• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Sieć trakcyjna

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
Osobiście nie ciągnie mnie w stronę odtwarzania trakcji elektrycznej na makiecie. Podczas wystawy RAMMA w Sedan w zeszłym roku francuska grupa Association RMB – Rails Miniatures de la Boucle z Gennevilliers pokazała swoją makietę "Bourgogone 1500V". Znałem wcześniej tą makietę z filmów. W Sedan miałem możliwość lepiej przyjrzeć się szczegółom. Makieta ma formę cyfry "0", gdzie jedna strona została zbudowana w formie prezentacyjnej. Jeździły po niej w głównej mierze pociągi prowadzone elektrowozami z podniesionymi odbierakami, które na większości odcinków dotykały sieci trakcyjnej, majestatycznie uginając się na nierównościach. Modele wielowagonowych pociągów były prezentowane z przelotową prędkością. Poświęciłem dłuższy czas na obserwację ruchu. Sieć została zbudowana bardzo dobrze, bo nie zanotowałem żadnego przypadku uszkodzenia sieci, zeskoczenia pantografu itp. Makieta od strony widza składa się z kilku segmentów ponad metrowej długości. Zrobiłem zdjęcia sposobu łączenia elementów sieci na styku segmentów. Być może przydadzą się do opracowania jakiegoś rozwiązania.

20191013_112623.jpg
20191013_112853.jpg
20191013_112651.jpg

francja_2019_42.jpg
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.867 5 0
To mam nadzieję, że pokażesz :) . Ale chciałbym skorzystać z okazji i zapytać o plecionkę. Mam drut stalowy 0.3 właśnie w formie linki, zwiniętej w okrąg średnicy około 20cm. Niestety utrzymuje swój kształt i po rozwiązaniu, co czynią ją przy moich umiejętności całkowicie nieprzydatną. Czy jest jakiś sposób aby wyprostować taką linkę? Dotychczas wykorzystywałem "prosty jak drut" drut stalowy ale ostatnio zniknął z rynku i prawdopodobnie się nie pojawi, co sparaliżuje elektryfikację moich modułów.
Pozdrawiam. Michał.
Może struna gitarowa? Zaczynają się od średnicy 0,22 mm. Struny jakie miałem były pocynowane, mogłem je lutować.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
To mam nadzieję, że pokażesz :) . Ale chciałbym skorzystać z okazji i zapytać o plecionkę. Mam drut stalowy 0.3 właśnie w formie linki, zwiniętej w okrąg średnicy około 20cm. Niestety utrzymuje swój kształt i po rozwiązaniu, co czynią ją przy moich umiejętności całkowicie nieprzydatną. Czy jest jakiś sposób aby wyprostować taką linkę? Dotychczas wykorzystywałem "prosty jak drut" drut stalowy ale ostatnio zniknął z rynku i prawdopodobnie się nie pojawi, co sparaliżuje elektryfikację moich modułów.
Pozdrawiam. Michał.
A może takie coś by zdało egzamin?
 

Paweł.W-wa

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.434 17 0
Ten powyższy filmik pokazany przez route przypomniał mi przeciąganie drutu pomiędzy wbitymi gwoździkami:
Bez tytułu.png

Nie wiem, gdzie to widziałem (może Słodowy?), nigdy tego nie próbowałem, ale może zdałoby egzamin:niepewny:
 
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
Panowie! Bardzo dziękuję. Odzyskuję nadzieję, że się uda. Musi to być jednak sprawny sposób, bo wszelkie nierówności przebiegu drutu są okropnie widoczne. Jeszcze raz bardzo dziękuję. Niedługo pokażę moje kolejne propozycje polonizowania dostępnych na tynku słupów wsporczych elektrycznej sieci trakcyjnej.
Pozdrawiam. Michał.
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
Wybrałem się na Tunel Tesli mając nadzieję ,że może spotkam ET 19 , a tu niespodzianka , zero ruchu , tor w remoncie zawalony tłuczniem, ale coś innego przykuło moją uwagę - widzicie ten wskażnik ? - co on oznacza?
 

