak tylko zobaczyłem ją na jednym z materiałów video na kanale PMMH0 TV. Czy kolega ma wiedzę z jakiego materiału wykonane są imitacje drutów trakcyjnych? (jaki materiał, jaka średnica?)... Zastanawiam się też, czy materiał imitujący drut trakcyjny jest miękki i naprężany jak w realu, czy też sam z siebie na tyle sztywny /jakiś rodzaj drutu sztywnego?/, że naprężacze to imitacje....
 
Ostatnio edytowane:

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.644 133 3
Jurku nie, nie chodzi o to żeby zasilić lokomotywę z sieci. To się mija z celem. Chodzi o to żeby pantograf sieci dotykał. Na żyłce tego nie zrobisz.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.644 133 3
Ale dotykanie pantografu do liny jezdnej nie ma nic wspólnego z braniem zasilania z niej. To się mija z celem.
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
995 62 25
A próbował ktoś z żyłka i jedna sprężyna w pantografie?
U siebie robiłem na Viessmanach z powodów już wymienionych na forum nie raz. Mimo to każdy pantograf jest na jednej sprężynie przez co docisku nie ma dużego a przez to i tarcia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Ale dotykanie pantografu do liny jezdnej nie ma nic wspólnego z braniem zasilania z niej. To się mija z celem.
Przyznam, że nie rozumiem uwagi Artura. Dotykanie pantografu do przewodu (nie liny) jezdnego jak najbardziej ma związek z braniem zasilania, bez kontaktu pantografu z przewodem nie można odbierać prądu z sieci. Więc nawet, jeżeli chcemy tylko udawać zasilanie z pantografu, musi on dotykać przewodu jezdnego. I co mija się z celem?
 

Artur

Bob Budowniczy
Zespół forum
Donator forum
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
7.644 133 3
Można tak zrobić sieć że lokomotywa fizycznie będzie pobierać zasilanie z pantografu. Czyli powiedzmy minus w szynach a plus w przewodzie jezdnym. Ja tak to zrozumiałem z wpisu kolegi Jurka

My na sieci 0,3mm też stosujemy 1 sprężynę żeby sieć za mocno nie była naprężana pionowo.

Dwa jak z żyłki odtworzysz przewód jezdny, nośny i wieszaki?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 85

Podobne wątki