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
1.953 6 0
"Żywy elektrowóz, to stąd nie wyjedzie"?
- hmm?, Panie Gawryluk na dawnym granicznym posterunku kolejowym granicy państwowej i WW , który znajdował się tuż przed wjazdem do Tunelu Tesli istnieje do dziś splot ( łączenie )drutów sieci trakcyjnych obydwu zarządów kolejowych ( PKP Polskie Koleje Prywatne i KWW Koleje Wielkiej Wyspy)

.
Tuż przed wjazdem do Tunelu Tesli na Wielkiej Wyspie obowiązuje znak w ruchu kolejowym zelektryfikowanym jako wskażnik WE10 -splot sieci trakcyjnej z podwójną zapowiedzią z dwóch kierunków nakazujący zmniejszenie prędkości do 50 km/h .Ten punkt sieci trakcyjnej splotu występuje dokładnie na linii łączenia dwóch modułów ,opisywał Pan wcześniej swoje rozterki z łączeniem drutów po miedzy modułami.


-a polega ten splot na przeciw stawnym zawieszeniu dwóch trójkątnych pętli- tu na zdjęciu zrobiłem na szybko z gumek) w rzeczywistości napinają druty sieci trakcyjnej w obydwóch trójkątach splotu po prostu naprężacze z zawieszonymi obciążnikami na słupach.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
bstok70

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.341 33 1
Heloł po miesiącach.
Nadszedł czas na podsumowanie. We wrześniu miałem wielką przyjemność i zaszczyt przytargać część swojej stacji pod drutem na Hobby 2020. Jak zwykle nawaliłem trochę, bo zabrakło mi czasu na wykonanie naprężeń i ostatecznie nie było jazdy kontaktowej. Może to i dobrze bo najpierw wolałbym poszaleć swoimi lokomotywami elektrycznymi zanim narażę czyjeś elektrowozy na zdeformowanie odbieraków :)
Podsumowanie ma dotyczyć zastosowanych masztów i ich przeróbek.
Zacznę od jednej z najstarszych części stacji, czyli tej na której na samym początku próbowałem zawieszać sieć bez naprężenia. Wykorzystałem wtedy słupy Hornby. Dość plastikowe i z kompletnie abstrakcyjnym wysięgnikiem (było o tym kilka stron wcześniej w podrozdziale "Hornby czyli brzydkie kaczątko". Tutaj zdjęcia z ich polonizacji.
Podsumowanie 1. Hornby:
Cena za maszt - 4.5PLN, Wytrzymałość - 1/4 (najniższa klasa czyli dość giętkie), czasochłonność polonizacji (bez malowania): ~30minut/słup
Efekt niestety muszą określić osoby obserwujące ten wątek - bardzo proszę o opinie.
Na tym nieostrym zdjęciu widok na szereg słupów. Kiedyś myślałem, że będą za grube (tam dalej w międzytorzu stoi smukły Viessmann). Ale tak myślę, że jak stoi ich kilka i nie ma skali porównawczej.....
Sieć Hornby brzydkie kaczątko 1.jpg

A na tym zdjęciu dwa obok siebie z siecią 0.3mm i bardziej widocznym wysięgnikiem, który odpowiada polskiemu rurowemu/wałkowemu.
Napisze też, że kiedy są ze sobą połączone siecią mocno zyskują na sztywności.
Sieć Hornby brzydkie kaczątko 2.jpg

Skoro już jesteśmy przy wysięgnikach wałkowych czyli rurowych, to chciałbym pokazać moje przeróbki wysięgników Viessmanna. Są one co prawda najbardziej podobne do polskich i wymagają najmniej pracy przy polonizacji ale mnie przeszkadzało bardzo to, że wszystkie ramiona miały tę samą średnicę. Dlatego postanowiłem stylizować je na wspomniane rurowe.
Podsumowanie 2. Wysięgniki Viessmann
Cena za wysięgnik: ~17PLN, Wytrzymałość - 4/4 (najwyższa - wzorzec), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - ~8min/wysięgnik.
Pierwsze zdjęcie pochodzi z początkowego okresu budowy. Wysięgniki są różnej długości i te krótsze bardziej mi się podobają. No i chyba bardzo pasują do tej pół bramki (o niej za chwilę).
Sieć budowa wysięgnik rurowy.jpg

A tu z innej perspektywy. Też chętnie przyjąłbym od obserwatorów słowa krytyki lub akceptacji. (zdjęcie robione przy demontażu)
Sieć wysięgnik rurowy.jpg

Podsumowanie 3. Pół bramki Viessmann z kratownicą Ostbahn
Cena: ~150PLN (w sumie), Wytrzymałość - 4/4 (najwyższa - wzorzec), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - ~45min/pół bramkę.
Nawet nie wiecie jak jestem wdzięczny Grzegorzowi (@Ostbahn) za to, że przygotował mi kilkanaście kratownic dopasowanych do pół bramek Viessmann`a. Jestem zachwycony. Te pół bramki okazały się niezastąpione nad rozjazdami i mają gigantyczny atut - można je dopasowywać po postawieniu na makiecie. Moim zdaniem wyglądają bardzo polsko. No kocham je. Jeżeli któremuś z obserwatorów się nie podobają, to będę krzyczał. Właściwie to nic mi nie wyszło jak te właśnie pół bramki (choć w rzeczywistości wyszło to nie mnie tylko Viessmann`owi i Ostbahn`owi)
Sieć Viessmann plus Ostbahn.jpg

Podsumowanie 4. Bramki KLUBA
Cena za bramkę: ~220PLN, Wytrzymałość - 3/4 (dawniej byłoby 2/4 ale najnowsze wysięgniki mają poprawioną konstrukcję, która poprawiła znacząco trwałość wysięgników), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - ~10min/wysięgnik.
To jest mój najdroższy moduł. Ilość bramek wynika z gęstości rozjazdów i małej ilości miejsca na ustawienie słupów odciągowych. Bez tych bramek nie dałbym rady. W bramkach firmy KLUBA też jestem zakochany. Budowałbym tylko z nimi ale wtedy nie wydoliłbym finansowo. Wystarczy spojrzeć w tym wątku-tasiemcu kiedy kupiłem pierwsze bramki. Te co tu stoją, to właśnie one. Kupowane etapowo były "mniejszym" (albo lepiej napisać mniej widocznym) wydatkiem. Teraz jednak politykę trzeba będzie zmienić, bo dostępność tych bramek bardzo spada i jest zależna od profilu produkcji w danym momencie. Poza tym trzeba wspierać tego Producenta-Mistrza.
Sieć Bramki Kluby.jpg

Podsumowanie 5. Bramki Viessmann
Cena za wysięgnik: ~200PLN, Wytrzymałość - 4/4 (najwyższa - wzorzec), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - nie były polonizowane - podobne występują u nas (np. kiedyś w Kutnie, a teraz w Warszawie).
Globalnie to jestem z nich bardzo zadowolony. Przy zachowaniu jako takiej dokładności tworzą sztywną konstrukcję z siecią 0.3mm (z oryginalną 0.56mm są sztywne jak beton). Ich wielka zaleta to możliwość regulacji po postawieniu na makiecie i nawet po zawieszeniu sieci. Są też tańsze od bramek nad 4 tory KLUBY.

Sieć Hornby brzydkie kaczątko 1.jpg Sieć Hornby brzydkie kaczątko 2.jpg Sieć budowa wysięgnik rurowy.jpg Sieć wysięgnik rurowy.jpg Sieć Viessmann plus Ostbahn.jpg Sieć Bramki Kluby.jpg Sieć Viessmann.jpg
Sieć Viessmann.jpg

Podsumowanie 6 Bramki Hobbex
Cena za bramkę: ~40PLN+17PLN za każdy wieszak, Wytrzymałość - 3/4 (z wysięgnikami Viessmann), nie wymaga polonizacji tak jak Viessmann. Natomiast aby wyglądał choć trochę normalnie, trzeba zakupić ramiona odciągowe Viessmann`a. Minimalnie nie pasują ale można to obejść tak jak na zdjęciu (w oddali widać bramki Viessmann`a). Ta opcja jest najtańszą na tory stacyjne. Dzięki bramkom można także zaoszczędzić na semaforach - mogą być na prostym słupie, a nie na wysięgniku.
Sieć Hobbex.jpg

Podsumowanie Bramki Ostbahn
Cena za bramkę: podobna jak bramek KLUBY. Można jednak zaoszczędzić kupując zestawy do samodzielnego lutowania. Zestawy te dla mnie są niestety zbyt trudne. Dlatego pokazuję tu bramkę, którą Grzegorz mi zlutował, Wytrzymałość - 3/4 (natomiast wytrzymałość wysięgników 2/4), Oczywiście nie wymagają polonizacji. Ja tu zrobiłem z bramki zasilające przyłącze elektryczne.
Sieć Ostbahn.jpg

Na sam koniec przejazd pod tym całym ustrojstwem. I tu absolutnie nie oczekuję pochwał. Nie jestem ślepy i widzę jak te przewody z poziom toru wyglądają. Mam się czym zająć na przyszłe lata. Chętnie zaś przyjmę słowa otuchy, abym się nie przejmował i starał się dalej, że niektórzy uczą się dłużej ale w końcu (o ile się nie poddadzą) osiągają cel. Bardzo jestem ciekaw uwag i Waszych technik i pomysłów nad rozwiązaniem popełnionych przeze mnie błędów. Nie pozostawajcie obojętni, bo się poddam :)

 

BORUCH

Aktywny użytkownik
Reakcje
190 0 0
Na naszej makiecie tylko Viessmann, bez polonizacji, z lekkimi modyfikacjami i oryginalnymi przewodami, które mimo rozmiarów prezentują się całkiem dobrze, ale przy Twoich sprawiają wrażenie liny cumowniczej. Jesteśmy pod wielkim wrażeniem. Życzymy powodzenia w napinaniu przewodów.
 

avecez

Aktywny użytkownik
Reakcje
423 22 4
Heloł po miesiącach.
Nadszedł czas na podsumowanie. We wrześniu miałem wielką przyjemność i zaszczyt przytargać część swojej stacji pod drutem na Hobby 2020. Jak zwykle nawaliłem trochę, bo zabrakło mi czasu na wykonanie naprężeń i ostatecznie nie było jazdy kontaktowej. Może to i dobrze bo najpierw wolałbym poszaleć swoimi lokomotywami elektrycznymi zanim narażę czyjeś elektrowozy na zdeformowanie odbieraków :)
Podsumowanie ma dotyczyć zastosowanych masztów i ich przeróbek.
Zacznę od jednej z najstarszych części stacji, czyli tej na której na samym początku próbowałem zawieszać sieć bez naprężenia. Wykorzystałem wtedy słupy Hornby. Dość plastikowe i z kompletnie abstrakcyjnym wysięgnikiem (było o tym kilka stron wcześniej w podrozdziale "Hornby czyli brzydkie kaczątko". Tutaj zdjęcia z ich polonizacji.
Podsumowanie 1. Hornby:
Cena za maszt - 4.5PLN, Wytrzymałość - 1/4 (najniższa klasa czyli dość giętkie), czasochłonność polonizacji (bez malowania): ~30minut/słup
Efekt niestety muszą określić osoby obserwujące ten wątek - bardzo proszę o opinie.
Na tym nieostrym zdjęciu widok na szereg słupów. Kiedyś myślałem, że będą za grube (tam dalej w międzytorzu stoi smukły Viessmann). Ale tak myślę, że jak stoi ich kilka i nie ma skali porównawczej.....
Zobacz załącznik 768034
A na tym zdjęciu dwa obok siebie z siecią 0.3mm i bardziej widocznym wysięgnikiem, który odpowiada polskiemu rurowemu/wałkowemu.
Napisze też, że kiedy są ze sobą połączone siecią mocno zyskują na sztywności.
Zobacz załącznik 768035
Skoro już jesteśmy przy wysięgnikach wałkowych czyli rurowych, to chciałbym pokazać moje przeróbki wysięgników Viessmanna. Są one co prawda najbardziej podobne do polskich i wymagają najmniej pracy przy polonizacji ale mnie przeszkadzało bardzo to, że wszystkie ramiona miały tę samą średnicę. Dlatego postanowiłem stylizować je na wspomniane rurowe.
Podsumowanie 2. Wysięgniki Viessmann
Cena za wysięgnik: ~17PLN, Wytrzymałość - 4/4 (najwyższa - wzorzec), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - ~8min/wysięgnik.
Pierwsze zdjęcie pochodzi z początkowego okresu budowy. Wysięgniki są różnej długości i te krótsze bardziej mi się podobają. No i chyba bardzo pasują do tej pół bramki (o niej za chwilę).
Zobacz załącznik 768042
A tu z innej perspektywy. Też chętnie przyjąłbym od obserwatorów słowa krytyki lub akceptacji. (zdjęcie robione przy demontażu)
Zobacz załącznik 768045
Podsumowanie 3. Pół bramki Viessmann z kratownicą Ostbahn
Cena: ~150PLN (w sumie), Wytrzymałość - 4/4 (najwyższa - wzorzec), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - ~45min/pół bramkę.
Nawet nie wiecie jak jestem wdzięczny Grzegorzowi (@Ostbahn) za to, że przygotował mi kilkanaście kratownic dopasowanych do pół bramek Viessmann`a. Jestem zachwycony. Te pół bramki okazały się niezastąpione nad rozjazdami i mają gigantyczny atut - można je dopasowywać po postawieniu na makiecie. Moim zdaniem wyglądają bardzo polsko. No kocham je. Jeżeli któremuś z obserwatorów się nie podobają, to będę krzyczał. Właściwie to nic mi nie wyszło jak te właśnie pół bramki (choć w rzeczywistości wyszło to nie mnie tylko Viessmann`owi i Ostbahn`owi)
Zobacz załącznik 768050
Podsumowanie 4. Bramki KLUBA
Cena za bramkę: ~220PLN, Wytrzymałość - 3/4 (dawniej byłoby 2/4 ale najnowsze wysięgniki mają poprawioną konstrukcję, która poprawiła znacząco trwałość wysięgników), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - ~10min/wysięgnik.
To jest mój najdroższy moduł. Ilość bramek wynika z gęstości rozjazdów i małej ilości miejsca na ustawienie słupów odciągowych. Bez tych bramek nie dałbym rady. W bramkach firmy KLUBA też jestem zakochany. Budowałbym tylko z nimi ale wtedy nie wydoliłbym finansowo. Wystarczy spojrzeć w tym wątku-tasiemcu kiedy kupiłem pierwsze bramki. Te co tu stoją, to właśnie one. Kupowane etapowo były "mniejszym" (albo lepiej napisać mniej widocznym) wydatkiem. Teraz jednak politykę trzeba będzie zmienić, bo dostępność tych bramek bardzo spada i jest zależna od profilu produkcji w danym momencie. Poza tym trzeba wspierać tego Producenta-Mistrza.
Zobacz załącznik 768051
Podsumowanie 5. Bramki Viessmann
Cena za wysięgnik: ~200PLN, Wytrzymałość - 4/4 (najwyższa - wzorzec), czasochłonność polonizacji (bez malowania) - nie były polonizowane - podobne występują u nas (np. kiedyś w Kutnie, a teraz w Warszawie).
Globalnie to jestem z nich bardzo zadowolony. Przy zachowaniu jako takiej dokładności tworzą sztywną konstrukcję z siecią 0.3mm (z oryginalną 0.56mm są sztywne jak beton). Ich wielka zaleta to możliwość regulacji po postawieniu na makiecie i nawet po zawieszeniu sieci. Są też tańsze od bramek nad 4 tory KLUBY.

Zobacz załącznik 768034 Zobacz załącznik 768035 Zobacz załącznik 768042 Zobacz załącznik 768045 Zobacz załącznik 768050 Zobacz załącznik 768051 Zobacz załącznik 768052
Zobacz załącznik 768052
Podsumowanie 6 Bramki Hobbex
Cena za bramkę: ~40PLN+17PLN za każdy wieszak, Wytrzymałość - 3/4 (z wysięgnikami Viessmann), nie wymaga polonizacji tak jak Viessmann. Natomiast aby wyglądał choć trochę normalnie, trzeba zakupić ramiona odciągowe Viessmann`a. Minimalnie nie pasują ale można to obejść tak jak na zdjęciu (w oddali widać bramki Viessmann`a). Ta opcja jest najtańszą na tory stacyjne. Dzięki bramkom można także zaoszczędzić na semaforach - mogą być na prostym słupie, a nie na wysięgniku.
Zobacz załącznik 768053
Podsumowanie Bramki Ostbahn
Cena za bramkę: podobna jak bramek KLUBY. Można jednak zaoszczędzić kupując zestawy do samodzielnego lutowania. Zestawy te dla mnie są niestety zbyt trudne. Dlatego pokazuję tu bramkę, którą Grzegorz mi zlutował, Wytrzymałość - 3/4 (natomiast wytrzymałość wysięgników 2/4), Oczywiście nie wymagają polonizacji. Ja tu zrobiłem z bramki zasilające przyłącze elektryczne.
Zobacz załącznik 768055
Na sam koniec przejazd pod tym całym ustrojstwem. I tu absolutnie nie oczekuję pochwał. Nie jestem ślepy i widzę jak te przewody z poziom toru wyglądają. Mam się czym zająć na przyszłe lata. Chętnie zaś przyjmę słowa otuchy, abym się nie przejmował i starał się dalej, że niektórzy uczą się dłużej ale w końcu (o ile się nie poddadzą) osiągają cel. Bardzo jestem ciekaw uwag i Waszych technik i pomysłów nad rozwiązaniem popełnionych przeze mnie błędów. Nie pozostawajcie obojętni, bo się poddam :)

Tak jak piszesz, jest parę rzeczy, które nie wyszły tak jak powinny. Jednak gdyby taka ilość trakcji miała by wyjść bardzo dobrze, to przypuszczam że jeszcze z pięć lat by to zajęło. Wielki Szacun za nakład pracy (y) i gratulacje za efekt. Porównanie słupów, bramek i wysięgników różnych producentów - bezcenne !
Pytanie. Słup odciągowy z końcówki filmu też od Zbyszka Kluby ?
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Budownictwo i pozostała infrastruktura 85

Podobne wątki